Växter från lagan

#1 - 29 december 2008 17:37
Går det att ta växter från lagan och sätta i akvariumet eller dör dom?
Eller kan det förorena karet?
Någon som vet
#2 - 29 december 2008 18:55
Lagan, Ätran, Nissan eller Viskan är alla välgödda vatterndrag med en stor flora av inhemska flyt, undervattens och sumpväxter, du får nog vara lite mer specifik i din frågeställning..
#3 - 29 december 2008 19:08
[ATTACH]16287[/ATTACH]
Typ dessa växter den ena har rötter som suttigt i marken och den lilla satt på en sten.
#4 - 29 december 2008 19:28
Myriophyllumen till vänster har fungerat för mej i akvariet, men har ofta med sig trådalger, som visar sig först senare. Källmossan till höger har jag lyckats med i högst 1 år i ouppvärmt akvarium. Båda föredrar ju egentligen lite svalare vatten. Men det är alltid roligt att prova sig fram.
#5 - 29 december 2008 19:34
Limia1 skrev:
Myriophyllumen till vänster har fungerat för mej i akvariet, men har ofta med sig trådalger, som visar sig först senare. Källmossan till höger har jag lyckats med i högst 1 år i ouppvärmt akvarium. Båda föredrar ju egentligen lite svalare vatten. Men det är alltid roligt att prova sig fram.

Tack för svaret. Blir det mycket trådalger och hur ser dom ut?
#6 - 29 december 2008 22:27
är det källmossa? tycker det ser ut som näckmossa, fast jag kan se fel.. det är ju sent! :)
#7 - 30 december 2008 10:52
smurfmats skrev:
är det källmossa? tycker det ser ut som näckmossa

Fontinalis antipyretica kallas källmossa i västra o. södra Sverige (och motsvarande i Danmark och Tyskland),i övriga Sverige kallas den näckmossa:
https://www-hotel1.it.helsinki.fi/~ekuva/virtuaalikasvio/plant.php?id=131&chlang=se

En annan mossart,Philonotis fontana,kallas ofta källmossa:
http://www.biopix.dk/Photo.asp?Language=sv&PhotoId=44477&Photo=K%C3%A4llmossa-(Philonotis-fontana)
<<<(^:>*
#8 - 30 december 2008 11:38
aha! där ser man! hade jag ingen aning om! :) bra att man lär sig... då står jag fast vid mitt beslut, det ÄR näckmossa!!! ;)
#9 - 30 december 2008 18:38
Det är ju bra att vi får lite kunnskap här:d
Jag har satt dom i ett av karen, nu är det ju bara att se vad som händer:p
#10 - 31 december 2008 06:25
Limia1 skrev:

Håller med. Jag har också fått näckmossa att trivas, men enbart i ouppvärmt vatten. I varma akvarier dör den på nån månad. Hårslinga (Myriophyllum alterniflorum) som jag tror att du har i vasken har jag aldrig lyckats med. Fast jag har bara provat någon enstaka gång. Däremot axslinga (Myriophyllum spicatum) kan funka. Mycket bra ljus, pmdd och torvbotten så går det. Vet inte om man måste ha torvbotten men jag har aldrig provat utan.

Jätteutbrott av trådalger eller andra problem från växter i naturen har jag aldrig fått. Fast jag tycker inte att så mycket är problem (alger, snäckor och sånt som andra retar sig på).
#11 - 31 december 2008 15:30
Det ska bli spännande att se hur länge dom lever. Skulle dom dö så har jag ivarjefall försökt. Det finns gott om det här men det är ju inte så viktigt att ha dom mest nyfiken på om det funkar.
#12 - 2 januari 2009 10:46
Trådlagerna kommer bara när förhållandena främjar dem.

Ett kar att främja dem, ett kar att sämja dem, ett kar att djupt i cyanons blåa rike tämja dem, i tofsalgernas land, där skuggorna ruvar!

Annons