växter

#1 - 30 juli 2007 20:16
Hur ofta kan man göra ny inredning eller omplacering med växter, rötter m.m utan att fiskarna,mal och grodor blir förrvirrade av att det flyttas saker.

MVH Elin
#2 - 30 juli 2007 20:49
Därom tvistar de lärda...

Någon här hade inredningsnoja och möblerade om både i rummet och i karet hela tiden.. Det är väl att ta i.. Växterna rotar sig och tycker inte om att bli uppryckta stup i ett men de kan gärna bli lite ruckade på så att det kommer ner lite färskt syre och att man får bort lite smuts, enligt min mening.. Många andra åsikter kommer säkert snarast :D

Jag kan gärna riva lite i mitt kar när jag håller på men inte så ofta växter, isf tar jag hela roten med gruset i en stor näve och drar den längs med om jag vill flytta den lite.. Stenar och rötter kan jag gärna lyfta på lite då och då när jag slamsuger, rör lite i gruset och får upp en massa smuts.. Men nu har jag så bra balans så jag byter inte så mycket vatten och som sagt, därom tvistar de lärda.. ;)
#3 - 30 juli 2007 23:05
Jag får plantera om varje vecka, men det är för att det växer som sa*an och de måste ansas:p. Annars bör du inte göra för mycket med karet om du inte måste;).
#4 - 1 augusti 2007 18:27
ok. vad bra.. det är inget måste men för eller senare kommer så måste jag kanske göra förminska växterna lite..

tänkte på på några saker
1. hur när får växter och andra föremål stå vid pumpen så att man inte hindrar den att göra arbete..

2. jag har yngel i akvariumet och när man slamsuger vad ska man tänka på så att man inte skadar de små liven.
#5 - 1 augusti 2007 19:34
1. hur när får växter och andra föremål stå vid pumpen så att man inte hindrar den att göra arbete..
Hmm, jag har växter nära pumparna, har aldrig märkt att det skulle dra ner kapaciteten på pumparna, däremot ifall du har bra "tryck" i utblåset så trivs inte växterna så bra om de står för nära.

2. jag har yngel i akvariumet och när man slamsuger vad ska man tänka på så att man inte skadar de små liven.
Jag slamsuger sällan botten, bara ifall det blivit drivor någonstans bakom någon sten eller liknande. Använde slamsugarn till att suga ut vattnet ner i hinken. För att förhindra att yngel fastnar och åker med så har jag klippt av en bit av en nylonstrumpa som jag fäst med ett gummiband längs fram (hoppas du förstår vad jag menar).

/b
#6 - 1 augusti 2007 19:39
det där sista var jätte smart.. men hur kommer de andra skiten bort då eftersom det finns ett hinder där.
#7 - 1 augusti 2007 19:42
Hej igen
Som sagt så suger jag inte upp särskilt mycket "skit". Bra pump och fungerande akvarie så blir det inte så mycket. Du kanske kan låta bli att suga skiten medans yngelna är pyttesmå? Ibland så fastnar det smuts frampå nylonstrumpan som hålls kvar av suget, du kanske kan ta bort det på så sätt.
Har du stort akvarie? mycket fiskar? matar mycket?
/b
#8 - 1 augusti 2007 19:47
jag har ett akvarium på ca 200l, matar kanske lite för mkt vet inte, 4 ggr per dag, när jag vaknar runt 9 , 12 , 17, 21.
det har inte heller kommit mkt skit men jag tänkte vart efter blir ju det kanske. vet inte.
sammanlagt är det ,2guppy, 3svärdbärare, 3 black molly en liten mal än så länge, 20 neon tetra 2 grodor.

4 yngel. och några på g i yngelkassan. från 1 guppy och 2 svärdbärare.

så när yngelna är små tar jag bort det värsta helst bara vatten byten
#9 - 2 augusti 2007 12:38
Svårt att gallra ut ynglen från skiten direkt vid sugen men sug till en hink,balja,badkaret etc så får du en buffert där du kan fånga upp ynglen om olyckan är framme :)
#10 - 2 augusti 2007 13:16
ok. då gör jag som jag brukar göra.. fast lite förstiktigare.
tack för alla tips.
Guest
#11 - 2 augusti 2007 13:16
Ja att slamma till badkaret är en bra ide!
Själv slammar jag till avlopp o lägger ett lågt tråg vid avloppet.
Slangen lägger jag sedan i tråget med en hushålls-sil i.
Så skulle yngeln "simma slang" så hamnar de i silen där det är vatten kvar i tills jag är klar.
Mina yngel har aldrig dött av detta, även om jag undviker att slamma upp dom...
#12 - 2 augusti 2007 13:22
tar till hink, har inte så lång slang så jag kan slamma till längre bit.
#13 - 2 augusti 2007 19:33
Själv ändrar vi lite då och då men vi försöker låta bli.
Vi låter växterna vara kvar på sitt plats men rötter, stenar, m.fl kan flyttas.
#14 - 3 augusti 2007 07:35
ok det är bra att få många tips..
det underlättar ;)

Annons