Växter..

#1 - 2 september 2004 21:44
Hejsan! Undrar om ni har bra tips på växter som trivs i ganska högt ph, 27 grader Jag har växtgödning.. kommer ej i håg just nu vad den heter röd är den och man kan dosera i 5 ml-mått på flaskan.Mina cabomba?växter dog väldigt snabbt så jag har bara 2 kvar :( Jag har just startat upp akvariet på 102 liter med ett Guramipar (dvärg) 0ch ett saffransmollypar och 2 silvermollyhonor.Övriga grejer är en back to nature-kopia-bakgrund och en grotta. Hejs svejs!
#2 - 3 september 2004 00:00
Jag vill rekomendera dig sessiflora som är en snabbväxande växt som är lätt enligt mig att få att trivas. Lite gödning som växer den så det knakar.

När det gäller gödning så vill jag rekomendera dig TMG, Tropical Master Grow, som jag vågar säga är en klar favorit bland oss zoopetare.

Lycka till!
#3 - 3 september 2004 05:02
För att hålla växter i basiskt vatten måste man leta efter växter som har annan kolkälla än co2. Det finns en del växter som kan använda bikarbonaten i vattnet som kolkälla, dessa är bland annat: Javaormbunke, valisneria, aponogeton och anubias. Man kan tillsätta lite extra bikarbonat om kh är under 4.

I nystartade kar är växter alltid svårt efterssom inga komerciella gödningar inehåller kväve. man kan om man är försiktig docera kno3 för att råda bot på kvävebrist, men det bästa i ett bikarbonatkar är nog att vänta med växterna tills nitrathalten ökat av sig självt.
MVH
Magnus
#4 - 3 september 2004 06:04
Som Tropfrog säger; vallisneria är bra för ditt kar.. Ser ut som långa grässtrån, kan växa 10 - 15 cm / vecka..
#5 - 3 september 2004 19:33
Tac så mycket allihop! Jag tycker dessutom att det är snyggt med gräs,så jag ska kolla upp vallisneria! :)

Annons