Växter

#1 - 10 april 2009 19:34
Jag tycker det är dåligt utbud på akvarieväxter här i Värmland.[:(!]

Här skulle man kunna söka efter någon växt som man inte hittar, eller när man rensar i baljan så kanske man kunde skänka eller byta, till någon annan som vill ha växterna.
Tänkte att man kunde skriva upp vilka växter som man själv brukar rensa ur sitt kar, så kanske man kan få ett trevligt hembesök av någon som vill ha växterna.:)
#2 - 10 april 2009 19:36
Själv brukar jag rensa ur.

Hygrophila polysperma "Rosa nervis"
Limnophila sessiliflora
Limnobium laevigatum
Hydrocotyle Leucocephala

Dessa kommer jag att börja rensa längre fram.
Pogostemon helferi
Cryptocoryne två låga sorter som jag inte är säker på, jag misstänker att det är Cryptocoryne wendtii ”Brown” och Cryptocoryne wendtii ”Tropica”
#3 - 11 april 2009 08:31
Bra idé!:)

Nu gäller det att klämma fram de där namnen nu igen. Bläddra, bläddra, bläddra... Återkommer senare...:d
#4 - 14 april 2009 09:08
Brukar få överskott på:

Javamossa
Vallisneria americana
Hornsärv
Vattenormbunke
Ludwigia repens (tror jag det är...den är röd, iallafall. :))
#5 - 28 april 2009 19:13
Hej o hå!

Det var lätt inventerat: särv ( Ceratophyllum demersum), dyblad (Egeria densa), näckrosväxt (Cabomba aquatica, tror jag), samt kallaväxt (Anubias av någon sort) om man skall tro på Riehl&Baensch gamla "Akvariets lexikon". Dessutom är det en invasion av alger i 30 litersbaljorna just nu, gröna tunna tråd överallt.:(:mad: Köpte ett par pitbull-plecos och äppelsnäckor förra helgen men de har inte käkat så mycket av den gröna sörjan ännu...:confused: Tips?
#6 - 5 maj 2009 08:57
Snäckorna lär äta de gröna fintrådiga algerna, men inte om de får annan mat också. Så sätt dem på en liten svältkur ett tag, så får du se ifall de börjar tugga.
#7 - 5 maj 2009 19:00
Skall ske.

K.:)
#8 - 13 maj 2009 11:21
Hehe, nu har jag också snart för mycket Limnophila (Gälört) och Limnobium (Grodblad), efter att ha hämtat några hos Mikael64. Har redan fått rensa ur en del. Grymmingsnyggt akvarium hade han! :)
#9 - 13 maj 2009 15:27
Tackar:)
Roligt att det växer för dig också, så att du får rensa du också :);):p
Blev så sent på Valborgsmässoaftonen när vi var ner till Karlstad, så vi åkte hem direkt.
Vi kommer och hälsar på någon annan gång.
#10 - 14 maj 2009 08:11
Visst, välkomna! :)
#11 - 26 maj 2009 11:42
Kan numera lägga Vallisneria "mini-twister" till de växter jag kan dela med mig av.
#12 - 26 maj 2009 18:10
Kör du med EC i detta kar du har Vallisneria "mini-twister"
Jag fick själv tag på tre plantor av denna vackra växt, som jag så gärna vill ha, men dom liksom bara tynade bort.
Sen har jag för mig att jag har läst någonstans att Vallisneria skulle vara känslig mot EC.
Vet du något om det?
#13 - 27 maj 2009 08:34
Jag vet att de vallisar jag hade i ett kar som jag körde EC i tynade bort, som du säger. Om det ligger något bakom att de sägs vara känsliga mot det kan jag inte säga säkert, men jag har också hört det.
I karet med mini-twisters kör jag bara med koldioxid via en Tetra CO2-Optimat.
#14 - 14 augusti 2009 10:07
Är det någon som vet någon stor, maffig centrumväxt som inte är en svärdsplanta? Vi har rätt mycket malar, och sådana lär gå åt. Kolla gärna i min blogg efter "Uppstart av 450-litaren".
#15 - 14 augusti 2009 20:57
Som du såg när du var hem till mig så har jag en stor Echinodorus x barthii(fin som solitärväxt) och mina Ancistrusar har inte rört denna.
Några förslag Aponogeton longiplumulosus och Nymphaea lotus (zenkeri) kanske någon av dessa skulle passa till ditt kar.
#16 - 17 augusti 2009 09:22
Jo, det var en maffig växt. Tänkte på den när vi villa ha något liknande i mitten. Vad tror du om [COLOR=#0000ff]Aponogeton boivinianus[/COLOR]?

Näckrosen (Nymphaea) såg också fin ut. Men vill inte de ha speciellt näringsrik botten? Burken är ju nystartad, och det finns ingen goja i bottnen ännu. Kommer de i speciella korgar som det redan finns näckroslera i? Och läcker den näring till resten av vattnet, tro?
#17 - 17 augusti 2009 16:59
Alla Aponogeton tycker jag är fina som solitärväxter :).
Sen har du boivinianus och crispus också, så jag tror inte du blir besviken på vilken du än väljer utav dom.

Nymphaea lotus (zenkeri) har faktiskt ingen aning om det följer med någon lera eller inte, det enda jag kan tänka mig som följer med är sån där förbenade stenullen[:(!] som man ska försöka pilla bort.
Det skulle väl gå lika bra med sådana ler kulor och stoppa ner vid rötterna, men där får du nog fråga någon riktig växt nörd här på zoopet.

Kom på en växt till som jag tycker är fin som solitärväxt Crinum calamistratum, växer lite långsamt bara, otroligt fina smala krusiga blad.
#18 - 18 augusti 2009 15:51
Ska försöka få tag i en boivinianus. :p
#19 - 24 mars 2010 10:13
Är det någon som har provat vattenväxterna från IKEA? Är de något att ha? Har sett vattenpest och bacopa där, iallafall.
#20 - 9 april 2010 14:21
Skulle vilja ha röd tusenblad (M. tuberculata), finns det någonstans, tro?

Annons