växter

#1 - 16 september 2003 18:26
hej på er:
om en månad eller lite drygt kommer jag att plantera min 200l kar med plantor/växter, efter det att jag har fixat en bakgrund så måste vänta tills det.
min fråga är vilken typ av växter ska jag plantera i. har kolla några sajter där dom säljer plantor och hittat några som är robusta nog typ anubior, valisnerior, svärdplantor etc. etc.
något rekomendation????.

tack för dom svaren som jag får.
mvh silver.
#2 - 16 september 2003 18:38
Tycker du ska ha damm lever mossa vält snygt som täckare...
#3 - 16 september 2003 18:42
Är det en biotop du ska ha eller är det Aquascaping du ska ha där i eller? I vilket fall som helst är det bra växter tycker jag. Ha ganska mycket av vallisneriorna då de förhindrar algbildning. Anubiasen ska ju fästas på en rot eller slavasten, men det kanske du redan visste[;)]

Som marktäckare kan man ha Marselia Hirsuta. Den är inte så krävande. Den sträcker sig inte efter ljuset utan håller sig nere vid botten[:)]
#4 - 16 september 2003 18:59
jag tackar ödmjuk för alla fina svaren som jag fick.

ni får önska mig lycka till.

mvh silver.
#5 - 17 september 2003 07:01
Ursprungligen skickat av Morpheus

Anubiasen ska ju fästas på en rot eller slavasten, men det kanske du redan visste[;)]

Hur kom du fram till det? Ska är ett ganska så kraftigt uttryck. Jag hade min anubias planterad i sanden i över 5 år. När den blev över en halvmeter så klippte jag i sär den i 3 små bitar och slängde resten. Nu har jag gjort mig av med den men jag hde 3 st mycket stora och ett par mindre som jag gav bort till lokala akvarister. Jag skulle nog säga att anubias GÅR att plantera på rot, men det är knappast nödvändigt.
MVH
Magnus
#6 - 20 september 2003 10:42
Ursprungligen skickat av Morpheus

Som marktäckare kan man ha Marselia Hirsuta. Den är inte så krävande. Den sträcker sig inte efter ljuset utan håller sig nere vid botten[:)]

Har du nån fin bild på den? KOllade här på zoopet + hjortgatans växtarkiv, fast det fanns ingen bild :/
#7 - 20 september 2003 10:48
http://www.hjortgatanszoo.se/main/default/default.cfm?navID=278
#8 - 20 september 2003 10:51
schysst defdac.
Den påminner lite om lingonris tycker jag :) Men den verkar skit fin.
Är den vanlig bland zoohandlarna? Jag kan inte minnas att ja har stött på den.
#9 - 20 september 2003 11:04

Är den vanlig bland zoohandlarna?

Nej jag kan inte heller minnas att jag sett den. Kanske. Den ser *extremt* annorlunda ut när den kommer från Tropica eftersom den odlas i övervattensforemn. Då har den ludna fyrklöverblad som sitter på långa sladdriga stängslar.

Annons