Hej! Är ute och letar efter växter till ett 253L akvarium som jag ska göra iordning till discus kar, så därför skulle jag behöva en massa växter, därför undrar jag vilka växter jag ska satsa på för att få det snyggt och även få det så lättskött som möjligt, tack på förhand!
Kör gärna med växter som inte "behöver" planteras i bottensubstratet då det blir lite klurigare att dammsuga, dessutom så ramlar det ner en hel del mat mellan växterna och fiskarna kommer inte åt maten (detta händer även om man har växter fästade på rötter men då ramlar det ofta ner längs med rötterna och ner till botten där fiskarna kan komma åt maten.
Javaormbunkar, Anubiasarter och undervattenmossor är perfekta för detta ändamål. Diskus säger sällan nej till växter och rötter som ger skydd från ytan sett, skärmar av ljuset och "ger skydd mot predatorer". [FONT="]Salvinia natans är en flytväxt som ådstakommer detta. Crinumlökar är oxå en bra växt för diskus, det är väldigt lite bottenytrymme som upptas där fiskarna inte kommer åt maten och crinumen blir högväxt vilket diskusar oxå uppskattar (uppskattar vertikal inredning)[/FONT]