Växtdöd... algfrossa. Vad kan det bero på?

#1 - 11 augusti 2004 18:50
Min pojkväns akvarium (startades upp i mars i år)verkar inte fungera så bra. Växterna bara dör medans algerna verkar skjuta fart. Vi trodde det kunde vara ljuset eftersom vi har olika ljus i mitt(gultljus) och hans akvarium(vitt ljus) ( i mitt växer allt som ogräs, han bytte till ett ljusrör men gult ljus och han har haft det de senaste 2 månaderna. Ändå dör alla växter, skrumpnar ihop och ruttnar. Algerna å andra sidan verkar trivas utmärkt.

Sen är det oxå så att fiskar och ampularia snäcker lever men de verkar inte ha växt ngt alls sedan han skaffade sig dem( snäckorna var bara 1½ månad gamla när han fick dem och ansistrusmalarna inte heller gamla)

Vad är det som kan vara fel? Vad kan vara anledningen till denna växtdöd och algfrossa? Har fiskarnas långsamma tillväxt och växtdöden något samband??

Tacksam för svar!

Han är färdig att ge upp sitt akvarium då växterna bara dör...
PatrikMalmo
#2 - 11 augusti 2004 19:06
Hmm. Det här är svårt eftersom jag inte vet så mycket om karen ifråga.

Din pojkväns kar är relativt nyligen uppstartat. Hur längesedan är det du startade ditt? Sådant kan spela in, eftersom akvarier kan ta en del tid på sig att bli stabila.

Göder ni någonting överhuvudtaget? Om ni inte gör det så rekommenderar jag Tropica Master Grow, följ doseringen på flaskan. Den är lite dyr, men väl värd pengarna - det kan vara brist på micronäringsämnen som gör att växterna dör.

Bor ni i samma stad och med samma vatten? Om man kör ett kar "normalt", dvs enbart byter vatten då och då med kranvatten, så kan kranvattnet göra en avsevärd skillnad på hur akvariet fungerar. Kolla med vattenverket i er kommun. Kolla NOGA, i en del kommuner/städer skiljer det mellan vilket vatten olika stadsdelar har. Något som faktiskt också kan spela in är ledningsrören i huset. Om de har bytts nyligen kan vattnet innehålla mycket koppar, och det kommer effektivt att döda det mesta i karet.

Prova de enklaste växterna i pojkvännens kar. Vallisneria, Javaormbunke, Javamossa och någon flytväxt. Som du beskriver karet hade jag till och med testat vanlig liten andmat. Funkar inte det är det något allvarligt fel på saker och ting.

Nå, jag fick inte så mycket info till att börja med, men har skrivit lite om tänkbara orsaker till hur karet funkar. Ska se om jag kan uppdatera inläggen om ni svarar - kör via mail annars.

Hilsen!!
#3 - 11 augusti 2004 19:21
Jag håller helt med Patrik. Speciellt det här med om ni har samma kranvatten kan eventuellt spela in, men framförallt trivs inte växter i rena nystartade akvarier som inte hunnit bygga upp någon biomassa.

Att inte snäckorna växt skulle eventuellt kunna bero på att hans vatten innehåller mindre Calcium än ditt, men bor ni i samma stad eller samma lägenhet så kan vi utesluta det. Det är ganska långsökt dessutom.

Vi kan ge vassare tips om du förklarar exakt hur växterna beter sig. Om det är dom gamla eller nya bladen som först visar "skruttighet", likaså hur denna "skruttighet" visar sig. Små knapphål på gamla blad? Blek nytillväxt? Osv.
#4 - 11 augusti 2004 19:28
I akvariet har han nu kvar följande växter:

* 5 vattenpestplantor ( det var betydligt fler från början de som är kvar är mörk svartgröna)
* 2 javaombunkar (bladen är svartprickiga)
* Flytväxter, vet dock inte vilken sort, Jag har även sådana i mitt akvarium där de växer mycket snabbt. I hans akvarium faller rötterna av så det bara flyter runt blad på ytan sedan gulnar de och dör.
* 2 små cryptocoryne - bruna i färgen täckta med alger som ser ut som kort tunt gräs.

Växterna får heller inga nya blad utan det är som de avstannar och sedan ruttnar.

Han har aldrig använt någon gödning i akvariet han har varit lite osäker på vad han kan hälla i. Jag har haft akvarium sedan jag var liten men det har alltid "sköt sig själv" i princip. Så jag är inte så insatt i vad som kan vara fel. Jag har ju aldrig haft problem med mitt. Växter och fisk har alltid vuxit med rekordfart i alla mina akvarium.

Har haft uppehåll med akvarium de senaste 3 åren och blev sugen igen när han starade upp sitt. Startade mitt lilla (45L) i maj(hade problem med fiskdöd, var någt fel med gruset efter grusbyte fungerade det igen), blev en spricka i rutan på det i juni(hunden sprang in i det) startade då upp ett 105 L och det fungerar jättebra. Har i det nu 8 stora javaormbunkar, flytväxter och en stor javamossa i mitten.

Vi bor i samma stad men i två olika områden, han bor i ett äldre kvarter, inga rör är bytta där de senaste 20 åren. Han byter vatten ganska ofta 1 gång i veckan.. inbland blir det varannan. Han tar då ur en fjärdedel. Kan det vara för ofta?

Andmat?
#5 - 11 augusti 2004 19:38

* 2 javaombunkar (bladen är svartprickiga)

Helt klart någon makrobrist. Förmodligen Kalium.

* Flytväxter, vet dock inte vilken sort, Jag har även sådana i mitt akvarium där de växer mycket snabbt. I hans akvarium faller rötterna av så det bara flyter runt blad på ytan sedan gulnar de och dör.

Det är riktigt allvarligt eftersom flytväxter har obegränsat med kol från luften. Låter mer och mer som en makrobrist. Speciellt med mycket vattenbyten. Inget Kalium, Nitrat eller Fosfat - vilket det sällan är i nyuppstartade akvarier.

Växterna får heller inga nya blad utan det är som de avstannar och sedan ruttnar.

I inkörda akvarier med hög fisklast får man nog med Nitrat och fosfat från firrarna. Kalium kan det bli värre med.

Han byter vatten ganska ofta 1 gång i veckan.. inbland blir det varannan. Han tar då ur en fjärdedel. Kan det vara för ofta?

Utan gödning och dessutom nystartat - definitivt.

TMG som Patrik nämner tillsammans med färre vattenbyten och kanske t om lite kraftigare matning kan hjälpa även om det är svårt att gå den balansgången.
PatrikMalmo
#6 - 11 augusti 2004 19:38
Hmm,
det är ju relativt enkla växter tom i nystartade kar, med undantag för Crypton. De kan behöva rätt lång tid på sig innan de kommer igång (har de väl gjort det kan de dock vara svåra att få stopp på).

Kolla med vattenverket om vattnet är samma i de olika stadsdelarna. Byta vatten kan man generellt inte göra för ofta, enligt min åsikt. Rören kan vi dock utesluta. Däremot kan det vara fel innehåll i vattenledningsvattnet. Jag håller fortfarande lite på Tropica Master Grow. Hade provat det i er sits.

Något annat ni kan kolla är hur du sköter ditt kar och hur han sköter sitt? Gör likadant (dvs han ska göra som du) så kanske det rätar upp sig med tiden.

Känner annars igen det där med att kar funkar av sig självt. Trist när det väl uppstår problem, då kan man få leta ett tag innan det "plingar till".

Hilsen!!

Annons