Växtätande Malawi

#1 - 26 februari 2014 12:45
En fråga till er som har erfarenheter av Malawi.
Det finns ju flera sorters Malawiciklider, då tänker jag mest på växtätare,allätare,köttätare och rovfiskar osv.
Min fråga är : om man bara har köttätare , är riskerna helt uteslutande att växter blir söndertrasade av naggande fiskar ?Eller är det så att även dom ger sig på växter för att sysselsätta sig t.ex. ?
#2 - 27 februari 2014 14:24
Är det verkligen ingen här som vet något om detta ?
#3 - 27 februari 2014 21:55
Har jag hamnat på fel forum ?
Jäkla massa folk som kollar men inget svar ??????
Kräver inte det men hade stora förhoppningar att folk engagerar sig , för om inte framtida gensvar.
#4 - 27 februari 2014 22:10
Kanske inte så många som haft rent köttätande Malawi eftersom de vanligst förekommande inte är det.
#5 - 27 februari 2014 22:21
Jag tror inte det är många som har provat kombinationen rovmalawi+växter. Jag har inte det iaf, och jag har nog heller aldrig sett ett akvarium med rovmalawi och växter.
Därav kanske inte så många har ett svar på din fråga. Men detta är bara mina egna spekulationer.

Det finns väldigt många kompetenta och extremt kunniga personer på detta forum. Men rätt person kanske inte har sett din fråga än, så ge det lite mer tid så kommer du nog få ett tillfredställande svar av någon.
#6 - 27 februari 2014 22:27
Kul och ett stort tack för att NÅGON säger NÅGOT .
Men tyvärr så finns det en hel del som räknas som köttätare,dom flesta Malawiciklider är allätare men det finns en himla massa som är köttätare inkl. dom vanligaste förekomna arterna (Mbuna-sorterna) .
Kanske var min fråga för dum för att ens behöva svara på för en del men inte för mig eftersom jag är helt grön när det gäller Malawiciklider.
#7 - 27 februari 2014 22:31
Tack Jesper, såg inte ditt inlägg innan jag skickade min sista kommentar,hoppas att det är som du skrev att inte rätt personer inte sett mitt inlägg.
#8 - 27 februari 2014 22:40
De växter som enligt mina erfarenheter fungerar med mbunas är lite grövre växter.
Vallisneria, anubias och javaormbunke.
Anubias och javaormbunken kan man binda fast på stenar så sitter dom där dom sitter. Vallisneria kan man kila fast mellan stenar så att de inte går att gräva upp.

När du skrev köttätande malawi så tog jag för givet att du menade lite större rovfiskar.

Visst kommer fiskarna ta några smakbitar på dessa växter. Men de är så robusta så de kan man ha i en mbuna-burk :)
#9 - 27 februari 2014 23:01
Jag fick ett par Vallisneria americana (gigantea) av en mycket trevlig tjej när jag köpte några Ancistrusar av henne.
Kanonfina plantor , var säkert över 1,5 meter långa och supergröna.
Sen började mina Hongisar gå bärsärkar på dom.
Har börjat att ge mer algtabletter och gröna ärtor för klorofyllomet skull,kanske är jag helt ute och cyklar för att mätta deras behov ?
#10 - 27 februari 2014 23:08
Räkmix är helt klart det bästa basfodret för malawiciklider.
Finns att köpa i de flesta butiker som säljer malawiciklider.
Annars så gör man själv. Googla och välj ett recept som du tycker verkar bra. Det finns nog lika många recept som akvarister :p

Några vanliga ingredienser:
Räkor
Ärtor
Spenat
Vitaminer
Spirulina
Astaxanthin
Gelatin mm

Har säkert glömt något men surfar med mobilen nu så jag kan inte fixa nån bra länk.
#11 - 27 februari 2014 23:10
Kul och ett stort tack för att NÅGON säger NÅGOT .

Men tyvärr så finns det en hel del som räknas som köttätare,dom flesta Malawiciklider är allätare men det finns en himla massa som är köttätare inkl. dom vanligaste förekomna arterna (Mbuna-sorterna) .

Kanske var min fråga för dum för att ens behöva svara på för en del men inte för mig eftersom jag är helt grön när det gäller Malawiciklider.

Jag har uppfattat det som att de flesta Mbuna naturligt lever av att beta algmattan i växtlösa områden. I denna algmatta lever visserligen smådjur, men man säger inte att de är köttätare eftersom de ett tarmsystem byggt för att utvinna protein ur lågproteinkost, dvs långa tarmar. Mina äter gladeligen allt, inklusive växter.
#12 - 27 februari 2014 23:12
HWH skrev:
Jag har uppfattat det som att de flesta Mbuna naturligt lever av att beta algmattan i växtlösa områden. I denna algmatta lever visserligen smådjur, men man säger inte att de är köttätare eftersom de ett tarmsystem byggt för att utvinna protein ur lågproteinkost, dvs långa tarmar. Mina äter gladeligen allt, inklusive växter.

Helt rätt!
#13 - 27 februari 2014 23:28
Ett stort tack för ert engagemang !
Min tanke var om man jämför Cynotilapia afra, Cobwe och Labidochromis sp. 'hongi'
Det är mina hongi som är värst !
#14 - 27 februari 2014 23:31
Ett stort tack för ert engagemang !

Min tanke var om man jämför Cynotilapia afra, Cobwe och Labidochromis sp. 'hongi'

Det är mina hongi som är värst !

Fiskar är i akvarium också individer som är tagna ur sin miljö och de vet inte ved som står på burkarna och vilka tabletter som är menade för vem. Ofta äter de vad som kastas i, oavsett vad det är. Växtlösa kar kan också vara fina. " host host"
#15 - 28 februari 2014 07:54
Det lär inte hjälpa med en sån där attityd..
Varva ner istället och inse att alla som läser inte alltid vet svaret på trådskaparens frågor, utan kanske själva undrar över samma sak och därför bara läser, just för att lära sig något.

Skippa den taskiga attityden och börja inte gnälla över att ingen svarat på ett och ett halvt dygn..

För att svara på din fråga så har jag själv insett att både växtätare och köttätare käkar växter.
Dock beror det mer på växterna än på själva fiskarna.
Inte alls ofta jag sett Malawis äta Anubias t.ex, dock sett även köttätare käka på andra snabbväxande växter.

Gällande foder så matar jag enbart med NLS just utformat för Ciklider.
Med det fordret så får fiskarna (alla fiskar) den näring de behöver, vare sig de är kött- eller växtätare.

Dock så kan man behöva mata med färgfoder om man har fiskar som t.ex Hongi, som inte har odlats fram så att de aldrig tappar färgen. Då kan de behöva speciellt färgfoder som framhäver det röda i dessa.
#16 - 28 februari 2014 08:14
Har två Hongi och de far runt och stressar både växter och fiskar. Har fått sätta hannen i karantän då han bitit en annan fisk. De är ganska hänsynslösa och jag får inga växter att vara ifred och ta sig. KU att kolla på Hongi men gillar inte att de går på annan fisk och skadar!
#17 - 28 februari 2014 09:05
Läste ditt inlägg Jesper om räkmix och recept på hemmagjord. Jag har tänkt göra detta själv men sedan såg jag att spirulina och asthaxin med multivitamin var svindyrt! Köper man inte mycket färdig räkmix för dessa pengar? Går det ihop sig? Eller är det någon annan poäng att göra egen, tex näringsvärde eller nedsmutsning i karet?
Håll ut, fyra dagar kvar;) //Krösus von Anka
#18 - 28 februari 2014 09:53
@Juni, hur tätt går dina Hongi och ur ser könsfördelningen ut? Mbunas behöver gå i stora grupper för att undivka bråk och att en fisk blir mobbad. Labidochromis sp. Hongi är inte en överdrivet våldsam eller agresiv Mbuna. Det viktiga är att ha tillärcklig stor grupp med en bra könsfördelning ex. 3+5 samt att de går tätt med andra Mbunas/Malawiciklider.

EK
#19 - 28 februari 2014 12:26
Jag har en stor hane och en liten hona, hur tätt de går vet jag inte vad du menar? 190 liters kar men det är inte så du tänker antar jag? Står lite i valet och kvalet eftersom detta är en fisk jag fick på köpet och den är inte speciellt trevlig men vacker. Tänkte köpa till av samma art när karet är lite mer stabilt ( helt nyuppstartat) vill att fiskarna ska trivas men går det inte att ha kvar honom för alla attacker, så vill jag naturligtvis inte köpa på mig fler av den sorten. Moment 22!! Fiskarna har det inte på deras ultimata vis, och därför röjer de endel. Samtidigt vågar jag inte satsa fullt ut om han inte kan gå kvar!! Tar gärna emot tips!! Det var svårt att få fisk med som jag aldrig hade valt, men det är vackra välvårdade fiskar som jag inte vill lämna bort heller. Alla dessa val;)
#20 - 28 februari 2014 12:56
Vad har du mer för fiskar i ditt akvarium? När jag startade upp mitt Malawiakvarium så hade jag 5 st ungfisk (3-5cm) Labidochromis Caeruleus under incyklingstiden. Om du inte har völdigt hög fisklast under incyklingen så kan det vara en idé att introducera en eller två honor till för att Labidochromis sp. Hongi hanen skall sprida ut sina aggressioner/närmanden mot honorna.

I mitt akvarium är det i princip aldrig gnabb över artgränserna, utan allt gnabb sker inom "familjen".

EK
#21 - 28 februari 2014 12:56
Juni skrev:
Läste ditt inlägg Jesper om räkmix och recept på hemmagjord. Jag har tänkt göra detta själv men sedan såg jag att spirulina och asthaxin med multivitamin var svindyrt! Köper man inte mycket färdig räkmix för dessa pengar? Går det ihop sig? Eller är det någon annan poäng att göra egen, tex näringsvärde eller nedsmutsning i karet?

Håll ut, fyra dagar kvar;) //Krösus von Anka

Det spirulina och astaxanthin du köper räcker ju till mycket räkmix och är kanske dyrt vid inköp, men som sagt. Det räcker till mycket räkmix.
Här hittade jag ett billigt spirulinapulver
http://www.ebishop.se/sv/naturprodukter/10-spirulinapulver.html

Ja nu är det bara fyra dagar kvar men tiden går för långsamt ;)
#22 - 28 februari 2014 12:59
Jojje_ skrev:
Det lär inte hjälpa med en sån där attityd..

Varva ner istället och inse att alla som läser inte alltid vet svaret på trådskaparens frågor, utan kanske själva undrar över samma sak och därför bara läser, just för att lära sig något.

Skippa den taskiga attityden och börja inte gnälla över att ingen svarat på ett och ett halvt dygn..

För att svara på din fråga så har jag själv insett att både växtätare och köttätare käkar växter.

Dock beror det mer på växterna än på själva fiskarna.

Inte alls ofta jag sett Malawis äta Anubias t.ex, dock sett även köttätare käka på andra snabbväxande växter.

Gällande foder så matar jag enbart med NLS just utformat för Ciklider.

Med det fordret så får fiskarna (alla fiskar) den näring de behöver, vare sig de är kött- eller växtätare.

Dock så kan man behöva mata med färgfoder om man har fiskar som t.ex Hongi, som inte har odlats fram så att de aldrig tappar färgen. Då kan de behöva speciellt färgfoder som framhäver det röda i dessa.

TS har väl ingen dåligt attityd, han har väl visat uppskattning för svaren i tråden!
#23 - 28 februari 2014 13:14
Som här hemma då;)
jag har en jätte Venestus, hane.
Lombardoi hane, två honor
Socilofi, en hane, en hona
Hongi, hane och hona
vad tycker du jag ska komplettera med i första hand?
#24 - 28 februari 2014 13:43
Jag hade resonerat så här;
Se om du kan byta in Venustus hanen då den enligt mig är för stor för övriga fiskar.
Komplettera med minst en hona var till Socolofi och Hongi för att på sikt när akvariet är stabilt utöka dina tre grupper så du har 3x 3+4. Personligen föredrar jag två eller tre grupper Mbunas/Malawi än få fiskar av fler arter Mbunas/Malawi. Tänk på att det är ditt akvarium och du som bestämmer om vad hur du vill ha det.

EK
#25 - 28 februari 2014 15:02
Jag köpte påsar med astaxanthin för 40kr och en sådan är till 2 kg räkmix. Det räcker väl ett åt i ett vanligt stort kar.
#26 - 28 februari 2014 17:03
TS har väl ingen dåligt attityd, han har väl visat uppskattning för svaren i tråden!

Inlägg #3 och inlägg #6 hamnar inte överst i listan på charm, och man direkt känner att denne person vill jag försöka hjälpa så gott jag kan...

Kallas även tråkig attityd.

Ibland tar det tid innan personer som har ett svar har läst, och kanske även tid att svara. Har det gått någon VECKA, inget svar och man tutar påminnelse och det tar några dagar så verkar ingen vilja svara eller kunna.
#27 - 28 februari 2014 19:41
Tack till alla er som givit förslag och feedback !
Kul att det finns människor som vill hjälpa till i den mån dom kan ,oavsett kunskaper. Alla har vi våran erfarenhet och våra upplevelser kring våra fiskar.
Och ett stort tack till dig Jojje !!
Taskig attityd har jag aldrig haft ifall det uppfattas så (av en del).
Hade lite på känn att svar bara berodde på om man är guld eller inte !
Så för sakens skull så har jag betalat medlemsavgiften och är fullgod medlem men inte fått det bekräftat ännu
#28 - 28 februari 2014 20:10
Tack till alla er som givit förslag och feedback !

Kul att det finns människor som vill hjälpa till i den mån dom kan ,oavsett kunskaper. Alla har vi våran erfarenhet och våra upplevelser kring våra fiskar.

Och ett stort tack till dig Jojje !!

Taskig attityd har jag aldrig haft ifall det uppfattas så (av en del).

Hade lite på känn att svar bara berodde på om man är guld eller inte !

Så för sakens skull så har jag betalat medlemsavgiften och är fullgod medlem men inte fått det bekräftat ännu

Det kan jag dementera å det bestämdaste att svaren inte har med guld medlemskap eller ej. Jag är nykomling här på forumet, och har bombarderat sidan med frågor. Vissa frågor får man helt enkelt svar på direkt och andra inte alls. Som föregående talare skriver har det nog att göra med vem som läser, och vilka kunskaper och erfarenheter man sitter inne med. Jag har bara mött hjälpsamhet och försök att underlätta. Det kommer du också att göra;)
#29 - 28 februari 2014 20:11
Och jag var inte guld medlem från början...
#30 - 28 februari 2014 20:16
Erikderek skrev:
Jag hade resonerat så här;

Se om du kan byta in Venustus hanen då den enligt mig är för stor för övriga fiskar.

Komplettera med minst en hona var till Socolofi och Hongi för att på sikt när akvariet är stabilt utöka dina tre grupper så du har 3x 3+4. Personligen föredrar jag två eller tre grupper Mbunas/Malawi än få fiskar av fler arter Mbunas/Malawi. Tänk på att det är ditt akvarium och du som bestämmer om vad hur du vill ha det.

EK

Lite trögt här, menar du tre arter, tre fiskar och fyra honor var? Det blir ju mängder med fisk?! Eller har jag missuppfattat?
#31 - 28 februari 2014 22:49
Juni skrev:
Lite trögt här, menar du tre arter, tre fiskar och fyra honor var? Det blir ju mängder med fisk?! Eller har jag missuppfattat?

Det är nog inte fel uppfattat, lite temperamentsfulla fiskar behöver ofta packas ihop tätt så de inte har tid att mobba en fisk utan har 20st att hoppa på. Då får ingen ensam fisk för mycket stryk.

Så länge filtreringen klarar av att hålla vattnet fräscht kan du nästan inte ha för mycket fisk :-)
#32 - 1 mars 2014 22:23
Det var goda nyheter, jag vill gärna ha mycket fisk och tycker det är tråkigt att vänta ut tiden tills jag kan köpa till fisk! Nu blir det nog en Hongi hane och två honor till.

Annons