Växtätande jack dempsey?

#1 - 25 maj 2010 18:49
Är det någon som har någon erfarenhet om jack dempsey som växt ätare?
Jag har planer på att göra om mitt 540L med salvini, guldsöm, jack dempsey och påfågel ciklider.
Har tänkt mig att göra mig av med påfåglarna för de är helt omöjliga att ha växter med, men så läste jag på artbeskrivningen att dempsey också är växtätare så jag undrar om det är helt kört att ha växter ihop med dem?
#2 - 25 maj 2010 19:33
Jack Dempsey äter nog inga växter så sett, men gräver en hel del under leken, så växter som inte är rejält rotade kan bli uppgrävda och sönderrivna när de gör plats för leken. Mitt senaste JD-par lekte faktiskt på en sten som var omgiven av ganska tät växtlighet som fick vara orörd, de var visserligen inte vuxna, hanen kanske ca 15 cm och honan ca 10 cm.

Ett tips, och som faktiskt kan vara rätt effektfullt, är att ställa stora terrakottakrukor på botten, med sand i, och plantera t.ex stora svärdsplantor i dem.
#3 - 1 juni 2010 06:04
Mitt 540 är massa växter och jag har Dempseys i det, de gräver när de leker, men vad jag har sett nu är att de (hittills) leker på samma plats varje gång, så jag har planterat så att deras lekplats är utan växter och det har funkat nu. De äter inga växter.

Kolla min projekttråd (länk i signaturen) så har jag bilder på lekplatsen och hur den såg ut när de möblerade om den.

Hur har det funkat med Dempseys, Guldsöm och Påfågel tilsammans i ett 540?!
#4 - 2 juni 2010 19:19
jo det funkar bra men det börjar bli trång bott för påffarna

Annons