Växtakvarium på Gång

#1 - 3 maj 2005 15:11
Hejsan

Håller på att planera ett snyggt växtakvarium, funderar dock runt några växter (vilka?).
En låg täckande, typ Micranthemun umbrosum?
Har planerat att få in en Grön tigerlotus, lite nya rötter. Få in kanske några mellanhöga växter (15-20 cm). Tips där också.
Just nu bara växer det i akvariet.
Så lite planering och tips.

200l, co2. 2 lysrör med reflektorer.

http://www.seaside.se/~sea2630a/fiskar.htm <-- nuvarande skick.
(har försökt allt för pappegoj-plantan, funderar på om det kan vara lysrören som inte producerar ljus i rätt i rätt spektra)
#2 - 3 maj 2005 21:41
[QUOTE=rejser]Hejsan

Håller på att planera ett snyggt växtakvarium, funderar dock runt några växter (vilka?).
En låg täckande, typ Micranthemun umbrosum?
Har planerat att få in en Grön tigerlotus, lite nya rötter. Få in kanske några mellanhöga växter (15-20 cm). Tips där också.
Just nu bara växer det i akvariet.
Så lite planering och tips.

200l, co2. 2 lysrör med reflektorer.

http://www.seaside.se/~sea2630a/fiskar.htm <-- nuvarande skick.
(har försökt allt för pappegoj-plantan, funderar på om det kan vara lysrören som inte producerar ljus i rätt i rätt spektra)[/QUOTE]

Kanske skulle ha en anubias, cryptocoryne eller dubbelröd osiris. Det fins en variant på cryptocoryne som liknar gräsplantor, kanske skulle kunna vara nå´t.
#3 - 4 maj 2005 05:39
Marktäckande så är jag svag för glossostigma och echinodorus tenellus.

Mellan hög så tycker jag att kanske cryptocoryne wenditii är snygg även sagitaria subulata är snygg om än fullständigt oberäknelig på storlek.
#4 - 4 maj 2005 07:48
Micranthemun umbrosum är ingen krypare, det är en vanlig stängselväxt som kommer växa upp till ytan. Tigerlotusen kommer förmodligen bli lite för fet för att harmoniera bra i en 200-litrare. Man ser ofta domarkommanterar i växtakvarietävlingar där dom ger just Lotus och Svärdsplantor en känga varje gång någon använt dom i en <400-litersburk. Lite naivt från deras sida då man trots allt kan tukta dom till mindre storlek, men men. Det kanske ligger lite i det.

har försökt allt för pappegoj-plantan, funderar på om det kan vara lysrören som inte producerar ljus i rätt i rätt spektra

Växter klarar alla sorters ljus som skjuter inom 400-700 nm området även om vissa ljus är mindre effektiva vad gäller att trigga fotosyntesen.

Just papegojor är det många med mjukt vatten som har problem med. Dom verkar gilla en hel del Calcium i vattnet.
#5 - 4 maj 2005 11:06
Kollade i en bok när jag började fundera på Micranthemun umbrosum,där stod dock >5 cm. Tur att jag inte köpte, dags att fundera på om jag ska läsa mer i boken.
defdac: tror du det blir för maffigt med lotusen?

cryptocoryne wenditii har jag funderat mycket på. Är något, vet inte riktigt vad som intehar fått mig att beställa den än.
#6 - 4 maj 2005 11:10
Det kan säkert funka om du tuktar den. Anledningen att jag drar mig lite för att köra dom är att dom skickar så mycket flytblad hela tiden, och låter man den processen gå för långt försvinner snabbt alla undervattensblad.

Fast det kan blir riktigt coolt också med en Lotus med flytblad:
http://www.adaeuro.com/images/contenuti/Fgrande/gallery_2a.jpg
#7 - 4 maj 2005 11:15
dedac: dock får jag erkänna att jag inte riktigt är på den nivån en. :D
Så får nog tuktas :)

Man vet ju vad det är an vill kunna när man ser sådana bilder. Bara att ta sig tid att experimentera, öka tålamodet och läsa in kunskapen.

Tidigare mest sysslat med fiskar, men när man väl har fått fjutt på växtligheten är det roligare än fiskarna. Är det konstigt?
#8 - 4 maj 2005 11:31
Nej absolut inte. I mitt akvarium känns det nästan som om att fiskarna är pynt till mina växter.

Tycker också att det är roligare med växter.
#9 - 4 maj 2005 11:33
Är det Glossostigma elantinoides som amano kör i sina kar? Ruggigt snygg.

Får hålla med Peppito

Föresten, om ni kollar på länken, första bilden (klicka upp till större), till vänster om anubiasen framför roten. Har letat vad det kan vara, inte hittat, någon som vet?
#10 - 4 maj 2005 12:42
#11 - 4 maj 2005 12:58
[QUOTE=defdac]Jag gissar på Ludwigia repens:
http://images.google.com/images?q=ludwigia+repens&hl=en[/QUOTE]

Den har rundare blad än ludwigia repensen ser ut att ha (samt dom jag sett IRL som är sagt att det var ludwigia repens), misstänker någon form av ludwigia dock.
#13 - 5 maj 2005 07:24
Det kändes mer rätt.
Tackar defdac.

Annons