Växtakvarium?

#1 - 28 april 2006 11:53
Hur definierar man vad som är ett växtakvarium? Ibland låter det här på zoopet som att om man har växter överhuvudtaget så måste man trixa med co2 och gödning. De flesta man träffar i övrigt som har akvarium verkar dock ha växter utan att över huvud taget göra något extra för dessa.

Jag planerar att skaffa ett akvarium på någonstans över 400 liter. Om jag då vill ha mer än någon enstaka planta måste jag då ha co2 och så vidare för att hålla växterna vid liv? Hur stark belysning behöver man i akvarium av ungefär den storleken (150*50*60 och därikring) för att överhuvudtaget kunna hålla mer än någon enstaka planta?
#2 - 28 april 2006 12:15
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Man kan fuksera på endast väster (där fiskarna inte har så stor betydelse)[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Man kan fokusera på fiskar (där växterna inte har så stor betydelse)[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Eller så kan man kombinera (där växter och fiskar har lika stor betydelse)[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Det går alldeles utmärkt att köra växter utan CO2 och massor av extra ljus.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Jag har ingen CO2, göder med PMDD och har ganska mycket växter. Jag har dom lysrör som följde med mina Juwel-akvarium. Det enda jag gjort med ljuset är att jag satt på reflektorer i hemma-burken.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Man behöver inte göra det krångligare än det är.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]:D[/COLOR][/FONT]
#3 - 28 april 2006 12:22
[QUOTE=Maria - Sjöjungfru][FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Man behöver inte göra det krångligare än det är.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]:D[/COLOR][/FONT][/QUOTE]
Det handlar inte om att göra det krångligt... utan att skapa ideala förutsättningar för växter som normalt inte kan överleva i en vanlig sällskapsburk. Det är skillnad på växter och Växter helt enkelt! :-)
#4 - 28 april 2006 12:30
[quote=petnym]Det handlar inte om att göra det krångligt... utan att skapa ideala förutsättningar för växter som normalt inte kan överleva i en vanlig sällskapsburk. Det är skillnad på växter och Växter helt enkelt! :-)[/quote]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Abselut, så vill man ha växter utan att köra CO2 så kör man med dom lite "lättare" växterna.[/COLOR][/FONT]
#5 - 28 april 2006 15:48
Den bifogade bilden är på mitt lowtech kar med väldigt lite ljus och ingen co2.
Bara som ett exempel på att det går att ha växter utan att göra det så "krångligt", jag har dock i pmdd vid behov.
Men som sagt så måste man vara mer sellektiv när det gäller växterna.

Annons