Växtakvarium

#1 - 18 augusti 2004 08:09
Jag ska starta upp ett 180 l växtakvarium. Skulle behöva lite tips ang inredningen.
1. Lämplig sort av grus/sand?
2. Lera under gruset/sanden?
3. Vilka lysrör?
4. Bakgrund eller inte?
5. Växter?
Även tacksam för andra ideer.

Tack på förhand!
/Abbe
#2 - 18 augusti 2004 08:49
Jag antar att du ska ha CO2 gödning också.

1. Lämplig sort av grus/sand?

Det som ser snyggast ut. Fast välj något som inte innehåller kalk.

2. Lera under gruset/sanden?

Behövs egentligen inte. Fast en del kör med det.

3. Vilka lysrör?

phillips aquarelle. Verkar vara högts rekommerderat nu för tiden. Har inte provat själv. Du ska nå upp till 0.5w/L minst (90W)

4. Bakgrund eller inte?

Upp till dig. Växterna bryr sig inte.

5. Växter?

Det är också upp till dig. Välj ett par snabb växande också till att börja med. Dessa kan du byta mot andra växter om du vill senare.

ps. jag har inte sysslat med växtakvarie länge. Så alla svaren är baserad på teori.
#3 - 18 augusti 2004 09:06
Tack Peyman!
Jag ska köra med mäskvarianten som CO2 gödning till att börja med.
#4 - 18 augusti 2004 09:32
Det är det jag kör med just nu. Det tror jag ganska bra till att börja med. Ta före/efter bilder på akvariet om du har möjlighet.
#5 - 18 augusti 2004 09:40

Jag har själv aldrig lyckats uppnå några bra resultat med mäsk-co2, men kanske berodde på att jag använda mig av fel recept=/, men lycka till!

#6 - 18 augusti 2004 10:27
Ursprungligen skickat av peyman

[quote]3. Vilka lysrör?

phillips aquarelle. Verkar vara högts rekommerderat nu för tiden. Har inte provat själv. Du ska nå upp till 0.5w/L minst (90W)
[/quote]
Vet inte riktigt hur jag ska uppnå det med bara två lysrör. Några ideer?

/Abbe
#7 - 18 augusti 2004 10:33

sätta in en extra kopplings-satts. Själv har jag satt in 3 st kopplings-sattser utöver de 2 vanliga i min ramp.
#8 - 18 augusti 2004 10:34

Men ett tips som är baserat på egna erfarenheter. Börja inte med att slänga in massa ljus om du inte har koll på co2-tillförseln. Det kommer bildas alger!

Annons