Växtakvarium 19l

#1 - 24 februari 2006 20:14
Har ett stående 19l akvarium som jag tänkte göra till ett litet växtkar... funderar på att ha några neontetror eller någon räka i det. Nu till frågan. Måste jag ha ett filter i detta lilla kar?

MVH/Athis
#2 - 24 februari 2006 20:20
Om du ska ha fisk eller räkor så tycker jag ett filter är ett måste. Det är minst lika viktigt som i ett större kar. Rekommenderar starkt ryggsäcksfilter från Jebo.
#3 - 24 februari 2006 20:39
Men det skulle funka utan filter om jag nu inte hade tetror/räkor? Räcker det då med endast en lite cirkulationspump?

Vart kan jag finna dessa Jebo filter?

MVH/Athis.
#4 - 24 februari 2006 21:37
Ska du inte ha djur i karet så räcker det med att få lite cirkulation.
Stillastående vatten kan ju som bekant bli att lukta illa med tiden.
#5 - 24 februari 2006 23:25
Tack för dom snabba svaren! Har någon nån rekommendation på ett litet men billigt innerfilter (infoga gärna länk)?

MVH/Athis.
#6 - 25 februari 2006 09:05
Som jag sa: RYGGSÄCKSFILTER :)

Super! Sök på Jebo på Google så hittar du säkert lite bilder...
#7 - 25 februari 2006 10:35
Killoter, dvs folk som håller killis har akvarium som är mellan 10 och 25 liter till sina killisar. De använder gott om snabbväxande växter och har aldrig filter i dessa kar. Däremot har de en del posthornssnäckor som äter upp eventuella matrester. Jag har sett flertalet av dem ha redscherry räkor i såna kar också, så det skulle nog inte vara några bekymmer. Jag tycker att filterhysterin i små kar är överdrivet. Nitrificeringen konkurerar med växterna om energin i kvävet.
MVH
Magnus
#8 - 25 februari 2006 10:37
Energin i kvävet? Vad menar du med det?
#9 - 25 februari 2006 19:48
[quote=gladhertha]Som jag sa: RYGGSÄCKSFILTER :)

Super! Sök på Jebo på Google så hittar du säkert lite bilder...[/quote]
Sökte på google m.m. men har ej funnit nån svensk sida som säljer detta "ryggsäcksfilter" :(
#10 - 25 februari 2006 20:02
Jag tänkte mest att du skulle få en bild på vad det var ;)

Akvarielagret i Bromma säljer Jebos ryggsäcksfilter. Sedan finns det lite olika märken som funkar på samma vis på olika internetshoppar.
Lucas_no1
#11 - 25 februari 2006 20:23
Du behöver inte något filter om du bara ska ha några fiskar i karet.
Däremot mycket växter.
#12 - 25 februari 2006 21:33
[QUOTE=Danei]Energin i kvävet? Vad menar du med det?[/QUOTE]

Jag vet inte riktigt hur jag kan förklara det. Kväve inehåller energi som nitrificerande bakterier äter och som växter också tycker om. Om nitrificerande bakterier får tag i gottet innan växten så snuvar de den på en del av krubbet.
MVH
Magnus
#13 - 26 februari 2006 21:37
Att bakterierna är ute eftr det kan jag gåmed på. Men växterna är ju i behov av kvävet som byggsten. Det tar ju energin från ljuset.
#14 - 26 februari 2006 22:57
Project Uno Innerfilter har jag i mitt yngelkar funkar perfekt
http://www.firren.com/firren/smpage.fwx?page=107&catid=7702&mid=240&noimg=1#
#15 - 27 februari 2006 12:50
[QUOTE=gladhertha]Om du ska ha fisk eller räkor så tycker jag ett filter är ett måste. Det är minst lika viktigt som i ett större kar. Rekommenderar starkt ryggsäcksfilter från Jebo.[/QUOTE] Hmm... "Ett måste" skulle jag inte säger men livet blir betydligt enklare båda för dig och karets invånare. Jag hade ett tag ett 12liters skål utan filter med körsbärsräkor. Det funkade ganska bra men det var alldeles för mycket pyssel och konstant dåligt samvete. I mitt 16 liters har jag samma filter som Hanna och är MYCKET nöjd. Bortsett från ett snabbt genomförd vattenbyte en gång i veckan så är karet nästan underhållsfritt. Ryggsäcksfiltern tar ingen plats i minikaret men lufter och filtrerar vattnet tillräckligt utan att det blir storm i vattenglaset. Aquaclear, eheim liberty och jebo är några märken och de kallas även "påhängsfilter".

Lycka till. Hejhopp. Ralp
#16 - 27 februari 2006 13:06
[quote=Lucas_no1]Du behöver inte något filter om du bara ska ha några fiskar i karet.
Däremot mycket växter.[/quote]

Håller helt med. Har ett 28 liter utan filter på jobbet. Har i det 10 briggitae och 4 gertrude och 4 körsbärsräkor. Använder bara en oxidator. Finns att köpa på södermalms akvarieaffär (han har alla sina små burkar filterfria!).
#17 - 27 februari 2006 13:40
Här kan du läsa lite om mitt lilla växtkar.
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=83483&highlight=16+liter+walstad+r%E4kor

Som invånare har jag amanoräkor, en kampfisk och snäckor. Det är väl i minsta laget för kampfisken egentligen, men det finns planer på att upprgadera konceptet till ett 30-liters.
#18 - 27 februari 2006 13:40
Kan tillägga att jag inte har någon filtrering alls i karet, men däremot cirkulation.
#19 - 27 februari 2006 14:06
Som föregående har sagt, man BEHÖVER inte filter. Men JAG vill ha filter i mina små kar. Jag kan ha mer räkor/fiskar i karet och om ja skippar ett vattenbyte blir det inte algsoppa och död av hela kalaset.
#20 - 27 februari 2006 14:07
Jag bytar väldigt sällan vatten i mitt lilla kar också, typ en gång varannan månad.
#21 - 27 februari 2006 14:10
Du kanske har förutsättningar att kunna göra det. Men jag vill inte komma hem efter en semester och hitta alla räkor döda.
#22 - 27 februari 2006 14:16
än har inga räkor dött och någon nitrit har jag itne sett skymten av sen precis i början. För att hålla nitriten i schak har jag både hornsärv och vattenpest. kan tilläga att jag har jordbotten, vilket som jag förstår förser växterna med de mikronäringsämnen som behövs, så att de kan tillgodgöra sig CO2 från växterna och kväve från fiskarna + multnande mat
#23 - 27 februari 2006 16:08
[QUOTE=mckvinnan]Håller helt med. Har ett 28 liter utan filter på jobbet. Har i det 10 briggitae och 4 gertrude och 4 körsbärsräkor. Använder bara en oxidator. Finns att köpa på södermalms akvarieaffär (han har alla sina små burkar filterfria!).[/QUOTE][QUOTE=Nils Holmström]än har inga räkor dött och någon nitrit har jag itne sett skymten av sen precis i början. För att hålla nitriten i schak har jag både hornsärv och vattenpest. ... [/QUOTE] Jättebra. Det funkar säkert hos er nu och kommer förhoppningsvis även funkar i fortsättningen men det som Hanna och jag vill poängtera är att varför ta det osäkra för det säkra? Slarvmarginaler blir mycket större med ett litet filter som kostar inte mycket - typ 150:- Jebo - och drar 5 watt. Fiskarna är nog mycket tåligare än räkor så där är inte så orolig. Men räkorna (åtminstone dvärgräkor som körsbärs, cr och humle etc. - Amano har jag aldrig haft) dör väldig lätt för mycket mindre problem - enligt min erfarenhet. :(

Hejhopp. Ralp
#24 - 27 februari 2006 17:38
Ja, som Ralp säger. Jag kostar hellre på mej ett bra filter till mina räkor. Så att mina marginaler blir större.

Annons