Växtakvarister på zoopet

#1 - 11 juni 2004 13:28
Hej!

Det verkar som intresset för växtakvarium har blivit ganska stort. Det märker man inte minst här på zoopet. Det vore kul att höra hur många det är av oss zoopetare som pysslar lite extra med just växter i karen. Definitionen för växtakvarist vet jag inte hur den lyder men den är väl uppfylld när man inte längre håller reda på om man har två eller tre fiskar i karet och man lägger foderpengarna på växtgödning…;)
En del av oss är mer eller mindre delaktiga i diskussionerna i forumet, vissa har bra beskrivning i profilen men det vore kul om ni skrev några rader om erat växtintresse. Fånigt kanske?

Jag kan börja hur som helst:
Jag har haft akvarier i cirka 10 år men jag satte upp mitt första växtkar vid årsskiftet i år. Ett 220L med 3 rör, ytterpump, ett gäng snabbväxande växter och lite sällskapsfisk. Jag kunde ingenting om växter och gödning då, så jag satte upp några delmål för att försöka lära mig lite i alla fall.
Ett var att lära känna mitt brunnsvatten ett annat att få kläm på gödning med PMDD. Framöver tänkte jag försöka lära mig lite om design för att få fason på det hela och fortsätta laborera med tips & trix för att se växters reaktioner vid olika förhållanden.

Jag kör med CO2 på tub utan kontroller och göder med PMDD. Det har varit en del motgångar med alger och fiskdöd men den senaste tiden har det fungerat bra.

Jag har en blogg som jag försöker hålla uppdaterad med bl.a. akvarieinformation: http://193.12.137.241/bluesboy/

Ja, det var lite om mig, hoppas ni andra orkar skriva en rad eller två – nybörjare som proffs. Vore kul att höra lite historia från er andra som kan vara bra att ha i bakhuvudet när vi diskuterar i forumet. Eller vad säger ni, fånigt?
#2 - 11 juni 2004 13:50
Jag återupptog Akvariehobbyn efter 30 års bortavaro :) och måste konstatera att jag nära nog totalt har snöat in på växter !!

Det är helt enkelt perverst roligt att det genom lite pluggande och inte SÅ mycket stålar går att få ett kar som producerar "champagne" varje kväll.

Jag skaffade ett litet (110 liters) kar för att dra upp lite Guramis men det var helt enkelt för tråkigt. Det har nu konverterats till växtkar med brandsläckare, extraljus och pmdd.

Detta hade nog aldrig hänt om inte zoopet och dess "växtgalningar" funnits. Tack för det alla "galningar" :)

Jag läser nog nästan bara kategorierna akvarievatten,växter&alger samt ibland labyrintfirrar och sydamerikanska ciklider.

Har en liten tanke om att bygga en pytteliten Linux-maskin som styr/mäter så mycket som möjligt (skymning, ph osv). Vore fräckt tycker jag eftersom jag är U*IX-nörd.

Tänker nog handla ett Akvastabil-540/4*T5 när jag behöver bli av med en massa stålar :) Ett trevlig kar i mina ögon.
#3 - 11 juni 2004 13:52
Mina föräldrar har alltid haft en 160-litrare. En sån där fire&forget-burk som alltid varit tokfull av Cryptocorynes och Javamossa så man inte kunde se in i det.

På något sätt blev det förebilden när jag startade egen 60-litrare som 15-åring. Jag ville också ha mycket växter, men det blev mest algodling.

Sedan blev det lumpen och civ.ing-studier som satte p för akvariet.

Under universitetstiden så blev det dock bredband och vid någon sen surf-session runt -95 snubblade jag över några bilder på Takashi Amano-akvarier. Jag beslutade direkt att jag skulle ha ett sånt när jag flyttade till egen lägenhet.

2000 köpte jag min första seriösa burk på 310 liter och sedan tog det 3 år av Googlande och APD/Thekrib-läsande varenda dag innan jag fått kläm på gödning och Cyanobakterier som låtit mig fokusera mer på det jag ville från första början, att uppnå något slags Amano-liknande akvarium.

Lyckas man få CO2-halten stabil och på bra nivå är det ju faktistk ganska enkelt med växtakvarier. Lite finlir med lite olika pulver, men det är ganska skoj det också. Bara det växer så kan man ta lite smällar med för mycket fosfat eller för lite mikrogödning osv.
#4 - 11 juni 2004 13:54
Eftersom jag alltid hugger när det står BluesBoy som avsändare så blir det snabbt svar fån mig.

Ett 260 (!) liters ärvt hemmabyggt ramakvarie som egenligen är skitfult, men som jag ädå tycker om. Började för 10 år sen och fick hjälp av dåvarande pojkvännen (samma som jag fick karet av) att sätta upp det. Hade stora svårigheter med växter, förutom Cryptocyrone.

När jag kom in på Zoopet o NCS och började läsa om CO2 o TMG o PMDD och Kh o Ph och allting så började jag experimentera. Sen dess har det gått upp o ner o fram o tillbaka. Just nu är det ner o tillbaka, men det ska väl gå det också.

Växtmässigt tycker jag om röda plantor, och kombinationer av olika former. En kombination som jag har är Alternanthera reineckii (Röda spetsiga) tillsammans med Hydrocotyle leucocephala (ljusgröna "näckrosblad på rad"), det är en ganska dramatisk färgexplosion. Jag har också en del rötter med javaormbunke i en "mörk" hörna. Sådär Ludvidiga (?) "rosanervig" är jättefin, växer framtill och tuktas för att bilda småbuskar.

Göder med hemmagjord CO2 och har problem pga hårt vatten. TMG och Fosfat + kväve. Enlig defdacs recept. Som så många andra här.

Har en del fiskar, lite malar, 6 honungsgurami och 30 neoner. Tycker om kontraster även i fiskfärger.

Rent stilmässigt tycker jag om Amanos "luftiga" stil, men blir ohyggligt entusiastisk när jag ser en spännade växt, så jag har en förmåga att överplantera. Om nu inte alltsamman går åt h-e till, förstås....
#5 - 11 juni 2004 14:41
Jag är ganska ny på akvarieområdet i helhet. Satte upp mitt första kar förra sommaren, med mål att göra en snygg möbel. Visste då inget speciellt om amano-kar och hollänska konstvärk. Men eftersom jag alltid strävat att få mina prylar så estetiskt tilltalande som möjligt kom jag fort in på området.

Kör nu med 5 rör, 3 filter, co2 på tub och pmdd i mitt 240 L. Har haft ganska mycket motgångar när det gäller alger, men som nybörjare har jag förstått att det är sådant man får ta=).

Är ganska ung (20 år) så bor fortfarande hemma. Men när jag skaffar eget så har jag planer på att köpa lite större, kanske 400L hel-glasat kar med hängande Mh lampor över.

Passar även på o tacka er som hjälpt mig med o bli en dubbelnörd. Främst tre personer.
Kjell och Christian som gjort skapat denna sida vilket har gjort mig till en datanörd (är daglig besökare).
Och till Daniel 'Deffen' som hjälpte mig extremt i höstas vilket resulterade i att jag nu även är en växtnörd=).

Mvh Thomas
#6 - 11 juni 2004 16:25
Jag räknar mig också till växtakvaristerna här på Zoopet... Vad annat kan man göra med lägenheten full med MH-belysta kar? Jag har hållit på med växtakvarier (bara) sedan 2002 men endå hunnit med att prova något 30-tal olika växter... Mitt största växtakvarie vann kategorin "Akvarium och Biotoper" i Zoopets fototävling alldeles nyligen så ni har nog alla sett hur det ser ut.

Drömmer om att våga kasta ut alla växter och bara behålla ett par tre växtarter i mitt 980 liters för att få lite mer Amano-lik design...

Min story finns att läsa här:
http://www.hjortgatanszoo.se/main/default/default.cfm?navID=140

och lite mer här:
http://www.pny.se/akvarie/akvarie_index.html

Peter
#7 - 11 juni 2004 17:40
Här är ännu en som vill kalla sig växtakvarist,

Har haft akvarium under större delen av min uppväxt, när jag sedan flyttade till egen lägenhet blev det ett avbrott på ett par år.
Vid ett besök i en djuraffär hittade jag ett akvarium som jag inte kunde motstå, ett 325 liters Akvastabil med möbel och heltäckande ramp, detta för ca: 7år sedan.
-98 flyttade vi till ett hus, detta hade för dåligt golv för att ha mitt 325l fyllt, så det blev ställt på vänt.
Man kan ju inte va helt utan så jag köpte ett 112liters istället och satte upp för det tålde golvet, men huset tog så mycket tid från mig så det blev lite dåligt underhållet.
För 1 1/2 år sedan flyttade vi till lägenhet igen, då blommade intresset upp igen, man fick ju lite mer tid över då.

Jag städade upp 112litaren och köpte lite nya fiskar och växter, men för att ganska snart konstatera att växterna trivs inte, Hmmm

Jag körde lite sökningar på internet och fastnade genast vid all info som fanns och alla bilder man hittade på växtakvarium, sedan var det kört.

Nu har jag min 112liters igång med co2 tub, ph controller och PMDD.
Håller på att sätta igång mitt 325 liters igen efter ganska många år i malpåse, har köpt co2 tub och controller till det med samt MH ramp till det.

Ett stort tack till framförallt Defdac och Tropfrog men även alla andra för all information ni delar med er här.

/NE
#8 - 11 juni 2004 18:54

Håller med NE fullt ut , hur f-n skulle man kunna lyckas så bra utan Tropgrog och defdac ??

Mycke alger och många döda svärdplantor skulle det bli :)

Förresten , tänk om "regeringen" visste hur mycket man spenderade på akvariererna :)

Får jag fråga hur många som är HELT ärliga vad gäller kostnaderna ??

#9 - 11 juni 2004 19:06
Utan Tropfrog, DefDac och några till här på forumet, hade jag inte ens vetat vat Co2 var... Jag har ett 37 liters akvarium som jag har som växtakvarium. Jag göder med mäsk-Co2 och ska skaffa TMG och PMDD. Nu har jag planer på att använda mitt (kommande) 375-liters akvarium som växtakvarium istället för Amazonasbiotop.
Utan tropfrog hade det inte blivit något växtakvarium. Och utan DefDac hade det varken blivit nån annan näring än mäsk och intresset för växtakvarier hade blivit mycket mindre.
#10 - 11 juni 2004 21:03
Jag är ingen riktig växtakvarist, men möjligen en wannabe. Vägen dit har varit ganska lång och krokig, faktum är att jag meckade ihop min första mäsk-CO2 anläggning för ganska precis 20 år sedan efter inspirerande CO2-läsning i tidskriften Akvariet. Jag tror inte det fanns PET-flaskor på den tiden, iallafall var det inte det jag använde. Hur som helst fungerade det inte.

Drygt 10 år senare efter att ha länge följt rec.aquaria och inspirerats av thekrib var det dax för nästa försök, nu bubblade det till lite då och då, att man behövde några pulver hade jag ingen aning om, det blev ingen varaktig effekt och jag blandande inte mer än ett par flaskor.

Så i vintras när jag ändå skulle beställa från Hjortgatan så fick några pulverpåsar åka med. Ny mäsk och resultatet var förbluffande.

Men äkta växtakvarist är jag inte (ännu?), fiskarna och växterna betyder lika mycket i mina akvarium.
#11 - 12 juni 2004 03:25
Växtakvarist, Javist!
Jag har haft akvarier i omgångar i livet men utan att veta något om hur det funkar igentligen. När sambon! köpte karet vi har nu så hittade jag Zoopet när jag hade lite funderingar över fiskarna. Det dröjde inte så länge innan jag förstod att man faktiskt kan få växter att överleva i karet.
Nu jäser mäsken för fult och sambon har inte längre så mycket med karet att göra, mer än att hon tycker det är fint och att jag är galen.

Är lite orolig över karet just nu eftersom jag har varit i USA på arbetsresa i 3,5 veckor och ska stanna en vecka till. Sambon har fått sköta det där med gödningen och vattenbyten undrer tiden men hon vågar inte ta fram saxen så det lär vara rätt igenvuxet vid det här laget.
#12 - 12 juni 2004 05:36
Jag vill nog se mig som en växtakvarist eller åtminstone på tillväxt. Köpte akvarium efter i höstas flera års uppehåll pga av studier. Införskaffade en 60 liters. Skulle köpa växter av en kille jag hittade på nätet och åkte över och tittade. 1000 liters växtakvarium med endast ett fåtal fisk. CO2 anläggning m.m. m.m. Vart otroligt fashinerad och började läsa allt som jag hittade om växter och vatten. In såg direkt att 60 lite och glödlampa var uteslutet. Köpte 310 liters efter en månad och kompletterade med ytterligare 2 lysrör. Skaffade växtlysrör osv osv.

Har inte fått klöm på pmdd. Har precis fått allt. Regeringen mindre nöjd med 50 kilos säckarna i förrådet. (kan inte förstå varför)

Har snart sparat ihop tillräckligt för att byta ut mitt hemmabygge för CO2 till en riktig CO2-anläggning. (Jag väntar med spänning på den dagen)
#13 - 12 juni 2004 07:31
Jag får väll räkna mig till skaran av växtakvarister i träning. Fick ett akvarium i julas efersom jag är tokig i vatten och får inte fortsätta dyka på ett tag. Vi hade ett igenvuxet 250l medan jag växte upp. Sen har jag alltid tyckt om när det är riktigt grönskande runt omkring mig. Varför inte fortsätta på samma sätt i akvariumet. Sakta men säkert växer det fram ett seriöst växtakvarium. Måste lära sig en sak itaget eller var det pengarna som saktar ner saker och ting?
Jag fick också hem lite säckar med PMDD så nu ska vi börja göda ordentligt. Inga algproblem ännu och jag hoppas att jag slipper det problemet helt. Fast det är nog en bra erfarenhet att tampats med det i ett tidigt skede så att man har den kunskapen till senare missöden.
Vad det gäller fiskarna så har de sin plats i akvariet också. Ett akvarium med bara växter känns lika roligt som ett med bara fiskar. Fiskarna får bara inte ta överhanden. De ska bara sätta guldkanten på intrycket av akvariumet. Själv har jag Fjärilsciklider, Sorgmantel tetror, Siamesiska algätare och Kuhli ålar.
#14 - 12 juni 2004 11:31
Jag har sysslat med akvarier i ca 3 1/2 år och hade redan från början idén att det vore snyggt att inreda med växter. Det fungerade inte alls i början utan de växter jag köpte vissnade direkt. Jag försökte sedan under ett år med fyra lysrör och med att tillsätta gödning "på känn", vilket gav upphov till viss växtlighet, men också en hel del algproblem. Vändpunkten kom i oktober förra året, när jag läste på mer om gödningen och skaffade en CO2-anläggning och ett UV-filter mot svävalgerna. Sedan dess har det fungerat med perfekt balans i akvariet. Det växer så det knakar, algerna är mycket få och fiskarna är vid god hälsa.
Jag har hittills använt ganska mycket snabbväxande växter, för att garantera balansen i akvariet. De måste dock gallras varannan vecka, för att inte akvariet ska bli igenväxt, så just nu är jag mest intresserad av att skapa en annan och mer lättskött design. Har också en blog som jag uppdaterar med några veckors mellanrum.
#15 - 12 juni 2004 16:36
Djungelodlare vill jag nog kalla mig då det växer ganska ostyrigt och vilt. Långt ifrån Defdac- och/eller Amanodesign, men väldigt viktigt för mig att få mycket god tillväxt då jag vill slippa alger och vill ha ett "grönt" kar.

Har haft akvarium sedan sommaren 2001 och jag har alltid haft massor av växter i karen. Huvudkaret är på 375 liter med ca 290 liter vatten, fyra Aquarellerör varav två med reflektor, mäskCO2, ca 30 ml TMG två ggr per vecka och rejält befiskat med tigerbarber, siamensisar, ancistrusar, praktbotior, guldbarber och kopparbarber. Växterna just nu snabbväxare som L. sessiliflora, asiatisk skruvvallisneria, H. polysperma "rosanervig" och vanlig + en Aponogeton ulvaceus som ständigt blommar och skickar nya blad. Långsamväxare är anubias, javamossa, en N. stellata jumbo, C. wendtii grön och brun, C. undulata "broad leaves" och olika javaormbunkar. Trimmar växterna 2-3 ggr per vecka och ser därför ingen anledning att gå över till PMDD och en CO2-anläggning i dagsläget. Champagneeffekt är jag inte ute efter men det bubblar friskt i några dagar efter mäskbytet. Har bara en flaska mäsk så jag får inte ner pH:t tillräckligt, ligger på nedre gränsen av gröna delen av skalan. Vågar inte koppla fler flaskor just nu då jag är rädd för att få obalans i näringstillgången eftersom jag bara kör TMG ännu. Aja - det kanske blir en växtakvarist av mig också vad det lider, men inte i asienkaret.
#16 - 12 juni 2004 17:08
Jag bör nog kvalicifera mig [:-29]

Har haft 105l burken i ca 6 år och ett antal fiskar och växter har kroknat i den.

För snart 2 år sedan ringde en polare och frågade om jag kunde ta lastbilen och hjälpa honom frakta hem 2 akvarier ett på 300L och ett på 490L som hans gamla jobb var på väg att hiva i komprimatorn.
Jag fick den stora burken med en gammal trasig vattenkylare som jag bytte bort mot lite mer användbara prylar som pumpar etc.
Jag fick för mig att jag kanske skulle få något att överleva i denna burk så jag knäppte på datorn och började läsa.
Besökte Sollentuna mässan och såg Bollmora akvarieklubbs årliga utställning där och blev så imponerad att jag gick med.

Ja sen började det spåra totalt beställde växter från Hjortgatans, blandada gödning, brygga mäsk, jaga lysrör osv.
Nu sitter man här med ständiga laboreringar och 4 burkar igång.

Vete i Fn om det inte kulminerade igår när jag sålde min gamla trilskande motorcykel för idag har jakten på en ph controller samt en Mh armatur till stora burken börjat :-)

Stort tack till...
Zoopet, Akvareiguiden, Övriga engelspråkiga sidor.....
Tack till alla som svarat på mina dumma frågor.
Och ett speciellt tack till defdac som har förklarat många saker så bra så att till och med jag fått in det i den stora blöta bollen.

Och givetvis kommer vi växtakvarister ta över jorden snart......
#17 - 12 juni 2004 17:22

Kom på en sak när jag lästa micke eklund's inlägg !!

Tror Ni vi kan tjôta igång hjortgatans.se igen så skriv i min nya tåt !

Hjortgatans Vi älskar Er !

De behöver allt stöd tror jag :)
#18 - 12 juni 2004 17:46
Jag får väl också räknas till dom som har fastnat för växtakvarium! Har två burkar igång med växter i ett 70-liters och ett 105-liters. Och har med mycket hjälp av kunniga här på zoopet fått det att fungera någotsånär. Jag har gett mig inpå pmdd och co2-gödning med ganska lyckat resultat. Tyvärr så har jag råkat ut för ett strömavbrott när jag var och hälsade på min bror nu i helgen! Vilket resulterat i mörka kar där alger har börjat dyka upp istället! Men det skall jag nog få ordning på! Gjorde förresten ett riktigt kap idag när jag köpte reflektorer till mitt 105-literskar 67kronor styck för reflektorer från aquael!
#19 - 12 juni 2004 23:24
Räknar mig till Klaras kategori: Djungelodlare. Mina fiskar kommer fortfarande i första hand, så jag vill inte enbart kalla mig växtnörd.

Mycket ljus och TMG kör jag med, har bottengödning i ett kar, bottenvärme i tre, men ingen CO2; Är rädd att gasa ihjäl fiskarna + läst lite skräckhistorier om gastuber som inte uppför sig som gastuber bör.

Allt växer så det knakar, så koldioxiden är inte livsnödvändig här. Men det skulle vara kul att kunna prova lite CO2-krävande växter samt alla härligt röda plantor, som inte trivs utan kolsyran. Ska det bli CO2 framöver blir det med kontroller och brandsläckare.

Älskar att "glöta" i mina akvarier, har skaffat ett helt drös för att alltid ha någon burk att jobba på, utan att stressa ihjäl fiskarna.

Favoritväxterna är ormbunkar och cryptocoryne, men jag plågar mig själv med flera snabbväxande arter som måste rivas upp och planteras om var och varannan vecka, minst. Har ständigt minst en hink med utgallrade växter som kompisarna matar guldfiskar, koi och ciklider med. Bättre än att slänga bort dem!

Har svårt att låta bli att handla nya växter, har ett 40-tal olika för tillfället.

Det bästa med akvarieväxter är att man inte kan vattna ihjäl dem!

#20 - 13 juni 2004 04:51
Räknar mig till skaran växtnördar och djungelodlare. Har ett 500l med djungel som stöds av CO2-anläggning från SERA lätt modifierad för att tåla en fulltryckstub. Göder med PMDD och sätter ljus på det hela med sex stycken lysrör (en ramp med 4 rör och ett dubbelrörskitt från hjortgatanszoo med reflektorer som ligger vid sidan av rampen). Stoltheten i akvariumet är de stora gallerplantorna (säkert 3-4 dm långa blad). Annars kapas en plastpåse (konsumkasse) med växter varje-varannan vecka och forslas till lokala Zoo-butiken (eller andra villiga(?) mottagare). Djur i akvariumet är 4 Ancistrus, 5 siamensis och ca 5-6 Amanoräkor samt 6 st diskusar, 6 st mosaikguramis, 8 st indiska glasmalar samt 6 st rosentetror.

Har ett 100l som snart skall få CO2 och kanske ny ramp alt fler rör. I detta har jag 6 Anamo, 10 pansamalar samt 8 kejsartetror. Växterna i detta är inte till sin fulla rätt, ännu...

Som alla andra här, tack defdac...
#21 - 13 juni 2004 21:08
Här är ytterligare en växtnörd!!!

Jag blev intresserad av växtkar för drygt 1 år sedan. Jag har inte hållt på så länge med akvarium. Det blir 2 år i Augusti.
Har inte Co2-tub men ska snart skaffa detta då mäsken glöms bort ibland.
Har just nu igång ett 74-litare ett 29-liters som jag har som lite träning och lär mig. Har ett 126-liters och ett 105-liters som står och väntar på att tas i bruk.
Jag kör med PMDD i 29-litaren då det inte är bra ljus i 74-litaren. Jag har nämligen 4 st lågenergilampor och då käkar inte växterna så mycket av gödningen jag har i. Jag göder detta karet med endast TMG. Är på gång med en ny ramp som är gjord av min bror som är finmöbelsnickare. Då blir det två stycken rör, ett Reptiglow 2.0 20w och ett Philips TLD 840. Detta ska nog sätta fart på växtligheten en aning.

Nog snackat för min del [:)]
#22 - 14 juni 2004 07:01
400liters växtkar.

Jag får väl också kallas växtnörd. Jag har hållit på med växtakvarie i ca:3 år men på senaste tiden så har jag lagt mycket krut på mitt saltkar så växtkaret har tyvär fått stå tillbaka lite. Så just nu tillhör jag nog djungelodlarna, alltså ingen ordning i karet för tillfället. Dock har jag inga alger :-)

Jag verkar vara en av få som aldrig haft problem med alger(hehe förutom i mitt saltkar :-).

Insperations källor Defdac(vem annars ;-)

P.s Tack för alla bra och givande svar till alla.
#23 - 16 juni 2004 19:45
Det blev några rader i tråden i alla fall. Jäkligt kul att läsa om era bakgrunder och stapplande steg mot grönskande kar. Tackar och bugar för feedback. Sedan får man ju nästan dåligt samvete när så många passar på och tackar de gamla rävarna. Jag hoppas mitt tack har nått fram tidigare, om inte så lyfter jag på hatten nu och jag tror rävarna vet vilka de är ;)
#24 - 21 juni 2004 08:58
Eftersom jag enbart har växtakvarier, så får jag väl kalla mig växtakvarist också.

Jag har bara haft mina två växtakvarier, 240-liter och 180-liter i 18 månader. Eftersom jag har en massa hästar, hundar och katter samt engagerar mig mycket i rovdjursföreningar och vargforskning så har det varit viktigt att jag har kunnat pröva mig fram till växter som trivs med vattenförhållanden m m som jag kan erbjuda utan att det tar för mycket tid i anspråk.

Den mesta av min tid går åt till att hålla ordning på skogen, hagmarkerna, stallet och huset så akvarierna måste förutom att vara vackra även vara lättskötta.

Det ena akvariet är vildmarksbetonat med hela bottnen, stenar och rötter täckta med javamossa samt ett buskage med lättskötta, tacksamma Heteranthera zosterfolia för att få en vacker kontrast.

Det andra akvariet är mer traditionellt med gräs, rötter, lummiga buskage, gröna och röda växter. Gräset har just nu sett litet visset ut p g a att jag har missat att ge rätt Pmdd-gödning. Men nu ska det väl repa sig, när BluesBoy har hjälpt mig att få ordning på kemikalerna igen.

#25 - 1 juli 2004 23:42
Jag har ett litet växtakvarium, nåja, några killies simmar där också, och försöker så gott det går att få växterna att trivas med hjälp av PMDD och koldioxid. Funkar ganska bra. Har haft det i ungefär 7 månader.
#26 - 2 juli 2004 06:58
vet inte om jag kan kalla mig växtakvarist, men det är välldigt kul att försköka får champange i akvariet. kör också med micro+, co2 och bottenvärme. ska väl börja med de andar ämnena snart. det skulle vara lite kul att se bilder på er kar! några har ju lagt in länkar och så. det är alltid kul att få lite tips och idéer.

håller med om att vi ska tjôta igång Hortgatanszoo igen, sveriges bästa butik när det gäller växter m.m. jag tror nog att den är billigast också
PatrikMalmo
#27 - 2 juli 2004 07:48
Hej!!

Nybliven medlem här, men inte inom hobbyn. Har haft någon form av akvarium nästan hela livet, med undantag för studieåren. Växtkar har alltid intresserat mig, och jag har provat flera olika varianter från Amanostuket till "eget tänk" om snygga, men mer lättskötta kar (Amanokar är jättefina, men kräver oftast mycket pyssel). Har fått många av växterna att blomma, och till och från haft djungel i karen.

Nu har jag dragit igång med pysslet igen, i ett 140 liters kubformat kar. Kör med co2 enligt mäskprincipen, och har modifierat utloppet så att jag får en konstant co2-nivå trots den ojämna jäsningen. Belysning är en 150 w metallhalogen (10 000 K) och de växter jag har i det hittills är riccia, javamossa, javaormbunke, näckros (återkommer med art om jag får den att blomma), H."stricta", C. undulata, C. retrospiralis, Elodea "gracilis", Heternanthera, Hydrocotyle, Mayaca fluviatilis, Sagittaria subulata, E. magdalensis, Rotala rotundifolia, en röd Ludwigia, smalbladig Vallisneria, en Potamogetonart, Hygroryza, eklövsormbunke och vattenhyacint. Jo, det ÄR lite för många arter, men växtvalet är på experimentstadiet ännu så länge - jag provar mig fram för att se vilka som funkar i mitt kar. Ska rensa ut de arter som inte funkar så småningom.

Firrarna är högfenad barb, drottningrasbora, dvärgbotia, liten smycketetra, Otocinclus och Aplocheilichtys macrophtalmus. Har dessutom ett gäng Amano-räkor av egen odling (!).

Karet har enbart varit igång i två månader och jag har passerat de flesta algstadier och börjar få balans i karet. Har använt vanlig krukväxtgödning i uppstarten för att boosta med kväve och fosfor (får man riktig fart i karet blir det brist på dessa ämnen också). Nu kör jag med Tropicas gödning vid vattenbyte (1 gång/vecka). Växer ok, men inte helt tillfredsställande, ffa magdalensisen har jag något problem med. Alla firrarna utom dvärgbotian och Otocinclusarna leker dock hela tiden.

Klurar på att byta till en lite svagare belysning. Jag vet att man inte kan få för mycket ljus, men kruxet är att om man maximerar EN parameter så måste man maximera de övriga också... ;)

Något jag läst om, och fått bekräftat av egna erfarenheter, är att syrehalten i ett växtkar är en otroligt viktig parameter. Den ska vara mycket lägre än man tror. Under belysningstid är syre en avfallsprodukt för växterna, och är syrehalten hög får de svårare att göra sig av med det. Många näringsämnen oxiderar också vid hög syrehalt, och blir därmed inte tillgängliga för växterna. Mina växtkar har fungerat absolut bäst med klart underdimensionerade filter (enbart för en blygsam vattencirkulation). Ett kraftigt filter i växtkaret kommer att plocka upp den mesta gödningen man häller i vattnet. Krause har t ex mätt järn- och manganhalterna i slammet vid rengöring av filtret - och hittade halter på upp till 3000 mg per liter!! I akvarievattnet var det dock inte mätbart... Man behöver inte vara orolig för fiskarna, de trivs bra i lägre syrehalter också (Krause har mätt syrehalten i många naturliga biotoper och den ligger väldigt mycket lägre än i de flesta akvarier).

Annars är jag på gång med ett 600 l Tanganyika-kar. Har redan en del av firrarna och sparar ihop till BTN-moduler. Ska bruka lite allvar där!! ;)

Hilsen!
#28 - 2 juli 2004 07:52
Intresset började egentligen när pojkvännen kom hem med en kampfiskhane och en kampfiskskål att hänga på väggen. Tror det var kring 1994. Klart att det var synd om den lilla fisken i den lilla lilla skålen. Vips så plockades ett gammalt eremitkräftsakvarium fram ur garderoben. Givetvis ett tillägg av lite fiskkompisar, varav många blev en mindre lyckad blandning. Men på den tiden trodde man på allt vad zooaffärerna berättade.Sedan uppgraderades det gamla hemmalimmade eremitkräftsakvariumet till ett alu-kar på 116 L. Nu blev det guppies i minst sagt miljoner, slöjstjärtar, samt lite diverse ciklider i olika omgångar m.m. Då var det vildvuxet i akvariumet. När jag sedan flyttade till Lund för universitetsstudierna lyckades jag komma över ett begagnat akvarium på ca 400 L. Nu blev det odling av tanganyika "prinsessor" och slöjstjärtar. Växterna växte dock inget vidare alls.

Det var först kring 2002 som jag upptäckte Amano...och jag blev såld direkt! Har följt de flesta diskussionerna här på zoopet och sugit åt mig så mycket information som möjligt.

Så nu när man är lycklig ägare till ett stort hus med massor av plats samt ett begagnat 375 L alu-kar är planerna i full gång...Amano here I come...

/Sabina
#29 - 27 augusti 2004 18:18
Ville bara väcka tråden för att se om vi har fått några nya zoopetare (eller gamla som syndat) som försöker få det gröna i karen att frodas efter bästa förmåga.
#30 - 10 september 2004 20:08
Några nytillkomna med mer eller mindre gröna fingrar?
#31 - 12 september 2004 10:05
Jodå! Har haft akvarium hela livet men aldrig satsat 100% på växter tidigare. Satt upp ett 720L malawikar i våras och sökte efter det nya projekt och det var då jag sprang på det här med växtakvarium, något som jag alltid varit fascinerad av. Efter några veckors intensivt läsande av forum etc satt jag upp ett 112L med mäsk och moddat ramp. Tröttnade ganska snart (3-4v) på att krångla med mäsken och köpte mig en komplett CO2-anläggning som nu tuffar på för fullt. Går just nu och planerar på att måttbeställa ett akvarium i 300-400L klassen för att få lite mera utrymme för de större växterna.
#32 - 12 september 2004 20:08
Jag har tydligen missat den här tråden tidigare. Jag limmade mitt akvarium (180 liter) för 17 år sedan. Jag har hela tiden velat få bra växlighet i mitt akvarium men ständigt misslyckats.

För ett år sedan hittade jag Zoopet efter att ha läst i "PC FÖR ALLA" att man gett Zoopet en särskild utmärkelse. Sen dess har jag följt forumet nästan dagligen.

Jag har lärt mig otroligt mycket under detta år genom att följa forumet och äntligen har jag börjat få fart på mina växter. Jag får väl också tacka både frågeställarna och experterna.
Jag har fått svar på de flesta av mina frågeställningaar utan att aktivt själv ställa frågor.

Just nu kör jag med co2 genom mäsk i en 2,5 liters plastdunk. Receptet jag använder är efter artikeln i The Aquatic Gardener som defac flaggade för i sommar. Det fungerar bra. Men jag har blivit lite såld på detta med co2 så jag har beställt en begagnad tub på 8 kg som ska leveras på tisdag. Jag har beställt och fått tryckregulator, magnetventil, backventiler mm från Aquaristic. Så nu är man spänd på om man får allt att fungera ihop.

Därefter ska jag försöka hitta lite mer spännande växter. Funderar på att åka till aktionen i Bollmora i slutet av september för att se om det finns några spännande växter att köpa där.

/Anders
#33 - 16 december 2004 23:14
Kan väl inte göra annat än att ansluta mig till skaran av växtgalningar.

Håller på att uppgradera mina juwel vision 180 kar så jag får in mer rör och all annan utrustning snyggt undangömd i de små orginalbänkarna.
Har experimenterat en hel del de senaste året med gödning och testat olika typer av växter.
Kan inte släppa mina gamla favvo firrar, fjärilsciklider, så dessa är helt dominerande i dagsläget.

Ska bli härligt med lite ledighet runt jul.. Det blir nämligen omstart av det ena karet eftersom jag byter bottensubst.

Att gå omkring och fundera på design, växtval, fiskar och vad man behöver för prylar är ju halva nöjjet :)

#34 - 17 december 2004 00:58
Jag kanske borde skriva några rader här jag med.

Jag har alltid pysslat med djur av alla de former.
Det började med akvarium för 20 år sedan men det blev tråkigt efter några år och jag fick istället upp ögonen för reptiler. Akvariehobbyn hängde med hela tiden men den hamnade klart i andra hand.

Femton år senare så tyckte jag att jag provat på alla intressanta reptiler som existerar och jag fick en liten känsla av att jag inte kunde utveckla mig mer inom herpetologin utan att börja forska på allvar, så för två år sedan sålde jag min sista orm och satsade på akvaristiken på allvar igen.

Mitt intresse för växtakvaristiken är min nuvarande flickvän och Defdac helt ansvariga till. Jag satt och sökte lite information om Uaru amphiacanthoides och snubblade in på zoopet där jag hittade en länk till Defdacs blog. Jag visade min flickvän lite bilder på hans akvarie och då sa hon "ett sånt vill jag ha". "Hur svårt kan det vara" tänkte jag.

Nu sitter man här med akvarier, brandsläckare och små påsar med vitt pulver överallt. Det var svårt, men ack så kul. =)

Har hemma, Sumerat ca 1450L kar med fördelningen:1st 300L växtkar, 1st svartvatten á la Rio Orinoco och 7st perifera kar med diverse fisk eller algexperiment.
(+en stor vattensäng på runt 1500L) =)

Man kanske skulle kolla över hemförsäkringen.

#35 - 17 december 2004 03:55
Jag är nog en snabbväxande växtgalning? För 2 månader sedan köpte jag ett Juwel RIO 400 i bok som jag funderat på en tid. Första veckan byggde jag in BTN-moduler för ett blivande ciklidkar och införskaffade en grupp tropheusar,andra veckan bytte jag cikliderna mot 100 kardinaltetror,en hel del växter och några malar. Den fjärde veckan tog jag bort filtermodul och några andra skrymmande moduler för att ge plats för mer ljus och växter. Femte veckan beställde jag påbyggnadsramp m.reflektorer,och har nu 4 rör i originalarmatur. Så nu har det blivit "reneckii" och några andra rosa och rödaktiga växter. Köpte Dennerle´s växtbok, tittade här på zoopet och köpte en Co2-anläggning m 6-kilosflaska som jag just nu håller på att koppla in. Har börjat plantera i terrasser och intresserat mig för den "moderna" gödningen. Jag ska försöka låta bli Mh-belysning,för att bevara rummet i sitt diskreta skick, för jag har lovat min fru att det inte får se ut som när jag hade saltvatten med 2x250w + actinicblue-rör, men det kan bli svårt med denna takten. Jag har också märkt att man inte tittar på fiskarna längre,utan mest på växterna och dess placering. Jag är nog på god väg att bli växtgalen. Tack till thomaslj och defdac som tipsat om denna galenskap.(ha,ha!) MVH: Hasse
#36 - 18 december 2004 11:12

Hej.

Jo man får nog sälla sig till skaran.
Har kört både salt och sött i min ungdom (20 år sedan)men utan någon vidare tillväxt. Nu när familjen har fått "tillväxt" så ville barnen för något år sedan starta upp ett gammalt 70 liters som stod på vinden och skräpade.

Sen var det ju kört liksom. Dom gamla takterna sitter i. Det mest intressanta var förstås på "tec" sidan. På min tid var det bottenfilter och lera som gällde. Stora ytterfilter med torv var också på modet. Nu tillhör jag dom som tittar mer på växterna än fiskarna.

Stort tack till Hjortgatans. Det var min inkörsport med version 2 av min akvaristik. Där fick jag syn på petnyms förnämliga site samt även defdac's förstås. En gammal ingenjör som jag tycker förstås tekniken är roligast (-:

Det lilla karet kommer att ersättas av ett skräddarsytt 260 liters på en moddad IKEA möbel. Jag har beställt glas av glasmästaren i Sumpan. Svindyrt! 3000 spänn. Hursomhelst beg. var ingen option eftersom jag alltid hävdat att akvarium skall vara djupare än höga om ni förstår vad jag menar? Det nya blir. 105*55*45. Det lilla karet hat hela tiden utökats med teknologi såsom Elektrolyt CO2 Nisso, UV, Tetratec, ytterfilter Eheim 2234, ramp Arcadia 2*30W 1W/liter det växer så det knakar. Allt förstås över "sizat" med tanke på det nya karet. En till Arcadia ramp sedan är allt klart. Har kört TMG hela tiden men fick trolig kalium/kalcium brist så nu är TMG history. PMDD (NutriSI) för hela slanten.

/Gus
#37 - 18 december 2004 12:31
Jag får väl "erkänna" jag också, från att i tonåren kört både med Pirayor i ett litet 60-85 liter stort kar till 2 Parooner på ca 40 cm längd i ett 400 liters som var garanterat växtfritt (fattar inte vad det var som var kul med dom?). Fick ett ryck vintern/våren -03 och köpte ett 310 liters Dala/Zooline och började med växter, mäsk-CO2 och TMG. Ruttnade snart på mäsk-köret och beställde grejor från Tyskland. Allt var frid och fröjd, förutom att defdac fanns här på nätet. Han är skyldig till mycket i växtsvängen =) och jag insåg att 2x36w räcker inte. Köpte en 4-rörsramp, som hann sitta på karet i ett par veckor innan vi kom hem från dotterns fotbollsträning och det rann vatten på garageuppfarten...bottenglaset hade inte lust att vara med längre.
Då blev det snack med försäkringsbolaget och en massa folk som sprang runt i vårat hus i ett par månader, fläktar som surrade och mycket strul. I November -03 så låg äntligen det nya golvet på plats, mycket fräschare än parketten från -63, nya tapeter blev det också samt att jag passade på att måla taket när rummet ändå såg ut som kriget. Plockade till fruns skräck hem ett nytt Dala/Zooline på 253 liter i december -03, det ger bättre watt per liter =) än vad jag hade i 310 för rampen passar. Skaffade även en bänk som egentligen ska vara till ett 375 liters Aquael bara för att....stadigt ska det vara och dessutom gillade jag inte alu-ställningen som karet egentligen skulle ha. Nu så trivs jag, växterna, fiskarna (hoppas jag, det är ingen som sagt nåt) och till och med frun säger att det är snyggt. Så nu är det full fart som gäller, ska bara försöka få tag i lite roligare växter och kanske T-5 rör och kanske.... att man aldrig blir nöjd =D Pojkar och leksaker brukar man få höra....

//Mathias
#38 - 5 januari 2005 20:06
Några nytillkomna växtpulare?
#39 - 5 januari 2005 20:35
[QUOTE=BluesBoy]Några nytillkomna växtpulare?[/QUOTE]
Jo då :)

Skaffade ett 240l för några månader sedan som jag bestämde mig för att ha som växtakvarium. Har haft akvarium tidigare, men la ner på gund av alger ett antal gånger.
När jag skulle sätta igång fick jag höra talas om fördelarna med CO2, och sen efter det man har läst sig till här har det blivit ordentligt bubbel.
En trevlig bieffekt med ett växtkar jag har märkt är att man knappast behöver ha andra ljuskällor i rummet när man har fått i några rör. Riktigt skönt nu i vintermörkret [:-100]
#40 - 14 februari 2005 20:43
Några nytillkomna?
#41 - 6 april 2005 11:47
Jag är sådan som försöker..... Jag vill gärna att det ska växa och knaka. Grönt är skönt men det går så där. Jag har nog lagt mer mer pengar på växter än fiskar. Jag har börjat använda Pelle och har precis blandat Miriam ska tillsätta detta också vid nästa vattenbyte. Jag har massa nitrat i vattnet och ph6,5 kh1,5ca.
Jag har 375l asienkar (+malar) och 100l syd/mellan amerika (+dvärgbotia). Växterna är många olika och jag vet ej namnet på alla. De ska byta ut (eller lära mig vad de heter)så det bara blir växter från rätt världsdel i rätt kar.
#42 - 7 april 2005 17:40
jag har 1000 l som jag försökar att få till ett växtakvarium det är inte lätt men skam den som ger sig.tack för dett bluesboy.
#43 - 7 april 2005 20:38
för drygt 10 år sen sparka jag igång ett litet 9 eller 11 liters kar.
några växter och mindre fiskar.
efter ett tag tog jag alla pengar jag hade och investerade i ett 37liters som kördes ett tag tills jag blev tvungen att sluta pga plats brist.

förrförra månaden sparka jag igång 37L karet igen av flera orsaker och växterna växer ORDENTLIGT.
ska ner i karet och ta bort 3st vallisneria plantor dom är mer än dubbelt så höga som akvariet så dom stoppar för mycket ljus håller på och gör research om vad jag skall ha istället.

funderat på att prova co2-mäsk men tror det skulle bli problem med ph svängingar då det är så lite vatten.
har ännu aldrig haft bekymmer med alger vilket till viss del kan bero på att jag alltid har haft snabbväxande plantor i karet.
just nu göder jag med supergro.
färdigblandad gödning och vallisnerian trivs.
javamossan är 3ggr större idag än när jag köpte den för drygt en månad sen så den trivs också.

personligen tycker jag att det finns inte mycket som är fulare än ett akvarium med fisk och inga/få växter.

har planer på att köpa nåt runt 222 liter och då sätta igång med växter på lite mer allvar.
#44 - 9 april 2005 22:25
Ligger i startgroparna...
Har som liten haft ett akvarium på 75liter som varit fullt med växter (mest alger) och nu när jag bor i egen lya med sambo (som är pälsdjursallergiker) och eftersom vi båda älskar djur så skaffade vi oss ett snyggt akvarium som passar in i vårt vardagsrum, ett juwel trigon 190l. Har varit igång i två månader och har fått igång växterna med bottengödning och lite ferropol, har även bytt lysrör till aquarelle och då blev det genast bättre. Vad är roligast med ett akvarium? Glo på firrarna eller pilla? Och vad kan man pilla med? Jo, växter! Håller på och läser massa om CO2, PMDD och har nu beställt påsar från granholmarna. Nu ska Nisse, Pelle och Miriam ner i akvariet!!!! Sedan är det väl bara till å börja med CO2 och ljusramper och därefter är det kört....

Jag tycker vi borde förbjuda vissa människor (gissa vilka) från detta forum innan de hinner hjärntvätta fler människor ;)
#45 - 10 april 2005 23:54
En lyckig växtakvarist

Nu har jag äntligen lyckats få till ett akvarium som liknar ett sånt där hollänskt växtakvarium (ja bara lite grann) som jag såg för snart 20 år sedan då jag höll på med akvarium.

Då köpte jag fiskar, växter och läste alla böcker man kom över... men växterna tog sig inte och tynade bort sedan mådde inte fiskarna bra heller utan dog en efter en [:-27][:-87][:-87] [:-118]. Köpte nytt och provade med mäsk och järngödning. Alger, alger och alger. Trådar, bruna och blågröna. Blev besviken och slutade efter några år [V].

Snacka om lycka[:-174]:D nu när jag startade nu igen i mitten av februari och redan nu måste slänga växter igen, men nu pga att det växer för mycket. Allt tack vare PMDD, mäsk, mycket ljus och alla forum späckade med duktiga och hjälpsamma växtakvarister.

Har precis fått hem 60 kg med PMDD :rolleyes: så här ska nu gödas. Så jag har att göra i minst 300 år med mitt lilla 200-liters akvarium :p.
#46 - 29 april 2005 14:08
Jaha... 37st växtakvarister är vi visst *Minst* här på Zoopet!

Tog mig friheten att sammanställa listan:
Bluesboy, Vadstena
Oveb, Sollentuna
Defdac, Linköping
Mohlin, Sengelose
Tomaslj, Falkenberg
Petnym, Linköping
NE, Malmö
Mazi, Tyringe
Dgqlof, Hässleholm
Heeke, Eskilstuna
Peppito, Tyresö
Snicke, ???
Klara, Lindås
Micke Eklund, Tyresö
Matzen, Växjö
Ulla, Hallstavik
Jackson, Gävle
Morpheus, ???
Jorgen41, ???
Ake, ???
Anmark, ???
Robban hag, ???
PatrikMalmo, Malmö
Sabina, ???
jowa, Västerås
Myrtorp, ???
Morphide, ???
Plizken, Bro
Jonerup, ???
Guz, ???
M.W, Oxelösund
Shagrat, Vallda
Solbacka, ???
Janne dansk, Sävsjö
Raven, Hising Island
Kelaren, Göteborg
Tangoman, Stockholm
#47 - 29 april 2005 14:12
Du kan lägga till

Dinajel, Stockholm

på listan också. :)
#48 - 29 april 2005 14:13
[QUOTE=dinajel]Du kan lägga till

Dinajel, Stockholm

på listan också. :)[/QUOTE] Skriv några rader om ditt växtintresse som alla andra gjort, vetja!
#49 - 29 april 2005 14:19
Du kan vall kompletera med listan med mig oxå om du känner för det :)
#50 - 29 april 2005 14:25
Växtnörd

Får väl också räkna mig till växtnördarna då jag har ett 310-liters växtkar med co2gödning via tub och pmddgödning. Dom växter jag har är Echinodorus bleheri, Cryptocoryne pettchi, Cryptocoryne pontedifolia, Cryptocoryne wenddti, Bacopa monnieri, Echinodorus martti och Cryptocoryne crispatula.
#51 - 29 april 2005 14:26
[QUOTE=petnym]Skriv några rader om ditt växtintresse som alla andra gjort, vetja![/QUOTE]
Ålrajt. Fredagspuben får anstå i ytterligare några minuter. :)

När jag började med akvarium för knappt ett år sen så ville jag ha ett rätt cleant akvarium, men efter nåt halvår så började jag spana in diverse akvarium som hade massa växter i sig. Och tyckte dom var riktigt snygga. Sen blev det nån sorts växtakvariumhajp här på Zoopet och svag i själen som man är så hakade jag förstås på. Läste alla trådar som hade minsta lilla med växtakvaristik att göra.

Till slut skred jag till verket och beställde KNO3, KH2PO4 och NutriSI och började göda. (Detta var enligt min akvariedagbok på zoonen den 3 februari.) Efter några dagar kunde jag inte hålla mej ifrån att tillverka egen mäsk, så jag skred till verket och sedan runt den 7 februari så kör jag DIY-CO2 också.

Vilken otrolig standardhistoria det här blev. Inget spännande alls. Nåväl. Växterna har skjutit i höjden och nu måste jag rensa ett par gånger i veckan för att det inte ska bli djungel.

Jag borde verkligen lägga ut lite nya bilder på karet på min zoon också. Jag tog lite bilder häromdagen som blev rätt okej.

Lite info om akvariet kanske är på sin plats också.

- 88 liter
- PMDD + mäsk-co2
- göder enligt EI

Till vänster har jag ett stort buskage med Hygrophila polysperma.
I mitten längst bak har jag min stolthet; ett gäng med Heteranthera zosterifolia som verkligen är vacker. Riktigt tät, med långa fina blad som sista decimetern innan vattenytan skiftar i rödlila. Sen har jag lite hygrophila corymbosa, papegojblad, tigerlotus (planterad ovanpå en rot) och lite annat smått och gott.

Oj! Dags att dra ut till IKEA för lite växtshopping till balkongen! Foton på mitt växtkar kommer.
#52 - 3 maj 2005 09:55
Hola! för drygt tre å ett halvt år sen så började jag jobba på en akvarieleasingfirma med noll intresse för akvarium!,. På ganska kort tid började jag snappa upp intresset, å då främst som en snygg pryl i hemmet!
Intresset vilkla sig snabbt åt växterna. Jag hadde då ett 220 liters akvarium som jag preppa hela rampen full med armaturer och börja använda DIY co2. Inga större katastrofer inträffa. Jag blev löjligt förtjust i nanao kar, så jag fick skaffa ett! eller två... eller...
Idag så är jag nere på ett mini kar som jag inte har nån teknik till. Halogen spott, växter (mest java mossa), fem dvärgrasbora och en liten BTN! =)
Och sen har jag ett 375liters kar med bla co2, kvicksillver lampor UVC osv. I det simmar det lite olika småfisk tillsammans med några L-malar. Jag göder med PMDD. Växter som finns är bla, glosso, Hydrocotyle verticillata, Microsorum narrow, heternanther zesterfolia, Aponogeton Madagaskarensis mm.
Vill som alla andra tacka alla på forumet, inte minst Defdac, utan alla hjälp så hade vi nog alla gett upp fö länge sen...
#53 - 3 maj 2005 10:34
Det ökade växtintresset är svårt att missa på forumet. Det är roligt att så många är intresserade för det finns så mycket att lära av de andra.
#54 - 3 maj 2005 11:02
På tal om ökat växtintresse.

Jag satt o dräglade över några Amanobilder när en kollega kom förbi.
"vad är det"? sa han.
"Akvarier" sa jag.
"Kan de se ut SÅÅÅÅ"?
"jodu, de KAN...."

Efter ett par dagar undrade han om jag kunde skicka den där länken, och nu har han kommit men diverse frågor om teknik, växter och annan inredning....

Tror att många blir förvånade över att akvarier inte bara är fiskar.
#55 - 3 maj 2005 11:13
Ja det ökade växtintresset med stor inspiration av Amano har verkligen bidragit med ytterligare en dimension i akvarievärden. Plötsligt har för många tillbehöret växter blivit huvudintresset.
#56 - 3 maj 2005 13:10
för mej är växterna en mycket viktig del.
utan växter ser det bara dött och tråkigt ut men växterna livar upp mycket.
tyvärr bara lite svårt att få till det i ett litet 37L kar men har 5 arter uppdelade i 8 plantor.
göder själv med pmdd nu istället för oranda supergro som jag fick höra inte va så bra.
#57 - 3 maj 2005 14:37
Jag antar att jag också är nån form av växtakvarist? Tidigare så var växter nåt jag fylld ut burken med samt så fungerade dom som semesterfoder för cikliderna.
Jag började med växter pga min styvmors snygga lowtech burk på 140 liter som var en ren djungel utan nåra synliga alger. Nu så har de blivit mer eller mindre en dominerande del av min akvariehobby tillsammans med diskus.
#58 - 3 maj 2005 20:10
Hej!
Jag är en 100% växtakvarist från Borås!

Har hållt på med växtakvarier i nästan ett år nu.
Just nu har jag två växtakvarier, 375L + 192L.

Mitt 375L är "Hightec"med MH,T5,Co2släckare,magnetventil,PMDD,mm.
Det andra (192L)är ett mer "lowtec" med DIY co2 jäst,vanliga akvarierör slänger i lite PMDD ibland.

Det känns som man lär sig mer och mer, sakta men säkert för var dag som går.
Jag testar sällan mitt akvarievatten med vattentester. Har nästan aldrig gjort det, litar inte på testerna, kör mer på 'känsla' och syn 8-) + EI metoden.

Har brottats med trådalger i 4-5månader nu. Kanske för att jag inte gör några vattentester!? Jag vet, jag kanske borde testa vattnet lite mer. Och nej, jag har ingen bottengödning och göder inte med extra järn förutom det som finns i nutrisi/ micro+.

Började torrdosera lite alltmöjligt 'på fri hand' nu i helgen. Man blir lätt lite desperat och galen av trådalger och testar på alltmöjligt för att få bort dom. Tandborstar,väteperoxid, 15 siameser, göda väldigt mycket/väldigt lite.
Till-och-med vattentester 8-).
Nu verkar det som om trådalgerna börjar försvinna, höjde co2 och torrdoserade väldigt (för mycket) mycket av allting.

Jag har frågat 'defdac' Daniel Larsson väldigt mycket över nätet. Ett stort tack för all hjälp och info!
(vågar inte skriva till han längre, känns som jag frågade förmycket) hehe.

Nu vet ni lite om mina problem och växtakvarier. Om någon skulle undra något hör av er, vill ni ha trådalger hör av er 8-)

Bilden är på mitt 375L (har rensat alger och växter) ingen snygg setup men får vara så tills algerna är borta.

Ha det bra. Vänliga hälsningar Mikael!
#59 - 4 maj 2005 07:53
Damn vad snyggt! *dreglar över den supercleana Hemianthus callitrichoides mattan*

vågar inte skriva till han längre, känns som jag frågade förmycket

Lyckas du sådär bra med Hemianthus callitrichoides har du kommit mycket längre än mig 8)
#60 - 4 maj 2005 09:38
Jasså? Jag måste haft tur, för jag fick med den som en liten bonus av Petnym när vi bytte växter i vintras, och då va den 6-8cm2.

Och jag hade slängt den i papperskorgen av misstag för den var så liten. Men kom på sedan att jag skulle få lite H.callitrichoides.. Och se där låg den!

Man får nästan lägga lite sand över plantan på plantans sidor, och köra med fin sand om den skall stanna nere.

Mitt problem nu är om jag skall rensa bort mitt nålgräs + L.brasileansis eller om jag skall bygga en barriär i akvariet....för dom håller på att gå in på H.callitrichoides territorium. hehe...

blev lite off topic?! =)

/ Micke
#61 - 4 maj 2005 10:28
[QUOTE=destination]Jasså? Jag måste haft tur, för jag fick med den som en liten bonus av Petnym när vi bytte växter i vintras, och då va den 6-8cm2.[/QUOTE]
Jaha, Det är mina H.callitrichoides du har... Vad kul!

Lite sugen på att börja med dessa som bottentäckare igen (har en liten klutt H.callitrichoides kvar på en rot i akvariet), men jag skall se vad jag skall göra med mina Anubias Coffefolia isåfall. Jag har lyckats få till ett rejält bestånd av dessa under tre år, och med tanke på vad dessa plantor kostar så motsvarar mitt nuvarande bestånd tusentals kronor i inskaffningsvärde.
#62 - 5 maj 2005 09:14
Ja :) Tackar!

Plantor värda tusentals kronor ska man ta tillvara på.
Jag har väldigt svårt för att slänga alltförmycket växter.

Om jag lyckas odla upp ett rejält lager H.callitrichoides så kan jag sätta upp en bytes annons om någon är intresserad.

/ Micke
#63 - 5 september 2005 10:56
Växtakvarister på Zoopet:

Bluesboy, Vadstena
Oveb, Sollentuna
Defdac, Linköping
Mohlin, Sengelose
Tomaslj, Falkenberg
Petnym, Linköping
NE, Malmö
Mazi, Tyringe
Dgqlof, Hässleholm
Heeke, Eskilstuna
Peppito, Tyresö
Snicke, ???
Klara, Lindås
Micke Eklund, Tyresö
Matzen, Växjö
Ulla, Hallstavik
Jackson, Gävle
Morpheus, ???
Jorgen41, ???
Ake, ???
Anmark, ???
Robban hag, ???
PatrikMalmo, Malmö
Sabina, ???
jowa, Västerås
Myrtorp, ???
Morphide, ???
Plizken, Bro
Jonerup, ???
Guz, ???
M.W, Oxelösund
Shagrat, Vallda
Solbacka, ???
Janne dansk, Sävsjö
Raven, Hising Island
Kelaren, Göteborg
Tangoman, Stockholm
Dinajel, Årsta
Matzen, Växjö
Brams, Göteborg
NiXoN, Södertälje
Destination, Borås

Var ett tag sedan denna tråden var uppe sist! Undrar om det tillkommit någon?
#64 - 5 september 2005 14:17
[QUOTE=petnym]Växtakvarister på Zoopet:
Var ett tag sedan denna tråden var uppe sist! Undrar om det tillkommit någon?[/QUOTE]

Jag bör väl nästan kvala in i den ligan också, kör iaf med co2 och pmdd i ett 530L kar. Har nyligen gått upp i storlek från 250L så vi får väl se hur länge 6kg tuben räcker nu.

Tyvärr så är lyset lite i klenaste laget så det måste jag göra något åt, planterade lite nålgräs igår, ska bli spännande att se om det klarar av så lite ljus som det är just nu
#65 - 5 september 2005 15:31
Jag har skaffat MH och co2-tub till mitt vanliga kar. Det kanske räknas.
#66 - 5 september 2005 16:08
[QUOTE=marcuspajp]Jag har skaffat MH och co2-tub till mitt vanliga kar. Det kanske räknas.[/QUOTE]

om du har växter i karet ja ;)

studsade in i ditt bildgalleri men va lite ont om just växtbilder men en å annan snygg fisk fanns där.
om du har tid å möjlighet kanske du kan ta en helhetsbild på akvariet ?
#67 - 5 september 2005 16:31
weo

Om det bara är CO2 och massa växter i akvariet som behövs för att räknas som växt akvarist, så är jag en renodlad en :)
#68 - 5 september 2005 16:33
co2 är inget krav för växtakvarie.

ett växtakvarie för mej är ett akvarie med stora fina växter som trivs och gärna mycket av dom.
#69 - 5 september 2005 16:49
Jag räcker upp en hand. Har inga bildbevis om det är vad som krävs eftersom allt gått åt helvete just nu men om några veckor kanske jag är tillbaka på banan.

(tips till andra, ställ inte påsar med koncentrerad gödning och decilitermått på ett akvarie med en ensam treåring i om du inte vill exprimentera med algodling)
#70 - 5 september 2005 17:17
[QUOTE=Raven]studsade in i ditt bildgalleri men va lite ont om just växtbilder men en å annan snygg fisk fanns där.
om du har tid å möjlighet kanske du kan ta en helhetsbild på akvariet ?[/QUOTE]

Det ser inte så bra ut nu. Jag rengjorde filtrer ungefär samtidigt som jag skaffade MH-lampan vilket har inneburit att jag har slagits mot cyano.. CO2n har varit där i 10 dar ungefär nu och växterna har börjat sträcka på sig. Jag väntar fortfarande på den där ubertillväxten som man ska få med EI.
#71 - 5 september 2005 17:53
Jag gillar växter ;)
#72 - 5 september 2005 18:26
jag odlar olika sorters valiseneria svärdplanta mossa mm räknas det?
#73 - 5 september 2005 18:33
sålde idag växter för 500 odlade i mina egna kar kör CO2 och PMDD
#74 - 5 september 2005 19:21
[QUOTE=peterhaack]sålde idag växter för 500 odlade i mina egna kar kör CO2 och PMDD[/QUOTE]
Ojdå... Vad var det för slags växter?
#75 - 5 september 2005 19:23
Får gärna lägga till mig också på listan.
#76 - 5 september 2005 19:49
Blandat
Microsorum pteropus 5 st stora bitar typ 10x10cm och ca 12-16cm höga
Vallisneria spiralis ''Tiger'' 15 plantor 40-80cm långa + 2-4 skott på varje
Vallisneria americana (gigantea) 5 plantor 30-50cm långa + skott på varje
Hydrocotyle leucocephala vattenspikblad ca 10stänglar på ca 20cm
Cryptocoryne undulata 5 stora plantor med 3cm skott
*glömde* vattenormbunke 5st plantor(flyt)på ca 10-12cm
Slängde ner lite annat i påsen med hornärv bla
#77 - 6 september 2005 04:50
[QUOTE=Dagge]Får gärna lägga till mig också på listan.[/QUOTE]Det gör han säkert om du berättar lite om dina äventyr i växtburken/burkarna ;) :rolleyes:
#78 - 6 september 2005 05:08
jag sålde växter för 200 kr igår
#79 - 6 september 2005 05:26
[QUOTE=BluesBoy][QUOTE=Dagge]Får gärna lägga till mig också på listan.[/QUOTE]Det gör han säkert om du berättar lite om dina äventyr i växtburken/burkarna ;) :rolleyes:[/QUOTE]
Bra påpekande! Presentationerna i denna tråds början var trevliga...
#80 - 6 september 2005 06:29
Självklart! Hade bara för mig att jag redan gjort det och ni missat mig i listan, men det kanske bara var i någon annan dimension ;)

Hur som helst har jag haft akvarium sen jag var 7 år, då jag fick mina kusiners akvarium. Detta var på ~65 liter och var ofta mer algodling än akvarium. Inga större förändringar skedde under många år och intresset svalnade. Jag kom till insikten att antingen lägger jag av helt eller skaffar större akvarium, men jag kunde inte riktigt bestämma mig.

Jag blev lite äldre och har kunnat jobba ihop lite stålar mellan studierna, så hux flux förra året insåg jag att jag skulle ha råd att köpa ett större akvarium. Som vanligt bränner pengarna i fickan när man väl fått en fix idé och jag gick och köpte ett AquaEl 240l till kraftigt överpris. En månad eller två efter inköpet snubblade jag över denna sida och det dröjde inte länge innan jag surfade på zoopets forum varje dag.

Någon gång mot slutet av 2004 hittade jag defdacs blog och blev totalt såld på hans makro och bubbel, jag trodde ögonen skulle falla ur. Så gott som omedelbart tog jag kontakt och fick all hjälp jag bad om. Han gick igenom allt, PMDD, CO2, magnetventil, växter... rubbet.

30 dec 2004 satte jag igång CO2 i karet och strax efter kunde man följa progressen på min zoon. Först nyligen startade jag upp min blog i dessa "wanna-be-blogger"-tider och där tar jag nu upp det mesta som rör akvariumet men även lite annat.
#81 - 10 oktober 2005 19:55
Lägg till mig också i växtakvaristlistan.
#82 - 13 oktober 2005 17:23
[QUOTE=SPQR]Lägg till mig också i växtakvaristlistan.[/QUOTE]
Presentation, tack!
#83 - 13 oktober 2005 17:24

Bluesboy, Vadstena
Oveb, Sollentuna
Defdac, Linköping
Mohlin, Sengelose
Tomaslj, Falkenberg
Petnym, Linköping
NE, Malmö
Mazi, Tyringe
Dgqlof, Hässleholm
Heeke, Eskilstuna
Peppito, Tyresö
Snicke, ???
Klara, Lindås
Micke Eklund, Tyresö
Matzen, Växjö
Ulla, Hallstavik
Jackson, Gävle
Morpheus, ???
Jorgen41, ???
Ake, ???
Anmark, ???
Robban hag, ???
PatrikMalmo, Malmö
Sabina, ???
jowa, Västerås
Myrtorp, ???
Morphide, ???
Plizken, Bro
Jonerup, ???
Guz, ???
M.W, Oxelösund
Shagrat, Vallda
Solbacka, ???
Janne dansk, Sävsjö
Raven, Hising Island
Kelaren, Göteborg
Tangoman, Stockholm
Dinajel, Årsta
Brams, Göteborg
NiXoN, Södertälje
Destination, Borås
Fredde, Nynäshamn
Marcuspajp, Angered
Libbelibbe, ???
Oresare, Linköping
Johan73, Uppsala
Alcar, Partille
Peterhaack, Fagerhult
Dagge, Borås
SPQR, ???

[color=red]EDIT: Tog bort en av Matzen-bröderna... :-)[/color]
#84 - 13 oktober 2005 17:42
Är inte Matzen överrepresenterad?
Dubbelt så mycket växtakvarist som vi andra ;)
#85 - 13 oktober 2005 17:45
[QUOTE=petnym][QUOTE=SPQR]Lägg till mig också i växtakvaristlistan.[/QUOTE]
Presentation, tack![/QUOTE]
720 liter Asien (cryptocoryne bäck-biotop).Lysrör med reflektorer, automatisk co2 tillförsel med Tunze regulator. Tunze osmolator (automatisk vattenpåfyllning) och droppfilter Tunze system bioreaktorer. Dag natt styrning (vågrörelser) Tunzestyrning. Reverse osmos vatten.
Relativt nystartat efter att ha tröttnat på saltvatten.
#86 - 13 oktober 2005 18:56
Vill oxo vara med :)

Hejsan

får nog oxo anmäla mig här :)

Har 2 st Akvarium för närvarande ( har sålt mitt 960 )

1: Juvel Trigon 350 med Trycksatt co2 samt ph styrning från Dennerle.
Ca 0,5 litern (Aquarelle) reflektorer medräknat så de blir ganska enkla
växter i detta

2: Har nyligen köpt ett Akvastabil 530 där jag kommer använda

2 st separat trycksatta CO2 system som styrs av en Aquamedic PH dator.
Digitalt övervakad bottenvärmare från Dennerle.
4 st Dimmbara t5 80w ljusrör med 6000 kelvin.
2 st Diffusrar från AquaticEco som jag ska prova på Tom Barrs nya rön med.
4 st Powerheads med quickfilter ( Hadde dom i mitt 960 )
2 st Eheim proff II
2 st Deltec 20 W UV-Filter

Kör efter EI metoden samt har ett 100 tal kilo gödning som tar upp merdelen av mitt källarutrymme hehe

Väntar bara på dom sista Flourite säckarna samt 30 KG OHKO/Dragon sten från Aqua Deco i tyskland. (Tror det är samma sten )
Sen är de bara till att beställa växter från Tropica hehe

MVH Jimmy
Höör
Skåne :)
#87 - 13 oktober 2005 20:10
Lägg till mig med!

Nybörjare dock, köpte karet och grejorna den 27:e förra månaden.
Juwel Rekord 110
Trycksatt CO2-system med Eheim ytterfilter som reaktor.
Litet innerfilter (modell okänd) för cirkulation.
3x18W Aqvarelle med reflektorer.

Gödning med PMDD enligt EI metoden.
#88 - 13 oktober 2005 21:09
[QUOTE=Kharn]Hejsan

får nog oxo anmäla mig här :)

Har 2 st Akvarium för närvarande ( har sålt mitt 960 )

1: Juvel Trigon 350 med Trycksatt co2 samt ph styrning från Dennerle.
Ca 0,5 litern (Aquarelle) reflektorer medräknat så de blir ganska enkla
växter i detta

2: Har nyligen köpt ett Akvastabil 530 där jag kommer använda

2 st separat trycksatta CO2 system som styrs av en Aquamedic PH dator.
Digitalt övervakad bottenvärmare från Dennerle.
4 st Dimmbara t5 80w ljusrör med 6000 kelvin.
2 st Diffusrar från AquaticEco som jag ska prova på Tom Barrs nya rön med.
4 st Powerheads med quickfilter ( Hadde dom i mitt 960 )
2 st Eheim proff II
2 st Deltec 20 W UV-Filter

Kör efter EI metoden samt har ett 100 tal kilo gödning som tar upp merdelen av mitt källarutrymme hehe

Väntar bara på dom sista Flourite säckarna samt 30 KG OHKO/Dragon sten från Aqua Deco i tyskland. (Tror det är samma sten )
Sen är de bara till att beställa växter från Tropica hehe

MVH Jimmy
Höör
Skåne :)[/QUOTE]
Shit! det låter som att det kan bli spännande att se utvecklingen med den tekniken! Väntar med spänning på rapport!
#89 - 13 oktober 2005 22:40
Ohh,jag ska nog räknas till den har gruppen ! 250l växtburk + 54l växt 2st Dupla kontroller komplet med C02-tuber MH-ljus 2x70 till 250,1x36 6000k/860 till 56l,allt funker bra =)
#90 - 14 oktober 2005 12:44
Konstaterar lite besviket att vi bara är tre stycken här i Linköping, annars hade det varit kul att ordna någon sammanslutning för inspiration som Göteborgarna precis gjort...
#91 - 17 juni 2006 16:49
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Jag får väl lägga till mig på listan över ”eliten” ;)[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3] [/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Jag är en växtakvarist i Uppsala som tröttnat på ständiga vattenbyten och gallring, sålde sin high-tech burk och beslutade mig för att starta ett low-tech nano kar på 27 liter och med 11 w PC som belysning.[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Som växter har jag numera:[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]-[/SIZE] [SIZE=3]Rotala rotundifulia. [/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]-[/SIZE] [SIZE=3]Ludwigia arcuata. [/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]-[/SIZE] [SIZE=3]Bacopa sp. Mycket onaturlig look, vaxartad på något sätt: [/SIZE][/FONT][FONT=Times New Roman][SIZE=3][COLOR=#800080]http://www.victri.net/plants/_bacopasp.html[/COLOR][/SIZE][/FONT][FONT=Times New Roman][SIZE=3] –)[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]-[/SIZE] [SIZE=3]Myriophyllum propinquum. Den i särklass stunning grönskan jag sett hittills. Dock växer den 1 – 1,5 cm på en dag, lite för snabbt för mitt kar. Snart åker den ut).[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]-[/SIZE] [SIZE=3]Hemianthus micranthemoides[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]-[/SIZE] [SIZE=3]Cabomba caroliniana[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Som fisk går det sex rasbora maculata, två ottosar och en black molly som ytvattenskummare ;)[/SIZE][/FONT]
#92 - 17 juni 2006 17:18
Ahh, har inte sett denna tråd förän nu =)

Har ett 160l high-tech med 0,75watt/l med 4st 30watt t8-rör, 2* Aquarelle, 1* Powerglo, 1* AquaCoral. Göder med CO2 från 500g tub just nu och har precis gått från PET-flask-CO2-mist-reaktorn till att köra CO2 genom mitt TetraTec EX 1200 (12l filtervolym + 1200l/h).
Göder med KNO3, KH2PO4, Nutrisi, MgSO4 och TMG än så länge. Ska köpa K2SO4 snart också. Kör i en fulldospuls av KNO3 + KH2PO4 ca 3-4ggr/v och Nutrisi + TMG ca 4-5ggr/v nu. Har i 1tsk MgSO4 efter vb som jag gör ett varje vecka, försöker göra 50%:iga vb, men det brukar bli ca. 40% =)
En fulldospuls KNO3 för mig = 16- 20ml vätska
En fulldospuls KH2PO4 för mig = 4ml vätska
En fulldospuls Nutrisi för mig = 16ml vätska
En fulldospuls TMG för mig = 10ml
En fulldospuls MgSO4 för mig = 1tsk torrt
Jag har blandat 7tsk KNO3 i 500ml batterivatten och 4tsk (ska "egentligen" vara krm) KH2PO4 i 500ml batterivatten.
Har blandat 2tsk citronsyra med 500ml batterivatten och sen 2tsk Nutrisi.

Har också ett 2l-nanokar med snäckor i. Göder med bikarbonat istället för CO2 och lite, lite Nutrisi när jag kommer ihåg eller orkar gå ner till karet med flaskan :) så det blir inte alls ofta.
Har ett Red Sea nanofilter (60l/h) till det och bara enkla växter som Rotala rotundifolia, Anubias nana, försöker med Eleocharis vivapara och Cryptocoryne parva.
Belysning: en IKEA skrivborslampa 25watt hallogen.
#93 - 17 juni 2006 20:57
Får man va me', fast jag även håller på med fiskar, snäckor, räkor, kräftor musslor osv i mina burkar?

Bara ca 18 år sedan jag började experimentera med mäsk-co2, micro-näring och NPK, kände inte till begreppet PMMD förens för några år sedan.

Drygt 30 akvarie-växtarter för näravarande, inget särskilt exotiskt, till det jag är mest nöjd med för tillfället att jag fått tag på och fått igång är väl hör; HC, "sjunk-riccia", Eichornia crassipes och Ipomoea aquatica, Som sagt, inget särskilt exotiskt eller svårt.

Jag gillar när växterna växer fort, har därför tyvärr lagt lite för mycket tonvikt på arter som växer med flera cm per dag, har ofta för mörkt på botten för att kunna se nått där.

Har 16 akvarier, de flesta på 54 lit, bara 4st med 1watt per liter, och 5st med 2 watt per 3 liter. Kör fortfrarande med mäsk-co2 i de burkar som får co2. Utvecklade själv flera av de sätt man idag använder för att lösa co2 i akvarier, utan ha en aning om att andra kommit på iden att man skulle lösa stora mängder. Naturligtvis var jag inte först, men det tog några år innan jag hörde talas om andra som löste co2 med pumpar, gasklockor osv, internet var inte så stort på 80-talet.
#94 - 29 juli 2006 18:31
Någon nypåstigen?
#95 - 29 juli 2006 20:08
Tja, jag vill ju att det ska vara ett växtakvarium men brottas fortfarande med själva växtdelen av växterna [B)]

Har ett 112 liters akvarium, heltäckande kåpa med 2*18w lysrör (aquastar)och tillhörande möbel undertill. Har satt dit ett extra lysrör mha glomat (18w grolux).
Hade 2st innerfilter, men bytte dem till ett ytterfilter (aquatec 1200, overkill?)av estetiska skäl.
Kör PMDD 1gg/v enligt:
KH2PO4 0.4g (ska nog sluta med detta)
K2SO4 1g
MgSO4 4g
KNO3 3.6g
NutriSI ~1tsk
Startade med mäsk men köpte snabbt in ett riktigt CO2-system 2.8kg tub(dock ej controller). Upplösningen sker genom syresten i trä till ytterfilter-insuget.
Har 1 par guldgurami. Allt annat har försvunnit.. misstankarna går mot CO2 samt guldgurami hannen.
Delmålet just nu är att få riktigt fint bubbel samt få HC att växa till heltäckande matta.

Slutmålet är AGA contest eller liknande och ej sluta på sista plats. Så jag har väl 1 år på mig :)
#96 - 29 juli 2006 21:29
Växtakvarister...

Är det nå´t man kan ansluta sig till trots att man inte kör riktig Hi-Tec, utan Low-Tec???

310 liter.

Fulldospuls med:
KNO3
KH2PO4
NutriSi

46W/liter med Aquarelle

Har uppgrederat från 180 liter kar till 310 fullt med växter...
#97 - 29 juli 2006 22:05
[QUOTE=Pannecke]Är det nå´t man kan ansluta sig till trots att man inte kör riktig Hi-Tec, utan Low-Tec???[/QUOTE]

enda kravet är väl växter sen hur avancerat det körs är för min del ovesäntligt.
#98 - 29 juli 2006 22:06
Då är jag med.

[FONT=Times New Roman, Times, serif][SIZE=2][COLOR=#000000]Typ:[/COLOR][/SIZE][/FONT] [FONT=Times New Roman, Times, serif][SIZE=2][COLOR=#000000]S[/COLOR][/SIZE][/FONT][FONT=Times New Roman, Times, serif][SIZE=2][COLOR=#000000]ällskaps-, Växtakvarium.[/COLOR][/SIZE][/FONT] [FONT=Times New Roman, Times, serif][SIZE=2][COLOR=#000000]
Belysningstid:[/COLOR][/SIZE][/FONT] [FONT=Times New Roman, Times, serif][SIZE=2][COLOR=#000000]12 timmar.[/COLOR][/SIZE][/FONT] [FONT=Times New Roman, Times, serif][SIZE=2][COLOR=#000000]
Belysning[/COLOR][/SIZE][/FONT][FONT=Times New Roman, Times, serif][SIZE=2][COLOR=#000000]:[/COLOR][/SIZE][/FONT] [FONT=Times New Roman, Times, serif][SIZE=2][COLOR=#000000]4 x 36w 120cm, Typ: Philips Aquarelle. Dubbla ljusramp med dubbla rör. [/COLOR][/SIZE][/FONT][FONT=Times New Roman, Times, serif][SIZE=2](0.46Watt / Liter).[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman, Times, serif][SIZE=2][COLOR=#000000]Bakgrund:[/COLOR][/SIZE][/FONT] [FONT=Times New Roman, Times, serif][SIZE=2][COLOR=#000000]Back to Nature.[/COLOR][/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman, Times, serif][SIZE=2]Inre[/SIZE][/FONT][FONT=Times New Roman, Times, serif][SIZE=2]dning:[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman, Times, serif][SIZE=2][COLOR=#000000]Bottnat med torv.
2 partier med "Engelskt grus" ca 4-8mm och 2-3mm i framkant och på sidorna.
[/COLOR][/SIZE][/FONT][FONT=Times New Roman, Times, serif][SIZE=2][COLOR=#000000]1st Mangroverot.
Stenstaty? I mitten[/COLOR][/SIZE][/FONT][FONT=Times New Roman, Times, serif][SIZE=2].
2st krukhalvor för lek. [/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman, Times, serif][SIZE=2][COLOR=#000000]Filtrering:[/COLOR][/SIZE][/FONT] [FONT=Times New Roman, Times, serif][SIZE=2][COLOR=#000000]Fluval 304, 1000 liter / timmen.[/COLOR][/SIZE][/FONT] [FONT=Times New Roman, Times, serif][SIZE=2][COLOR=#000000]
Gödning:[/COLOR][/SIZE][/FONT] [FONT=Times New Roman, Times, serif][SIZE=2]NutriSi + , KH2PO4, KNO3, CO2 (DIY) och Ferrogan.[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman, Times, serif][SIZE=2][COLOR=#000000]CO2 Flöde:[/COLOR][/SIZE][/FONT] [FONT=Times New Roman, Times, serif][SIZE=2]Avaktar med det .[/SIZE][/FONT] [FONT=Times New Roman, Times, serif][SIZE=2][COLOR=#000000]
Status:[/COLOR][/SIZE][/FONT] [FONT=Times New Roman, Times, serif][SIZE=2]Ok.[/SIZE][/FONT] [FONT=Times New Roman, Times, serif][SIZE=2][COLOR=#000000]

Fiskar:[/COLOR][/SIZE][/FONT] [FONT=Times New Roman, Times, serif][SIZE=2][COLOR=#000000]4st Palettciklider. (2 hane och 2 honor).
2st Fjärilciklider. (1 hona och 1 hane).
6st Svarta fantomtetror.
8st Platys. (4 hona och 4 hane).
2st Black mollys. (1 hona och 1 hane).[/COLOR][/SIZE][/FONT][FONT=Times New Roman, Times, serif][SIZE=2]
2st Guldscalarer. [/SIZE][/FONT][FONT=Times New Roman, Times, serif][SIZE=2][COLOR=#000000](1 hona och 1 hane).[/COLOR][/SIZE][/FONT][FONT=Times New Roman, Times, serif][SIZE=2]
1st Guldgurami. (hona).
1st Marmorgurami. (hona).
1st Läppgurami. (hona).
1st Ancistrus dolichopterus.
3st Siamesiska algätare.[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman, Times, serif][SIZE=2][COLOR=#000000]Växter:[/COLOR][/SIZE][/FONT] [FONT=Times New Roman, Times, serif][SIZE=2][COLOR=#000000]1st Anubias barteri var. barteri.
1st Anubias barteri var. Nana
1st Hydrocotyle leucocephala "Vattenspikblad"
[/COLOR][/SIZE][/FONT] [FONT=Times New Roman, Times, serif][SIZE=2][COLOR=#000000]1st Cryptocoryne x willisii
4st Cerathophyllum demersum "Hornsärv"
6st Alternanthera Cardinalis
6st Microsorum pteropus "Javaormbunke"
[/COLOR][/SIZE][/FONT] [FONT=Times New Roman, Times, serif][SIZE=2][COLOR=#000000][FONT=Times New Roman, Times, serif][COLOR=#000000]6st Ludwigia repens.
6st Hetenathera Zosterfolia.[/COLOR][/FONT]7st Echinodorus osiris "Dubbel röd Osiris"
8st Cryptocoryne
9st Echinodorus bleheri "Amazonas Svärdplanta". [/COLOR][/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman, Times, serif][SIZE=2][COLOR=#000000]15st Cryptocoryne parva
[FONT=Times New Roman, Times, serif][COLOR=#000000]ca 30st [FONT=Times New Roman, Times, serif][SIZE=2][COLOR=#000000]Eleocharis acicularis "Nål gräs".
[/COLOR][/SIZE][/FONT][/COLOR][/FONT]ca 40[FONT=Times New Roman, Times, serif][COLOR=#000000]st Rotala rotundifolia.
En knippe Najas guadelupensis.
Ferrei-mossa (satt på rot)[/COLOR][/FONT][/COLOR][/SIZE][/FONT]
#99 - 30 juli 2006 05:58
Skall man klämma in sig i listan kanske.. :)
ingen i gbg har la missat mina påsar på auktionerna.. om inte annat får dom la ett par på den kommande auktionen...

mest snabbväxande i karen.., vallisneria, alla sorter jag får att trivas...sagitaria.., fd. ech. sedan jag skaffat en hungrig mal (skall få flytta ut snart så växterna kan få återhämta sig) mfl. arter..

utrusning: 6kg tub med pH styrning (spygrön milwaukee)540l och 6*36W, hade lite tankar på att byta till T5 men har inte blitt av ännu...

typ...
jag är inte så aktiv växtakvarist, håller mig till ZPv mötena :)

men ses på Auktionen den 25-e Nov!
#100 - 31 juli 2006 08:59
[QUOTE=BluesBoy]Någon nypåstigen?[/QUOTE]

Jag har kört växtakvarium i 2-3 år men har nu i juli börjat satsa lite mer seriöst.

480 liters tank (160x60x50) längd, bredd, höjd
ytavrinning med filtersump på 112 liter och 25 liter biobollar
trycksatt co2 med magnetventil (ej controller ännu)
2X 150 watt metallhalogen
Hemmagjord möbel i ek

MVH

Johan
#101 - 24 juli 2007 07:11
Kanske dags att väcka denna tråd till liv igen?

Bluesboy, Vadstena
Oveb, Sollentuna
Defdac, Linköping
Mohlin, Sengelose
Tomaslj, Falkenberg
Petnym, Linköping
NE, Malmö
Mazi, Tyringe
Dgqlof, Hässleholm
Heeke, Eskilstuna
Peppito, Tyresö
Snicke, ???
Klara, Lindås
Micke Eklund, Tyresö
Matzen, Växjö
Ulla, Hallstavik
Jackson, Gävle
Morpheus, ???
Jorgen41, ???
Ake, ???
Anmark, ???
Robban hag, ???
PatrikMalmo, Malmö
Sabina, ???
jowa, Västerås
Myrtorp, ???
Morphide, ???
Plizken, Bro
Jonerup, ???
Guz, ???
M.W, Oxelösund
Shagrat, Vallda
Solbacka, ???
Janne dansk, Sävsjö
Raven, Hising Island
Kelaren, Göteborg
Tangoman, Stockholm
Dinajel, Årsta
Brams, Göteborg
NiXoN, Södertälje
Destination, Borås
Fredde, Nynäshamn
Marcuspajp, Angered
Libbelibbe, ???
Oresare, Linköping
Johan73, Uppsala
Alcar, Partille
Peterhaack, Fagerhult
Dagge, Borås
SPQR, ???
Kharn, Höör
Mustang, ???
tonelli, ???
PatrikS, Uppsala
Leonard, Kungsbacka
Erik..., Uppsala
Sintei, Malmö
Pannecke, Göteborg
MagicFingers, Gråbo
joni, Askim

#102 - 24 juli 2007 10:41
Jadå lägg till mig! Ort Gagnef.
#103 - 24 juli 2007 12:36
Makasu, Göteborg
#104 - 24 juli 2007 13:03
Presentation då???

Om ni läser tråden så märker ni att det liksom hör till att skriva några raders presentation om sig själv och/eller sina akvarium för att bli upptagen på listan. Denna tråd blir tämligen tråkig och meningslös annars... :)
#105 - 26 juli 2007 20:09
Insåg precis att jag också är fast i växtträsket. Har haft akvarie till och från sedan jag var liten, men först i vintras började jag intressera mig på riktigt igen efter några års svacka.
Ett 220 l inhandlades där det skulle gå sydamerikanska ciklider, dock började jag läsa om växtkar här på zoopet och helt plötsligt var fiskarna inte det viktigaste:-) Nu kör jag karet med c02 från tub t5 ramp samt pmdd och det funkar fint. Har även ett 110 l lowtech med jordbotten.
Bor i Göteborg.
#106 - 26 juli 2007 20:13
[QUOTE=Cryfish]Insåg precis att jag också är fast i växtträsket.[/QUOTE]Welcome :)
#107 - 4 augusti 2007 19:46
Lite idéer ang nya layouten: Kommer testa många små riccia-bollar i förgrunden tillsammans med HC lite längre in, jag hoppas riccian håller sig bättre (dvs algfri) om man ansar dem ofta(vilket passar bra så man kan forma dem till bollar). Högre stjälkväxter bakom och mellan stenpartierna samt weepingmoss på stenen till vänster och javamoss på den stora till höger. Cardamine lyrata tänkte jag testa i mitten som klättrar längst stenarna. Blev väldigt inspirerad av defdac's nya bilder på sitt kar: http://www.defblog.se/picture/1750.html så ska försöka få till lite djungel centralt i karet :)

http://green.colorize.net/overview/green_04aug.jpg

Annons