Vaxtakvarievatten istallet for osmosvatten ?

#1 - 13 juli 2004 16:41
Hej, jag undrar om man kan ta vatten fran ett val fungerande vaxtakvarium, och anvanda till ett saltvattensakvarium ? Vattnet i ett vaxtakvarium ska ju vara mycket renare an kranvatten, eller ? Bara det jag undrade...

Halsnigar fran Spanien
Mazi
#2 - 13 juli 2004 18:05

Vattnet i ett vaxtakvarium ska ju vara mycket renare an kranvatten, eller ?

Nej växtakvarievatten måste vara "skitigare" om växterna ska kunna växa, dvs högre nitrat- och fosfathalter.
#3 - 13 juli 2004 18:35
Skulle inte råda dig till det. Om du inte är interesserad av alger förståss, då blir det bra att tillsätta gött vatten.
MVH
Magnus
#4 - 13 juli 2004 21:24
DefDac, jag har for mig att du sade till punko, som trodde att man fororenade vattnet nar man bytade, att det var just darfor man bytade vatten - for att det var for rent... Men jag hade anda tankt skaffa en osmos...

MVH Mazi
#5 - 13 juli 2004 21:27
RO/DO ar helt klart det som du ska kora pa i ett saltvattenakvarium. Annars kommer du formligen aldrig att bli av med alger och allmant gront vattne :/
#6 - 13 juli 2004 21:33
...eller använd vanligt kranvatten. Det duger mer än väl.
#7 - 14 juli 2004 07:54
Azur tycks utgå ifrån att folk vill ha alger i sina saltvattenskar i samtliga sina inlägg. Det KAN gå med kranvatten beroende på var du bor, men det vanligaste är att du får problem med fula kiselalger efter varje vattenbyte. För att inte tala om dom mycket, mycket små spår av tungmetaller som kommer in med vattnet, om du använder kranvattten för att fylla på avdunstat vatten så akumuleras alla ämnen som kommer in med vattnet i ditt kar. Dom flesta byter inte så mycket vatten att man kan byta bort allt som kommit in med påfyllningsvattnet.
MVH
Magnus
#8 - 14 juli 2004 09:00
Tropfrog: varför i himlens namn skulle du få alger av kranvatten?
Har du höga nitrathalter i ditt kranvatten? Här i norra Stockholm har vi mindre än 0.4 ppm nitrat, och mindre än 0.008 ppm fosfat; det får man ingen alg-odling med, och jag tror inte vi har extremt bra vatten.

Kisel är en icke-fråga. Kör man med RO-vatten kan man möjligen strypa tillgången på kisel, men finns andra näringsämnen i överskott leder det bara till att man får grönalger eller cyano istället, vilket är värre. Den här artikeln http://www.advancedaquarist.com/issues/jan2003/feature.htm rekommenderar tillochmed att man skall _dosera_ silikat till akvariet om man kör med RO just för att undvika detta.

Tungmetaller? Ja, det är klart, har du förorenat kranvatten, med betydande mängder tungmetaller eller bekämpningsmedel - som man har i delar av USA - då bör du inte använda det. Jag har dock personligen aldrig stött på det problemet.

De tungmetaller du får in i ditt akvarium kommer huvudsakligen från föroreningar i saltblandningen - och kan alltså inte bytas bort. Faktiskt har Shimek visat att nyblandat saltvatten har så höga tungmetallhalter att sjöborr-larver dör.
Väl i akvariet adsorberas en stor del tungmetallerna snabbt till den levande stenen, vilket 1) är anledningen till att akvarievattnet sällan innehåller betydande mängder tungmetaller och 2) är basen för Shimeks spekulationer om att tungmetall-anrikning är anledningen till att korallakvarier tenderar att fungera sämre och sämre efter ett par år ("Old Tank Syndrome").
#9 - 14 juli 2004 09:19
Jag har som du vet inte mycket till teoretiska kunskaper, förmodligen inte i närheten av så mycket som du. Men jag har en del praktiska erfarenheter, som givetvis kan ge fel slutsatser. Men jag kan bara referera till att min kraftiga kiselalgsblommning snabbt slutade när jag började använda ro vatten. Jag har inget nitrat i kranvattnet enligt vattenverkets information.

Oavsett vad kranvattnet inehåller så kan man nog sluta sig till att det inehåller en hel del ämnen som i större doser kan vara farligt för karet. Efterssom man inte byter vatten så ofta men fyller på avdunstningsvatten hela tiden så är jag övertygad om att ämnen såsom mangan, aluminium, koppar, bly, kadmium, arsenik, krom, kvicksilcer,nickel, cyanid kan accumuleras med tiden. Alla de ämnena jag räknar upp finns det spår av i mitt kranvatten (komunalt). Om tungmetaller är farliga och accumuleras med tiden så skall man ju strypa alla källor till tungmetaller och inte bara en...Eller?

Så här tycker jag:
Kranvatten kan vara farligt. osmosvatten kan aldrig vara farligt. Om man skall lägga flera 10000ingar på sitt akvarium så är en ro för 1500 kr en bra investering.
MVH
Magnus
#10 - 14 juli 2004 09:50

DefDac, jag har for mig att du sade till punko, som trodde att man fororenade vattnet nar man bytade, att det var just darfor man bytade vatten - for att det var for rent...

Anledningen att man gör stora vattenbyten i växtakvarier är för att underminera eventuell övergödning av vissa ämnen och så att man kan göda med alla näringsämnen samtidigt och på så sätt garantera att växterna har allt dom behöver.

Vattenbytet tar alltså först ner näringsnivåerna till kranvattensnivåer (vilket är helt näringsfritt i kontexten växtakvarier) och sedan fulldospulsar man upp till perfekta gödningsnivåer.

#11 - 18 juli 2004 02:21
Topfrog, osmosvatten kan ocksa vara farligt. Du tar ju bort en himla massa amnen och dom flesta av dom du raknade upp som farliga anvands ju i sma mangder av bade fiskar och koraller. Om du ar orolig for att dom ska accumulera sa kor lite kol i ett filter nagra dar. Jag tror inte att nagot salt ellet annan tillsats innehaller den oerhorda myriad av amnen vi far med kranvattnet och brist pa bara ett eller tva kan orsaka framtida problem. Allt som lever behover ju koppar tex. och jag tror inte att jag skulle vaga dosera koppar i mitt saltvattens akvarium men jag far sparamnen alldeles gratis med kranvattnet. Dessutom sa ar ju det mesta (99% eller sa??) som RO filtret tar bort sant som vi stoppar i igen, kalk o Mg tex.

Mitt kranvatten forresten innehaller 5ppm nitrate och jag har inga som helst problem med alger. Eftersom Du bor i Spanien sa vet jag inget om vattnet dar men om du vill vara extra saker sa bestall bara en lista fran vattenverket eller hitta en lokal akvarist med nagra ar pa nacken....dom brukar veta bra och ar inte sa inne i kemi trasket langre.
#12 - 18 juli 2004 07:09
Gomorron !

Hakar på eran diskussion om kranvatten vs RO med en fråga.
Fosfatfria syntetiska saltblandningar och RO-vatten borde ge rejäla problem med stigande nitrithalter och ingen övergång till nitrat pga "fosfatblockering" ?
Synpunkter ?
MVH
#13 - 18 juli 2004 09:34
Nynick: En bra saltblandning skall innehålla alla spårämnen man behöver till akvariet, dvs även om man blandar vattnet med perfekt rent destillerat vatten så skall inte djuren få bristsjukdomar. Av samma anledning är det bra om inte vattnet man blandar med innehåller en massa joner, t.ex. om kalciumhalten är mycket hög kan man få "snöstorm" av kalciumkarbonatutfällningar när man blandar vattnet & kalciumen slår sig ihop med bikarbonatbufferten i saltet. Dvs RO-vatten är jättebra, men inte absolut nödvändigt.

Haleli: Nu hänger jag inte med - vad har fosfaten med nitritens omvandling till nitrat att göra?

I saltvatten så håller man nere nitraten mest genom att med hjälp av levande sten/"deep sand beds" omvandla kväveavfallet till kvävgas. Nitrat är vanligen inte ett problem i korallrevsakvarier. I fish-only saltvattensakvarier får man göra precis som i sötvatten, dvs hålla nere nitraten med regelbundna vattenbyten.
#14 - 18 juli 2004 10:37
Eftersom Du bor i Spanien sa vet jag inget om vattnet dar

Nu är det så att jag bor inte i Spanien, peka gärna på var du har fått det ifrån. Av ditt inlägg att döma så borde du veta vad det är för vatten i Spanien om jag inte bor där[;)].

Topfrog, osmosvatten kan ocksa vara farligt. Du tar ju bort en himla massa amnen och dom flesta av dom du raknade upp som farliga anvands ju i sma mangder av bade fiskar och koraller

Som Azur redan skrivet så skall en bra saltblandning inehålla lagom av allt. De flesta saltisar som kör med koraller i sina kar använder sig av osmosvatten, och har gjort så under lång tid. Fram tills nu har jag aldrig hört någon annan saltvattensakvarist som sagt att ro kan vara farligt. Alla dom stora inom branchen förordar användandet av ro.

RO är bra. Men man KAN klara sig utan. Jag vet att mina argument liknar mycket dom jag bekämpar angående vattenberedningsvatten i sötvatten. Till mitt försvar säger jag att jag litar på dom som jag anser ha auktoritet i ämnet. Alla auktoriteter för mig inom saltvatten förordar ro, inte alla inom sötvatten förordar vattenberedningsmedel.

I saltvatten så håller man nere nitraten mest genom att med hjälp av levande sten/"deep sand beds" omvandla kväveavfallet till kvävgas.

Jag regerar på bruket av "mest". Jag är av den absoluta åsikten att det är skummaren som står för största/mesta delen av anledningen till att man inte har nitrat i saltvatten. Skulle man stanna den under en längre tid så tror jag att många saltkar skulle få mätbara halter.
MVH
Magnus
#15 - 18 juli 2004 10:43
Hej Azur !

Det var denna text,(kopierad), som gjorde att jag ställde frågan;

Micronutrients
All species of nitrifying bacteria require a number of micronutrients. Most important among these is the need for phosphorus for ATP (Adenosine Tri-Phosphate) production. The conversion of ATP provides energy for cellular functions. Phosphorus is normally available to cells in the form of phosphates (PO4). Nitrobacter, especially, is unable to oxidize nitrite to nitrate in the absence of phosphates.
Sufficient phosphates are normally present in regular drinking water. During certain periods of the year, the amount of phosphates may be very low. A phenomenon known as "Phosphate Block" may occur. If all the above described parameters are within the optimum ranges for the bacteria and nitrite levels continue to escalate without production of nitrate, then phosphate block may be occurring. In recent years, with the advent of phosphate-free synthetic sea salt mixes, this problem has become prevalent among marine aquarists when establishing a new tank.

MVH

#16 - 18 juli 2004 10:48
Jag har inte tillräckligt med teoretiska kunskaper för att ens förstå vad du menar Haleli. Men jag har tillräckligt med praktiska erfarenhter för att helt avfärda att det skulle bli nitrit problem om man blandar osmosvatten med syntetsalt. Som jag skrev så är detta det absolut vanligaste sättet att göra sitt vatten. Om nitrit hade varit ett problem pga det så hade nog inte så många gjort så här.
MVH
Magnus
#17 - 18 juli 2004 12:15
Hmmmm.... OK, det var första gången jag hört att fosfat är nödvändigt för nitrifikation. Allt levande behöver förstås tillgång till fosfor, men jag har aldrig förr hört att man skulle kunna springa på problem med nitrifieringen pga för låga fosfathalter. Fast allt är förstås möjligt, kanske de talar om rovfiskakvarier med extremt hög belastning?

Att de nämner Nitrobacter, som troligen inte är av betydelse i korallrevsakvarier, fick däremot små alarmklockor att börja ringa, så jag sökte upp texten via google, och ser att det är en "infomercial" för Fritz-zyme, en spårämnes/bakterie-blandning.

Det betyder förstås inte att de helt och hållet ljuger, men jag tror att de inte riktigt talar helt och hållet sanning heller.
#18 - 18 juli 2004 18:00
hehehe...nu var det ju inte du som bodde i Spanien Topfrog utan Mazi som startade inlagget.

Ang Osmos vatten sa skulle jag gissa att det kommer att ga samma vag som bio bollar. Jag haller med dig totalt om att det ar battre med praktisk erfarenhet an teoretisk och jag har 30 ars erfarenhet av vanligt kranvatten for bade salt o sott och det gar alldeles utmarkt. Undrar hur lange RO trenden kommer att halla i sig innan techisarna hittar nagon ny leksak. Finns dessutom tyvarr ingen saltblandning som innehaller ALLT. Bara det mesta.
#19 - 18 juli 2004 18:47
hehehe...nu var det ju inte du som bodde i Spanien Topfrog utan Mazi som startade inlagget.

Ahaaa

Jag haller med dig totalt om att det ar battre med praktisk erfarenhet an teoretisk och jag har 30 ars erfarenhet av vanligt kranvatten for bade salt o sott och det gar alldeles utmarkt

Som jag sade innan så kan kranvatten vara farligt. Bara för att du har kört i 30 år med ditt kranvatten så innebär det inte att mazis kranvatten lämpar sig för saltvattensakvarium. Grova generaliseringar är farligt för hobbyn. Jag vet många som litat på folk som säger att kranvatten är bra (vilket det förmodligen var för dom som tipsade om det), sen fått grova problem just för att dom snåla med den lilla billiga ro enheten.

Undrar hur lange RO trenden kommer att halla i sig innan techisarna hittar nagon ny leksak.

RO rekomenderades i fossås bok från 1988 och har sedan dess varit den stående rekomendationen. 2001 rekomenderade Ronald Shimek ro vatten i saltvattensakvarium som drivs enligt naturmetoden med dsb och utan skummare. Altså rekomenderas ro vatten både av "techisarna" och "naturisarna", av både berlinmetoden och naturmetoden.

Det har använts i bred utsträckning i nästan 20 år. Det rekomenderas i nästan alla böcker i ämnet som skrivits under denna tiden, undantag finns där man rekomenderar havsvatten men inga där kranvatten rekomenderas.

Trots denna utbredda användning så har ingen kunnat påvisa några negativa konsekvenser med att använda RO.

Av detta att döma så tror jag inte att det är en "fluga" som du försöker att påvisa.

Finns dessutom tyvarr ingen saltblandning som innehaller ALLT. Bara det mesta.

Givetvis finns det inget syntetsalt som exakt efterliknar havsvatten i mineralinehåll, det är en omöjlighet. Men det inehåller allt som behövs för att blanda ut ro vatten och få ett saltvatten som fungerar bra. DVS allt som är nödvändigt för koraller och fiskar finns. Sen kan man ju diskutera hur länge dessa ämnen räcker i karet. Jag tror inte på att ersätta ämnen som man inte riktigt vet vilka dom är och i vilka mängder med att tillsätta kranvatten som inehåller en del av dom ämnena men förmodligen aldrig i rätt proportioner. Även om du känner till kranvattnets inehåll så kan du omöjligt veta om det är rätt mängder för ditt akvarium. Allt som är för mycket av accumuleras med tiden. Jag tycker att man skall tillsätta spårämnen genom att byta lite vatten regelbundet, det är ett säkrare sätt så att man vet att man i vilket fall aldrig har för mycket.
MVH
Magnus
#20 - 18 juli 2004 22:30

Ett missförstånd tror jag. Mazi är nog på semester i Spanien, han bor i Tyringe (eller?). Eftersom jag också bor i Hässleholms kommun, kan jag upplysa om att kranvatten i Hässleholms tätort kommer 50% från just Tyringe och 50% från Ignaberga. Slutprodukten har 5 ppm nitrat, vattnet från Tyringe har 0 ppm och Ignaberga har 10 ppm. Vet inte säkert, men misstänker att Tyringe får sitt vatten oblandat direkt från brunnen, dvs nitratfritt.
#21 - 30 december 2004 02:06
citat
<hr noshade size="1">
citat:
--------------------------------------------------------------------------------
I saltvatten så håller man nere nitraten mest genom att med hjälp av levande sten/"deep sand beds" omvandla kväveavfallet till kvävgas.
--------------------------------------------------------------------------------

Jag regerar på bruket av "mest". Jag är av den absoluta åsikten att det är skummaren som står för största/mesta delen av anledningen till att man inte har nitrat i saltvatten. Skulle man stanna den under en längre tid så tror jag att många saltkar skulle få mätbara halter.
MVH
Magnus
<hr noshade size="1">

Jag vet att det här är en gammal tråd men jag funderade lite över den här biten.

Är det inte så att både Azur och Tropfrog har rätt. Skummaren tar bort protein och andra organiska ämnen för att förebygga uppkomsten av nitrat och en "deep sand bed" och LS tar hand om redan löst nitrat och andra kväveformer?
#22 - 30 december 2004 10:00
Givetvis är det så, bägge grejorna hjälper till att hålla nere nitraten i karet. Något annat har jag aldrig sagt.
MVH
Magnus
#23 - 30 december 2004 12:37
Nej, jag skulle bara kolla om jag fattat rätt. Tackar.

Annons