hehehe...nu var det ju inte du som bodde i Spanien Topfrog utan Mazi som startade inlagget.
Ahaaa
Jag haller med dig totalt om att det ar battre med praktisk erfarenhet an teoretisk och jag har 30 ars erfarenhet av vanligt kranvatten for bade salt o sott och det gar alldeles utmarkt
Som jag sade innan så kan kranvatten vara farligt. Bara för att du har kört i 30 år med ditt kranvatten så innebär det inte att mazis kranvatten lämpar sig för saltvattensakvarium. Grova generaliseringar är farligt för hobbyn. Jag vet många som litat på folk som säger att kranvatten är bra (vilket det förmodligen var för dom som tipsade om det), sen fått grova problem just för att dom snåla med den lilla billiga ro enheten.
Undrar hur lange RO trenden kommer att halla i sig innan techisarna hittar nagon ny leksak.
RO rekomenderades i fossås bok från 1988 och har sedan dess varit den stående rekomendationen. 2001 rekomenderade Ronald Shimek ro vatten i saltvattensakvarium som drivs enligt naturmetoden med dsb och utan skummare. Altså rekomenderas ro vatten både av "techisarna" och "naturisarna", av både berlinmetoden och naturmetoden.
Det har använts i bred utsträckning i nästan 20 år. Det rekomenderas i nästan alla böcker i ämnet som skrivits under denna tiden, undantag finns där man rekomenderar havsvatten men inga där kranvatten rekomenderas.
Trots denna utbredda användning så har ingen kunnat påvisa några negativa konsekvenser med att använda RO.
Av detta att döma så tror jag inte att det är en "fluga" som du försöker att påvisa.
Finns dessutom tyvarr ingen saltblandning som innehaller ALLT. Bara det mesta.
Givetvis finns det inget syntetsalt som exakt efterliknar havsvatten i mineralinehåll, det är en omöjlighet. Men det inehåller allt som behövs för att blanda ut ro vatten och få ett saltvatten som fungerar bra. DVS allt som är nödvändigt för koraller och fiskar finns. Sen kan man ju diskutera hur länge dessa ämnen räcker i karet. Jag tror inte på att ersätta ämnen som man inte riktigt vet vilka dom är och i vilka mängder med att tillsätta kranvatten som inehåller en del av dom ämnena men förmodligen aldrig i rätt proportioner. Även om du känner till kranvattnets inehåll så kan du omöjligt veta om det är rätt mängder för ditt akvarium. Allt som är för mycket av accumuleras med tiden. Jag tycker att man skall tillsätta spårämnen genom att byta lite vatten regelbundet, det är ett säkrare sätt så att man vet att man i vilket fall aldrig har för mycket.
MVH
Magnus