Här har det skrivits lite under helgen när en annan vart på finsegling ser jag, gott att det angagerar! finns ett visst intresse då!
Nåväl, först känner jag att splitta på "alger och växter", dessa två hör definitivt inte ihop i normalfallet.
Det behövs en tråd där man pratar om bara "växter" och specifika detaljer kring dem.
Sen en bonus på allt vore en tråd som kan kallas för "Växtakvariet", i huvudsak så handlar det om hela akvariet med dess växter i fokus. oavsett om det är "the Dutch thing" , "nature style aquarium" , "biotop akvariet" , "paludariet" eller "aquascaping contest", så länge det faller det inom ramen för Växtakvaristen. Diskussioner om substrat, stenval och rötter faller inom ramen såklart, liksom att prata om räkor, algätare, tetror mm, som kan knös ner bland växterna.
Det jag vill uppnå är att flera i Sverige och Skandinavien får upp ögonen på att det finns andra former av akvarier än dem med fisk i.
så kort och konkret
1 Växter
2 Växtakvariet
3 Alger
visst kan man splittra upp dem i ännu fler olika trådar och så, men då finns det specialforum att tillgå för den som vill grotta ner sig i ljusspektrumets inverkan på växtens blomning mm.
H.