växtakvarie på tre månader

#1 - 14 december 2003 10:21
Jag startade detta akvariet för tre månader sedan och har kört med CO2 i två månader. Har tagit foton varannan vecka, så man kan följa tillväxten under uppstarten. Nu börjar det bli roligt att jämföra med tidigare bilder, så jag passar på att skryta lite och visa som exempel. Algerna är just nu nästan helt frånvarande. Om man letar kan man finna gröna punktalger på några gamla blad och ibland små spår av trådalger... Ska snart göra om en del och skaffa fler växter. Just nu är det mest enkla och snabbväxande arter.

Foton finns här: http://filbunke.dyndns.info/blog/
#2 - 14 december 2003 11:20
Det ser ju skitsnyggt ut, jag blir sugen på att få igång mitt 250 liters som står i garaget. Plockade ihop bänken igår, så rent teoretiskt kan jag få igång det nu i veckan...det är bara växterna jag behöver och några fiskar.
#3 - 14 december 2003 11:25
Ja, snyggt. Kul att det här med växtakvarier verkar sprida sig mer och mer.

Ps
Jag skulle försöka placera filter/pumpar lite mer i skymundan.

Peter
#4 - 14 december 2003 11:28
Finfint kar du har där, vad e det för växt du har i högra hörnet? ser nästan ut som en mörk Echornia diversifolia av nått slag, letat efter en sådan växt länge. vad heter den och vart fick du tag på den?
Mvh Thomas
#5 - 14 december 2003 11:34
Jättefint kar, verkligen. Vilken sorts växt är det du har som marktäckare ? ser fin ut.

ha´t giut =)
#6 - 14 december 2003 11:40
Det tar sig:) Fina bilder, både på växtkar, bakgrundsbygge mm.
#7 - 14 december 2003 11:45
Snyggt
#8 - 14 december 2003 13:02
Tack för kommentarer! Det är Heteranthera zosterifolia både i högra hörnet och i framkant som marktäckare. Den växer mest utefter botten och endast långsamt i höjdled, förmodligen pga att alla lysrör har hög färgtemperatur. I högerkanten ska den få fortsätta växa uppåt och dölja filtren, och med regelbunden gallring i framkanten, kommer den nog att kunna fortsätta fungera som marktäckare, blandat med diverse cryptocoryne och annat.
#9 - 14 december 2003 13:05
Snyggt! Kul med en till växtakvarieblog! =))
#10 - 14 december 2003 15:47
Kul och snyggt!

Jag kollade också på din frigolitbakgrund. Det var den snyggaste bakgrund jag sett!
#11 - 14 december 2003 16:05
riktigt tjusigt!!

o bakgrunden var som sagts tidigare underbart vacker!
#12 - 14 december 2003 16:09
Vad är egentligen en "Blog"??
#13 - 14 december 2003 16:14
Undrade jag med förut men snicke hade lagt din en förklarande länk längst ned på sidan :-)
http://susning.nu/susning.fcgi?action=browse&id=Blogg&oldid=Blog
#14 - 14 december 2003 16:18
Tackar Micke.
#15 - 14 december 2003 16:34
Så fruktansvärt snygg frigolitbakgrund!!
Blir lite sugen minsann...

Någonting jag aldrig riktigt har förstått det är vart filtret(n) Ska vara...Eller jo, men...
Endel har ju byggt en hel anordning med filtermaterial bakom bakgrunden , men hur får man vattnet att åka in på en sida och ut på den andra?
Vad har du för sorts rening?

Jag ska banne mig bygga en bakgrund! :)
Är alla färgpigment och lack dyra?

#16 - 14 december 2003 17:14
Bara att hålla med.. Blir ju ruskigt sugen på att börja med växter när man ser alla snygga växtakvarium.

Sedan bakgrunden som nog är den snyggaste hemmagjorda som jag sett. En bättre (rita mellan siffrorna) beskrivning för oss estetiskt handikappade skulle inte sitta fel.

/Andreas
#17 - 14 december 2003 17:27
Rebecka: Det dyra är lacken. Frigolit är jätte billigt och det enklaste man kan använda är vattenfärg.
#18 - 15 december 2003 10:12
Snyggt!
Kollade även på frigolitbakgrunden. Riktigt schysst! Var den svår att göra?

Annons