växt som man kan ha på rot

#1 - 23 april 2007 21:03
Hej hej. Jag ha för mig att jag läst nån stans att man kan få växter att växa på rötter,vad heter sånna växter??

Typ sån här: http://www.blocket.se/vi/11688729.htm?ca=4_s
#2 - 23 april 2007 21:13
det ser ut som alger... men det kan kanske vara någon form av mossa. fast jag skulle sätta mina pengar på att det är alger. dock bör tilläggas att inte alla alger är dåliga.
annars så växer anubias, microsurum och de flesta mossor fast på rötter.
#3 - 23 april 2007 21:21
bena har det!
#4 - 23 april 2007 21:30
Richard.R skrev:
bena har det!

vadå, alger? ;)
#5 - 23 april 2007 22:31
de där är alger de, ser ut som grönslick :P
#6 - 23 april 2007 22:47
Trådalger är det, iallafall. Men även alger kan vara fina. :)

Heh....det där hade varit paradiset för en siames-algätare. :D

Men Anubias kan växa fast på rötter, annars.
#7 - 24 april 2007 05:25
sen finns det javaormbunke och javamossa som gärna växer fast..:)
#8 - 24 april 2007 05:37
okej,mailade han,han sa att de va alger...Fast ja tyckte de va snyggt,hmm hur kan han få de att bli sådär?
#9 - 24 april 2007 06:13
Rejält med järngödning.
#10 - 24 april 2007 16:50
okej,e de skadligt för invånarna??
#11 - 24 april 2007 18:02
Cold skrev:
okej,e de skadligt för invånarna??

-Algerna, nej.

-Järn (om du menar det?) är inte så giftigt för fisk, man ska upp i väldigt höga koncentrationer innan det blir farligt.

Giftigheten består i att, om man har surt vatten, så ligger järnet som joner (Fe 2+ och Fe 3+) i vattnet. Närmast fiskgälen är dock pH:t högre, och järnet fälls ut. Det kan då till slut täcka gälen och därmed fiskens syreupptag. Det är det som händer i försurade vattendrag. Men i sådana är pH så lågt som omkring 4,5-5, och sådant vatten brukar man inte ha i akvariet.

Så, om du verkligen vill ha sådana där alger, i med järngödning, ha inga algätande firrar och helst inga växter heller som konkurrerar med algerna om näringen. :)
#12 - 24 april 2007 19:16
Det skulle vara snyggt och antagligen så skulle man till och med vinna växtkarstävlingar om man gjorde ett kar med stora stenar helt täckta av alger som vajade fint vid minsta vattenrörelse som t.ex fisk.
Skulle inte det vara läckert så säg.

Såg en gång en sån där asiatisk trädgårdsguru som hade gjort samma sak fast på land då. Anlagt en hel trädgård med bara stora stenblock och dessa block och marken mellan ja överallt var täckt med mossa. Såg väldigt vackert ut.
#13 - 24 april 2007 20:12
javaormbunke passar jättebra att ha på rot
#14 - 25 april 2007 08:36
De har ett stort akvarium med en BTN-bakgrund som till stor del är täckt av penselalger i en akvariebutik här,
http://www.aquaticscape.com/articles/algae/bba1.jpg <- ungefär så
Så underbart vackert <3

hmm.. hur främjar man penselalger?
#15 - 25 april 2007 08:44
Börja med mäsk-CO2. Glöm gärna att ladda mäsken ibland och göd väldigt slumpmässigt med CO2.
Eller häv ner lite kolsyrat bordsvatten en gång i veckan eller i samband med vattenbyte t ex.
#16 - 25 april 2007 09:25
Här på jobbet fick vårt akvarium ett penselalgsutbrott i höstas. Då kom solen åt att skina in i akvariet via våra entrédörrar av glas.

Vår och höstsol kommer åt delar av mitt akvarium hemma också, men där får jag inga algproblem. Antar att skillnaden är att hemmatanken har betydligt fler växter och att jag göder med PMDD så att inga näringsbrister uppstår.

Mitt förslag för att främja penselalger blir därför: Ställ karet så att solen kommer åt och håll låga eller ojämna näringsnivåer. :)
#17 - 28 april 2007 09:16
Tack alla som ha skrivit,hehe glömde bort denna tråd ;)
#18 - 29 april 2007 09:26
Öronräv skrev:
De har ett stort akvarium med en BTN-bakgrund som till stor del är täckt av penselalger i en akvariebutik här,

http://www.aquaticscape.com/articles/algae/bba1.jpg <- ungefär så

Så underbart vackert <3

hmm.. hur främjar man penselalger?
Fantastiskt snygga! Vill ha!
Sol säger ni, och ojämn näring och CO2!? Hoppas man inte får fel alg bara...då blir det inte lika kul.
#19 - 29 april 2007 10:43
Mycket ljus på dagen innebär CO2-svängningar iom att växterna snabbt super upp varenda gnutta CO2 som på natten åker upp igen pga bakterie-, växt- och fiskandning. Så mycket ljus utan CO2-tillsats borde kunna få CO2-nivåerna att åka jojjo också.
#20 - 29 april 2007 12:38
Lite funderingar: Om det är någon här som brukar påta i trädgården så har ni säkert lagt märke till att vissa växter är angripna av bladlöss och andra inte. Ett exempel skulle kunna vara att du står och tittar på en ros full av bladlöss och blir bedrövad och med ens börjar greppa efter något bladlusmedel medan du kan gå 40 meter till vänster och där står nästa ros och den har inga bladlöss alls. För mig har det här orsakat mycket huvudbry men jag har kommit fram till följande; det är något som fattas den angripna rosen men antagligen inte ett näringsämne för den mår annars till synes bra, utan det är ett spårelement är min slutsats.
För det vet ni väl alla att naturen är en hemsk plats där endast den starkaste överlever + att växter trots sin ointelligens har ytterst avancerade system för bekämpning av andra levande organismer som hotar deras existens!

Skulle man inte kunna dra analogier till akvarieväxter där endast de som inte mår riktigt 100 blir angripna och algöverväxta!? För det har väl inte ungått någon att olika akvarieväxter blir olika angripna vid en alginvasion. Enligt mig så är det beroende på att de olika växterna har olika närings och spårelementbehov och kan på så vis klara angreppet olika bra. Jag är övertygad att den med rätt kunskap och erfarenhet skulle kunna ha ett akvarium med gröna, friska, fina växter och samtidigt ha alger i samma kar.[:-17]

Vad tror ni som kan en del om akvarieväxter om mina funderingar?
#21 - 29 april 2007 14:55

Skulle man inte kunna dra analogier till akvarieväxter där endast de som inte mår riktigt 100 blir angripna och algöverväxta!?

Ja det stämmer.

Vill man bli av med alger på växterna så räcker det att fokusera till 100% på växterna och ge dom vad dom behöver.

Enklaste sättet är metoden "Estimative index" där man varje vecka spolar systemet och häller i nytt vatten med kända näringsnivåer. Då har man garanterat näringsnivåerna och då är det bara ljusnivå eller koltillgång som kan fela. Med CO2-anläggning eller flytande kol (Seachem Excel eller EasyCarbo) så har man slutligen bara ljuset att skylla på om det inte växer.

Ett annat enkelt sätt är att köra lowtech utan vattenbyten och övermata och överbefolka samt se till att ha en jordbotten och tillräckligt med ljus samt några buskage snabbväxare.
#22 - 29 april 2007 16:11
Förresten - Det är ofta helt omöjligt att få bort alger genom att försöka försvåra för dom istället för att förbättra för växterna eftersom alger triggas av förändringar och klarar lägre näringsnivåer än växter.
#23 - 29 april 2007 22:51
GasseG, jag påstår väl inte att jag är någon expert på akvarieväxter, men den där teorin stämmer nog väldigt väl tror jag ;)
#24 - 30 april 2007 10:23
Om man vill ha ofarliga alger på rötter eller stenar.

Så kan man sprätta upp en algboll och knyta fast bitarna på lämpliga ställen. de växer glatt vidare och bildar vackra gröna ruggar på bl.a. rötter.

MVH/Anita

Annons