Växt som inte finns med.

#1 - 28 oktober 2004 08:58
Jag har en växt som inte finns med i Zoopets växt avdelning hur får man dit den där ? :-)

Limnophila heterophylla -> http://www.cenara.com/users/ce00478/akvarium/plantpictures/plants.htm
#2 - 28 oktober 2004 09:06
Man får nog snällt fråga Kjell eller Christian om dom är intresserade av att utöka växtarkivet.
#3 - 28 oktober 2004 09:09
off topic;

Den ser ju ut som min Limnophila Sessiflora!

Vad är skillnaden?
#4 - 28 oktober 2004 09:12
Ja dom är ju släkt så det är kanske inte så konstigt ;-)

Men det är en Limnophila heterophylla. Odlad av Tropica.
Myzco
#5 - 28 oktober 2004 14:51
jorgen41, har du sett att jag svarat i inga popupstråden?
#6 - 28 oktober 2004 14:55
Borde kanske skapa ett eget "rum " i de nya forumet där man kan skicka in förslag på nya fiskar och växter som inte finns med..

offtopic:: när kommer de nya forumet upp?.. när kommer hela betalsystemet igång?
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 28 oktober 2004 15:13
Borde kanske skapa ett eget "rum " i de nya forumet där man kan skicka in förslag på nya fiskar och växter som inte finns med..

Om en ny artbeskrivning kommer in är avhängigt av två sakre
1/ Vi måste ha ett bra foto på fisken/växter ifråga
2/ Jag måste ha tid att göra artbeskrivningen
Håller just nu på att jobba med nya Zoopet Plus där massor av nya foton finns i bildarkivet.
Så maila gärna över fotot (högupplöst) till mig Jörgen, så ser jag till att den definitivtb kommer med i bildarkivet och så småningom också bland artbeskrivningarna.

när kommer de nya forumet upp?.. när kommer hela betalsystemet igång?

1/1 är den officiella starten hoppas vi - testerna kommer att kunna börja köra igång i slutet av november - betala kommer man att kunna börja göra inom några dar.
Betala
#8 - 28 oktober 2004 15:42
"betala", hehe.. kk, men va gör man D.. kommer komma upp postgiro konto lr?
#9 - 29 oktober 2004 07:55
Limnophila heterophylla är ett "gammalt" namn på sessifloran, Tropica använder dock inte detta namn vad jag vet (står de på etiketten?). Tropica har 2 andra Limnophila (utöver sessiflora)i sitt sortiment och den som lite ser ut som en sessiflora är http://www.hjortgatanszoo.se/main/default/default.cfm?moduleID=1&step=3&plantID=104.
Din växt ser dock i mina ögon ut exakt som en sessiflora.

/Kenneth
#10 - 29 oktober 2004 07:57
Ja det står på etiketten.
#11 - 29 oktober 2004 07:59
Utdrag härifrån Zoopet:

Limnophila-släktet innehåller ca 40 olika arter varav några som t.ex. Limnophila aromatica, L. aquatica, L. dasyantha, L. heterophylla, L. indica och L. sessiliflora förekommer i handeln.

Så frågan är om det är samma.
#12 - 29 oktober 2004 08:08
Hmm har läst en del på nätet nu och det verkar som att det är samma trts att det existerar två olika namn. Odlas bla i Taiwan med olika namn.. Märkligt.

Men men det är nog samma trots allt.

Så var det uträtt
#13 - 29 oktober 2004 19:17
Mmm så är de..hetrophylla och förövrigt också indica är namn som används på sessiflora. Hetrophylla står de på etiketten om du beställer en sessiflora från Holland ex... Men om de är så att du har en "äkta" Tropica etikett (står Tropica på + en massa info) så är jag böjd att ändra mig då Tropica brukar vara mycket duktiga att hänga med i de namnändringar som sker. De vore ju inte första gången en växt bytt namn för att sedan byta tillbaka igen ;).

Förövrigt vore de kul att veta vilka källor som använts då man gjort Zoopets växtarkiv, Kjell?

/Kenneth

Annons