Växt och algproblem

#1 - 23 november 2004 14:11
Vad kan det bero på om Algerna som jag får sätter sig nästan enbart på växterna, de är bruna och gröna och mest utsatta är långsamväxande växter, hur får man det att minska.Byter 25 % vatten varje vecka, övrigt friska fiskar

Växterna växer inget vidare heller, jag göder med TMG enligt anvisningar,behövs det gödas med något mera.

400 l med 2 st 36W med reflektorer
7st ancitrus
4 st siamesis
60 st tetror
1 par palettciklider
#2 - 23 november 2004 14:15
Ska bara påpeka att akvariet har varit i gång i 6 månader och det har sett likt ut sen efter 1 månad varken sämre eller bättre har det blivt
#3 - 23 november 2004 14:21
Grönalger, om det är som en grön sammetshinna, brukar vara ett tecken på att man har hyfsade gödnings rellationer till växterna. Grönalger gillar nämligen ungeför samma förhållanden som växterna.
Din bruna alger gissar jag är kiselalger som gillar när ljuset är lite dämpat.
Jag har ett 450 kar (60 djupt) med 4*36W och jag får kiselalger längst ner på rutorna (gissar att ljuset inte riktigt räcker ner), du har 2*36W i 400liter så du har ännu mindre ljus.
Det värsta är att du inte bara kan öka ljuset för att slippa dom, för då måste du köra mer och annan gödning för att undvika andra alger.
#4 - 23 november 2004 17:31
Om algerna sätter sig enbart på växterna så är det ett tecken på att växterna inte mår bra. Alger sätter sig inte på friska växter. Efterssom du göder med tmg så kan problemet vara: kolbrist (för växter som kräver co2), kvävebrist, fosforbrist eller för lite ljus (beror på vilka växter).

Jag tror på kvävebrist efterssom du byter så mycket vatten och har så svag belastning på karet.
Men:berätta vilka växter du har så skall vi se om dom har någon rimlig schans att överleva i ditt svaga ljus.
MVH
Magnus
#5 - 23 november 2004 18:45
Jag har Javaormbunke, vattepest, ciklidgräs(den växer men efter ett tag blir stammen brun och går av)(sa handlaren att de hette), svärdplanta(den har nästan inga alger på sig),den som är mest alger har jag inget namn
#6 - 23 november 2004 18:55
Den som har mest alger heter Anubias och Ciklidgräs verkar vara Gälört , det ser jag nu när jag har gått igenom växterna på denna sida
#7 - 23 november 2004 19:22
Det låter klockrent som kvävebrist. Minska vattenbytena ett tag så skall du se att växterna kommer igång, då kan du klippa bort dom angripna delarna.
MVH
Magnus
#8 - 23 november 2004 19:28
Jag matar bara en gång per dygn, om man matar mera blir det mera kväve då eller är det bättre att byta vatteen varannan vecka istället och fortsätts att mata en/dygn
#9 - 23 november 2004 19:39
Mer mat ger mer kväve, mindre vattenbyten likaså. Jag skulle nog mata mer och vänta med vattenbyte i 3-4 veckor. Risken är nästan noll att du skall gå från 0-farligt hög nivå av nitrat på den tiden.
MVH
Magnus

Annons