Växt och algproblem

#1 - 23 november 2004 14:11
Vad kan det bero på om Algerna som jag får sätter sig nästan enbart på växterna, de är bruna och gröna och mest utsatta är långsamväxande växter, hur får man det att minska.Byter 25 % vatten varje vecka, övrigt friska fiskar

Växterna växer inget vidare heller, jag göder med TMG enligt anvisningar,behövs det gödas med något mera.

400 l med 2 st 36W med reflektorer
7st ancitrus
4 st siamesis
60 st tetror
1 par palettciklider
#2 - 22 januari 2005 00:10
[QUOTE=Rob J]Vad kan det bero på om Algerna som jag får sätter sig nästan enbart på växterna, de är bruna och gröna och mest utsatta är långsamväxande växter, hur får man det att minska.Byter 25 % vatten varje vecka, övrigt friska fiskar

Växterna växer inget vidare heller, jag göder med TMG enligt anvisningar,behövs det gödas med något mera.

400 l med 2 st 36W med reflektorer
7st ancitrus
4 st siamesis
60 st tetror
1 par palettciklider[/QUOTE]

Är det ett nystartat kar, har du lysrör som gynnar växterna? Jag tycker att om du inte har lysrör som gynnar växterna skall du byta dessa, sen skulle jag sätta in mycket snabbväxande växter till att börja med soå du får en bra balans. Det är inte nå´t man kan göra med en trollstav. Jag skulle nog inte byta så mycket vatten i taget max 20-30 liter, jag bytte mycket vatten i början och fick råd att byta mindre, med bra effekt. När man gör för stora vattenbyten rubbar man förmodligen den balans som man försöker att bygga upp i karet. Fick höra om ett akvarium de hade förseglat, man kunde bara fylla på vatten och mata. Det funkade jättebra. Så det med att byta vatten för att hålla nera nitriter, jo bra, men en balans med växter och djur fixar det också.
#3 - 22 januari 2005 11:37
Algblommningar och dålig tillväxt kommer oftast tillsammans. Det som då generellt fattas i karet är makroämnena kalium, kväve och fosfor.

Om du slutar att byta vatten ett tag kommer dessa ämnen att öka i vattnet och växterna kan ta upp det tmg som idag göder enbart algerna.

Altså: Vänta en månad med nästa vattenbyte. Docera ingen tmg förrän om kanske 3 veckor så att halterna hinner ikapp. Klipp bort allt det fula på växterna och hoppas på att dom klarar sig trots det klena ljuset.

Att börja plantera snabbväxande växter i nuläget kommer bara att spä på dina problem. En större konsumption av makrämnena leder knappast till högre nivåer.

Om du vill driva det lite längre kan du tillsätta dom ämnena som dina växter fattas med k2po4 och kno3. Men det tror jag inte skall behövas med så lite ljus.
MVH
Magnus

Annons