Växt nybörjare

#1 - 18 januari 2004 12:23
Jag har haft min 1125liters i 7-8 år jag har fram tills i höstas haft ciklider och aldrig några växter. Då jag skulle övergå till växt akvarium slängde jag ut blästersanden och la i råda sand 3-5.
Det enda jag har haft i akvariet för att hjälpa växterna är Florena växt gödning. Men mina växter blir fulare och fulare och sedan dör. Jag vill inte ha några djupa expert tips till att börja med utan hjälp med vilka steg jag skall ta först för att kunna få igång det bättre.
Jag har 2 Eheim kraftpacket i + temeraturen ligger runt 27-28 grader. byter 1/3 vatten var 3e vecka samt en sak som antagligen kan påverka är att mina lysrör är lika gamla som akvariet..
Tack för alla svar
#2 - 18 januari 2004 12:41
nya rör, sänk temperaturen 2-3 grader
#3 - 18 januari 2004 12:43
Jag hade precis samma problem fram tills jag provade att tillföra co2, detta är nog den vanligaste bristen.

Lyset är en annan viktig faktor och det brukar rekomenderas att lysrören ska bytas en gång per år.

Efter det kommer en massa mer näring, tips och trix, som du kan söka här på forumet.

Här finns en hel del info och tips, om du inte tittat där redan.

http://www.zoopet.com/akvarium/artikel_visa.asp?NR=218
#4 - 18 januari 2004 12:52
Jag skall köpa nya lysrör när löning kommer på fredag som första steg. har 4st grovlux nu + 4st andra. vad skall jag ha nu+ sänker jag temeraturen med några grader så gillar nog inte diskusen det va??.. men jag tar nog växterna före diskus denna gången
#5 - 18 januari 2004 13:07
Om man har (för)mycket ljus och inte tillför CO2 och lämplig gödning så finns risken för att algerna frodas istället för växterna.
Jag håller som bäst på att lära mig mer om det här och är absolut ingen expert, men var försiktig med ljuset innan du har koll på resten är nog en god ide.
#6 - 18 januari 2004 13:08
Att dunka på med mer ljus när växterna lider av näringsbrist är ungefär som att trampa plattan i botten i en bil utan olja.

CO2 först, fullvärdig gödning sedan och sist mer/bättre ljus (om det ens behövs).

Alternativt kan man skippa CO2 och extremt försiktigt göda med en fullvärdig gödning, men då kommer man inte få snabb tillväxt och det är lätt att man är lite för optimistisk med gödningen. Svår balansgång. (Skippa detta djupa experttips: Är växterna begränsade av CO2 kommer dom inte ta upp speciellt mycket gödning - dvs mer gödning utan CO2 förbättrar inte tillväxttakten hos växterna, men däremot kommer algerna kunna växa som tokiga eftersom dom är fenomenala på att skaffa kol från karbonater)

Många gör tvärtom: Först en massa ljus sedan halvkass gödning (som mest innehåller järn) utan CO2 och detta leder till (tråd)algodling varpå dom avbryter gödningen vilket leder till ännu mera alger och ännu sorgligare växter.
#7 - 18 januari 2004 13:16
Defdac du skrev
Många gör tvärtom: Först en massa ljus sedan halvkass gödning (som mest innehåller järn) utan CO2 och detta leder till (tråd)algodling varpå dom avbryter gödningen vilket leder till ännu mera alger och ännu sorgligare växter.
Detta är nog jag i en liten ask.
Så då har vi nog kommit fram till at CO2 är det första steget jag behöver at innan jag kör igång med 8 nya lysrör eller forstäter med mer gödning. Hur kör man igång med en CO2 anläggning i ett stort akvarium skall jag bygga själv eller köper man
#8 - 18 januari 2004 13:30
Du kommer inte bli missnöjd om du orkar pyssla med CO2, det kan jag garantera dig 8)

Det enklaste sättet är att börja testa med mäsk. När mäsken jäser så bildas det CO2 som du leder ner i vattnet:
http://www.akvarieguiden.nu/artiklar.php?go=visaart&id=35

I ett stort akvarium kan man behöva effektivare upplösning av gasen än en diffusor. Jag gör så att jag stoppar in bubblorna i insuget på mitt ytterfilter.
#9 - 18 januari 2004 13:41
Den länken du visar tror han att det räcker till ett 250l kar men det är väl en början. för det handlar väl inte om antal liter utan antal växter i. Får ta och försöak bygga något sådant i veckan.
Tack för dina bra svar defdac
#10 - 18 januari 2004 16:40
Det handlar nog tyvärr om antalet liter ganska så mycket. I ett första skede så måste du kunna hålla en jämn och bra nivå i varje liter i ditt kar och inte bara där växterna är. Vad jag menar är att fler liter kräver mer co2 oavsett hur mycket växter du har. Sen så ökar ju förståss konsumtionen i karet efterhand som du skaffar mer växter.
MVH
Magnus
#11 - 18 januari 2004 16:42
Ursprungligen skickat av KATLA

sänker jag temeraturen med några grader så gillar nog inte diskusen det va??.. men jag tar nog växterna före diskus denna gången



Sälj hellre dina diskusar först, än skicka dom i en säker död...

Peter
#12 - 18 januari 2004 17:10
Jag håller diskus i växtakvarium med 26 graders temperatur. Det verkar dom bara må bra av. Dock hade jag en buffertkrasch, men det beror ju inte på temperaturen. Den för diskusen naturliga temperaturen är 24-26 grader.
MVH
Magnus
#13 - 19 januari 2004 08:13
Har kollat lite på CO2 utrustning
Är detta vad som behövs?

http://www.claesolsson.se/
Reduceringsventil för blandgas (argon/kolsyra).
30-1497
329,00kr

Gastub

samt magnetventil.
En fråga är om man använder magnet ventilen som vanlig ventil eller om den styr något annat som en magnetventil brukligt gör. Jobbar på ett företag inom den branchen så en sådan blir ju grattis. Min gissning är att man bara använder den som avstängningsventil då det handlar om så lågt tryck.
Och har man på en CO2 anläggning även på natten?
#14 - 19 januari 2004 08:48
Jag köpte också en blandgas-regulator på Biltema, men den passade inte CO2-tuben. Senast igår läste jag dock här i forumet att man kunde köpa en syre-blandgas-konverter - så det är en framkomlig väg.

Gastuben får inte ha stigarrör eftersom du inte vill ha ut CO2 i flytande form. Brandfirman där du förmodligen kommer fylla tuben kan hjälpa dig med att ta bort det.

Magnetventilen brukar man sätta efter nålventilen, så du har rätt i att det är mycket lågt tryck den ska ha hand om. De akvaristiska magnetventilerna kopplar man till 220 v, dvs du kan styra på/av-flöde med timer.

Man kan ha på CO2 på natten, men det behövs egentligen inte - och det är därför man skaffar magnetventil. Man får inte lika stora pH-svängningar om man stänger av CO2 på natten, men det är inte skadligt i någon större utsträckning - dygnsvariationerna går för sakta för att fiskarna ska bli stressade.
#15 - 19 januari 2004 09:14
Ok våra magnetventiler vi har är 24v eller 220 så jag kan välja.
skall ringa brand firman idag så får vi se vad dom kan erbjuda.
#16 - 19 januari 2004 14:02
Jag kör mineralvattenmetoden. Häller i ett par dl (deciliter obs!) vanligt mineralvatten som man köper i affären. Jag har inte den blekaste aning om hur mycket man SKA hälla i men det blir nog ca 2dl varannan vecka i ett 250 liters. Nu får jag börja klippa tillbaka växterna för de håller på att lyfta täckglasen! Lite alger har jag, men jag blev nog av med 80% av dem. Dessutom finns det näring i sånt vatten också, jag brukar ge överblivna slattar till mina krukväxter och de mår fint! Prova innan du drar igång en hel CO2 uppsättning. Men ta det lugnt, för mycket på en gång skapar syrebrist. Upptäckte jag.....
#17 - 19 januari 2004 14:54
Ursprungligen skickat av mohlin

Men ta det lugnt, för mycket på en gång skapar syrebrist. Upptäckte jag.....



Koldioxiden påverkar inte alls vattnets syre-innehåll.

Om dina fiskar flämtar beror det troligen antingen på pH-fall (eftersom CO2 sänker pH) eller på en för hög CO2-halt. Fiskars andningsreflex styrs antagligen av CO2-halten precis som hos oss människor.

Peter
#18 - 19 januari 2004 15:03
Ok whatever, men jag hällde i en flaska vanligt mineralvatten (1.5 liter) i ett 250 liters och då ställde sig alla fiskarna i en hörna och började flämta. Så man får vara försiktig upptäckte jag!
#19 - 19 januari 2004 15:12
Det blev nog en för stor pH-sänkning för snabbt. Kolsyran i mineralvattnet kommer också luftas ut ganska snart så du behöver tillsätta en liten dos varje dag. Den effekt du fått beror antagligen på mineralerna om du från början har ganska mjukt vatten och med mineralvatten höjer hårdheten vilket kan vara gynnande för växtligheten. Det har förmodligen också gett en boost till dina växter en dag varannan vecka pga kolsyran.
#20 - 19 januari 2004 16:03
Alla tips som kommer här är från folk som kör det i mindre akvarium än jag. så jag funderar på om det bara är att ggr era tips med antalet liter vatten mer jag har. för att tex köra med PET flaskor gör att jag får kör med x antal uppsätningar. at det funkar att ladda med mineral vatten skulle jag aldrig gissa. och håller sig CO2 kvar länge trodde den snabbt försvann ur akvariet
#21 - 19 januari 2004 16:15
Om du verkligen tänker satsa seriöst på växter och har ett så stort akvarium som du säger i ditt första inlägg så är väl det bästa tipset att införskaffa ett par rejäla metallhalogenlampor och en koldioxidtub på minst 6 kg och den största externa reaktor du hittar plus en pump på 2000-3000 liter/h till denna. Du kan säkert köra 10-15 bubblor CO2 per sekund. Sedan är det bara att börja exprementera, samt stålsätta sig inför framtida elräkningar... Men detta var väl inte det råd du ville ha?

Alternativet är ju att köra med inte fullt så ljuskrävande växter som tex anubias, då krävs det förstås inte fullt så mycket gas.

Peter
#22 - 19 januari 2004 18:37
hehe mina elräkningar sköt i höjden när jag skaffade detta akvarium. jag ligger nog lite över 2000 liter time nu då jag tog ur cirkulations pumpen när jag köpte diskusen. Och jag har beställd regulator idag från biltema så en koldioxid tub kommer det att bli. Extern reaktor. menar du en vanlig utombordar pump så har jag en till mitt 250 som får hjälpa till i det stora om det behövs något sådant. tjejen vill ändå ha sköldpaddor där. och jag vill väll inte riktigt satsa på 2 kar just nu. och 8 lysrör borde väll räcka för växterna i detta akvarium,
#23 - 19 januari 2004 18:43
Tack förresten för alla bra svar jag blev medlem här i torsdags och detta är redan ett hem jag är beroende av.
#24 - 19 januari 2004 19:53
Vad är det för lysrör? Längd och watt. Vad är det för mått på karet?
#25 - 19 januari 2004 20:17
akvariet är 75 djupt 60 högt 2,5m långt
har nu 4 grovlux eller vad dom heter + 4 andra alla är 7-8 gamla.
skall köpa nya men enligt tidigare inlägg så var det inte så stor ide att bara byta ljus. så när jag fixat hem CO2 grejer så skall jag köpa det vad skall man ha det är 8 rör längden är väl 120cm
#26 - 19 januari 2004 21:26
Välkommen ner i "Zoopet-träsket" då... :-)

Peter
#27 - 19 januari 2004 21:28
Det är lite ljus även om du byter till nya Aquarelle-rör genomgående och skaffar reflektorer. Du behöver minst fördubbla antalet lysrör och det kommer ändå vara i underkant om du vill ha krävande växter.
#28 - 20 januari 2004 05:32
Metallhalogen lampor låter allså som ett måste för framtiden. finns det någonstans att se priser mm. på något sådant. Men jag känner att det kommer att liga på framtiden då jag inte kan försvara alla kostander för min sambo än så länge. CO2 anläggningen har hon dock köpt. Det får ju bli mindre krävande växter till att börja med och det hade det nog blivit ändå då jag känner at jag blir mer och mer nybörjare för varje dag :-). PS har för mig att min bror hade någon halogen historia till sitt saltvatten. det hängde över akvariet. hur blir det med avdunstning då?
#29 - 20 januari 2004 07:49
Om du vill kolla priser så brukar jag rekomendera någonb av dom tyska websidorna, aquaristic.net tycker jag är bra. Annars så är begagnade mh armaturer oftast väldigt billiga, tror att det ligger en annons på 2*250w på anonsbörsen här på zoopet. Han har högstbjudande 2000kr när jag pratade med honom för några dagar sedan. Bjud 2500 så har du gjort ett kap. Kom ihåg att det viktigaste är att ligga på rätt co2 nivå. Först co2 sedan ljus annars så odlar du bara alger.
Saltvattenshalogen fungerar bra, men en del tycker att dom ger för onaturligt ljus. Det är bara att byta lampan till en mer passande.
Avdunstningen ökar helt klart när man instalerar mh, jag fyller på 30 liter i veckan i mitt 375 liters kar med 2*150W mh över.
MVH
Magnus
#30 - 20 januari 2004 09:44
Man straffar ut sig fort med stort akvarium förstår jag nu.
bara växtmedel som jag använder nu går på någon 100 lapp i månaden men det har ju inte hjälpt och orsaken är väll avsaknaden av C02.
Ringde precis till brand firman. och sade att jag behövde en begagnad tub till akvarium. Då undrade hon om det var jag som ringde igår om samma sak. Så jag har tydligen konkurens även om jag bor i en liten stad. Men Magnet ventil kabelhuvud och en bottenplatta till dessa är klart. kostnad 0kr.
#31 - 20 januari 2004 09:59
>"Man straffar ut sig fort med stort akvarium förstår jag nu."

Så är väl synd att säga. Det är mäktigt med stora växtakvarier!

Den största (enda?) källan till ångest är väl elräkningnen. (...och möjligen tillgången till billigt Kalium)

Peter
#32 - 20 januari 2004 11:24
AndreasN tyckte jag skulle byta till Aquarelle-rör genomgående.
vad är skillnaden på Aquarelle mot dom Aquaglo och Sunglo som Hjortgatan har. Och vad är skillnaden på T3 T5. mer änatt T3 har gått på bio och T5 ej är inspellad ännu. Går T5 använda på en standrad ramp
#33 - 22 januari 2004 07:27
Sedan jag skaffade CO2-utrustning har det växt som bara den. Hade tidigare ett lager växtnäring i bottenmaterialet också och då växte det nästan för mycket. Tänk bara på att allför kraftig ytvattencirkulation driver ut CO2-gasen ur vattnet. Kan ju tänka mig att "Eheim-kraftpaket" vispar runt vattnet en hel del. Sasta hellre på ett ytterfilter med lägre pumpeffekt och mer filtervolym.
#34 - 22 januari 2004 07:41
Ursprungligen skickat av KATLA

AndreasN tyckte jag skulle byta till Aquarelle-rör genomgående.

vad är skillnaden på Aquarelle mot dom Aquaglo och Sunglo som Hjortgatan har. Och vad är skillnaden på T3 T5. mer änatt T3 har gått på bio och T5 ej är inspellad ännu. Går T5 använda på en standrad ramp



Nja, dom heter t5 och t8, och ingen av dom har börjat spelas in ännu[:-42]. t8 är dom vanliga ljusrören du använder idag. t5 är nyare, mindre ljusrör med mycket bättre verkningsgrad (mer ljus per watt). t5 kräver särskilda armaturer, både armaturen och rören är svåras att få tag på och ganska så dyra än så länge.
MVH
Magnus
#35 - 22 januari 2004 07:49
Norske webbutikker har faktisk fått dem inn for salg nå! Så nå slipper jeg å ta dem fra Danmark. Pris er ikke så helt verst heller synes jeg? Sjekk www.webzoo.net og trykk på belysning.
#36 - 22 januari 2004 07:54
FAAAn pratade med räddningstjänsten precis. väntar jag några månader så skall dom ut och byta ut flaskor så då kunde jag få en grattis... Men fan jag vill ha en NUUUUUUUUUU.. går det bättre om jag ringer 112 istället för via växeln tro..
#37 - 22 januari 2004 07:55

De har t5-armaturer och rör på akvarielagunen.se om det var någon som ville ha.. lite billigare än norska kalaspriser.

#38 - 22 januari 2004 16:54
Fixat flaska kanske betar lite onödigt mycket då jag kan vänta några månader och få grattis. Men vem säger att jag inte tar dom med. 1000kr för flask ny kontrollerad samt påfylld med gas.
Så nu vill jag veta vilket bästa sättet att få ut gasen i akvariet med. någon skrev att jag skulle ha 10-15 bubbler i sekunden. Men om jag tror rätt så med så många bubbler blir det inte bubbler utan mer fritt flöde.
#39 - 22 januari 2004 18:07
Mät KH och pH och titta sedan i den berömda tabellen vilket pH du skall ha för att hamna i det optimala området. Börja sedan med någon bubbla per sekund och justera upp varje dag tills ditt pH är nere på det önskade värdet. Observera också hur dina fiskar mår. Står dom och flämtar vid ytan är det läge att tillfälligt stänga av koldioxiden för då har det blivit för mycket.

De CO2-indikatorer som sitter i akvariet och hela tider ger ett mått på CO2 är också rätt användbara som indikator när man själv mätt upp vilken nyans man vill att den skall ha.

Peter
#40 - 24 januari 2004 05:29
Petnym PH värdet borde väll ändra på sig under natten när jag inte kommer att köra CO2 vilken tid på dygnet skall jag kolla PH isåfall.
Och hur mycket svänger PH värdet för er??
#41 - 24 januari 2004 09:28
KATLA: Vart var det man kan få tag på gratis CO2-tuber om ett par månader?
#42 - 24 januari 2004 09:54
Ursprungligen skickat av KATLA

Petnym PH värdet borde väll ändra på sig under natten när jag inte kommer att köra CO2 vilken tid på dygnet skall jag kolla PH isåfall.

Och hur mycket svänger PH värdet för er??



När du ska justera din nålventil så att du får in rätt pH värde så börjar du med lite bubbler i sekunden, väntar ett tag och tar ph-test. Om det är lågt så kan du höja... det är en svår balansgång och kräver många ph-testningstillfällen innan du är nöjd.

På natten så kommer du få co2 i vattnet genom växterna.
Och om du då har ett frodande växtakvarie med massa växter så kommer inte pH att svänga så mycket under natten.

Akta så du inte får in för mycket bubblor i filtret, vilket kommer att resultera att filtret stannar. Mitt eheim 2224 kan helt plötsligt sluta att pumpa vatten om jag råkar ha för hög co2-tillsättning. Det bildas då massa gas i filtret som inte hinner lösas upp.
Och med för mycket gas i filtervolymen så orkar inte pumpen pumpa som den ska.
#43 - 24 januari 2004 11:05
Fixat ihop hela min utrustning nu och skall köra igång idag.
jag skall börja med några få bubblor och sedan öka. efter koll med PH och den där tabellen. När skall jag mäta för att det skall bli rätt är det på morgonen eller på kvällen.
#44 - 29 januari 2004 16:20
Du skall ligga hyffsat rätt enligt tabellen när ljuset är tänt. Övrig tid är det väl egentligen bara din fisk du skall ta hänsyn till. De flesta fiskar tycker inte om för mycket ph svängningar över dygnet.
MVH
Magnus
#45 - 22 februari 2004 07:38
Ville bara tacka för alla tips. Jag har av ekonomiska skäll inte gjort allt än men jag har köpt 2 nya lysrör samt Fixat en CO2 tub. då jag inte har tilräkliigt med ljuse och inte heller gödning så maxar jag inte CO2 nu. Men mina växter har nu visat att i mitt akvarium så dör man inte bara. Windlöv visar nu lite nya fina gröna blad som kommer fram.. Stort tack alla
#46 - 29 maj 2007 16:41
defdac skrev:
I ett stort akvarium kan man behöva effektivare upplösning av gasen än en diffusor. Jag gör så att jag stoppar in bubblorna i insuget på mitt ytterfilter.


Hur gör du det, rent konkret? Gallret till insuget är ju rätt tight så att inte smuts ska kunna följa med in. Får du in slangen direkt i insuget på något sätt eller hänger du slangen utanför insuget och hoppas att bubblorna ska följa med strömmen in i filtret?

Blir det inte ett jäkla liv på pumpen om man gör så?

/ Maria











Annons