Växt näring!

#1 - 18 november 2006 11:08
Hej alla goa människor här på zpet!!!

Mina växter har aldrig riktigt tagit sig riktigt bra så länge som jag har hållt på med akvarium.
Finns det någon växtnäring som är bra och lätt att få tag på i butikerna eller liknande...

Vill ha ett grönt o fint kar! :D

Tack på förhand!
#2 - 18 november 2006 11:10
kolla in www.haack.se/pmdd.htm
där kan du köpa mycket BRA och billig växtgödning.

PMDD är de som de flesta proffs akvarieister (om man kan kalla det så) använder :)

mvh: Adam
#3 - 18 november 2006 13:05
www.pmdd.se ser ni alla som säljer pmdd i sverige.
#4 - 19 november 2006 12:53
okej, vågar man köpa över nätet?
Finns det inte något så man bara behöver gå till närmsta djuraffär för att köpa?
#5 - 19 november 2006 12:55
jag har själv köpt av haack´s pmdd, och av pmdd.se och det har funkat klanderfritt varje gång.
snabbt, smidigt och väl tilltagit i påsarna iallafall från haacks
#6 - 19 november 2006 13:16
Malcus skrev:
okej, vågar man köpa över nätet?

Finns det inte något så man bara behöver gå till närmsta djuraffär för att köpa?
i affär kan du köpa TMG (tropical mastergrow) ett av de bättre näringspreparaten!
#7 - 20 november 2006 15:12
Okej, och de ska göra växterna fina? va kostar det?
#8 - 20 november 2006 16:10
45kr ink frakt för en komplett portion gödning som räcker till 5000 liter vatten. Billigare kan det inte bli :)
#9 - 21 november 2006 04:57
Jag känner inte till preparatet som Adamzon berättar om, men läste om det o det ser ju bra ut på alla vis. Ska jag ha näring som sugs upp av bladen så gör jag som åheim och anväbder samma preparat.

http://www.akvarieshopen.com/tropica-master-grow-250ml-p-59.html

Det finns i de flesta butiker, men jag handlar också ofta via nätet... men beror lite på vad det är för växter du vill få mer fart på...
#10 - 21 november 2006 07:07
Jag har för mig att PMDD är en mer komplett näring än Tropica. Rätta mig gärna om jag har fel, men om jag minns rätt så innehåller Tropica bara microgödning, medan PMDD innehåller både micro och macro gödning.
Dessutom är PMDD bra mycket billigare än Tropica Mastergrow.
#11 - 21 november 2006 08:52
TMG består mest av micronäring men innhåller en mindre del macro.

PMDD där får man mer av allt kan man säga
#12 - 21 november 2006 10:43
Jag är newbee användare av PMDD, en lycklig sådan...sedan nån månad.

alla växter jag har tryckt ner i karet visar ny rotbildning, och nya skott kommer konstant.
BTW, jag använder kondensvattnet från torktumlaren, till det som ska blandas med citronsyra....funkar kanon:)
#13 - 22 november 2006 02:12
Låter som jag måste testa det där också med PMDD...
#14 - 22 november 2006 09:25
tjena ny medlem här.Har otroliga problem i mitt nystartade kar med växterna.Mycket alger och växterna dör!!!???Har hällt i MasterGrow.Algerna är bruna!!!!Något bra förslag förutom PMDD.Ska tesat de med.
#15 - 22 november 2006 09:44
Bruna alger kommer i nästan alla nystartade akvarier, dom byts ut allteftersom till vanliga grönalger.
#16 - 22 november 2006 10:04
var länge sedan jag hade akvarium sist så man glömmer lätt.Och man får hoppas på att växterna inte ruttnar bort efter behandling med Pmdd!!!???Men läste man skulle använda citronsyra i den med???Och destillerat vatten??Stämmer detta????
Börjar bli dyrt och köpa nya växter hela tiden.Har redan haft problem med sjuka fiskar med efter att ha handlat på CenterSyd i Lödde!!!!!!!!!!
#17 - 22 november 2006 10:21
nej växterna ruttnar inte av pmdd!!!!!!!!!!!!!om de ruttnar beror det på något annat dåligt ljus tex!!!!!!!!!!!!det är bara nutrisi som bör blandas med batterivatten och lite citronsyra!!!!!!!!fiskarna blir inte sjuka!!!!!!!!!! :D ;)
#18 - 22 november 2006 11:03
Varför ska det vara just destillerat vatten?
#19 - 22 november 2006 11:04
Jag måste fråga,varför nutrisi med batterivatten och citronsyra? Hur mycket citronsyra? När jag blandade första gången så fick jag inte det tipset..utan har alltid blandat med vanligt vatten och ingen citronsyra..
#20 - 22 november 2006 11:30
tackar för hjälpen.

Piscator skrev:
nej växterna ruttnar inte av pmdd!!!!!!!!!!!!!om de ruttnar beror det på något annat dåligt ljus tex!!!!!!!!!!!!det är bara nutrisi som bör blandas med batterivatten och lite citronsyra!!!!!!!!fiskarna blir inte sjuka!!!!!!!!!! :D ;)

Tackar för hjälpen.Ska testa Pmdd.När de gäller ljuset så bör väl ett helt nyköpt akvariepaket förhoppningsvis vara anpassat.Köpte Juwels Rio komplett.Vet inte vad det är för ljusrör i det.
#21 - 22 november 2006 11:40
solbacka skrev:
Jag måste fråga,varför nutrisi med batterivatten och citronsyra? Hur mycket citronsyra? När jag blandade första gången så fick jag inte det tipset..utan har alltid blandat med vanligt vatten och ingen citronsyra..

1 tsk citroncyra per 0.5 l vill jag minnas.

Jag vet inte säkert, men själv så fick jag med tiden en fällning i Nutrisi-vattnet. Så jag antar att det är för att undvika den.
#22 - 22 november 2006 20:45
Hur använder man det?
Jag fattar noll :) Blandar man med vatten eller vad?
Och hur lång tid tar de o få hem?

Priset låter kanon o resultaten oxå!!!!!
Måste man blanda med citron syra?
#23 - 22 november 2006 21:02
jag har aldrig blandat i citronsyra eller lekt med destilerat ööh.. vatten :p

Jag blandar i enligt Haacks PMDD recept och dosserar 2 ggr dos i veckan ~

www.haack.se/pmdd.htm
#24 - 23 november 2006 07:32
Adamzon skrev:
jag har aldrig blandat i citronsyra eller lekt med destilerat ööh.. vatten :p

Jag blandar i enligt Haacks PMDD recept och dosserar 2 ggr dos i veckan ~

www.haack.se/pmdd.htm

Det här är receptet via din egen länk:
[FONT=Times New Roman, Times, Serif][SIZE=3]Flaska 1. 8 tsk ca 50 g (40 ml) KN03 fyll upp med vatten, skakas.[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman, Times, Serif][SIZE=3]Flaska 2. 8 krm ca 8 g (8 ml) KH2PO4 fyll upp med vatten, skakas.[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman, Times, Serif][SIZE=3]Flaska 3. 2 tsk ca 8 g (10 ml) NutriSl fyll upp m destillerat vatten samt citronsyra, skaka tillsätt sedan NutriSi, skakas.[/SIZE][/FONT]
#25 - 23 november 2006 08:03
lundait skrev:
Tackar för hjälpen.Ska testa Pmdd.När de gäller ljuset så bör väl ett helt nyköpt akvariepaket förhoppningsvis vara anpassat.Köpte Juwels Rio komplett.Vet inte vad det är för ljusrör i det.

Det man får räkna ut är watt/liter. Jag har Juwel trigon, och där blir det 0,2 W per liter. Man brukar rekommendera 0,5 W/liter. Eftersom jag ligger lågt så har jag valt växter som inte är ljuskrävande (Javaormbunke,cryptocoryne, svärdplanta etc. Det funkar kanon tilsammans med PMDD.
Ett tips är att kolla Zoopets växtavdelning, där finns en indikator på jhur mycket ljus som behövs.
#26 - 23 november 2006 15:57
Ska man ha i av varje eller mixar man allt i en o samma flaska??????? Fattar noll :/ hjälp tack! :D
#27 - 23 november 2006 16:48
Malcus skrev:
Ska man ha i av varje eller mixar man allt i en o samma flaska??????? Fattar noll :/ hjälp tack! :D

[FONT=Times New Roman, Times, Serif][SIZE=4]PMDD-RECEPT och DOSERINGAR[/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman, Times, Serif][SIZE=3]Enklaste sättet är att göra tre halvliters(500ml) flaskor där man ur de tre använder sig av [/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman, Times, Serif][SIZE=3]doseringsanvisningen 10 ml per 100 liter vatten.[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman, Times, Serif][SIZE=3]De vanligaste ämnena man behöver är KNO3, KH2PO4 o Micro+ eller NutriSi.[/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman, Times, Serif][SIZE=3]Flaska 1 (500ml). 8 tsk ca 50 g (40 ml) KN03. fyll upp med vatten tillsätt KNO3, skakas.[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman, Times, Serif][SIZE=3]Flaska 2 (500ml). 8 krm ca 8 g (8 ml) KH2PO4. fyll upp med vatten tillsätt KH2PO4, skakas.[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman, Times, Serif][SIZE=3]Flaska 3 (500ml). 2 tsk ca 8 g (10 ml) NutriSl. fyll upp m destillerat vatten samt citronsyra, skaka tillsätt sedan NutriSi, skakas.[/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman, Times, Serif][SIZE=3]ELLER ENLIGT FÖLJANDE:[/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman, Times, Serif][SIZE=3]Flaska 1 (500ml). 8 tsk KN03 fyll upp med vatten tillsätt KNO3, skakas.[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman, Times, Serif][SIZE=3]Flaska 2 (500ml). 8 krm KH2PO4 fyll upp med vatten tillsätt KH2PO4, skakas.[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman, Times, Serif][SIZE=3]Flaska 3 (500ml). 6 krm NutriSl, 5 krm K2S04, fyll upp m destillerat vatten tillsätt NutriSi och K2SO4, skakas.[/SIZE][/FONT]
#28 - 23 november 2006 16:53
Jag måste fråga igen: Citronsyran förstår jag, men varför ska det vara destillerat vatten? Går det inte lika bra med vanligt kranvatten?
#29 - 23 november 2006 17:46
om du använder vanligt vatten ihop med citronsyra kan det ut-fälla kalken i vattnet
mvh janne
#30 - 23 november 2006 18:15
om du använder vanligt vatten ihop med citronsyra kan det ut-fälla kalken i vattnet

mvh janne

Aha, ok, tack så mycket! :)
#31 - 23 november 2006 19:33
Är de jätte viktigt me citronsyra o destilerat vatten?
Klarar de sig inte lika bra utan? Vad är skillnaden?

Så man har 3 flaskor av varje eller? och tar 10 ml av varje?
#32 - 23 november 2006 21:32

Är de jätte viktigt me citronsyra o destilerat vatten?

Nej.

Klarar de sig inte lika bra utan?

Inte säkert.

Vad är skillnaden?

Med batterivatten och citronsyra så riskerar du inte att kelatet förstörs. Blandar du med vanligt kranvatten så kan kelatet förstöras innan det hinner binda med mikroämnena.

Så man har 3 flaskor av varje eller?

Nej du har totalt tre stycken halvlitersflaskor. Förslagsvis PET-flaskor. I en flaska har du KNO3-pulver + vatten, i en annan KH2PO4-pulver och vatten och i den tredje NutriSi-pulver och vatten.

När du ska göda så tar du 10 ml per 100 liter av varje flaska.

Några exempel:
I ditt 540-liters doserar du 54 ml av varje falska (typ en halv dl)
I ditt 360-liters doserar du 36 ml av varje flaska (typ sju teskedar)
I ditt 63-liters doserar du 6,3 ml av varje falska (typ 1 tesked)
#33 - 24 november 2006 07:12
Tack för de jätte bra svaret!!!

Men i flaskorna, är de tdär jag ska blanda destilerat vatten?
Vart får man tag på citron syra och hur mycket sånt ska man dossera?
Blandar jag citronsyran i flaskorna oxå??? eller kör jag de separat i en annan flaska eller rätt ner i karet?

Fiskar skadas inte?
#34 - 24 november 2006 07:22
Snälla Malcus, det står ju redan i på flera ställen i den här tråden i recepten.

Är inte frågan "vad är kelat"? :D
#35 - 24 november 2006 07:25

Du kan förstås använda destillerat vatten till alla tre flaskorna, men det framgår tydligt i alla beskrivningar du fått i den här tråden att det handlar om flaskan med NutriSi.

Välsorterad färgaffär.

Blandar jag citronsyran i flaskorna oxå???

Nej, bara NutriSi-flaskan.

eller kör jag de separat i en annan flaska eller rätt ner i karet?

Du ska blanda tre halvliters flaskor med tre olika gödningar.

Flaska 1: KNO3-pulver och vanligt vatten.
Flaska 2: KH2PO4-pulver och vanligt vatten.
Flaska 3: 1 tsk Citronsyra + Destillierat vatten som du blandar ut så vattnet blir riktigt surt, häll sedan ner NutriSi-pulvret.

Fiskar skadas inte?

Du verkar inte riktigt kunna följa enkla recept, så jo dom kan skadas om du t ex skulle få för dig att häva ner Citronsyra rakt ner i akvariet (vilket din näst sista fråga antyder: "rätt ner i karet?".

Be någon i familjen läsa igenom den här tråden som är van att läsa recept så kommer han/hon svepa ihop dom här tre flaskorna på några sekunder.
#36 - 24 november 2006 08:51
Malcus skrev:
Tack för de jätte bra svaret!!!

Citronsyra finns också på påse bland kryddor i matbutiker.
#37 - 27 november 2006 06:55
Förlåt om jag frågar så mycket, men jag är helt ny på det här med växt fronten o fattar inte så mycket av vad ni snackar om. Därför Frågorna kanske kommer upp som ni redan svarat på.

Annons