Växer så det knakar i karet

#1 - 27 november 2005 12:56
Hur har nu kört en annan metod än vattenbyte varje sön(ok bara testat nu i 6veckor) iaf så har jag bytt vatten var 14e dag 85% 25-27°C vatten där emellan 14e dag bara bytt 30liter kallt vatten.
Vid varje tillfälle har jag tillsatt fulldos puls x2
KNO3 ca 7 tsk x2
KH2PO4 ca 4 krm x2
NutriSI Mikro 7 krm x2
samt CaCl2 där har jag hällt i på känn men tror jag skulle kunna häva i mer ca en matsked per gång.

så helt vanliga inställningar med ljuset på ca 12timmar samt att jag har ett fönster med eftermiddags ljus.
Mina toffs alger som jag hade lite här och var inte mycket men de var är i stort sett obefintliga där e lite små svarta fläckar kvar på anubias och på crypton men i övrig inget på stockar eller resten av växter..

skickar en taskig bild ut på sidan men det ni ser där e att jag gjorde en rensning av karet i förra veckan då var det istort sett inget som nåtte upp till ytan då jag klipper vallen ca 5cm under ytan nu går där blad som är dryga 80cm långa och jag har fått 5-8 nya skott på jättevallen och 10-15 på vanliga tigersvallen crypton är det dags att plocka nya skott från och om det är som förra veckan så blir där nog en 10-15skott på de med.....=O))
Spikbladen skall vi inte snacka om...

säg gärna vad ni tycker...

http://www.haack.se/051127.htm
#2 - 27 november 2005 17:59
Visst är det häftigt när man kommer på det!!!Har du ingen CO2??
#3 - 27 november 2005 18:08
Hur mång mb är denna sida på?: http://www.haack.se/nufisk.htm
Tar lång tid att ladda. Imponerande kar!
#4 - 27 november 2005 21:26
Danturion: jo jag har CO2 med det glömde jag haha, den kör jag med min egna reaktor som finns under projekt( håller på med en ny version)

Frågvis: vet inte men det är nog en jäkla massa kastar bara ut bilderna, mest för eget tycke och för att ibland kunna visa, tack för komplimanget på mitt kar men jag skulle vilja göra mer men tid och flera viljor gör att det bara blir detta.. =O)
#5 - 27 november 2005 21:49
Blir inspirerad av dina växter. Jag såg att du hade åtminstone en Melanotaenia praecox i ett av dina kar. Mår de bra. Med tanke på att du kanske kör CO2. PH ligger kanske på 6.5. Fisken ska ha 7-8. Funderar själv på att ha några sådana.
Och sist men inte minst kör du med öppna akvarier?
#6 - 27 november 2005 22:05
[QUOTE=Frågvis]Blir inspirerad av dina växter. Jag såg att du hade åtminstone en Melanotaenia praecox i ett av dina kar. Mår de bra. Med tanke på att du kanske kör CO2. PH ligger kanske på 6.5. Fisken ska ha 7-8. Funderar själv på att ha några sådana.
Och sist men inte minst kör du med öppna akvarier?[/QUOTE]

Jag har ett par Melanotaenia boesemani och de stortrivs jag hade innan tre par men de slåss lite med mindre fiskar så jag drog ner till ett par ist har aldrig sett ngra tecken på att de inte skulle klara låga pH som typ 6.4-6.8 som mitt kar just nu går mellan.
Nix heltäckande glas och ramper på dessa Aquarelle rör som ljuskälla.

Där me glasen gör jag just nu ett(har hållt på ett tag) litet experiment och det är att jag bhandlat glasen med silikonfett(dyrt) jag tvättade glasen med stålull(svinto) och sedan la jag på ett tunt lager som istort sätt torkades och smetades ut på glaset så det knappt märktes detta för att se om kalken inte skulle stanna och sitta så hårt och detta har jag gjort på två glas, resultat två glas e bara att torka av med en handuk och ingen kalk de andra två fortfarande kalkbildning...
#7 - 27 november 2005 22:07
[QUOTE=Frågvis]Hur mång mb är denna sida på?: http://www.haack.se/nufisk.htm
Tar lång tid att ladda. Imponerande kar![/QUOTE]Håller med, tog säkert 10 sek!! :D

Otroligt fina kar för övrigt! Hur upplever du lotusen? Är/var den svår att få fart på?
#8 - 27 november 2005 22:12
[QUOTE=Frågvis]Hur mång mb är denna sida på?: http://www.haack.se/nufisk.htm
Tar lång tid att ladda. Imponerande kar![/QUOTE]

den är tydligen på 18 mbyte, tog ca 25 sek för mig :p
#9 - 27 november 2005 22:14
[QUOTE=heljis][QUOTE=Frågvis]Hur mång mb är denna sida på?: http://www.haack.se/nufisk.htm
Tar lång tid att ladda. Imponerande kar![/QUOTE]Håller med, tog säkert 10 sek!! :D

Otroligt fina kar för övrigt! Hur upplever du lotusen? Är/var den svår att få fart på?[/QUOTE]

oj det var snabbt, nästan 2 mbyte/s då!
#10 - 27 november 2005 22:16
[QUOTE=heljis][QUOTE=Frågvis]Hur mång mb är denna sida på?: http://www.haack.se/nufisk.htm

Otroligt fina kar för övrigt! Hur upplever du lotusen? Är/var den svår att få fart på?[/QUOTE]

Tack Heljis, Lotusen ibörjan då jag fick den från handlaren hände ingenting på säkert en månad men sen ja du nu är där ingen hejd ploclkade faktisk upp två nya pluttar(lökar) idag jag har totalt 5 lotusar i mitt kar och förra omgången gav 3 pluttar =O) men ngt jag märkt är att om man låter den växa upp ordentligt till ytan och låter den ligga där och dra sig ett par veckor, och man sedan klipper den helt rakt av så kommer det nya fina skott inom ngra dagar därefter e det bara att plocka pluttar =O))
#11 - 27 november 2005 22:35
[QUOTE=peterhaack]samt CaCl2 där har jag hällt i på känn men tror jag skulle kunna häva i mer ca en matsked per gång.
[/QUOTE]

Är ny pådethär med växterna och mitt kar går itne riktigt som jag vill. Varför göder du CaCl2? Vad för du för skillnad för växterna när du använder det?
Mina växter framförallt caboman e kass. Missfärgad och bleknar fort.
#12 - 27 november 2005 23:14
[QUOTE=peterhaack]Hur har nu kört en annan metod än vattenbyte varje sön(ok bara testat nu i 6veckor) iaf så har jag bytt vatten var 14e dag 85% 25-27°C vatten där emellan 14e dag bara bytt 30liter kallt vatten.
KNO3 ca 7 tsk x2
KH2PO4 ca 4 krm x2
NutriSI Mikro 7 krm x2
samt CaCl2 där har jag hällt i på känn men tror jag skulle kunna häva i mer ca en matsked per gång.

så helt vanliga inställningar med ljuset på ca 12timmar samt att jag har ett fönster med eftermiddags ljus.
Mina toffs alger som jag hade lite här och var inte mycket men de var är i stort sett obefintliga där e lite små svarta fläckar kvar på anubias och på crypton men i övrig inget på stockar eller resten av växter..

skickar en taskig bild ut på sidan men det ni ser där e att jag gjorde en rensning av karet i förra veckan då var det istort sett inget som nåtte upp till ytan då jag klipper vallen ca 5cm under ytan nu går där blad som är dryga 80cm långa och jag har fått 5-8 nya skott på jättevallen och 10-15 på vanliga tigersvallen crypton är det dags att plocka nya skott från och om det är som förra veckan så blir där nog en 10-15skott på de med.....=O))
Spikbladen skall vi inte snacka om...

säg gärna vad ni tycker...

http://www.haack.se/051127.htm[/QUOTE]

Hur menar du att du gör? du byter 85% av vattnet var 14e dag och tillsätter då dubbla fulldosen pmdd. Men det där med 30 liter, har du bytt några liter varje dag, totalt 30 liter mellan vattenbytena? hur stort akvarium har du?

Jag funderar på att köra som vanligt med pmdd men bara byta typ 70% var 14e dag som du, tänkte att det borde ju va bättre ge dom näring två gånger lite mindre dos en bara en gång med dubbla dosen? men jag kanske har fel, är nog ganska olika från akvarium till akvarium oxå, grattis iaf till ett akvarium med fina växter! :)
#13 - 28 november 2005 00:02
[QUOTE=androxe vbmenu_register("postmenu_693486", true); ]

Jag funderar på att köra som vanligt med pmdd men bara byta typ 70% var 14e dag som du, tänkte att det borde ju va bättre ge dom näring två gånger lite mindre dos en bara en gång med dubbla dosen? men jag kanske har fel, är nog ganska olika från akvarium till akvarium oxå, grattis iaf till ett akvarium med fina växter! :)[/QUOTE]

Växterna har lättare att ta till sig näring om koncentrationen är högre, alltså om du ger mycket näring 1 gång än ha en låg koncetration, alltså många små omgångar med näring.

Detta har jag lärt mig av defdac, är du nyfiken på gödning o dyl, så råder jag dig att gå in på medlemslistan och sök på defdac o kolla genom några trådar han har skrivit. men det e bara ett råd, han har lärt mig allt jag kan :P
#14 - 28 november 2005 00:03
[QUOTE=androxe]
Hur menar du att du gör? du byter 85% av vattnet var 14e dag och tillsätter då dubbla fulldosen pmdd. Men det där med 30 liter, har du bytt några liter varje dag, totalt 30 liter mellan vattenbytena? hur stort akvarium har du?

Jag funderar på att köra som vanligt med pmdd men bara byta typ 70% var 14e dag som du, tänkte att det borde ju va bättre ge dom näring två gånger lite mindre dos en bara en gång med dubbla dosen? men jag kanske har fel, är nog ganska olika från akvarium till akvarium oxå, grattis iaf till ett akvarium med fina växter! :)[/QUOTE]

Växterna har lättare att ta till sig näring om koncentrationen är högre, alltså om du ger mycket näring 1 gång än ha en låg koncetration, alltså många små omgångar med näring.

Detta har jag lärt mig av defdac, är du nyfiken på gödning o dyl, så råder jag dig att gå in på medlemslistan och sök på defdac o kolla genom några trådar han har skrivit. men det e bara ett råd, han har lärt mig allt jag kan :P
#15 - 28 november 2005 00:06
[QUOTE=peterhaack]Hur har nu kört en annan metod än vattenbyte varje sön(ok bara testat nu i 6veckor) iaf så har jag bytt vatten var 14e dag 85% 25-27°C vatten där emellan 14e dag bara bytt 30liter kallt vatten.
KNO3 ca 7 tsk x2
KH2PO4 ca 4 krm x2
NutriSI Mikro 7 krm x2
samt CaCl2 där har jag hällt i på känn men tror jag skulle kunna häva i mer ca en matsked per gång.[/QUOTE]

nu snackar jag bara spontant, men jag tycker de där låter ganska så väl koncentrerat.
Jag rekommenderar http://www.aquaticplantcentral.com/forumapc/fertilator.php
(du måste vara medlem, men det rekommenderar jag självklart också)
det e en "kalkylator" för att få rätt ppm i ditt kar, nu finns det ju inget rätt o fel, men det e en "mall" man kan utgå ifrån iaf.

BTW, den stora växten du har på bilden, den med de bamsebladen, vad e det för växt?
Lycka till!
#16 - 28 november 2005 08:21
[QUOTE=androxe][QUOTE=heljis][QUOTE=Frågvis]Hur mång mb är denna sida på?: http://www.haack.se/nufisk.htm

oj det var snabbt, nästan 2 mbyte/s då![/QUOTE]Kan nog stämma, fick 100mbit/s för några dagar sen *glad* :D

Ok Haacke, ska kanske ge mig på en sådan.. de är ju otroligt fina!
#17 - 29 november 2005 12:23
[QUOTE=heljis][QUOTE=androxe][QUOTE=heljis][QUOTE=Frågvis]Hur mång mb är denna sida på?: http://www.haack.se/nufisk.htm

oj det var snabbt, nästan 2 mbyte/s då![/QUOTE]Kan nog stämma, fick 100mbit/s för några dagar sen *glad* :D

Ok Haacke, ska kanske ge mig på en sådan.. de är ju otroligt fina![/QUOTE]

med 100 mbit borde det gått på 2,5 sek ;) :p
#18 - 29 november 2005 12:44

med 100 mbit borde det gått på 2,5 sek

Ja om haack också har 100 Mbit, vilket inte är troligt. Det är mer troligt att han har runt 2 Mbit ut från sin server om heljis har 100 Mbit. Logiskt ;)
#19 - 29 november 2005 18:53
...bara för att tillägga, tar under 5 sek för mig att få hela sidan klar. jag har bara 10mb (bor i stockholm som dom ska uppgraderar till 100 vecka 8 enligt deras hemsida senast jag kollade). hur kommer det sig? =)

dock känns det som om dom smyg_uppgraderar lite då och då, med diverse fildelningsprogram (för att skicka / ta emot semester filmer till/från brorsan...) så brukar jag komma upp i runt 3mb totalt nu för tiden, började för ett par dagar sedan.

// SeanChai
#20 - 1 december 2005 20:31
Hej sorry för att inta ha svarat på vissa av era frågor. men fick hastigt och olustigt åka till lasarettet med min minsta påg, blev inlagda i måndags kväll och har legat på isoleringsrum sedan dess(nu vet jag hur guldfiskar känner sig i en trångsskål.). kommer att svara på dem imorgon om jag orkar för det är inte mycket sömn man haft dessa dagar...
#21 - 1 december 2005 20:37
Vila ut du nu. Roligt att du är tillbaka. Hoppas det är bra med din minsta påg nu.
#22 - 1 december 2005 20:39
Blev nog lite fel där men så här då

Hur har nu kört en annan metod än vattenbyte varje sön(ok bara testat nu i 6veckor) iaf så har jag bytt vatten var 14e dag 85% 25-27°C vatten där emellan 7e dag bara bytt 30liter kallt vatten. om vart annat dvs må tis on to fr lö sö(byte 30liter kallt) må tis on to fr lö sö(byte 85% 25-27°C) må tis on to fr lö sö(byte 30liter kallt) osv
#23 - 1 december 2005 20:45
Tyvärr inte bättre =O(

[QUOTE=Frågvis]Vila ut du nu. Roligt att du är tillbaka. Hoppas det är bra med din minsta påg nu.[/QUOTE]

Nej han e inte bra, min fru har tagit över.
#24 - 1 december 2005 21:01
Det är bra när man är två. Då kan man gå i skift.
#25 - 1 december 2005 21:03
[QUOTE=peterhaack][QUOTE=Frågvis]Vila ut du nu. Roligt att du är tillbaka. Hoppas det är bra med din minsta påg nu.[/QUOTE]

Nej han e inte bra, min fru har tagit över.[/QUOTE]
hoppas att det ordnar sg
mvh janne
#26 - 2 december 2005 06:32
Tack Janne.

Där var ngn som frågade Muti tror jag om varför jag kör med CaCl2 och det är för att min crypto började krylla sina blad när jag bytte så mycket vatten och redan efter 3 dagar så rätade de ut sig. det ger resultat det med men vi har nog stora brister på Ca i vårt vatten därför dunkar jag i lite på känn.

Sen har vi MoZZe, jo Defdac e skyldig till mycket =O) och tur e väl det men han började nog en gång han med att experimentera och han har nog provat stora koncentrationer han med, och det är ju bara ett standard recept där jag x2 ggr och det är inte onormalt att man får dunka i en extra full dos i veckan när man kör med standard recept och då gör det inget om man har blandat till dubbelt så starkt, sen det där med calculatorer det fungerar men den där skulle vara ngn typ av "vilka växter" man har i karet för vissa växter tar upp olika mängder av gödning osv. Jag har länkar till 4-5 räknare till, men jag nyttja dem sällan mit kar mår bra och fiskarna storm trivs annars hade de nog inte fött yngek och faktisk så hittade jag LDA08 ägg under stocken igår =O))..
Att mixtra med blandningar e bra hehe
Sen plantan är en vanlig Echinodorus osiris.
Bilagor:

Annons