Växer fortare?

#1 - 23 september 2003 13:45
Jag har köpt lite Jättevallisneria. Hur får man den att växa fortast?
Den har ganska många blad men många är inte så fina och avbrutna. Växer den fortare om jag tar bort dom bladen?
#2 - 23 september 2003 13:47
när dm väl har rotat sig så växer dom som ogräs om dom bara får tillräkligt med näring (iaf i mitt kar, 60 - 70 cm i veckan utan problem.)
#3 - 23 september 2003 13:51

Hur får man den att växa fortast?

Genom att ombesörja att den får precis allt den vill ha i de proportioner den vill ha, dvs precis lagom med ljus, CO2 och övriga näringsämnen.

Denna växt anses dock enkel eftersom den verkar vara duktig på att skaffa kol på annat håll än CO2 ur vattnet.

Den har ganska många blad men många är inte så fina och avbrutna. Växer den fortare om jag tar bort dom bladen?

Det är oftast en bra strategi. Växten kan koncentrera sin näringsdepå på nybildning/nytillväxt istället för omfördelning av näringsämnen.
#4 - 23 september 2003 15:16
Ursprungligen skickat av gosatta

när dm väl har rotat sig så växer dom som ogräs om dom bara får tillräkligt med näring (iaf i mitt kar, 60 - 70 cm i veckan utan problem.)

60-70 I VECKAN?!!?!?!
Oj OJ Oj.. Nästan så att man inte vill att den ska få tillräckligt med näring..
Är den effektiv mot alger?
#5 - 24 september 2003 21:14
defdac: Vad har den för andra kolkällor? Nyfiken nyfiken är jag! =)
#6 - 24 september 2003 21:22
HCO3-

http://www.thekrib.com/Plants/CO2/decalcification.html

Växterna utnyttjar bufferten för att fram C viklet kan få pH:t att hoppa upp och ner. Jag är dålig på det här med buffertar och sånt, så jag hänvisar till länken ovan för en djupare förklaring.
#7 - 24 september 2003 21:32
Tackar!. Jag trodde att det var HCO3- men jag hoppades på att det skulle vara nått mycket mer spännande! =)

Annons