Jag blev ju begåvad med ett (ännu okänt antal) ancistrusyngel för några månader sedan. De har bara visat sig några st åt gången, så jag har egentligen ingen aning om hur många som överlevt.
Jag har dem i ett 200-liters tillsammans med 3 st molly, 2 st pakistanbotior, ett gäng neontetra och ett gäng 5-bandsbarber. Förutom de stolta föräldrarna då, förstås.
Nu idagarna har de börjat dyka upp lite mer öppet och idag kunde jag räkna in 6 st, varav den största redan 35mm lång!! De övriga runt 15-25mm. De måste ha växt som 17 senaste veckorna!! (Ja - jag har gott om alger.....)
Nu är frågan, hur många ancistrus kan man egentligen ha tillsammans. Jag har ju läst att speciellt hanar kan vara "revirhävdande" mot andra hanar av samma art. Betyder det att det är helkört att ha dem tillsammans utan att de bråkar, eller håller de sig bara i var sitt hörn? Jag vet ju ännu inte vilket kön "småttingarna" har.
Jag har dessutom ytterligare en vuxen hane ensam i ett annat akvarium som jag tänkt stänga ned. Kan man flytta in honom också i denna tank - eller i ett 112-liters som jag också har ett par Ancistrus i ??
Och när jag ändå är igång och frågar - Någon som vet om ett par Pakistanbotior funkar ihop med ett par Praktbotior? (Okända kön)
Tack på förhand / Anders