Väx då! Och bubbla!

#1 - 12 september 2004 10:27
Jag har två frågor:
1. Varför växer inte min Limnophila?
2. Borde det inte bubbla om man har mycket koldioxid i vattnet?

Lite utförligare:
1. Gälörten (Limnophila sessiflora) ska ju vara en snabbväxare, men min har nu slutat växa helt. Jag har ett 20 liters kar med en firre och ingen nitrit, pH är 6, kH är 3, temperatur ca 23-24 grader, bottenmaterial svart blästersilikat, belysning är AquaEls inbyggda minirör, gödning sedan 10 dagar med flytande Sera Florena (järn+spårämnen). Det enda som växer är något slags grönaktigt slem som håller på att ta över växten (enda stället i karet det växer alger på). Så vad är problemet?

2. Ett av de vanligaste råden jag sett när man vill få finare växter är att börja med CO2-gödning. Jag har pH 6 i karet (ca 6,7 ur kranen) och kH 3, vilket enligt vissa tabeller ger mig en väldigt hög mängd koldioxid i vattnet. Ändå har jag aldrig sett mina växter bubbla det allra minsta! Har jag missuppfattat tabellerna eller varför bubblar det inte?
#2 - 12 september 2004 10:33
Gälört är ingen fenomenal bubblare. Testa Cabomba istället, den bubblar bättre.

Slemmet är Cyanobakterier och jag är nästan helt säker på att Gälörten stannat pga kvävebrist. Det är oftast då Cyanobakterier passar på.

Kvävebrist får man när fiskskiten inte räcker till för att tillgodose växternas kvävebehov. Dom får kväve från nitrat som förenklat sett kommer från fiskarnas skit. Har man mycket mer växter än vad fiskarna kan skita (ganska lätt att fixa med CO2, hyffsat ljus och mycket Gälört) så måste man tillsätta kväve på artificiellt vis. Förslagsvis med salpeter (även kallat kaliumnitrat eller KNO3).
#3 - 12 september 2004 10:43
Tack för tipset!
Det låter spännande, jag har nog aldrig sett rådet att göda med kväve... Men det är nog tusen gånger vanligare att man har för mycket skit i akvariet än för lite.

Har heller inte sett någonstans att bubblandet har att göra med vilka växter man har, men jag antar att ingen har frågat om det tidigare.
#4 - 12 september 2004 11:04
Kom på en till fråga!

Vilka växter är "bubblare"?
#5 - 12 september 2004 11:12
Dom växter som får näring och ljus bubblar. Syre är en produkt av fotocyntesen.
#6 - 12 september 2004 11:45
Ett av de vanligaste råden jag sett när man vill få finare växter är att börja med CO2-gödning. Jag har pH 6 i karet (ca 6,7 ur kranen) och kH 3, vilket enligt vissa tabeller ger mig en väldigt hög mängd koldioxid i vattnet. Ändå har jag aldrig sett mina växter bubbla det allra minsta! Har jag missuppfattat tabellerna eller varför bubblar det inte?
Jag har läst ditt inlägg ett par gånger men jag blir inte *riktigt* klok på om du verkligen tillsätter CO2? Jag tycker 6,7 låter lite lågt för att vara "vanligt" svenskt kranvatten. Har du egen brunn med mycket koldioxid i vattnet? I så fall, mät pH någon dag efter vattenbyte när karet har luftat sig lite.
Hur säker är du på att det verkligen är 6,0 resp. 6,7? Kan det vara några mätstickor du använder för att bestämma pH-värdet? Du borde få bubbel vid pH 6,8 ungefär.

Är det så att du tillsätter CO2 och mätvärdena stämmer (90 ppm CO2) är jag inne på samma linje som defdac - nitrat. Alternativt att du har så lite växter i karet att vattnet aldrig blir syremättat och bubblorna uteblir.
#7 - 12 september 2004 14:09
Helt rätt, jag tillsätter inte CO2. Tror inte att det skulle vara så bra med de vattenvärden jag har...
Jag bor i norra Stockholm så jag borde inte ha något konstigt vatten, men ändå visar 2 olika pH-tester (5 i ett-sticka samt kemist-pH-papper för pH 1-11) att jag har långt under 7 ur kranen.

Sammanlagt 2 växter (anubias/limnophila) i ett 20L-kar, motsvarande kanske 15-16 liter vatten, vet inte om det är "lite" växter? Kväve-gödsling låter inte helt otroligt, frågan är om jag ska tillsätta något medel (vad?) eller sätta i en till fisk. Det senare alternativet är ju klart roligast...
#8 - 12 september 2004 15:02
Norra stockholm. Då bör du ha vatten från Görvälnverket och det ligger betydligt högre än 7 i PH. Mitt ligger vanligtvis på 8,2 ur kranen.

idag ligger det på 8,2 i PH vid ca 20 grader.

Kolla på norrvattens hemsida. Det händet att dom har färska vattenvärden publicerade. (Oftast inte)
#9 - 12 september 2004 15:07

Stickor visar ofta ph 7 i Norra Stockholm, tyvärr så ligger verkligheten oftast som plizken säger runt 8.0 (=inget CO2) :(

#10 - 12 september 2004 16:34
Jo jag har nog vatten från Görväln, men de värden de har på sin hemsida har än så länge aldrig stämt med mina. Och vad ska man lita på, mina stickor och mitt pH-papper visar fortfarande närmare 6 än 7... Kan det vara något med ledningarna? Eller är det säsongsbetonat månne?
Nå, antingen är det nåt fel med mina mätningar, eller så kanske det saknas näring/ljus...
#11 - 12 september 2004 16:48

Släng stickorna och skaffa seriöst Ph-test så klarnar allt !

Ledningar ?? Säsong ??

Inte troligt !!

Stickor suger , tro mig !! Jag har gått på samma bluff !!

#12 - 12 september 2004 19:41
Jag använder ett digitalt mätinstrument från Trans instruments med en upplösning på 0,1 skalenheter och dagens mätning är nummer tre efter kalibrering så jag kan utan att tveka säga att PH ligger på 8,2 vid 20grader celsius. Och nej det är knappt någon mätbar skillnad i PH mellan Jakobsberg där Görväln ligger och Märsta som ligger tre mil bort.

Ditt litmuspapper graderat från 1-11 är ett papper som används för att veta i vilket område man ska mäta. Ska du ha mera precition får du skaffa papper som är graderade mellan t,ex 6 och 9 på skalan och inte ens då är papprena tillförlitliga.

Jag vet det är ett hårt slag att inse att man har slängt ut snäppet över hundringen på något som är obrukbart men så är det.

Prova att medecinera med fungistop och mäta nitrathalten med multistickor.. Vips så har du 40-50 ppm extra nitrat. oerhört störande.
#13 - 12 september 2004 20:57
Hur kan man sälja mätstickor graderade i 0.2-graderssteg mellan 6.4 och 8.4 som visar 1.5 grader fel?
Det verkar helt sjukt, i så fall kan jag ju lika gärna ha dödliga doser nitrit/nitrat när testet visar 0!

Och om det nu är så här, varför har ingen sagt något tidigare...?
Tur att jag inte köpt fiskar till mitt planerade "sura" kar ännu. De skulle nog inte trivas.
#14 - 12 september 2004 21:47
Det är sjukt, men det finns efterfrågan...

Ja det är sjukt att du kan ha 0 på pappret med sjukligt hög nitrit. Lika kan du mäta höga värden på nitrit men 0 i vattnet. Det brukar vara så som folk upptäcker att stickorna inte fungerar så bra...

Vi är många som sagt detta vid flera tillfällen här på zoopet.com och på akvarieguiden.nu du har bara inte hittat dessa inlägg (i tid).

För att sura ned, så tillsätt CO2.
För att få växterna att växa, så måste de ha följande ämnen i fallande skala (enligt Defdac, om jag minns rätt).

Kol, Kol, Kol, Kol, Kol, Kväve, Fosfor och Kalium.

Resterande ämnen är mer för att växterna skall se fina ut.

Kol får du från koldioxid (punkt slut). De andra från växtgödning (som TMG + KNO3 + KH2PO4 eller PMDD). Har man mycket fisk och så, kan lite järntillsats (inte mycket) resultera i snabb växt. Men det avtar när näringsämnena börjar ta slut i akvariumet.
Då måste man gå över till CO2 + TMG + KNO3 + KH2PO4 eller CO2 och PMDD för att växterna skall fortsätta växa. Vattenbyten en gång i veckan (30% -50% av vattnet) är även det en del i växtakvariumskötseln.

Lycka till med akvariumet.
#15 - 13 september 2004 00:09
Tack för all hjälpsamma inlägg!
Utan alla trevliga akvarister på Zoopet skulle jag aldrig vågat börja med akvarium...
Tjolahopp!
#16 - 13 september 2004 00:28

Lycka till.
#17 - 13 september 2004 08:11
Rödbettan, du skriver : "Borde det inte bubbla om man har mycket koldioxid i vattnet?"

Hur kan du ha mycket CO2 i vattnet om du inte tilsätter nåt?
#18 - 13 september 2004 12:29
Rent teoretiskt borde jag ha höga halter CO2 i vattnet om det som kommer ur kranen har de angivna värdena på kH och pH. Se gärna tabellen på http://www.csd.net/~cgadd/aqua/art_plant_co2chart.htm.

Nu verkar det ju tyvärr vara så att mina tester inte visar riktigt rätt...
#19 - 13 september 2004 14:11
Fungerar det verkligen så? Har man automatiskt en CO2-koncentration på 26ppm om man har kH 3.5 och pH 6.6?
Verkar väl på sätt och vis rimligt tycker jag. Men jag kan för lite.

Vore trevligt om någon riktigt kunnig på området kunde räta ut dessa frågetecken..

Mvh. Martin
#20 - 13 september 2004 14:16
Bra fråga hejis, jag satt själv o undrade om det var så enkelt! Är "skillnaden" mellan KH o PH = Co2 koncentration??????
#21 - 13 september 2004 14:20
Inte alltid. Tabellen stämmer inte om man tillsatt organiska syror eller om man inte bytt vatten på jättelänge. Annars stämmer tabellen utmärkt.
MVH
Magnus
#22 - 13 september 2004 14:25
Ursprungligen skickat av jorgen41

[quote]Ursprungligen skickat av heljis

Fungerar det verkligen så? Har man automatiskt en CO2-koncentration på 26ppm om man har kH 3.5 och pH 6.6?

Verkar väl på sätt och vis rimligt tycker jag. Men jag kan för lite.

Vore trevligt om någon riktigt kunnig på området kunde räta ut dessa frågetecken..

Mvh. Martin

Ja det fungerar verkligen så :-) förutsatt att du inte tillsätter några vatten preparat som Tropfrog skriver.
[/quote]
#23 - 13 september 2004 14:27
Vad räknas till "vattenpreparat"? Allting som inte är vatten?

För att inte framstå som en idiot förtydligar jag mig...
En rot tex? Eller sten det kan vara kalk i?
#24 - 13 september 2004 14:32
Mja typ rötter och kalksten var ju inte det vi tänkte på men du har rätt dom påverkar ju också Ph eller Kh.

Om du tillsätter tex bikarbonat :-) så ändras Kh och Ph men Co2 ligger fortfarande på samma nivå som innan du tillsatte bikarbonat.
#25 - 13 september 2004 14:45
Ok, så om man stoppar i en massa snabbväxande växter och ger dem gödning och ljus strippar de vattnet på CO2 vilket gör att pH stiger eftersom kH är "en konstant" i det här fallet.

Om man inte kör med bikarbonat eller inte har bytt vatten på länge... hur länge är länge? Och varför gäller den inte då? Vad jag har förstått ökar koncentrationen av nitrat när man inte byter vatten på länge, men det borde ju inte gälla i växttankar eftersom växterna använder upp det med.. Så varför gäller inte tabellen då?

Tack för bra svar så långt... frågor har jag dock gott om :)

Mvh. Martin
#26 - 13 september 2004 14:55
I nitrificationsprocessen frigörs organiska syror. Som jag skrev innan så förstör organiska syror mätningen. Hur länge det tar innan det är ett problem beror på så många faktorer att det är bättre att byta vatten regelbundet i stället för att räkna på det.
MVH
Magnus
#27 - 13 september 2004 20:08
Ok, tack Tropfrog.

Ursprungligen skickat av jorgen41

Om du tillsätter tex bikarbonat :-) så ändras Kh och Ph men Co2 ligger fortfarande på samma nivå som innan du tillsatte bikarbonat.

Ligger CO2-nivån verkligen kvar där? Borde inte nivån sjunka eftersom pH- och kH-värdena nu "tillåter" det? Känner att jag inte riktigt är inne på det här.. Kan CO2 luftas ur till samma koncentration som luften har (var det 3ppm?) oavsett kH och pH? Fast då kommer pH att stiga förstås..
Men återigen, Jörgen, är du säker på att CO2-nivån ligger kvar när man tillsätter bikarbonat? :)

Dumma frågor kanske.. men det skiter jag i [:D]

Mvh. Martin
#28 - 13 september 2004 20:12
Det var en lång diskussion om det med bikarbonattillsats för inte så länge sedan där just detta diskuterades väldigt häftigt. Det vi kom fram till vara att bikarbonattillsats inte förändrar co2 halten. Däremot så påverkar det både ph och kh som (allt annat lika) efter tillsats bör ge samma mängd co2 enligt tabell som innan.
MVH
Magnus
#29 - 13 september 2004 21:06
Om man inte tillsätter CO2, så "äter" växterna upp det. Och då kommer lite CO2 till från luften (2-3 ppm), vilket egentligen är alldeles för lite. CO2 är lätt vattenlösligt, vilket gör att man ganska lätt kan tillsätta det i vatten. Men även att det ganksa lätt försvinner ut ur vatten in i luften. Så efter ett tag bildas balans mellan luftens CO2-halt och vattnets.
Samma effekt sker med O2 och dess balans mellan luft och vatten.

Så om man luftar ur vatten (exempelvis direkt från vattenkran), så kommer pH-värdet att stiga.

Om man förändrar pH med fosfatmedel (som även är en sk buffert), så kan man inte använda tabellerna. Om man filtrerar med torv, så kommer man heller inte att kunna använda tabellerna.

Så normalt (utan att göra det jag angav ovan), så gäller att pH är en funktion av kH och CO2. Dvs ändra du kH, ändrar du pH. Ändrar du CO2 ändrar du pH. Du kan inte ändra pH utan att ändra på kH eller koncentrationen av CO2 i vattnet. Dock finns det en metod att få fram CO2-koncentrationen genom att mäta pH två ggr och utföra en viss procedur, som beskrivs på www.thekrib.com, se nedan.

Du kan INTE magiskt få mer CO2 i vattnet genom att ändra pH eller kH. CO2 är ju ett ämne som inte kan skapas ur tomma intet. pH är ett mätvärde på hur många fria H-joner finns i vattnet. kH är alkalitet, vilket är koncentrationen av ett annat ämne som binder upp H-joner (vilket gör att det är svårare att ändra pH med CO2).

Läs på Hjortgatanszoo.se eller http://www.thekrib.com/Plants/CO2/
#30 - 13 september 2004 21:08
Jo, så normalt om det pH och kH som man mäter upp i kranvattnet efter att ha luftats i 10-30 minuter inte ger ca 2-5 ppm, så har man mätt fel pH och kH, alternativt har något vattentillsats i vattnet som buffrar.
#31 - 13 september 2004 22:18
Ursprungligen skickat av Rödbettan

Rent teoretiskt borde jag ha höga halter CO2 i vattnet om det som kommer ur kranen har de angivna värdena på kH och pH. Se gärna tabellen på http://www.csd.net/~cgadd/aqua/art_plant_co2chart.htm.

Nu verkar det ju tyvärr vara så att mina tester inte visar riktigt rätt...

Ja om det ändå vore så enkelt - då skulle vi inte behöva blaska med våra mäskflaskor. [;)] [:-68] [:-56]
PatrikMalmo
#32 - 13 september 2004 22:36
Rödbettan,
troligen är dina mätvärden fel - se kommentarerna ovan. Vatten från vattenverk innehåller generellt mycket lite CO2. De undviker i största möjliga mån det som kallas för "aggressiv kolsyra", (just överskott på CO2) eftersom det förstör ledningarna. Således är vattenverksvatten finfint genomluftat till en mycket låg CO2-halt. Hittar du någonsin andra värden vågar jag nästan lova att vattenverket jobbar på att åtgärda felet...
En egen brunn med grundvatten är dock något helt annat - det kan jag längta efter ibland.

Det kan också vara så att dina mätvärden stämmer, det kan hända mer än man tror i ledningarna. Plizkens kommentarer gör dock att jag inte tror på den förklaringen. Du har mätt i kranvattnet, vilket är bra. ph och kh-värden i ett normalt skött sällskapskar brukar kunna ändra sig med tiden (ph sjunker och kh minskar), och gör man då mätningar i både kran- och akvarievatten ser man snabbt vad som hänt.

Om du vill ha lite mer CO2 i karet kan du faktiskt köra med en vanlig luftpump. Luftbubblorna ger större kontaktyta med luften, vilket kommer att tillföra lite CO2. I kar med lagom fiskbelastning, "normalt" med växter, en skvätt TMG vid vattenbyte och inte för starkt ljus kommer detta i de flesta fall att ha en positiv effekt på växterna. Enkelt och lättskött. Kör halva rekommenderade dosen TMG om du vill vara säker på att undvika alger.

CO2-tabeller är ett kapitel för sig. Hur mycket CO2 som finns löst i vattnet respektive bundet i karbonater/bikarbonater är ingen enkel fråga. Det man meckar med är kolsyrasystemet som är rätt komplicerat i sig själv, eller snarare sagt enkla funktioner, men att komma fram till exakta värden är lurigare. Har en del tankar kring CO2-tabeller generellt och även kring Tropicas, men de återkommer jag med när jag känner mig färdigtänkt. Ska ni använda någon som helst CO2-tabell är det i vart fall Tropicas som är bäst av de jag sett hittills.

Hilsen!!
#33 - 13 september 2004 22:39
hmm
#34 - 14 september 2004 06:22
jackson & PatrikMalmo; tack för bra och <b>utförliga</b> svar!

klara; det är ju faktiskt så enkelt. Egentligen. Det är bara det att växterna använder upp CO2:n (och därmed höjer pH:t), så för att hålla CO2 och pH på stabila, önskade nivåer måste vi pilla med mäsk osv :)

Ursprungligen skickat av PatrikMalmo

Har en del tankar kring CO2-tabeller generellt och även kring Tropicas, men de återkommer jag med när jag känner mig färdigtänkt. Ska ni använda någon som helst CO2-tabell är det i vart fall Tropicas som är bäst av de jag sett hittills.

Jag har bara sett Chuck´s tabell. Har du någon länk till Tropicas? Ser fram emot att få höra dina tankar också [;)]

Mvh. Martin
#35 - 14 september 2004 07:24
Det finns en hel uppsjö av tabeller.

Googla efter "Co2 chart" eller "Co2 table"
#36 - 14 september 2004 10:36
Jag har bara sett Chuck´s tabell. Har du någon länk till Tropicas?

http://www.tropica.com/article.asp?type=aquaristic&id=445
#37 - 14 september 2004 20:05
Ursprungligen skickat av BluesBoy

[quote]Jag har bara sett Chuck´s tabell. Har du någon länk till Tropicas?

http://www.tropica.com/article.asp?type=aquaristic&id=445
[/quote]

Thx.

Mvh. Martin

Annons