Sen undrar jag lite hur defdac menar. Jag har fått tips om att tvätta filtret oftare, eftersom filtermassan är ganska liten.
Anledningen till att man inte får stoppa i fiskar direkt när man köpt ett akvarium är just för att det inte bildats ett akvatiskt slam i filtret som oskadliggör fiskarnas aura till mer ofarligt nitrat.
Slammet måste vara där, och när du "tvättat" filtermassan så finns det minimalt med bakterier kvar och du kan få ammonium- och nitritspikar som fiskarna mår dåligt av.
Skulle jag istället låta slammet "täppa till" lite i filtermassan, och istället öka blåskraften.
Naturligtvis får inte slammet becka igen filtret helt och hållet, då kan man ta en hink med akvarievatten och *försiktigt* krama ur filtret så att man känner att vattnet kan flöda igenom filtermassan, men man ska inte vara nogrannare än så.
Har man ett underdimensionerat filter som beckar igen helt på någon vecka bör man skissa på att skaffa ett bättre filter, gärna med olika filterkammare.
Det fiffiga med flera olika filterkammare är att man kan ha några kammare med keramik där bakterierna frodas och ett skumplastförfilter som fångar upp de mindre partiklarna. På det sättet kan du med gott samvete rengöra den igenbeckade skumplasten ganska ovarsamt, men den biologiska filtreringen kommer inte skadas iom att du lämnar keramiken ifred.