Vattnet i haninge

#1 - 30 december 2002 13:15
Hej!
Ja ja ja, jag vet att man ska maila till komunens hemsida och få reda på vattenvärdet men, jag försöker komma in där.. www.haninge.se men det fungerar inte...
Det blir bara error..
Så nu undrar jag om det finns nån vänlig själ som kanske bor i haninge och kan tala om vilka vattenvärden vi har här.
Så skulle jag bli evigt ( nåja nästan ) tacksam.
Själv tänkte jag ha ett sällskaps akvarium med kardinaltetror och ev några guppys..
Kanske nått annat oxå, vet inte.
Tack för svar
#2 - 30 december 2002 14:33
Vi har medelhårt vatten med ph 8 här i haninge perfekt för Malawi och
Tanganyika ciklider bla.

Bara det bästa är gott nog;-)

Dennis..

#3 - 30 december 2002 14:33
Vi har medelhårt vatten med ph 8 här i haninge perfekt för Malawi och
Tanganyika ciklider bla.

Dennis..

#4 - 2 januari 2003 09:37
Hej!
Tack för svaret...
Men jag vill inte ha ciklider eller malawi.. Eller vad det nu hette....
Jag vill ha ett sällskapr akvarium med guppys och kardinaltetra.. osv.
Får väl köpa nått vatten medel då... Tips på bra medel??
God fortsättning
#5 - 2 januari 2003 09:37
Hej!
Tack för svaret...
Men jag vill inte ha ciklider eller malawi.. Eller vad det nu hette....
Jag vill ha ett sällskapr akvarium med guppys och kardinaltetra.. osv.
Får väl köpa nått vatten medel då... Tips på bra medel??
God fortsättning
#6 - 2 januari 2003 18:20
Har själv ett akvarium med lite Guppys och Tetror av skiftande slag.
Du behöver egentligen inte göra någonting med vattnet än att byta 1/3 del av vattnet i veckan eventuellt tillsätta lite vattenberedningsmedel om du har någon fisk som är väldigt känslig som tex. Rödmunstetra el. Kardinaltetra
De fiskar som är odlade här i sverige hålls för det mesta i vanligt kranvatten.
Huvudsaken är att vattenvärdena hålls stabilt det är viktigare än att det är lite för högt ph.
Detta gäller inte alla fiskar som tex. Diskus
I haninge ligger ph på 8 och hårdheten ligger på ca:16

Dennis..

#7 - 2 januari 2003 18:20
Har själv ett akvarium med lite Guppys och Tetror av skiftande slag.
Du behöver egentligen inte göra någonting med vattnet än att byta 1/3 del av vattnet i veckan eventuellt tillsätta lite vattenberedningsmedel om du har någon fisk som är väldigt känslig som tex. Rödmunstetra el. Kardinaltetra
De fiskar som är odlade här i sverige hålls för det mesta i vanligt kranvatten.
Huvudsaken är att vattenvärdena hålls stabilt det är viktigare än att det är lite för högt ph.
Detta gäller inte alla fiskar som tex. Diskus
I haninge ligger ph på 8 och hårdheten ligger på ca:16

Dennis..

#8 - 3 januari 2003 07:47
Hej!
Tack för svaret...
Ja, kardinaler tänkte jag nog ha.. Det är den enda fisken jag är riktigt säker på att jag
ska ha.. *ha ha*
Sen vet jag inte, men med min vanliga velighet så blir det nog ett akvaruim proppat med kardinaler... *s*
Får hem bänken idag så i helgen ska jag fixa akvariet..
Har du nått tips på ett bra vattenmedel? Tänkte försöka fixa lite växter oxå.
I haninge zooaffär ( arken ) så såg jag att dom hade ett akvarium med en massa snäckor i. Tror det var dom som åt
växter.. För växterna i det akvariet var inte fina, fulla med hål och sånt.
Tror du man vågar köpa växter där?? Alltså från ett annat akvarium, deras "växtakvarium"??
Eller ska man ta det säkra före och köpa sina växter nån annanstans??
Hmm, ja så gör jag nog, endast det bästa är ju gott nog...
Trevlig helg!
#9 - 3 januari 2003 07:47
Hej!
Tack för svaret...
Ja, kardinaler tänkte jag nog ha.. Det är den enda fisken jag är riktigt säker på att jag
ska ha.. *ha ha*
Sen vet jag inte, men med min vanliga velighet så blir det nog ett akvaruim proppat med kardinaler... *s*
Får hem bänken idag så i helgen ska jag fixa akvariet..
Har du nått tips på ett bra vattenmedel? Tänkte försöka fixa lite växter oxå.
I haninge zooaffär ( arken ) så såg jag att dom hade ett akvarium med en massa snäckor i. Tror det var dom som åt
växter.. För växterna i det akvariet var inte fina, fulla med hål och sånt.
Tror du man vågar köpa växter där?? Alltså från ett annat akvarium, deras "växtakvarium"??
Eller ska man ta det säkra före och köpa sina växter nån annanstans??
Hmm, ja så gör jag nog, endast det bästa är ju gott nog...
Trevlig helg!
#10 - 3 januari 2003 08:36
Hej
Även om jag inte bor i Haninge så kan jag säga att om vattnet inte är hämtat från egen brunn eller är okänligt som dricksvatten så behöver du inte något vattenberedningsmedel. Detta behövs väldigt sällan och är dyrt. Jag själv använder vattenberedningsmedel endast vid nystart. Jag har både diskus och kardinaltetra och de mår bra utan dyra medel.

Till Zeke:
Det är just ostabilt vatten som är det stora problemet vid diskushållning. Alla diskusar tål lite högre ph värde men viltfångade blir vackrare vid lägre ph.
#11 - 3 januari 2003 08:36
Hej
Även om jag inte bor i Haninge så kan jag säga att om vattnet inte är hämtat från egen brunn eller är okänligt som dricksvatten så behöver du inte något vattenberedningsmedel. Detta behövs väldigt sällan och är dyrt. Jag själv använder vattenberedningsmedel endast vid nystart. Jag har både diskus och kardinaltetra och de mår bra utan dyra medel.

Till Zeke:
Det är just ostabilt vatten som är det stora problemet vid diskushållning. Alla diskusar tål lite högre ph värde men viltfångade blir vackrare vid lägre ph.
#12 - 3 januari 2003 10:44
Oki, tackar.. Nu är det ju så att det är ett nystartat akvarium.
Så jag behöver nog lite medel. Men då behöver jag ju inte använda det jämt då eftersom
mitt vatten hemma ( förhoppningsvis ) är drickbart!
JAg tycker det smakar bra, får höra med fiskarna sen vad dom tycker.. ; )
Guppyn
#13 - 3 januari 2003 10:44
Oki, tackar.. Nu är det ju så att det är ett nystartat akvarium.
Så jag behöver nog lite medel. Men då behöver jag ju inte använda det jämt då eftersom
mitt vatten hemma ( förhoppningsvis ) är drickbart!
JAg tycker det smakar bra, får höra med fiskarna sen vad dom tycker.. ; )
Guppyn
#14 - 3 januari 2003 13:42
Till Topfrog!
Vad jag menade var att diskus inte gillar ph 8, ej att de ogillar stabilt ph värde.
Jag såg att jag hade formulerat lite luddigt när jag läste igenom texten.

Dennis..

#15 - 3 januari 2003 13:42
Till Topfrog!
Vad jag menade var att diskus inte gillar ph 8, ej att de ogillar stabilt ph värde.
Jag såg att jag hade formulerat lite luddigt när jag läste igenom texten.

Dennis..

#16 - 3 januari 2003 13:47
Hjortgatans zoo skall visst ha bra växter de säljer över postorder
addressen är http://www.hjortgatanszoo.se/main/default/default.cfm

Dennis..

#17 - 3 januari 2003 13:47
Hjortgatans zoo skall visst ha bra växter de säljer över postorder
addressen är http://www.hjortgatanszoo.se/main/default/default.cfm

Dennis..

#18 - 3 januari 2003 20:39
Hej.

Vilket vatten du har beror på var i Haninge du bor. Norra Haninge ner till Jordbro får sitt vatten från Norsborgs vatteverk, alltså Mälarvatten. Gå in på Stockholm Vattens hemsida för att få vattenvärdena. Det finns två ytterligare mindre vattentäckter inom kommunen som förser resten av kommunen med vatten. Värdena för dessa har jag inte i huvudet, bor själv i Vendelsö, så det har inte varit så intressant för min egen del. Det lättaste är att ringa till kommunen och fråga.

mvh Ola Åhlander
#19 - 3 januari 2003 20:39
Hej.

Vilket vatten du har beror på var i Haninge du bor. Norra Haninge ner till Jordbro får sitt vatten från Norsborgs vatteverk, alltså Mälarvatten. Gå in på Stockholm Vattens hemsida för att få vattenvärdena. Det finns två ytterligare mindre vattentäckter inom kommunen som förser resten av kommunen med vatten. Värdena för dessa har jag inte i huvudet, bor själv i Vendelsö, så det har inte varit så intressant för min egen del. Det lättaste är att ringa till kommunen och fråga.

mvh Ola Åhlander
#20 - 7 januari 2003 10:54
Tackar tackar..
Ja jag misstänkte att det var lite skillnade på vart man bor...
Jag bor vid slätmossen ( tuvvägen ) det ligger i närheten av jorbro industriområde.
När jag hade fyllt upp mitt akvarie och tog en sån där mätsticka så var ph värdet vid sex-sju..
Och alla andra värden var oxå bra. Funderade på om stickan var gammal??
Den har legat torrt och lungt i en tättslutande burk med sån där fuktslukande påse som man brukar få
när man handlar tex skor... ( jättekonstig beskrivning, hoppas nån här förstår, ha ha )
Så jag tänkte handla nya idag.
Mammut zoo ligger precis utanför jobbet, gissa om jag varit där ungefär 100 gånger senaste månaden.. *s*
Men men, jag ringer och frågar...
Tack!
#21 - 7 januari 2003 10:54
Tackar tackar..
Ja jag misstänkte att det var lite skillnade på vart man bor...
Jag bor vid slätmossen ( tuvvägen ) det ligger i närheten av jorbro industriområde.
När jag hade fyllt upp mitt akvarie och tog en sån där mätsticka så var ph värdet vid sex-sju..
Och alla andra värden var oxå bra. Funderade på om stickan var gammal??
Den har legat torrt och lungt i en tättslutande burk med sån där fuktslukande påse som man brukar få
när man handlar tex skor... ( jättekonstig beskrivning, hoppas nån här förstår, ha ha )
Så jag tänkte handla nya idag.
Mammut zoo ligger precis utanför jobbet, gissa om jag varit där ungefär 100 gånger senaste månaden.. *s*
Men men, jag ringer och frågar...
Tack!

Annons