Jag har vad jag tycker ett problem nämligen att vattnet inte blir klart utan blir ganska grummligt, jag har grus och plast växter och akvariet står inte i direkt solljus. Har någon nån aning hur man kan lösa det och få vattnet klart?
hej
du kan använda ett medel som heter nutrafin (particulate wtaer clarifier)
den klumpar ihop det grumliga i vattnet till en geleklump som du håvar upp.
mvh shilton
Hej Tobias! Skulle du kunna skriva lite om hur ditt akvarium ser ut, storlek mm, vilka och hur många fiskar du har, hur mycket du matar och med vad, hur ofta du byter vatten och hur länge akvariet varit igång?
emm är inte så duktig på sådant men kan det vara så att det är ljusrören som gör att vattnet ser grummlig ut? har (tror jag) vanliga lysrör för akvarium finns det något annat kanske som är bra?
Hur länge har akvariet varit igång? Grumlighet/dimma kan bero på så många olika saker så det är mycket lättare att komma med tips om man får veta så mycket som möjligt. Du har knappast för mycket fisk i alla fall när du bara har två guldfiskar och en mal. Ibland kan nytt bottenmatrial göra att vattnet grumlar t ex. Då har man inte sköljt det tillräckligt innan man använde det. Man kan få infusorier i vattnet men det brukar komma av mycket matning. Lysrör i sig brukar inte göra att det ser grumligt ut, däremot har de olika "färgton" ibland så att vattnet kan se lite blåaktigt, gult eller grönt ut. Men det ska ju vara klart ändå. Berätta lite mer ingående om hur länge det varit igång och hur ofta/hur mycket vatten du byter. Grumlighet är inte helt ovanligt vid nystart och brukar klarna efter ett tag men frågan är ju om det varit grumligt hela tiden?
Jag har laggt upp en bild på mitt akvarium http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=281335 akvariet har väl stått i dryg två veckor med ett byte då jag bytte en tredjedel av vattnet
Det där ser inte ut som ett 200-liters akvarium. Det ser mycket, mycket mindre ut. Om det är ett litet innerfilter som syns till vänster så ser det väldigt litet ut med tanke på att guldfiskar, och dom ser stora ut, skitar ner rätt mycket. Det skulle kunna vara så att du behöver ett större innerfilter och så får du nog lov att byta vatten oftare. Ungefär en gång i veckan och 1/3-1/2. Det ser rätt litet ut för dom stora guldfiskarna. Men det är lite svårt att se ordentligt. Jag är inte helt bombsäker på hur akvariet ser ut på högra sidan. Kanske hälften inte är med på bilden? Sköljde du gruset ordentligt då du startade upp akvariet?
ja jag har skölt gruset ordentligt, vet inte rikitgt hut stort akvariumet är för jag fic det av en släkting och är dålig på att uppskata hur stort ett akvarium är. Finns det några lysrör som att vattnet ser klarare ut?
Vattenvolymen får du om du multiplicerar höjden x bredden x längden. Det är svårt att se på vilket sätt vattnet är dimmigt. Men är det så att det liksom ser lite mjölkigt eller disigt ut så hjälper det inte att byta lyse. Det som kan ändras med ljusbyte är vattnets nyans. Jag tror att du har för litet filter för dom stora fiskarna. Kanske någon annan har någon annan idé?
OK! 128 l och vad har du för filter? Står det något på den, något märke och någon siffra eller något liknande? Ibland sitter sån text på en liten lapp som försvinner men det kanske är något ingjutet på den? Jag misstänker att du har för litet filter och därför pallar det inte med att hålla vattnet klart när du har två guldfiskar som äter och sk*r väldigt mycket ;-) Du kan väl testa att byta vatten oftare och se om det blir bättre, men antagligen måste du ha ett kraftigare filter.
Eheim ytterfilter lr aqua el innerfilter.Den sistnämnda är mest prisvärd.Eheim e jävligt bra men lite dyrt för min smak.Har själv 2 Eheim pumpar o 3 aqua el pumpar...
Jag gillar Fluval plus innerfiltren. Väldigt lätta att hålla på med. Jag hade nog satsat på en Fluval 3plus eller kanske t o m 4plus. Men det är lite gränsfall med akvariestorleken. Men kan ha ett ytterfilter i stället och få mer plats inne i akvariet. Ett av mina kar är på ca 130 l och just där har jag ett väldigt gammalt Eheim ytterfilter som heter 2211. Den funkar verkligen bra fast ibland funderar jag på att komplettera med ett innerfilter också för att få mer fart på vattnet så att mina malar ska trivas ännu bättre.
Men med akvariehobbyn finns lika många ideér och sätt som det finns akvarister. Det finns nog andra som har andra åsikter om vilka filter som är bra/bäst. Man får läsa, läsa, läsa och prova sig fram till något som passar det/dom akvarier med dom fiskar som bor däri.
Men jag tror inte du ska skaffa fler fiskar till akvariet. Det är lite gränsfall för guldfiskar. Dom kan bli rejält stora, och gamla.
Det går jättebra det, att stoppa i ett filter till. Det är en hel del folk som gör så. Då kan man skölja ett filter i taget och behöver inte sabba båda samtidigt ;-) Sätt dom bredvid varann eller åtminstone på samma sida. Jättebra att du har ett till. Det kommer nog att bli mycket klarare vatten av det.
Hoppas det blir bättre. Det skulle vara kul att få veta det efter någon vecka så jag vet om jag var på rätt spår. Men gör dina vattenbyten en gång i veckan också.