Vattnet är grumligt...

#1 - 19 februari 2007 11:02
Jag har ett 54Lakvarium som är igångkört sedan en och en halv vecka sen. Vi Hade någon bakteriekultur med näring vi körde igång med så att man kunde ha fiskar i efter två dygn. Vi har fyra snabbväxande (kabomba, vattenpest) och två snygga.
Fiskarna är ett guramipar, ett fjärilciklidpar, 4 pygmémalar och 5 små bilbukar. Dessa skaffades i två omgångar så som affären rekommenderade, med en veckas mellanrum.

Problemet är att jag aldrig riktigt tycker mig se en klarhet i vattnet, det är lite blekt, grumligt. Det gör mig helt paranoid över tillståndet i akvariet. Tycker mig kunna se att vattenpesten börjat se hängig ut osv.
Vad kan det bero på? Balansen, näringen, bakteriebalansen??:(
#2 - 19 februari 2007 11:20
Joo, ytterligare.

Jag har fått en doppvärmare med termostat (theo) och en pump (pico) från Hydor. Är detta skräp? Behöver jag en bättre pump och filter? Lysröret har jag bytt till en philips tdk lr nått, för den som följde med gav en inte så gemytlig kontorskänsla i akvariet....
#3 - 19 februari 2007 12:08
Lite inte på affärer. Det är alldeles för mycket fisk för tidigt även med bakteriekultur om man vill vara säker på att slippa nitratproblem. SKaffa dig ett dropptest för nitrat.

Hur byter du vatten? DU bör byta 30-50% varje vecka.
#4 - 19 februari 2007 12:19
Jag skulle inte byta vatten den första månaden, sen 30% varje vecka.

Ang bakteriekulturen gavs jag valet mella nitravec och det jag tog, Amtra Clean Procult.
#5 - 19 februari 2007 12:44
är inte pico väldigt liten?
#6 - 19 februari 2007 12:47
detta är ett bra filter det ger en bra mekanisk och biologisk rening av vattnet
http://www.pwss.se/product.php?productid=3422&cat=618&page=1
#7 - 19 februari 2007 14:19
Som ni..

Som ni förstår så är dethär det första akvariet jag dragit igång, försöker få grepp på allt men det är rätt mycket mer man måste veta än det man får reda på i affären. Det kräver väldigt mycket angagemang....

Pumpen får jag väl ta och byta ut. Tack för rådet :)
#8 - 19 februari 2007 14:21
Grumligt blir väl vattnet när det är t ex hög halt ammoniak i?
#9 - 19 februari 2007 17:16
PlatyYngel skrev:
Grumligt blir väl vattnet när det är t ex hög halt ammoniak i?
har inget sammband
#10 - 19 februari 2007 18:07
Hadde skyhöga amoniakvärden dock va vattnet kristallklart

Grummliga i vattnet är nog skit från ditt bottenmatrial.
Det lägger sig efter en tid om du har tålamod eller så köper du finare filtermatrial typ vadd ... ej rekomenderat vid uppstart att byta iofs.

Samt Du bör byta vatten innom en månad om du vill ha några levande fiskar kvar. byt snarare oftare i början Bakterierna är inte i vattnet utan sätter sig på inredning o i filter
#11 - 19 februari 2007 21:56
mayday skrev:
Hadde skyhöga amoniakvärden dock va vattnet kristallklart

Grummliga i vattnet är nog skit från ditt bottenmatrial.

Det lägger sig efter en tid om du har tålamod eller så köper du finare filtermatrial typ vadd ... ej rekomenderat vid uppstart att byta iofs.

Samt Du bör byta vatten innom en månad om du vill ha några levande fiskar kvar. byt snarare oftare i början Bakterierna är inte i vattnet utan sätter sig på inredning o i filter

Hahaha, om jag vill ha fiskar kvar efter en månad... Då är det väl bäst jag gör det då! Kul att man kan lita på akvarieexperten nere i handeln.[:o]

En fråga: Om jag vill byta filter till den som jag rekommenderades i uppstarten. Hur ska jag göra då?. Ska jag ha i dem samtidigt ett tag då?? Eller är det bara att vänta?
#12 - 19 februari 2007 22:16
kör båda filtrena paralellt 2-3 veckor sen kan du plocka bort det gamla..
#13 - 19 februari 2007 22:41
du kanske har hällt i finkornig sand som kanske är "dammig", mitt akvarium har varit väldigt "dimmigt" sen i lördags men nu börjar det klarna till. Vad var det för bakteriekultur grej ni hällde i?
#14 - 20 februari 2007 08:17
Vad har du för belysning och ger du mineralsalter för växterna?
Jag kör 10 mL Ferropol (JBL) per 40 L bytesvatten (men bara vid byte,tänker inte skämma bort växterna) och har rätt bra ljus. Det har växt så det knakar i mitt akvarie ända sedan uppstarten och en god flora renar vattnet så oroa dig inte om filtret inte är tip top.

OK så länge de växer är det väl OK
men du skrev att växterna såg lite hängiga ut. Kan du beskriva.
#15 - 20 februari 2007 11:23
Bakteriekulturen som jag hälde i är en levande bakteriekultur som måste hållas nerkyld, som heter Clean Procult från Amtra. Det följer med näring i lösningen som räcker i ett dygn för att uppehålla bakterietillväxt, därför måste man ha i fiskar direkt efter ett dygn annars räcker näringen inte till och bakteriekulturen klarar sig inte lika bra. Det kostade en hundring mer än nitravec, men jag tyckte att det var värt för att jag var ivrig :)

Min belysning är ett 15W philips TDK Aquarelle lysrör, och nej jag har inte någon växtnäring. Ingen sa att det skulle behövas.
Angående att växterna såg hänginga ut menade jag framför att att vattenpesten ser lite brunare ut nertill. Topparna är nog lika gröna som de var när jag fick dem. De ser inte pigga och gröna ut helt enkelt.

Kanske får droppa i växtnäring då... Har vattenberedningen iaf mot Cl, Fe, osv från Sera. ska köra ett vattenbyte senare idag eftersom jag blev rekommenderad att göra det tidigare i forumet. Konstigt att de som sålde mig grejjerna tyckte att jag skulle vänta en månad innan första vattenbytet. Han ska också vara en hejjare på detta... Hmmm
#16 - 20 februari 2007 11:33
Angående sanden så var det 2-3mm rundslipad sand som jag tvättade väldigt noggrant. Grumligheten verkar har blivit bättre men dendär klarheten som jag vill ha har inte dykt upp, kanske behöver behärska mig lite.

Tror att jag kanske matade fiskarna för mkt i början så nu har de inte fått mat sen igår morse. Har detta nån poäng??

Vad kan man förvänta sig för resultat med algtillväxten om man lyckas få bra balans på akvariet? Känner inte någon som lyckats få till ett akvarium som hållit i mer än tre månader innan det totalt spårat ut och de gett upp.

Vill att mitt akvarium ska hålla!!
#17 - 20 februari 2007 12:18
Ta det lungt med alla "hjälp" kemikalier de behövs väldigt sällan. kanske vid känsliga fiskar och megabyten (byt inte mer än 30 % och absolut inte mer än 50%).

Vad gäller växtnäring använd sparsamt (jag använder mindre än rekomenderat på flaskan typ rekomenderad mängd vid vattenbyte men inga löpande tillsatser när inget byte sker) så kan denna näring ge växterna ett övertag mot algerna.

Jag tror att du kan ta det lungt och byt 20-30 % vatten i veckan (i alla fall de första 8-10 veckorna) och du klarar dig bra.

Lycka till
#18 - 20 februari 2007 12:30
Tack för rådet!!
#19 - 20 februari 2007 21:22
jag har samma problem.. har hjälpt min mor o far att starta upp ett Juwel Trigon 190 liters och jag lyckas inte få helt klart vatten i det...=/ skumt..
kör på filtret som följer med i paketet och har rätt mycket växter i karet..
men ändå e d som en sorts "dimma" i vattnet hela tiden.. blir väl lite bättre dag för dag.. men har ändå varit igång i snart 1 vecka.. borde lagt sig tycker jag...

har svart grovkornig sand som botten, vit hålsten och trädrot som inredning osså en Juwel-bakgrund (Rock 600)...

hur ska jag göra för att få vattnet kristallklart?

kollade f.ö. värdena idag, alla värden var bra förutom pH som var lite för högt (8) vad göra?

har även haft en neontetra och en platy som dött senaste dagarna..??
#20 - 21 februari 2007 09:50
I bland behövs det något i vattnat som binder dammet i akvariet för att det skall bli klart ach det kan vara lite alger. Mitt vatten blev inte klart föränn efter en vecka eller två när lite alger hade bildats. Absolut inget skäl för panik, fiskarna skiter i om det är lite grumligt.

pH 8 säger du? lite grovt att säga så eftersom vissa fiskar vill ha under 7,5 och vissa kan klara lite mer. Kolla upp dina fiskar kanske är det OK.

Kolla tappvattnet, det kanske håller pH 8 (de brukar göra det).

Passa på att byt 1/3 av vattnet om du nu ändå har haft akvariet en vecka (Man vet ju inte exakt vad stenar och grus kan innehålla i början).och gör detta de första 8-10 veckorna varje tex söndag sedan eventuellt lite mer sällan.

Annons