Vättern Biotop

#1 - 31 juli 2009 17:27
Hejsan!
Efter att ett 600L kar läckte i vår lägenhet har min sambo förbjudit akvarier nu när vi har flyttat till hus. Och huset gör också att ekonomin inte är på topp! Men efter många tankar kom jag på den ultimata iden. Ett Vättern kar. För det första, det behöver inte vara inomhus. Och för det andra, allt innehåll i det blir gratis. Jag har dykt nu i snart tre år och över 150 av mina dyk har varit i vättern. Så jag vet ganska bra hur det ser ut i vättern. Så vad kan gå fel? INGET! :P

Dock var akvariet en sten i budgeten, som tur var hade jag ett oöppnat hemmabio som jag efter många mail på blocket lyckades byta rakt av mot ett 310L akvarium. Aluställning och någon enkel pump och enkel lysramp.
Jag flyttade hem det tog bort den fula affishen på baksidan och sprayade hela baksidan svart.
Min bror hade i samma veva köpt ett 720L akvarie begagnat och råkade få med ett gammalt Eheim ytterfilter. Det var bara byta oring så fungerar det klockrent.

Så nu är tanken att akvariet ska flytta ut i garaget (har haft det inne för att testa så det inte läcker, pump o.s.v). Flytten till garaget är också för att få den rätta tempratuern, utan dyra kylare. Ute i garaget ska Eheim filtret sköta vattenvärderna och den gamla pumpen agera cirkulationspump. Den gamla lysrampen får duga. Det blir nästan för ljust mot vad det är i vättern iaf.

I karet ska jag ha det jag lyckas fånga när jag dyker. Vilket jag kan bli kräfta, aborre, spigg, simpa, lake, nors, sjösyrsa, taggmärla, vitmärla, pungräka, ishavsgråsugga, flodhättesnäcka, siklöja, nors, älvsik, röding, öring, harr o.s.v. Mest troligt är flodhättesnäcka, kräfta, spigg, simpa, aborre och lake. Dock är väl inte alla dessa bästa vänner i naturen, så det hela blir att exprimentera. Om jag lyckas få någon eller några arter att överleva tror jag det kommer bli otroligt intressant att följa dom.

Just nu töms akvariet för flytten till garaget. Mer uppdateringar och bilder kommer allt eftersom. Lämna gärna kommentarer och synpunkter...
#2 - 31 juli 2009 17:55
Grymt instressant!!
Bilagor:
#3 - 31 juli 2009 18:44
Det här ska bli spännande att följa! :d
Har för mig att spigg kan ha intressanta beteenden.
#4 - 1 augusti 2009 08:26
Eftersom golvet i garaget är lite ojämt så bygger jag upp en ställning av leka block istället för att använda aluminiumställningen. Täcker över toppen med tjock högtalarmatta som låg o skräpade... Jag kan nämna att det finns ingen mening eller ingen insatts i att få detta snyggt.

Idag hinner jag inte göra mer än research, jag ska se hur och om jag kan fånga något. För nu ska jag ut i vättern o dyka!
Bilagor:
Guest
#5 - 1 augusti 2009 14:39
Ska du ta vatten från vättern oxo?
#6 - 1 augusti 2009 15:19
Narii skrev:
Ska du ta vatten från vättern oxo?

Nej inte direkt. Men allt kranvatten där jag bor kommer från Vättern. Så ph och allt sånt stämmer. Det går bara genom lite filter som filtrerar bort partiklarna. Vätterns vatten är otroligt fräscht och det går dricka direkt från sjön, det har jag gjort massor av gånger.
#7 - 1 augusti 2009 15:26
Fan va coolt!
Jag kan ju berätta att jag fångade en lake för några år sen när jag dök.
hade den i 20 liters (visste inte bättre då...förlåt) i början matade jag den med fångade kräftlingar(?), men sen blev det för kallt och åka och fånga kräftlingar på vintern, så jag gick över till frysta mygglarver.
Till en början matvägrade laken, men efter en vecka utan mat så kunde den inte hålla sej och gick på myggen;) den växte som sjutton
så jag släppte ut den sommaren därpå.
allt i det akvariet tog jag från sjön, inklusive vattnet och växterna.
har även haft gärs (snorgärs?)
och kräftor i karet. funkar bra. men det blev lite tråkigt efter ett tag.
det var inget drag i fiskarna,
men det beror väl sanolikt på deras patetiskt lilla utrymme dom fick...

Lycka till. ta några uv bilder också;) när du fångar laken.

Padi Naui??
#8 - 1 augusti 2009 16:15
karrokaja skrev:
Fan va coolt!

Jag kan ju berätta att jag fångade en lake för några år sen när jag dök.

hade den i 20 liters (visste inte bättre då...förlåt) i början matade jag den med fångade kräftlingar(?), men sen blev det för kallt och åka och fånga kräftlingar på vintern, så jag gick över till frysta mygglarver.

Till en början matvägrade laken, men efter en vecka utan mat så kunde den inte hålla sej och gick på myggen;) den växte som sjutton

så jag släppte ut den sommaren därpå.

allt i det akvariet tog jag från sjön, inklusive vattnet och växterna.

har även haft gärs (snorgärs?)

och kräftor i karet. funkar bra. men det blev lite tråkigt efter ett tag.

det var inget drag i fiskarna,

men det beror väl sanolikt på deras patetiskt lilla utrymme dom fick...

Lycka till. ta några uv bilder också;) när du fångar laken.

Padi Naui??

Intressant!
Jag har en kompis med kamera+hus så han får nog vara med o fota/filma lite. Såg för pacific abyss (3-delad documentär från bbc) för någon dag sedan, blev riktigt taggad!

Om jag får tag i lake så ska det vara ett "yngel" typ 10-15cm. För mitt kar är på tok för litet för dom också, vissa jag har sätt har varit snudd på metern långa.
Jag är inte ute efter drag på fisken, mest försöka få dom att trivas någorlunda. Idag när vi dök såg jag en "rom-rulle" kanske 20x5 cm. Synd att jag inte hade något att ta upp den med. Hade varit kul och se vad som kläcktes fram. Nästa gång jag dyker har säkert redan kräftorna varit där och käkat upp rommen.

Jag är utbildad både genom padi och naui. Padi nästan alla kurser utan wreck penetration.
#9 - 1 augusti 2009 16:27
uv film är ju det bästa som finns! har också en kamera+hus. kompakt kamera då och en extern blixt. väldigt kul att fota i akvariet faktiskt;) går att filma också men inge vidare kvalitet. blir väl en uv-filmare sen nångång.

Jo det måste nog varit ett "yngel" jag hade. den var väl runt 15-20 cm tror jag.
Den låg mest still i karet men det fanns ju inte mycket plats att leva på så den blev säkert deppig pga det. Glömde säga att den hoppade ur karet en gång, ville väl leta efter nåt större boende. men det kanske kan hända dej också om du inte har täta täckglas.

Såna där rom kullar brukar väl vanligtvis vara sniglar/snäckor/äckliga småkrypsägg men det kan va kul att få fram dom också.

Du vet att din dykarutrustning räknas som fiskeredskap om du fångar med den, blir du "upptäkt" om du fångar på platser där det är förbud eller fiskekorts krav så kan HELA din utrustning beslagtas av kbv eller polis... surt va?

Själv e man naui;) ska vi slåss?
#10 - 1 augusti 2009 16:36
karrokaja skrev:
uv film är ju det bästa som finns! har också en kamera+hus. kompakt kamera då och en extern blixt. väldigt kul att fota i akvariet faktiskt;) går att filma också men inge vidare kvalitet. blir väl en uv-filmare sen nångång.

Jo det måste nog varit ett "yngel" jag hade. den var väl runt 15-20 cm tror jag.

Den låg mest still i karet men det fanns ju inte mycket plats att leva på så den blev säkert deppig pga det. Glömde säga att den hoppade ur karet en gång, ville väl leta efter nåt större boende. men det kanske kan hända dej också om du inte har täta täckglas.

Såna där rom kullar brukar väl vanligtvis vara sniglar/snäckor/äckliga småkrypsägg men det kan va kul att få fram dom också.

Du vet att din dykarutrustning räknas som fiskeredskap om du fångar med den, blir du "upptäkt" om du fångar på platser där det är förbud eller fiskekorts krav så kan HELA din utrustning beslagtas av kbv eller polis... surt va?

Det är som min kompis då, kompakt kamera utan blix. Men om man lyser lite med lampan så brukar det blir hyfsade bilder, inte någon världsklass men duger.

Lakar brukar juh inte röra sig allt för mycket i det fria heller, sega mysiga saker ;)

Kan ha varit sniglar kanske, men det såg så stort ut. Drömmen hade juh varit röding..

Jag vet att dom kan ta min utrustning. Om jag har fattat det hela rätt så är det förbjudet att fånga/jaga fiskar under vattnet. Då de tycks vara chanslösa då. Precis som vanligt fiske är mycket mer moraliskt. Men om jag ska åka dit på det måste dom först hitta mig, sedan bevisa det ;) haha.

Ja vi kan slåss lite, undervattens-rugby :P
#11 - 1 augusti 2009 16:45
Det är undervattens poker i stockholmo den 22 aug;) ta en runda?

Lampa funkar alltid bra men det är jobbig att manövrera lampa, kamera, avägning, men det fixar du;)

Dom är rätt mysiga faktiskt, väldigt kul att se när dom äter.
och så är dom otroligt vackra.

Tycker nog att det är trevligare att fiska med dykutrustning. då skadar man ju inte fisken med en krog i käften. och hur många fiskar kan man fånga?
Typ simpa går bra men dom andra firrarna sticker innan man har sagt octopus:D
#12 - 2 augusti 2009 15:56
karrokaja skrev:
Det är undervattens poker i stockholmo den 22 aug;) ta en runda?

Lampa funkar alltid bra men det är jobbig att manövrera lampa, kamera, avägning, men det fixar du;)

Dom är rätt mysiga faktiskt, väldigt kul att se när dom äter.

och så är dom otroligt vackra.

Tycker nog att det är trevligare att fiska med dykutrustning. då skadar man ju inte fisken med en krog i käften. och hur många fiskar kan man fånga?

Typ simpa går bra men dom andra firrarna sticker innan man har sagt octopus:D

Den 22a kan jag inte, hade varit kul annars...

Jag har aldrig sätt en lake äta, :(.

Simpa, det måste jag fånga en, dom är rätt häftiga.
#13 - 2 augusti 2009 15:59
dom nosar sej fram till maten och bah PANG på rödbetan och så var det över...
simpor är helmysiga (väldigt lätta att fånga) ful-snygga fiskar.
Skulle vilja se hur det ser ut när man matar dom firrarna, med deras jätte gap ser det nog coolt ut;)
#14 - 2 augusti 2009 16:16
Nu är akvariet på plats. Skippade högtalarmattan då jag kom på att det va en masonit skiva i botten. Trög man är ibland, jag visste juh att den fanns där.
Nu är det iaf på plats, uppfyllt med vatten, filtret och cirkulations pumpen går för fylla muggar. Under veckan som kommer nu blir det först att plocka upp lite stenar och ifall jag hittar några växter. Vättern är väldigt lite grönsaker i.
#15 - 2 augusti 2009 16:21
ser fräscht ut... rätt fett me ett akvarium bland all bråte;)
ser ut som hemma hos mej typ hehe.
Hur tjockt lager sand har du?? det ser lite tunt ut...
det kanske är bra att lägga nått under sanden, typ liggunderlag.
tänker mej att vilda vättern fiskar kan böka rätt mkt, men det är bara en tanke
#16 - 2 augusti 2009 16:24
karrokaja skrev:
dom nosar sej fram till maten och bah PANG på rödbetan och så var det över...

simpor är helmysiga (väldigt lätta att fånga) ful-snygga fiskar.

Skulle vilja se hur det ser ut när man matar dom firrarna, med deras jätte gap ser det nog coolt ut;)

Jo dom borde va jätte lätta att fånga.
Jag tror det kan bli svårt att få fiskarna att äta i början, speciellt om man fångar fiskar som vuxit upp i naturen ett tag.
#17 - 2 augusti 2009 16:30
jo... tror dom flesta fiskar kan käka kräftbebisar...men dom är ju ganska jobbiga att leta efter. gäller att ha tålamod när man lyfter sten efter sten. kräftbebisar hittar man bäst på grunda vatten tror jag.
men saker som luktar mycket. typ mygglarver borde väl funka.
Levande daggmask kanske
sen kan man ju låta bli o mata i några dagar så att dom är hungriga och äter vad som bjuds, så kan dom får upp ögonen för det?
#18 - 2 augusti 2009 16:32
karrokaja skrev:
ser fräscht ut... rätt fett me ett akvarium bland all bråte;)

ser ut som hemma hos mej typ hehe.

Hur tjockt lager sand har du?? det ser lite tunt ut...

det kanske är bra att lägga nått under sanden, typ liggunderlag.

tänker mej att vilda vättern fiskar kan böka rätt mkt, men det är bara en tanke

Haha, jo det är en jevla massa skräp i garaget. Ska åka o slänga det nån gång snart och troligen inreda med soffa och en matta framför akvariet.
Det är nog lite tunt med sand, får plocka med mig sand från Vättern. Liggunderlag under hade varit det bästa men nu orkar jag inte tömma ut sanden, för man kan väl inte lägga det över?
#19 - 2 augusti 2009 16:39
jo slänga saker är alltid kul:) hur är stämmningen i garaget annars? menar soffa och matta i ett oljeluktande skjul? fett!!
blir det kallt där inne på vintern?

Det går ju såklart att lägga över men om det hjälper så mkt vet jag inte... kanske ta ut det största gruskornen lägga på ett liggunderlag och sen massa sand på de...det borde ju skydda lite ändå...men jag vet inte.. prova.
#20 - 2 augusti 2009 19:45
karrokaja skrev:
jo slänga saker är alltid kul:) hur är stämmningen i garaget annars? menar soffa och matta i ett oljeluktande skjul? fett!!

blir det kallt där inne på vintern?

Det går ju såklart att lägga över men om det hjälper så mkt vet jag inte... kanske ta ut det största gruskornen lägga på ett liggunderlag och sen massa sand på de...det borde ju skydda lite ändå...men jag vet inte.. prova.

Haha, stämningen i garaget är väl som i ett vanligt garage, kallt och betong :P
Det finns ingen värme så det blir kallt på vintern, dock finns lite isolering. Vet inte hur det blir med frys-risk på vintern. Det återstå att se. Så länge man har cirkulation på vattnet så fryser nog inte allt till is iaf ;)
#21 - 3 augusti 2009 10:58
så då sitter man där i täckjacka och termobraller på vintern?
Med en kopp varm choklad. (shit va gott det är!!)
och tittar på fiskar som ligger i dvala. :) låter kul...får man komma förbi runt lucia?
Guest
#22 - 3 augusti 2009 11:21
Vilken temp äre på vätterns botten på vintern?
Kan va kul o veta ;), om du mätt alltså.
#23 - 3 augusti 2009 11:31
+4 grader fick jag lära mig att bottentemperaturen är i sjöar när jag var yngre och den temperaturen ska i princip vara konstant året om. Skyll på min lärare om det är tokfel. :p
#24 - 3 augusti 2009 11:35
spännande tråd
#25 - 3 augusti 2009 16:30
saltvatten kan ha ner till minus 3 innan det fryser.
sötvatten ligger väl runt 4+ innan det fryser.

Vättern är ca 80 meter djup så där nere i mörkret borde det vara 4 gradigt.
Djupa sjöar har konsant 4 grader längst ner. men då måste dom va djupa.
#26 - 3 augusti 2009 16:44
karrokaja skrev:
sötvatten ligger väl runt 4+ innan det fryser.

type error i presume?
#27 - 3 augusti 2009 20:14
Vatten har högst densitet vid plus 4 grader. Därför sjunker 4-gradigt vatten till botten. Sötvatten fryser väl vid under 0 grader ;)
#28 - 3 augusti 2009 21:51
Narii skrev:
Vilken temp äre på vätterns botten på vintern?

Kan va kul o veta ;), om du mätt alltså.

Jag har haft dyk i Vättern med 1 grad, Då på ett djup av kanske 20-25m. På de djupa delarna ska det iaf i teorin alltid vara 4 grader. De senaste dyken är mellan 8-17 grader. Ofta ligger det ett språngskikt på 18-19m. Då går det från 15-17grader direkt till 8 grader, rätt märkligt att det kan bli så. Man känner det biter till i läpparna.
En termometer till garaget och vatten temp står på inköpningslistan ;)
#29 - 3 augusti 2009 22:04
Idag har jag varit och dykt en sväng. Blev väldigt hastigt, så hann inte få med något annat än ett par plastburkar att försöka fånga fisk med.
Det gick väl sådär. Tog med lite växter (troligen Skörsträfse), sand, stenar och en gren hem. Och fick efter många om och men med mig en Simpa. Och kräfta såklart, det ser man ju ett par varje dyk. Och dom kan man plocka direkt med händerna. Min dyk polare övertalade mig att ta med kräftan även att den var rätt stor, för att den var så fin. "Ett riktigt praktexemplar" uttryckte han sig. Jag hade velat ha en liten liten till att börja med och se om den skulle växa, och om den var lite mindre kanske inte äta upp de andra fiskarna. Aja vi får väl se hur det går.
Försökte mig på att fånga aborre och spigg också, men dom är för snabba. Behöver nog en eller två håvar!
Hittade dock något väldigt litet kräftdjur (kan vara vitmärla), dom är som i stim i vattnet, jätte små och flera tusen i varje stim. Fångade upp tre plastburkar med sådana, när jag kom hem så såg det ut som hälften var döda. Men hällde i allt ändå. Såg inte skymten av dom i akvariet. De är så små att man måste lysa med lampa för att ens se dom i plast burken.
Guest
#30 - 3 augusti 2009 22:41
E allt i nu?
#31 - 4 augusti 2009 06:08
Narii skrev:
E allt i nu?

Ja, allt som jag fick med mig denna gången. Ser väl lite tomt ut. Men iof ser vättern lite tom ut ;)
Fårse hur det går med vattenvärden o.s.v. Det kan vara bra att jag "bara" lyckades fånga en fisk till att börja med.
Bilagor:
#32 - 4 augusti 2009 07:20
Mysis lär ska finnas i Vättern.
Har du sett något av dem?
I så fall på vilket djup (önskar håvbart djup förstås)
#33 - 4 augusti 2009 13:02
det var den sötaste simpa jag sett i hela mitt liv. hur stor var den??
Kräftan var riktig snygg krallig och fin;) synd bara att det var signal kräfta. skulle va fett me flodkräfta. btw, kräftor kan ta ganska lång tid på sej när det kommer till acklimatisering, trivs dom inte så går dom helt enkellt til ett annat ställe.
Men det är mest damm-folket som måste dras med det.
Jag hittade våra kräftor strejkande i våran eldstad på tomten, ner i dammen igen, i en bur denna gången, o sen var det lungt:)

Har du bra drag i tanken?? jag tror du måste ha satans bra renings tjoflöjt system då vättern är fräshare än ramlösa i affärn.

Annars ser det riktigt svensk-sjö ut i tanken;)
#34 - 5 augusti 2009 21:31
erikthur skrev:
Mysis lär ska finnas i Vättern.

Har du sett något av dem?

I så fall på vilket djup (önskar håvbart djup förstås)

Jo det har jag sätt (även kallad pungräka?).
Det ser vi ofta utmed sandbotten på nattdyk. Man ser deras små ögon i skenet av lampan. Djupet brukar vara mellan 3-8m. Tänkte jag ska försöka fånga sådana också, dock har jag hört att de dör ganska snabbt vid fångst..
#35 - 5 augusti 2009 21:36
karrokaja skrev:
det var den sötaste simpa jag sett i hela mitt liv. hur stor var den??

Kräftan var riktig snygg krallig och fin;) synd bara att det var signal kräfta. skulle va fett me flodkräfta. btw, kräftor kan ta ganska lång tid på sej när det kommer till acklimatisering, trivs dom inte så går dom helt enkellt til ett annat ställe.

Men det är mest damm-folket som måste dras med det.

Jag hittade våra kräftor strejkande i våran eldstad på tomten, ner i dammen igen, i en bur denna gången, o sen var det lungt:)

Har du bra drag i tanken?? jag tror du måste ha satans bra renings tjoflöjt system då vättern är fräshare än ramlösa i affärn.

Annars ser det riktigt svensk-sjö ut i tanken;)

Simpan var väl kanske 3-4cm, antagligen att ungdjur. Vet inte vilken art det är men om det är hornsimpa (hoppas!) så blir den 25cm så då är 3-4cm snudd på yngel.
Kräftan hade nog gärna gått någon annanstans, han trivs nog inte perfekt. Men jag har juh täckglas och han kommer inte ens upp till kanten.
Jag har ett Eheim filter, ska ta reda på vad det heter mer exakt. Kollade upp det när jag fick låna det av min bror, det är överdimensionerat men inte extremt. Sedan en cirkulationspump, den gör väl kanske 1500l/h, den har jag dock inte startat än...
Bilagor:
#36 - 5 augusti 2009 21:54
Nu har jag rensat ut i garaget lite och skaffat mig en termometer. Graderna visar väl runt 21. Iof kollade jag bara lite snabbt nu när jag satte i den. Men det är oroväckande högt. Visst, fiskarna klarar det, men de hade nog tyckt om lite kallare vatten. Så timern till lysrampen ställdes ner två timmar per dygn (10-22). Termometern sparar max och min temp. Kan vara kul att se eftersom jag tror det skiljer en hel del på dag och natt.

Simpan verkar trivas bra i akvariet nu. Den simmar runt lite då och då, andas lungt och verkar inte alls bry sig att man är i närheten.
Kräftan däremot ligger ner tryckt i antingen det ena eller det andra hörnet..
Om jag väljer att ha kvar den så blir det att försöka skaffa ett gömställe åt den.

Lite bilder...
#37 - 5 augusti 2009 22:04
Utan gömställen lär den inte trivas.
#38 - 6 augusti 2009 09:01
coolt med en svensk biotop:D
#39 - 6 augusti 2009 09:05
vad mer för fisk har du tänkt?
Bilagor:
#40 - 6 augusti 2009 11:22
kan inte det där med simpor. här är 2 bilder på vad jag tror är 2 olika sorter
Bilderna är från östersjön men jag tror dom finns i vättern också....

Första är på 17 m djup med 1 och ½ meter sikt så den är lite dunkel.
Den andra är på ett säkerhetsstopp.
körde sten, sax och påse med min kamrat och så simmade den förbi.

den första är väl runt 25-30 cm, och den andra kanske 15-20 cm.
men det är rätt svårt att se rätta längden under vatten.

För kräftan kan du väl ta upp nåt gammalt skit som du hittar på botten? typ en bit av ett bildäck eller så. en gammal flaska? eller en vanlig blomkruka som jag hade till mina kräftor.
#41 - 6 augusti 2009 18:51
Skit fint :)
Du kan ju ha i näckrosor och vattenpest det växte utav bara F#n vid Hjo's båthamn, sen det som får hålla rent i ditt akvarium det är väl snäckor?
Och finns det räckor i vättern?
Sen lite källmossa är fint också ;>
#42 - 9 augusti 2009 20:40
få tag på ett gammalt tegelrör till kräftan för man lägger ju ner rör där man vill ha kräftor. fast tegel kanske inte är bra för vattnet
#43 - 9 augusti 2009 21:37
Riktigt fräckt, kommer att följa detta!
#44 - 10 augusti 2009 18:30
Uppdatering.
Har skaffat mig en håv så att det ska bli lättare att fånga fisk undervattnet. När jag dök med den så märkte jag att den flöt. Det märkte jag när jag tappade den på väg ner vid 17m djup. Såg jag den dala sakta uppåt, inget att göra. Dock var Vättern så lugn att när vi kom upp flöt den så fint. Det blir att sätta dit lite bultar eller något sånt för att göra den negativ i vattnet. Fick iaf med mig en till simpa hem. En lite lite större, men fortfarande väldigt liten.
Jag har inte skaffat något gömställe till kräftan. Jag tänker inte göra det heller då jag har bestämt att kräftor inte ska få bo i mitt akvarie, då de bökar runt för mycket samt förstör växterna. Och den största anledningen: de äter fisk. Signalkräftan är heller inte en ursprunglig art i vättern, utan inplanterad. Som det ser ut nu så har kräftorna verkligen tagit över sjön. Fiskbestånden minskar och minskar.
Kräftan som är i akvariet nu kommer antingen åka tillbaka till Vättern eller hamna på toppen av kräft-berget på kräftskivan :).
#45 - 10 augusti 2009 18:34
Mandela skrev:
få tag på ett gammalt tegelrör till kräftan för man lägger ju ner rör där man vill ha kräftor. fast tegel kanske inte är bra för vattnet

Det hade fungerat utmärkt för att få kräftan att trivas. Men för att få akvariet att likna Vättern blir det inte alls bra. Det ända teglet jag sätt var på ett vrak som en gång i tiden fraktade tegelstenar. På det vraket bodde det inga kräftor, bara en riktigt stor lake.
#46 - 10 augusti 2009 18:43
Skit fint :)

Du kan ju ha i näckrosor och vattenpest det växte utav bara F#n vid Hjo's båthamn, sen det som får hålla rent i ditt akvarium det är väl snäckor?

Och finns det räckor i vättern?

Sen lite källmossa är fint också ;>

Tror det är "vattenpest" jag har i akvariet nu. Ska försöka med näckrosor med så fort jag hittar det. Får åka till Hjo kanske :P
Snäckor är det som får hålla rent istället för ancistrus i vanliga akvarier.
Har dock inte hittat några snäckor på något dyk sedan jag började med projektet.
Räkor finns det, ska försöka fånga det med. Det finns en dykplats där man ser rikligt av Pungräkor på nattdyken. Får bli ett dyk där så fort det passar!
Ska försöka fånga dubbel uppsättning av räkor. En för att testa att slänga ner i akvariet, risken är då väldigt stor att dom blir mat även till de små simporna. En för att ha i en plastback alternativt yngelkasse för att studera dom.
Finns även små skaldjur som Sjösyrsa, Taggmärla, vitmärla och ishavsgråsugga att försöka få tag på!
#47 - 10 augusti 2009 19:25
ok. synd att dom tar över allt men men.när in planterades dom kräftorna då? häftig att det finns räkor i vättern!
#48 - 10 augusti 2009 20:08
Mandela skrev:
ok. synd att dom tar över allt men men.när in planterades dom kräftorna då? häftig att det finns räkor i vättern!

Dom planterades in någon gång på 70-talet.
#49 - 10 augusti 2009 20:19
Med vattenpest så menar jag typ engria densa (fel stavat) dom som växte vid Hjo var som den jag har i mitt akvarium och inte alls lik den du har?
#50 - 10 augusti 2009 20:22
Och jag brukar se en hel del snäckor vid land! Vid vassen å sånt!
#51 - 10 augusti 2009 20:22
är det fiske på dom?? kan man ta snäckor från en sjö och lägga i karet? har för mig dom är rätt så kräsna med vatten värden och så?
#52 - 10 augusti 2009 20:34
Uppdatering igen.
Var ute o kollade lite i nån timma nu. Noterade att den simpan jag fångade först är helt borta. Kräftan har säkert ätit upp den, men den stora frågan är om den självdött innan...
Testade och mata lite med en räkmix jag gjort själv. Valde den med enbart kött (torskfilé och räkor). Kräftan blev helt till sig så fort maten snuddade vattenytan. Jag noterade att simpan fick i sig en liten bit också. Inte dåligt för att vara första gången.
Kräftan har gjort sig ett gömställe under en sten nu. Det täcker inte hela men det verkar som den trivs bättre.
Jag kollade väldigt noga på simpan och jag tror den kan ha en ganska stor parasit på sig. Men jag kan inte alls mycket om sådant, ska studera bilderna jag tog idag noggrant.

Skickar med lite bilder....
#53 - 10 augusti 2009 20:37
Med vattenpest så menar jag typ engria densa (fel stavat) dom som växte vid Hjo var som den jag har i mitt akvarium och inte alls lik den du har?

Kanske inte är det jag har. Det jag har kan vara Hårslinga (Myriophyllum alterniflorum)

Och jag brukar se en hel del snäckor vid land! Vid vassen å sånt!

Jag får kolla lite, vi är oftast vid östra sidan Vättern och dyker. Och där är det mest klippor. Ingen vass eller något sånt. Men får titta noga eller dyka på västra sidan. Man måste juh ha snäckor!
#54 - 10 augusti 2009 20:41
Mandela skrev:
är det fiske på dom?? kan man ta snäckor från en sjö och lägga i karet? har för mig dom är rätt så kräsna med vatten värden och så?

Det beror nog på vad du har för kar. Jag hoppas verkligen att jag kan lägga dom i mitt! Men ett "vanligt" akvarie är det säkerligen inte samma ph, och kanske för varmt. Men jag har aldrig provat. Det farligaste kan väl vara att dom tar med sig parasiter från sjön till ditt akvarie, parasiter som dina andra fiskar dör av.
#55 - 10 augusti 2009 21:28
ser ju riktigt coolt ut med ditt vättern akvarium, ser snyggt ut med den glesa inredningen :).
#56 - 11 augusti 2009 11:02
VioXiD skrev:
Det beror nog på vad du har för kar. Jag hoppas verkligen att jag kan lägga dom i mitt! Men ett "vanligt" akvarie är det säkerligen inte samma ph, och kanske för varmt. Men jag har aldrig provat. Det farligaste kan väl vara att dom tar med sig parasiter från sjön till ditt akvarie, parasiter som dina andra fiskar dör av.

okok.. men det kanske går att köpa dammusslor. det är så j**la häftigt ditt projekt.
#57 - 11 augusti 2009 11:56
jag tycker att det är ett skitläckert projekt du håller på med. det är skitroligt att kolla på alla bilder du tar! :)
#58 - 11 augusti 2009 16:50
Coolt projekt!
#59 - 11 augusti 2009 17:28
Riktigt härligt att läsa det här. Ovanligt, intressant projekt. Jag lovar, jag kommer följa det! :p
#60 - 11 augusti 2009 18:43
Oj, roligt med så positiva kommentarer. Måste nog gå ut i garaget en sväng ;)

Får se när tid finnes för nya dykningar. Har fullt upp onsdag. Men kanske torsdag kväll. Fredag blir det definitivt dykning, men då är inte fånga fisk på schemat tyvärr. Lika dant lördag är också dykning, men då är vi i pool.
#61 - 11 augusti 2009 19:24
verkar som att du har fullt upp med allt dykande. vill också ta dykset! inte så konstigt att du får så mycket positiva svar, det är ett häftigt och mycket intresant projekt för du har ju en av sveriges största sjöar i garaget :P tror också att många får aldrig se en sjö som du som dykare får så det blir mer intresant att läsa och se på dina bilder på hur det kan se ut på botten av en sjö. jag tycker så iallafall.
#62 - 11 augusti 2009 20:34
Mandela skrev:
verkar som att du har fullt upp med allt dykande. vill också ta dykset! inte så konstigt att du får så mycket positiva svar, det är ett häftigt och mycket intresant projekt för du har ju en av sveriges största sjöar i garaget :P tror också att många får aldrig se en sjö som du som dykare får så det blir mer intresant att läsa och se på dina bilder på hur det kan se ut på botten av en sjö. jag tycker så iallafall.

Haha kan va så... Om du kommer till Jönköping kan du följa med mig på ett prova-på-dyk!
#63 - 11 augusti 2009 20:50
ja gärna hade vatit skitkul! vet du hur mycket det kostar att ta ett dykset? hur kom du på idén med just vättern biotop?
#64 - 11 augusti 2009 20:54
Uppdatering.
När jag först kom ut i garaget kom nästan kräftan fram direkt ur sin håla. Det verkar nästan som han fattar det som att "nu kommer det mat". Undra om dom kan koppla ihop mig med mat.
Gjort ett smidigt 20% vattenbyte. Dels för att det var dags, och dels för att få ner temperaturen. Tempen låg på 22.4, lite väl högt. Efter vattenbytet låg den på 20,3. Vattenbytet går smidigt rakt ut på garage infarten, sedan trädgårdsslangen rakt i :D
Kräftan piggnade till rejält efter vattenbytet. Körde också med cirkulationspumpen. Har inte haft igång den innan, så det flög runt en hel del skräp. Verkade nästan som om den skulle smaka/filtrera allt som flöt om kring i akvariet.
Simpan rörde också på sig lite mer. Verkar som att simpan ändrar lite färg beroende på vilket underlag den ligger på. För när jag först kom in idag kände jag inte igen den, trodde det var den gamla (den försvunna). Men efter ett tag, när den flyttat sig till den ljusare sanden så kännde jag igen den. Fyllde också på med lite äkta vättenbotten sand. Blir att ta med lite mer sand framöver också!

Ammunitionen / hylsorna som nu pryder botten är en gåva från min dykpolare. Det finns en dykplats i vättern där det är fullt av gammal amunution, hylsor, granater o.s.v. Han påstår "om du ska ha ett vättern akvarie, ska det verkligen se ut som det gör när vi dyker"
#65 - 11 augusti 2009 20:57
VA COOLT! gammal ammunition,klart finns det i sjön så får du ju ha det så. det är så snyggt. är avensjuk
#66 - 11 augusti 2009 20:59
Jättespännande det här, följer din tråd hela tiden.:d
#67 - 11 augusti 2009 21:04
Mandela skrev:
ja gärna hade vatit skitkul! vet du hur mycket det kostar att ta ett dykset? hur kom du på idén med just vättern biotop?

På dyk centret som jag dyker med kostar det 3900kr. Då är det ett Padi Open Water certifikat. Det berättigar dig till att planera och genomföra egna dyk i hela världen till ett max djup av 18m.
Om du läser första inlägget i denna tråden så står hur jag kom på idén o.s.v.
#68 - 11 augusti 2009 21:06
Det lär nog finnas en jäkla massa kulor i vissa delar av Vättern!
#69 - 11 augusti 2009 21:15
VioXiD skrev:
På dyk centret som jag dyker med kostar det 3900kr. Då är det ett Padi Open Water certifikat. Det berättigar dig till att planera och genomföra egna dyk i hela världen till ett max djup av 18m.

Om du läser första inlägget i denna tråden så står hur jag kom på idén o.s.v.

ok det var ju inte så farligt. hehe jag hade glömt det (sorry) får läsa om det
#70 - 11 augusti 2009 21:19
Du röjer ju!!! kommer inte på vad jag ska skriva mer...har super duper ont i skallen.
Men det ser riktigt schysst ut.
Riktigt ap-läckert med ammo i karet. ta med en granat nästa gång;)

Och så kan jag säga en sak till folk som har "funderat" på att ta dykarcert.
sluta fundera och ta certifikatet bara. så svårt är det inte.:)
#71 - 11 augusti 2009 21:24
karrokaja skrev:
Du röjer ju!!! kommer inte på vad jag ska skriva mer...har super duper ont i skallen.

Men det ser riktigt schysst ut.

Riktigt ap-läckert med ammo i karet. ta med en granat nästa gång;)

Och så kan jag säga en sak till folk som har "funderat" på att ta dykarcert.

sluta fundera och ta certifikatet bara. så svårt är det inte.:)

Hahaha.
Ta certer är verkligen inte svårt. Jag vet ingen som har börjat kursen och har misslyckats.
#72 - 12 augusti 2009 08:30
Då kan du bli den första;)
#73 - 12 augusti 2009 08:31
VioXiD skrev:
Uppdatering.

När jag först kom ut i garaget kom nästan kräftan fram direkt ur sin håla. Det verkar nästan som han fattar det som att "nu kommer det mat". Undra om dom kan koppla ihop mig med mat.

Gjort ett smidigt 20% vattenbyte. Dels för att det var dags, och dels för att få ner temperaturen. Tempen låg på 22.4, lite väl högt. Efter vattenbytet låg den på 20,3. Vattenbytet går smidigt rakt ut på garage infarten, sedan trädgårdsslangen rakt i :D

Kräftan piggnade till rejält efter vattenbytet. Körde också med cirkulationspumpen. Har inte haft igång den innan, så det flög runt en hel del skräp. Verkade nästan som om den skulle smaka/filtrera allt som flöt om kring i akvariet.

Simpan rörde också på sig lite mer. Verkar som att simpan ändrar lite färg beroende på vilket underlag den ligger på. För när jag först kom in idag kände jag inte igen den, trodde det var den gamla (den försvunna). Men efter ett tag, när den flyttat sig till den ljusare sanden så kännde jag igen den. Fyllde också på med lite äkta vättenbotten sand. Blir att ta med lite mer sand framöver också!

Ammunitionen / hylsorna som nu pryder botten är en gåva från min dykpolare. Det finns en dykplats i vättern där det är fullt av gammal amunution, hylsor, granater o.s.v. Han påstår "om du ska ha ett vättern akvarie, ska det verkligen se ut som det gör när vi dyker"

Hahaha:p
#74 - 12 augusti 2009 08:42
haha fan va nice med gammal ammunition i akvariet :). du får ta med en granat nästa gång XD,det hade varit ballt!
#75 - 12 augusti 2009 09:49
Kan fortfarande bara få ur mig ett vettigt ord; WOW
#76 - 12 augusti 2009 12:53
VioXiD skrev:
Hahaha.

Ta certer är verkligen inte svårt. Jag vet ingen som har börjat kursen och har misslyckats.

Nej gud...det är lätt som en plätt!
Tycker nog att dom borde kugga folk lite oftare... eller vara lite hårdare på kurserna. det blir ju bara fler och fler olyckor.

Sen ett till tips till "funderar-dykarna" ta certet i sverige! eftersom det är det hårdaste kraven på utrustning osv... med tanke på våra mörka vatten där vi är lyckligt lottade om man har 10 meter sikt.
(iaf här i stockholm/östersjön)
#77 - 12 augusti 2009 19:43
ok... känner en kille som tog certet i australien.. dom ledarna där va typ bakfulla hela tiden. det med granaterna ska du nog vara försiktig med. om det är strids spetsar eller något liknande eller laddade på något sätt. de kan vara instabila sånna fall. kolla upp det först, sen kanske det bara är att hämta hem:D
#78 - 12 augusti 2009 21:24
det var nåt vapen föråd som sprängdes i skogen i närheten där jag bor. och där ska man vara ytterst försiktig när man lämnar stigen, det kan tydligen finnas minor och dyligt bland löv och mossa;)
farsan bygde en bomb. men nu spårar det ur till flshback stämning här...

Instruktörerna i sverige är inte bakfulla.
#79 - 13 augusti 2009 15:52
ok... då ska man nog vara försiktig med att röra i granater och annat häftigt. hahah ne de hoppas jag inte... min skjutinstruktör som jag sköt upp för jägar examen va bakfull han stank sprit heheh
#80 - 13 augusti 2009 16:26
oj shit...det är ju lite galet...bakfull me ett gevär?
#81 - 15 augusti 2009 01:17
Uppdatering.
Ikväll/natt var det kräftplockning. Gick väl inte så bra, men det som gick bra var insamlingen av fiskar... Nya invånare är: 3st aborrar, 1 lake, 2 okänd-art, och kräftan har bytts ut mot 3st mindre kräftor.
Jag fångade en simpa också. Men så fort jag släppte ner laken och simpan i samma box så klippte laken simpan i tre tuggor. Så man förstår juh vad simpan som är i akvariet har att vänta sig. Laken verkar vara lite skadad, hoppas att den kan repa sig i mitt kar.
Vi fårse hur detta går för sig eftersom alla dessa arter är inte bästa kompisar ute i naturen.
Och denna jätte laddning av nya fiskar kommer sätta press på filtrer. Det blir täta vattenbyten nu.

Skickar med lite bilder, men de är inte så bra eftersom jag just nu är sjukt trött.
#82 - 15 augusti 2009 04:35
Laken ser ut som något hämtat från urtiden, vilket den väl är:)

Roligt att se dessa firrar på lite närmare håll, hoppas nu bara att de inte äter upp varandra.
#83 - 15 augusti 2009 07:04
Snabbuppdatering:
Minsta abborren död, troligen av ett bett precis under jälarna. Dock inte säker, den kan självdött sedan blivit äten på.
#84 - 15 augusti 2009 08:12
det ser ju coolt ut nu med de fiskar, den fisken på de sista bilderna, är det laken? tycker att det liknar en ormhuvudfisk eller vad de heter:p
#85 - 15 augusti 2009 09:18
Laken så jäkligt sliten ut uppifrån, som ett sår på huvudet :s Har du klubbat den ;)
#86 - 15 augusti 2009 11:51
Är det gärsen du var osäker på? Laken är nog lika bra att avliva eller prova med lite salt först
#87 - 15 augusti 2009 12:32
dom där 2 okända fiskarna är gärs... även kalla snorgärs därför att dom har några slag håligheter i huvudet som producerar ett illasmaknde slem.
Dom blir inte mkt större än 400-500 gram har jag för mej.
Tror också att dom har revir under stenar.
för jag har sett en och samma gärs i många år under samma sten.
Hade såna i ett 100 liters och jag fick dom att äta fling foder från ytan;)
Roliga fiskar!!
Man kan lätt tro att det är väldigt unga gösar eller mörka abborrar.
Tro också att det är den enda "giftiga" fisken i sverige, men jag kan ha fel där.
om den är giftig så är det inget som kan ge effekt på människan iaf...
Abborrar och lake äter gärs.
#88 - 15 augusti 2009 13:01
Coolt akvarie!:)
Själv sugen på något liknande men bara med fokus på kräftor,fåse om
det kan bli något senare....

Men bra och snyggt gjort !!! :d
#89 - 15 augusti 2009 13:03
karrokaja skrev:

Tro också att det är den enda "giftiga" fisken i sverige, men jag kan ha fel där.

om den är giftig så är det inget som kan ge effekt på människan iaf...

Abborrar och lake äter gärs.

Den ända giftiga fisken jag vet i Svergie är Fjärsing(stavning?).
Finns på väskkusten,lång small firre.Är dödlig giftig för människor!
#90 - 15 augusti 2009 16:27
häftigt med mer firrar!! ne dom hade inte gevär (karrokaja) det va han som kontrolerade att man gjorde rätt osv. riktigt snygga abborrar, göd upp dom så kan jag komma och meta när de ligger runt 2kg :D
#91 - 15 augusti 2009 17:09
MK57 skrev:
Den ända giftiga fisken jag vet i Svergie är Fjärsing(stavning?).

Finns på väskkusten,lång small firre.Är dödlig giftig för människor!

där ser man...lärde man sej något nytt...
Men fjärsing lever i salvatten va??
Gärsen är lite fes-giftig bara och så lever den i sötvatten, tror mest att den är giftig för att den ska smaka illa. giftet har nog ingen större effekt på varken fiskar, människor eller gnagare.
Kan fjärsen vara dödligt giftig??!! tur att jag inte bor i väst... scary place hu!
#92 - 15 augusti 2009 17:25
Fjärsingens gift är inte mer dödligt än en huggorms gift, men det gör svinont att bli stucken, jag vet;)....
Jag har faktiskt inte hört talas om något dödsfall orsakat av en fjärsing, trots att jag hållt på med havsfiske i över 25 år...
#93 - 15 augusti 2009 17:57
Vad jag har hört ska fjärsingen vara dödlig giftig...
Men dom är itne så faliga vad jag har märkt när man har dykt,dom flyr för det mästa då:p
Men skit samma i det och tillbaks till tråden;)
#94 - 15 augusti 2009 18:55
folk har ju en tendens att överdriva ibland... jag menar du kanske kan dö om du typ har hjärtproblem, astma, 70 plus och typ allärgisk mot giftet kanske nåt som man har hört? inte för att på nåt sätt dummaförklara dej. men det är lätt att läsa rövarhistorier på nätet.
Jag säker som MK57 (varför inte AK47?? nästan samma) skit i det och tillbaka till vättern;)
#95 - 15 augusti 2009 18:58
karrokaja skrev:
folk har ju en tendens att överdriva ibland... jag menar du kanske kan dö om du typ har hjärtproblem, astma, 70 plus och typ allärgisk mot giftet kanske nåt som man har hört? inte för att på nåt sätt dummaförklara dej. men det är lätt att läsa rövarhistorier på nätet.

Jag säker som MK57 (varför inte AK47?? nästan samma) skit i det och tillbaka till vättern;)

Hör det på en av flandens fiske båter:p
Hm...AK47,kanske får byta:p
#96 - 15 augusti 2009 19:01
MK57 skrev:
Hör det på en av flandens fiske båter:p

Jasså, inte av mig i alla fall;).
#97 - 15 augusti 2009 20:59
Snabbuppdatering:
Laken död. (inte helt oväntat)
#98 - 15 augusti 2009 21:13
åhh tråkigt! men men...just catch another one;)
#99 - 16 augusti 2009 00:27
Vilken dröm!!!

Du borde försöka slänga i några musslor också, är inte 100% om dem finns i vättern men borde det eftersom det är vanligt i svenska insjöar.

Hade varit väldigt kul att pröva på och dyka i sötvatten, aldrig gjort det, bara i saltvatten, hör av dig om du skulle vilja ha sällskap och om det finns något sevärt :-)
#100 - 16 augusti 2009 11:05
Tusen tack för identifiering av gärs. Har undrat vad det var för fisk sedan jag började dyka. Då det är väldigt vanliga i vättern, någon har sagt att det var spigg, men det trodde jag inte riktigt på. De lever ofta mellan stenar eller i "grottor". Har sätt en "grotta" på kanske 2x2m med lätt över 100 gärsar (heter det så?) i, olika storlekar. Det verkar nästan som att de lever i familjer. Ska bli att försöka fånga fler och inreda med lite mer stenar.
Nyckeln tilll framgångsrik fångst är nattdyk!
Musslor finns i Vättern men väldigt väldigt få. Sätt några enstaka bara. Då på dyk platser med plan sandbotten med lite lite växtlighet på. Ska försöka hitta sådana med. Dock är kräftorna nog stora fiender till dom..
Är lite tveksam på om kräftorna ska vara kvar över huvudtaget.
#101 - 16 augusti 2009 11:06
Tusen tack för identifiering av gärs. Har undrat vad det var för fisk sedan jag började dyka. Då det är väldigt vanliga i Vättern, någon har sagt att det var spigg, men det trodde jag inte riktigt på. De lever ofta mellan stenar eller i "grottor". Har sätt en "grotta" på kanske 2x2m med lätt över 100 gärsar (heter det så?) i, olika storlekar. Det verkar nästan som att de lever i familjer. Ska bli att försöka fånga fler och inreda med lite mer stenar.
Nyckeln till framgångsrik fångst är nattdyk!
Musslor finns i Vättern men väldigt väldigt få. Sätt några enstaka bara. Då på dyk platser med plan sandbotten med lite lite växtlighet på. Ska försöka hitta sådana med. Dock är kräftorna nog stora fiender till dom..
Är lite tveksam på om kräftorna ska vara kvar över huvudtaget.
#102 - 16 augusti 2009 11:18
grani skrev:
Vilken dröm!!!

Du borde försöka slänga i några musslor också, är inte 100% om dem finns i vättern men borde det eftersom det är vanligt i svenska insjöar.

Hade varit väldigt kul att pröva på och dyka i sötvatten, aldrig gjort det, bara i saltvatten, hör av dig om du skulle vilja ha sällskap och om det finns något sevärt :-)

Jag jobbar extra som divemaster. Och jag försöker hålla i landdyks utfärder i Vättern så ofta jag kan. Bara att hänga på, det kostar inget mer än att man delar på bensinkostnaden. (om du inte behöver hyra utrustning då).

Sevärt.. Vättern är ganska död. Väldigt fattigt djur & växtliv. Det finns dock liv, om man vet var man ska leta ;)
Men vi brukar ofta ha bra sikt och häftiga klippformationer. För den lite mer avancerade dykaren finns det välbevarade vrak. Då Vättern är väldigt syrefattig finns trävrak som är över 100år gamla som fortfarande står fint på botten.
De flesta vraken ligger djupt, därför krävs ofta lite mer utbildning.
#103 - 16 augusti 2009 15:20
vad kostar det om hyr utrustnig?? och måste man ha dykcet för att hänga med på sådanna grejer??
#104 - 16 augusti 2009 15:52
Mandela skrev:
vad kostar det om hyr utrustnig?? och måste man ha dykcet för att hänga med på sådanna grejer??

Hyra utrustning kostar 500kr för en heldag. Ja då måste du ha dykcert.
Men om man inte har certifikat finns möjlighet att göra prova på dyk i antingen pool (300kr) eller ute (500kr).
#105 - 17 augusti 2009 20:07
ok coolt. lever alla dina djur nu då, äter och håller på som fiskar ska göra??
#106 - 17 augusti 2009 21:36
musslor dör lätt i akvarium har jag läst här i forumet, dom lever i några månader sen dör dom.
Det är lite svårt att märka när dom dör också, helt plötsligt stinker det ruttet från karet.. dåligt med näring i akvarie vattnet.

På nattdyken hittar man det mesta och det är så OTROLIGT mysigt med nattdyk!! Då man kan hålla folk i handen och ha lite undervattens mys;)
#107 - 18 augusti 2009 20:09
Mandela skrev:
ok coolt. lever alla dina djur nu då, äter och håller på som fiskar ska göra??

Hmm, det verkar som att simpan är försvunnen och laken han dött. Annars lever dom. "håller på som fiskar ska göra", ne inte direkt som vanliga akvariefiskar.
#108 - 18 augusti 2009 20:12
Uppdatering.
Provade att mata dom, min egna räkmix igen. De reagerade inte alls, inte ens kräftorna. De rörde inte en fena. Dagen efter var maten borta, säkert kräftorna som varit framme på natten.
Den stora abborren ser ut att må ganska dåligt. Har som två stora sår på kroppen. Vilka inte va där när jag slängde i den i akvariet. Frågan är om det är någon infektion eller om det är kräftorna som knipit.. Annars verkar de andra må bra, de andas väldigt lugnt och står stilla, som dom gör i Vättern.
#109 - 18 augusti 2009 20:18
karrokaja skrev:
musslor dör lätt i akvarium har jag läst här i forumet, dom lever i några månader sen dör dom.

Det är lite svårt att märka när dom dör också, helt plötsligt stinker det ruttet från karet.. dåligt med näring i akvarie vattnet.

På nattdyken hittar man det mesta och det är så OTROLIGT mysigt med nattdyk!! Då man kan hålla folk i handen och ha lite undervattens mys;)

Jag vet inte varför men på nattdyk är jag mycket lugnare. Man kollar mer noggrant eftersom man ser bara det lampan lyser på. Och djurlivet ändras dramatiskt i Vättern gentemot dan. De större fiskarna kommer upp grundare och sover på botten, så man kan se dom på riktigt nära håll. Lakarna dyker upp allt mer från sina hålor. Och kräftorna promenerar runt utan att vara det minsta rädda. Pung räkor och andra kräftdjur kommer mot lampan så man lägger märke till dom även att dom är millimiter stora. Gärsen kommer ut från sina hålor och täcker stora delar av botten i sina glesa stim. o.s.v...
#110 - 18 augusti 2009 22:39
jo du har nog rätt det där men att man tittar på vart lampan lyser och lixom i sakta mak fokuserar på en grej.
sen håller man inte på och fjantar med sin buddy...
utan man tittar på det lilla man kan se.
Man kanske ska ta sej en runda till en specialist läkare och få den där strejkande trummhinnan fixad så att man kan dyka i vätterns mystiska vatten.
#111 - 19 augusti 2009 08:32
Coolt akvarium! Tja man kanske skulle ta och fånga lite fisk i en plastpåse och starta upp ett Hällungen (sjö i Stenungsund) med nåra mörtar och abborrar!? :d Det är väl bara en gädda som saknas! Eller?

/Stosse
#112 - 20 augusti 2009 15:10
Prova med fiskar som inte är så stora från början. 5cm eller nått sånt
#113 - 23 augusti 2009 09:28
Gädda kommer garanterat att äta de andra firrarna
#114 - 23 augusti 2009 09:33
hur går det med karet? lever fiskarna eller droppar dom av?
Skicka in lite bilder;)
#115 - 23 augusti 2009 18:38
gädda hade varit häftigt att ha!
#116 - 23 augusti 2009 19:19
Mandela skrev:
gädda hade varit häftigt att ha!

Det hade varit riktigt häftigt, men är tyvärr omöjligt om han vill ha några andra djur i karet.
#117 - 24 augusti 2009 16:54
Kräfta kan gå bra om kräftan är tillräckligt stor
#118 - 24 augusti 2009 17:31
gäddor äter kräftor... såklart en liiten gädda men den måste ju ha mat och så växer den och så är kräftan borta
#119 - 28 augusti 2009 22:08
Uppdatering
Förlåt att jag varit seg på att uppdatera men det har varit mycket att stå i, jobbar heltid samt ganska mycket extra med dykningen. Har ett hus med en sambo som behöver sin tid det med.
Som det ser ut nu iaf är det 1st abborre, 2 gärs samt 3 kräftor. Simpan är försvunnen så jag antar uppäten.
Jag har fått alla att äta min egna räkmix, kräftorna är ju inga svåra att få igång. Men gärsen och abborren föredrar mindre delar som de gärna tar in och spottar ut och tar in igen ett par gånger innan de sväljer det. De är antagligen vana vid levande föda, men är nog så hungriga nu att dom testar lite nytt :P
Matar var 3-4 dag, andra matningen började fiskarna försöka sig på maten.
De verkar trivas bättre och bättre faktiskt. Tempen ligger runt 19 grader på dagen, aningens högt, men det blir väl lägre nu när sommaren börjar lida mot sitt slut.
#120 - 28 augusti 2009 22:33
Såklart ska man ju tänka på sina nära och kära och efter det kan man tänka på forumfolket på zoopet.
Kul att dom trivs, jag matade mina gärsar med frysta mygglarver, men det tog ett tag för dom att vänja sej.
Kan du inte skicka lite bilder? Hade du tänkt en kompiss till abborren? dom är ganska beroende av sälskap när dom är lite mindre...
#121 - 29 augusti 2009 06:06
karrokaja skrev:
Såklart ska man ju tänka på sina nära och kära och efter det kan man tänka på forumfolket på zoopet.

Kul att dom trivs, jag matade mina gärsar med frysta mygglarver, men det tog ett tag för dom att vänja sej.

Kan du inte skicka lite bilder? Hade du tänkt en kompiss till abborren? dom är ganska beroende av sälskap när dom är lite mindre...

Jag var inne ett tag på att köpa maggots, det borde gå att vänja dom rätt snabbt att äta. Men nu verkar det fungera iaf.
Jo har definitivt tänkt på fler abborrar, de andra två dog ju. Men så fort jag finner lite tid ska jag ut på jakt igen ;). Nu är det stabila vattenvärden, så dags för påfyllning med fisk ska nog fungera utan stora nitrit toppar.
Jag ska försöka ta lite bilder också, men mitt minnes kort har gått sönder. :'(
#122 - 29 augusti 2009 10:22
Det finns ju såna där små abborrstimm av mycket unga fiskar. några individer från ett sånt stimm borde gå bra, men dom är ju rrätt svåra att hitta och ganska snabba.

Synd me kortet.. händer mej också hela tiden så jag har bunkrat upp med 5 st 1G kort. var i barcelona för ett år sen typ och då var det riktigt billigt där.
#123 - 29 augusti 2009 11:57
Håvade 38st små abborrar med tre håvningar bara. Mört och id runt 100st. Nä nu ska jag vila ryggen efter slitet med håven. Sparade några enstaka bara förstås.
#124 - 29 augusti 2009 20:45
HUr går det?
#125 - 3 september 2009 15:41
Uppdatering:
Plockade upp en mussla på ett dyk. Stoppade ner den och den blev mat till kräftorna första dygnet.
Annars lever alla fiskar och ser faktiskt ut att må bra förutom att dom är magra. Köpte lite maggots som jag börjat mata med. Abborren lärde sig snabbt att dem gick att äta men gärsen är mer försiktiga och måste hugga på dom många gånger innan dom får i sig något. Kräftorna äter maggots utan problem, som vanligt. Kräftorna har också smällt i sig alla växterna. De små rackarna äter verkligen allt!
Tempen ligger fortfarande runt 19 grader.

Lite bilder:
#126 - 3 september 2009 16:13
Fint, själv hade jag gjort av mig med kräftorna!
#127 - 3 september 2009 16:25
Haha, vad roligt, vetternbiotop :D Min brorsa tjatar på mig att jag skall ha abborrar i mitt nya 375 litrs akvarium. Inte min smak, men du har gjort ett bra jobb :D
#128 - 3 september 2009 17:33
VioXiD skrev:
Uppdatering:

Plockade upp en mussla på ett dyk. Stoppade ner den och den blev mat till kräftorna första dygnet.

Annars lever alla fiskar och ser faktiskt ut att må bra förutom att dom är magra. Köpte lite maggots som jag börjat mata med. Abborren lärde sig snabbt att dem gick att äta men gärsen är mer försiktiga och måste hugga på dom många gånger innan dom får i sig något. Kräftorna äter maggots utan problem, som vanligt. Kräftorna har också smällt i sig alla växterna. De små rackarna äter verkligen allt!

Lite bilder:

trevliga bilder :). ska du tjoffa i mer fisk eller det räcker med det som är där?
#129 - 3 september 2009 18:05
Fint, själv hade jag gjort av mig med kräftorna!

Jag har gått i dom tankarna, men de är rätt roliga. Synd att dom förstör så mycket!
#130 - 3 september 2009 18:18
macke_fisk skrev:
trevliga bilder :). ska du tjoffa i mer fisk eller det räcker med det som är där?

Det ska definitivt i mer fisk. Helst ett par abborrar och ett par gärs till. Så dom trivs bättre. Kräftor blir det inte fler. Och om jag hittar en lake i lagom storlek igen så ska den i också. Vi får se lite vad det blir. Ska ut och leta igen på lördag kväll/natt!
#131 - 3 september 2009 18:18
Enola skrev:
Haha, vad roligt, vetternbiotop :D Min brorsa tjatar på mig att jag skall ha abborrar i mitt nya 375 litrs akvarium. Inte min smak, men du har gjort ett bra jobb :D

Tackar tackar. Det är bara skaffa ett akvarium till!
#132 - 3 september 2009 18:21
VioXiD skrev:
Det ska definitivt i mer fisk. Helst ett par abborrar och ett par gärs till. Så dom trivs bättre. Kräftor blir det inte fler. Och om jag hittar en lake i lagom storlek igen så ska den i också. Vi får se lite vad det blir. Ska ut och leta igen på lördag kväll/natt!

aha fan va nice, då får du uppdatera nu i helgen så ska jag hålla utkik :D. tycker att det är skitnice ditt akvarium, ser coolt ut med lite sten här och där.
#133 - 3 september 2009 20:30
Roligt att det rullar på:)

När jag tittar på dina bilder så fick jag helt klart för mig, vill man ha en sur fisk, så ska man välja abborre!
#134 - 3 september 2009 23:08
ang Undervattens foto.

karrokaja skrev:

Tjooho, på vilket djup måste man nålla vitbalansen? klurar lite på att handla uv-hus till min kamera, så jevla dyrt, och vet inget om undervattensfoto. då min kamera har inbyggt UV filter blir de konstigt efter någon meter antar jag? (eos 400d)
#135 - 3 september 2009 23:10
rawrrr

VioXiD skrev:
Uppdatering:

Lite bilder:

Förbaskat snyggt!!!!!!!! när dom blir för stora är de ju bara att droppa tillbaka och hämta nytt! *vill också...*
#136 - 3 september 2009 23:54
liljeros84 skrev:
Förbaskat snyggt!!!!!!!! när dom blir för stora är de ju bara att droppa tillbaka och hämta nytt! *vill också...*

Då är det ju bara fram med stekpannan:D
#137 - 4 september 2009 05:32
liljeros84 skrev:
Tjooho, på vilket djup måste man nålla vitbalansen? klurar lite på att handla uv-hus till min kamera, så jevla dyrt, och vet inget om undervattensfoto. då min kamera har inbyggt UV filter blir de konstigt efter någon meter antar jag? (eos 400d)

Om jag har fattat det hela rätt ska man helst nolla vitbalansen innan varje bild. Men det räcker väl om man gör det när man ändrar djup. Det är ju inte så svårt, bara ha med sig en vit skrivskiva ner och nolla mot den.
#138 - 4 september 2009 05:32
c90368 skrev:
Roligt att det rullar på:)

När jag tittar på dina bilder så fick jag helt klart för mig, vill man ha en sur fisk, så ska man välja abborre!

Jo det kan jag hålla med om!
#139 - 4 september 2009 05:33
liljeros84 skrev:

Haha, ja det är bara droppa tillbaka. Eller så får man bygga en damm :P
#140 - 17 september 2009 12:53
hejsan!

har du fått någon mer fisk i karet:)?? ta lite bilder på karet med de nya invånarna, om du nu har några nya :p.
#141 - 11 november 2009 13:47
hur går det???
#142 - 12 november 2009 09:18
coolt!
#143 - 12 november 2009 10:35
Väldigt fint!!
Extra kul med Svenska fiskar!! Vi kör med samma temometer.. den har funkat bra i en månad nu.. Någon som vet hur länge de håller för undervattensbruk??
#144 - 7 mars 2010 07:55
En liten update hade inte varit fel
#145 - 7 mars 2010 09:35
Fan va läckert!!! Mer bilder och update TACK!!!! :)
#146 - 7 mars 2010 10:55
Håller med hur har det gått ?
Ser fram emot sommarn å abbore yngel :)

Annons