Vattenytan och ljusintensitet

#1 - 9 augusti 2004 10:35
Hej!

Jag har ett växtkar på 300l med en del ljus krävande växter. Jag har 4 lysrör och två innefilter. Min fråga är om utblåset på pumparna påverkar ljusintensiteten? Idag har jag pumparna riktade mot ytan för att jag tycker det blir mindre partiklar/alger på ytan. Detta innebär att ytan "stormar" lite och jag undrar om detta innebär att mindre ljus kommer ner till växterna, dvs att en större del av strålarna reflekteras bort när ytan är vågig?

Om så är fallet är det någon som ungefär hur mycket man förlorar i effekt på detta?
#2 - 9 augusti 2004 10:45
Man borde ju förlora en del ljustyrka om man har så att det blir svallvågor längs med ytan men då får man väl ha ett ganska bra tryck lr?.,
Men sammtidigt så kommer det ju ner mer ljus till växterna om man har en "ren yta". Dvs utan någon liggande "hinna" lr gamla växtblad m.m... Antar att det är som allt annat!, hitta en bra balans. Tillräckligt bra cirkulation på ytan för att få bort eventuella hinnor och annat skit, men ändå inte så stark ytcirkulation så att det bildas svallvåger.

nu när jag läste genom svaret så insåg jag att det inte hade något speciellt med din fråga i sig att göra.. men vf.. skit samma=)
#3 - 9 augusti 2004 10:50
Vad gäller ljusflödet så tror jag skillnaden är försumbar. Den tanke som slog mig är om du göder med CO2. om du gör det så kanske du inte ska ha allt för hög ytrörelse. Risken finns att du "vädrar" bort kolsyran.

Använder du inte CO2-gödning så är det nog rekomenderat att du låter pumpen röra om ytan lite för att få en bra syresättning av vattnet.
#4 - 9 augusti 2004 11:04
Tack för svaren

Jo jag har co2 och det bubblar på bra i Glossostigman men jag ska pröva att justera utblåset lite och undersöka effekterna.
#5 - 9 augusti 2004 11:34

Om du använder dig av flytande näring så är en mild cirkulation som rör alla växter att rekommendera. Märker själv att det är en ganska stor skillnad på de växter som växer vid vattenströmmarna än de som växer där det nästintill står stilla. Fundrar på att investera i ett 4.de filter till mitt 240L, så jag kan få konstant tillförsel av vatten/närings-strömmar till alla växter.

Annons