"vattenvarnare"?

#1 - 30 maj 2007 09:43
Jag sover väldigt dåligt när jag har ytterfilter igång, jag vaknar vid minsta ljud och går "AAAAAH EN SLANG HAR LOSSNAT!"
Det är ju inte så stor sannolikhet att det händer om de är fastsatta ordentligt men jag kan inte låta bli att oroa mig för det.

Började fundera, det finns ju tillbehör till krukväxter som piper när jorden blir torr, finns det inte någon slags omvänd aparyll att köpa, något som börjar leva om när den kommer i kontakt med vatten?
#2 - 30 maj 2007 10:49
Det gäller att du är hemma i så fall.
#3 - 30 maj 2007 10:55
ja, jo, men det är jag för det mesta.
#4 - 30 maj 2007 12:00
Claes ohlson tex har vatten larm för diskmaskiner och dyl, funkar utmärkt under akvariet med - men som sagt - man måste ju vara hemma och höra det ;)
#5 - 30 maj 2007 12:09
oooh fantastiskt :D
jag ska leta reda på den.
det är mest när jag sover som jag vill veta att det finns ett larm, så jag inte behöver vakna vid minsta lilla gurglande från bubblor som sugits in och dyl - och när jag sover är jag alltid hemma :)
#7 - 30 maj 2007 12:21
Perfekt :)
Bara att lägga den bredvid filtret då :D
#8 - 30 maj 2007 12:43
Du kan också borra ett litet hål på ca 2mm ett par centimeter under vattenytan på insugningsröret, då kommer det inte speciellt mycket vatten ut på golvet innan hävertmetoden upphör då det börjar suga luft. Ja pumpen kommer då att gå torr och troligen gå sönder, men det är troligen mycket billigare än självrisken på vattenskadan.
#9 - 30 maj 2007 13:35
Det är en bra idé.
Jo, ser hellre att filtret går sönder än att halva huset blir vattenskadat
#10 - 30 maj 2007 15:36
Nivåvarnare i karet som om ytan skulle sjunka ger ifrån sig en signal är ju också en tanke.
#11 - 30 maj 2007 16:33
GasseG skrev:
Nivåvarnare i karet som om ytan skulle sjunka ger ifrån sig en signal är ju också en tanke.

Jo om man är hemma, men då kommer troligen Murphy att skratta och så blir det som vanligt. Semester :)
#12 - 30 maj 2007 19:40
I avfuktare är det ju som en boj som slår av avfuktaren när vattnet når enn viss nivå. Torde ju fungera omvänt också.

Annons