Minst ett tjugotal av varierande orsak, bakteriella, virusorsakade, parasitorsakade, stressorsakade samt kemisk orsakade. Det svåra med fisk är att många sjukdomsförlopp visar samma symptom samtidigt som symptomen kan vara ofarliga i andra lägen.
Vad är det för fisk du har?
Du får avvakta och se om det blir bättre, förgiftning kan skapa de symptomen du beskriver.
MVH Lasse
Hm, okej.. Jag har guppies. Det konstiga(?) är att bara de vuxna dör, alla yngel har klarat sej bra, borde inte de vara känsligare?
Jag märkte idag att en av de vuxna andades konstigt och hade utåtstående fjäll så jag gjorde ett vattenbyte och han verkar må bra nu.
Jag har också desinfekterat alla redskap som hävert, håvar osv(kokat dem) och slängt det gamla fodret samt gett dem en extra dos aquasafe(läste att det var bra), samt flyttat upp pumpen så att den sitter nära ytan.. Finns det något annat jag kan göra?
Jag kan nämna att den gamla pumpen gick sönder också, jag vet inte vad som var fel, men det kom inget vatten ur utsuget(tror det heter så), så jag bytte pump, men jag satte i det gamla filtermaterialet i den nya pumpen så det kan ju inte vara det som är felet?
Min växtnäring(PDMM) har också fått någon sorts klumpar i sej, alger eller mögel - men växtnördarna sa att det inte var någon fara så jag har inte slutat använda det..
Försöker komma på vad jag kan ha gjort annorlunda bara [B)]