Vattenvärden, suck

#1 - 21 mars 2008 14:59
Jag testade mina vattenvärden nyss och jag vet inte riktigt hur jag på bäst sätt ska ändra dem till bra värden.. Tänkte fråga proffsen..
Värden:
Ph 6-7
Kh: 0d - 3d
GH >62d
N02 0
NO3 25-50

Jag har hittills använt aquasafe och bytt vatten 1-2 ggr i veckan men mina fiskar fortsätter dö..:(
Undrar också om det skulle hjälpa att skaffa bättre filtermaterial? För mitt är ganska gammalt. Jag ska till djuraffären imorgon och undrar om jag borde köpa in något annat preparat och använda? Och finns det något bäst-före datum på Aquasafe, jag hörde att det inte funkar efter två månader? Tacksam för svar!
#2 - 21 mars 2008 18:55
Jag ser inget i ditt vatten som skulle inebära att fiskarna dör. Kanske kan det låga ph och kh i kombination med högt i kranvattnet leda till fiskdöd vid VB. Vad har du för vattenvärden i kranvattnet?

Jag tycker inte att du skall byta ut ditt filtermaterial.
MVH
Magnus
#3 - 21 mars 2008 20:49
Vad mäter du med? Tycker dina värden luktar mätstickor lång väg :) AquaSafe funkar ganska länge så där har du nog inte felet. Vad har du för kranvatten - kommunalt - egen brunn? Du bor i Dalarna enligt din profil - därför har jag svårt att köpa ett GH på 62 tyska grader (om det är det du menar med d), speciellt om du har ett KH på 0-3.

När sker dödsfallen - efter vattenbyte eller när som helst? Hur stort är akvariet? Någon rot?

MVH Lasse
#4 - 22 mars 2008 00:26
62 i gH? Har du öst i salt i vattnet?
#5 - 22 mars 2008 11:12
Det ska vara en upphöjd tvåa..[:o] Jag vet inte riktigt hur man skriver, och jag har egentligen ingen aning vad det betyder heller..

Jag mäter med tetratest 5, alltså såna stickor som visar fem värden åt gången.. Borde jag köpa något annat?

Vi har brunn men jag har inte kollat vad vi har för värden i kranvattnet, jag kan göra det senare idag

Jag har två rötter i akvariet.. Det är lite olika när de dör - jag började med för många fiskar i karet så då dog det några och jag bytte vatten oftare, men de fortsätter att dö..
Det är på 60l och jag hade 10 guppies från början, nu är det bara två kvar..
#6 - 22 mars 2008 11:15
stickor brukar vara väldigt opålitliga, bättre är att skaffa ett dropptest för No2 No3 Ammoniak, Gh,kh det kostar en del, men de räcker längre och E pålitliga..
#7 - 22 mars 2008 20:36
Mitt råd vid konstiga dödsfall är alltid - upp med rötterna (konstigt nog finns det alltid rötter med vid konstiga dödsfall :)) - och det fort. Bytt mycket vatten 1 gång efter du tagit upp rötterna och mata försiktigt, samt använd någon startkultur.

MVH Lasse
#8 - 24 mars 2008 11:19
Hm, jag har tagit ur rötterna nu och ska köpa dropptest så fort jag kommer till djuraffären(något speciellt märke?)

Men jag undrar om det inte är någon sjukdom ifall värdena är okej? Jag har märkt att mina fiskar har haft lite trasiga fenor(det ser ut som att någon har bitit i dem) samt att en av fiskarna har genomskinlig avföring, och en annan har fått någon röd missfärgning på stjärtfenan(den ser klorblekt ut) - finns det någon sjukdom som passar in på den beskrivningen?
#9 - 24 mars 2008 15:51
Minst ett tjugotal av varierande orsak, bakteriella, virusorsakade, parasitorsakade, stressorsakade samt kemisk orsakade. Det svåra med fisk är att många sjukdomsförlopp visar samma symptom samtidigt som symptomen kan vara ofarliga i andra lägen.

Vad är det för fisk du har?

Du får avvakta och se om det blir bättre, förgiftning kan skapa de symptomen du beskriver.

MVH Lasse
#10 - 24 mars 2008 18:09
Lasse skrev:
Minst ett tjugotal av varierande orsak, bakteriella, virusorsakade, parasitorsakade, stressorsakade samt kemisk orsakade. Det svåra med fisk är att många sjukdomsförlopp visar samma symptom samtidigt som symptomen kan vara ofarliga i andra lägen.

Vad är det för fisk du har?

Du får avvakta och se om det blir bättre, förgiftning kan skapa de symptomen du beskriver.

MVH Lasse

Hm, okej.. Jag har guppies. Det konstiga(?) är att bara de vuxna dör, alla yngel har klarat sej bra, borde inte de vara känsligare?
Jag märkte idag att en av de vuxna andades konstigt och hade utåtstående fjäll så jag gjorde ett vattenbyte och han verkar må bra nu.
Jag har också desinfekterat alla redskap som hävert, håvar osv(kokat dem) och slängt det gamla fodret samt gett dem en extra dos aquasafe(läste att det var bra), samt flyttat upp pumpen så att den sitter nära ytan.. Finns det något annat jag kan göra?
Jag kan nämna att den gamla pumpen gick sönder också, jag vet inte vad som var fel, men det kom inget vatten ur utsuget(tror det heter så), så jag bytte pump, men jag satte i det gamla filtermaterialet i den nya pumpen så det kan ju inte vara det som är felet?
Min växtnäring(PDMM) har också fått någon sorts klumpar i sej, alger eller mögel - men växtnördarna sa att det inte var någon fara så jag har inte slutat använda det..

Försöker komma på vad jag kan ha gjort annorlunda bara [B)]
#11 - 25 mars 2008 10:13
Nu ligger det en fisk och flämtar på botten :| Vet inte vad jag ska ta mej till!?
#12 - 25 mars 2008 13:23
Mycket underligt. Min chansning vore att det beror på någon form av förgiftning. Köp och tryck ner aktivt kol i filtret som en panikåtgärd och se om det hjälper?
#13 - 4 april 2008 11:49
Hm.. den flämtande fisken dog tyvärr några timmar senare.
Men sen dess har inte yngel eller den guppy som är kvar visat något tecken på att må illa..

Hur länge tycker ni jag ska vänta innan jag köper nya fiskar till karet? Jag har inte direkt bråttom men undrar bara..

Annons