Vattenvärden och trötta växter

#1 - 20 februari 2004 22:20
Jag kollade mina vattenvärden och nitriten var 0,3 mg/l. Jag har bevakat nitriten ett tag eftersom jag haft problem med fiskarna. JAg fick för mig att testa nitriten i kranvattnet och den var 0,3! Nu ska kommunen komma och testa mitt vatten (vilken lyx, fullskaligt labbtest)
Min fråga är: kan pigga växter (och bakterier naturligtvis) ta hand om nitritöverskottet? Mina växter tog stryk när jag genomluftade vattnet i samband med en medicinering. Nu försöker jag göda dem med sera florena. Hjälper det att hälla i en flaska kolsyrat vatten? Eller hur många då och hur ofta? Jag har en kolsyreapparat och det blir det kommunala vattnet med CO2 då.

Jag har pH 7,8 och övrig hårdhet lyckas jag aldrig fatta, men jag tyckte att de sa 7-9 på kommunen. Fråga mig inte 7-9 vadåförnåt för jag har gått vilse i skogen med hårdhetsgrader. Nästa vecka kommer jag att ha stenkoll [;)]

Alltså, kan jag hälla i kolsyrat vatten? Kittlar det inte förskräcklig på fiskarna? [:-36] (Obs! Skämt)

Gunilla
#2 - 20 februari 2004 22:38
kan pigga växter (och bakterier naturligtvis) ta hand om nitritöverskottet?

Nej växter tar *inte* upp nitrit:
http://fins.actwin.com/aquatic-plants/month.200207/msg00223.html
http://fins.actwin.com/aquatic-plants/month.200111/msg00277.html

Däremot tar dom upp ammonium och nitrat. Låt säga att man inte har några nitrifikationsbakterier och slänger ner en massa växter i ett vatten med ammonium, nitrit och nitrat - då kommer alltså ammonium och nitrat försvinna men inte nitritet.

Nitrit får nitrifikationsbakterierna eller vattenbyte ta hand om med andra ord.
#3 - 20 februari 2004 22:41
No2-halten kan kanske ero på att du matar för mycket och har en pump vars filtermaterial är för litet för storleken på karet?

Växterna tar inte upp No2 utan de tar upp No3 (Nitrat) har jag för mig men jag kan ha fel.

Jag tycker att du ska göda med TMG(Tropica Mater Grow) istället för Sera Florena, detta därför att TMG är mer balanserat, drygare och billigare än Sera Florena.

Om du göder med Co2 kommer PH att falla och det kommer växterna att gilla men inte fiskarna om du nu har sådana fiskar som inte gillar lågt PH. Då kommer nog förmodligen bakterierna att göra om No2 till Nh4(Ammonium) som sedan blir No3 som sedan växterna kan ta upp. Växterna kan både ta upp Nh4 och No3.
#4 - 20 februari 2004 22:48
Växterna tar inte upp No2 utan de tar upp No3
då kommer alltså ammonium och nitrat försvinna men inte nitritet.

Det var just det jag misstänkte, men med tanke på mina tester på det kommunala vattnet så lönar det sig inte att byta just nu.
Om du göder med Co2 kommer PH att falla

Jag tror att jag har förstått att det kan hända, men är inte den risken störst för ett mjukt vatten? Vi har ganska hårt, eller i alla fall, medelhårt vatten. Kan pH falla drastiskt då om man häller i en flaska då och då?

Gunilla
#5 - 20 februari 2004 23:02
Kan pH falla drastiskt då om man häller i en flaska då och då?
Ja risken är ganska stor att det blir ett för stort PH-fall och då kan fiskarna ta ska av det.

Om du har pengar så ska du satsa på en riktig Co2-anläggning men om du inte har det så kan du göra en egen. Men detta är förstår bara om du vill satsa på växterna annars ska du nog skippa detta.
#6 - 21 februari 2004 00:12
Ursprungligen skickat av Morpheus

Då kommer nog förmodligen bakterierna att göra om No2 till Nh4(Ammonium) som sedan blir No3 som sedan växterna kan ta upp. Växterna kan både ta upp Nh4 och No3.

NH4 -> NO2 -> NO3 ska det vara [:)]

Annons