Vattenvärden - nystartad burk

#1 - 26 augusti 2008 06:25
Hej

Jag startade mitt akvarium i lördags. Fyllde då på vatten, planterade växter och tillförde växtnäring (flourish), Flourish Excel, Vattenberedningsmedel (Prime). På söndagen tillförde jag bakteriekultur. Värdena i akvariet är:

NO2 - 0
NO3 - 0
GH - 5
KH - 2
PH - 7,5

Är detta ok värden eller behöver jag justera något? De har legat så hela tiden. Jag har mycket växter o vill ju att de ska trivas. Sedan har jag tänkt ha fiskar såsom Dvärggurami. Har ingen fisk i karet än.

Är värdena bra??
#2 - 26 augusti 2008 08:42
Har du tillfört bakteriekultur utan fiskar så har du slängt pengar i vattnet :) I med fiskar och dosera bakteriekultur som angivet på flaskan, annars påbörjas ingen process.
#3 - 26 augusti 2008 10:05
Oj då, det tänkte jag inte på [:o]

Så då får jag hälla i mer bakteriekultur när jag lägger i fiskarna då?!
#4 - 26 augusti 2008 11:35
monimo skrev:
Oj då, det tänkte jag inte på [:o]

Så då får jag hälla i mer bakteriekultur när jag lägger i fiskarna då?!

Japp. Och du får nog ösa i lite senare också, då och då. Man kan inte ta för mycket. Köp gärna ett nitrittest (ett dropptest - Tropic marine är det jag tycker bäst om, men även Seras tester funkar ok) för att se hur det går också.
#5 - 26 augusti 2008 12:22
Jens A. skrev:
Japp. Och du får nog ösa i lite senare också, då och då. Man kan inte ta för mycket. Köp gärna ett nitrittest (ett dropptest - Tropic marine är det jag tycker bäst om, men även Seras tester funkar ok) för att se hur det går också.

Ok, tack!:)
#6 - 26 augusti 2008 18:50
Johanski skrev:
Har du tillfört bakteriekultur utan fiskar så har du slängt pengar i vattnet :) I med fiskar och dosera bakteriekultur som angivet på flaskan, annars påbörjas ingen process.

Skicka du i en halv maltablett eller lite annat foder i burken,då startar bakterierna upp,inte alls nödvändigt att tillföra fisk i första skedet.Huvudsaken är att baseluskerna har något att äta,i detta fallet lite fiskfoder.

lennart
Bilagor:
#7 - 27 augusti 2008 09:46
Skicka du i en halv maltablett eller lite annat foder i burken,då startar bakterierna upp,inte alls nödvändigt att tillföra fisk i första skedet.Huvudsaken är att baseluskerna har något att äta,i detta fallet lite fiskfoder.

lennart

Aaah tack för det. Jag gör det så länge, tänkte inte stoppa i någon fisk riktigt än.
#8 - 27 augusti 2008 10:47
Kan även hälla i lite amonniak vet ej hur mycket dock. Fishless cycling. Har inte testat själv.

Annons