Vattenvärden i Kalmar

#1 - 25 maj 2011 11:19
Som jag sett nu så ligger vårt kommunvatten här i Kalmar på ett pH runt 8 och dH 3.0-4.0

Är detta ett bra vatten i "originalskick" för t.ex. mellanamerikanska ciklider?
Är det bra nog för ormhuvudsfiskar?

Något man generellt behöver justera i de värdena för att få optimal tillväxt bland växtligheten t.ex.?
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 25 maj 2011 11:27
detta är nog rätt vanliga värden - men dH (GH) är ett ointressant värde, det intressanta är KH/alkaliniteten
#3 - 25 maj 2011 12:12
Jag "kapar" tråden lite för att reda ut nåt som förvirrat mig lite.

GH, KH och dH. Jag har aldrig riktigt begripit om dH och GH är samma sak eller om dH är en enhet för att mäta GH och KH.
Alltså, antingen är GH=dH. Alltså en ren synonym.
Eller så mäter man både KH och GH i dH. Alltså "Mitt KH-värde är 12 dH". Lite som att både bredd och höjd mäts i cm. ;)

Någon som kan reda ut det här för mig?
#4 - 25 maj 2011 12:19
detta är nog rätt vanliga värden - men dH (GH) är ett ointressant värde, det intressanta är KH/alkaliniteten

- Okey, jag hittar inga KH-värden för Kalmars kommunvatten alls. Brukar det värdet vara ett problem från kranen generellt, eller kan man lita på att det är inom ramen för vad de flesta fiskar o växter accepterar?
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 25 maj 2011 12:19
dH är egentligen bara en förkortning av tyska (Deutsche) hårdhetsgrader.
Så de korrekta beteckningarna är egentligen dKH eller dGH beroende av vilket värde man menar. Så dH kan egentligen vara en slarvig förkortning av bägge sakerna, men nu är det som så att det egentligen bara är dGH som man brukar förkorta till GH så om det står dH så kan man med 99% säkerhet anta att det är dGH som avses.
#6 - 25 maj 2011 12:20
Nasso skrev:
Jag "kapar" tråden lite för att reda ut nåt som förvirrat mig lite.

GH, KH och dH. Jag har aldrig riktigt begripit om dH och GH är samma sak eller om dH är en enhet för att mäta GH och KH.

Alltså, antingen är GH=dH. Alltså en ren synonym.

Eller så mäter man både KH och GH i dH. Alltså "Mitt KH-värde är 12 dH". Lite som att både bredd och höjd mäts i cm. ;)

Någon som kan reda ut det här för mig?

- Jatack : )
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 25 maj 2011 12:21
perfetto skrev:
- Okey, jag hittar inga KH-värden för Kalmars kommunvatten alls. Brukar det värdet vara ett problem från kranen generellt, eller kan man lita på att det är inom ramen för vad de flesta fiskar o växter accepterar?

Absolut - det är KH som är det viktiga.
Se Zoopets vattenartikel http://www.zoopet.com/index.php?option=com_kb&task=article&article=72
#8 - 25 maj 2011 12:40
dH är egentligen bara en förkortning av tyska (Deutsche) hårdhetsgrader.

Så de korrekta beteckningarna är egentligen dKH eller dGH beroende av vilket värde man menar. Så dH kan egentligen vara en slarvig förkortning av bägge sakerna, men nu är det som så att det egentligen bara är dGH som man brukar förkorta till GH så om det står dH så kan man med 99% säkerhet anta att det är dGH som avses.

Ah. Kanon. Då förstår jag. Har läst på vissa ställen där de skrivit de precis som om de menade GH och på andra ställen har det verkat som at det var enheten de mätte KH och GH i. Jag har till och med sett ställen där de pratar om dH, KH och GH som om det var tre olika värden. De har nog varit lika förvirrade som jag är dock. Eller var... nu är det glasklart! [:-159]Tackar!
#9 - 25 maj 2011 13:55
Absolut - det är KH som är det viktiga.

Se Zoopets vattenartikel http://www.zoopet.com/index.php?option=com_kb&task=article&article=72

- Så när Kalmar Kommun skriver att vårt vatten har en hårdhet på 3.0-4.0 dH, så ger det inte informationen som är viktig ur "fisksynpunkt"?

Vet du Kjell - som tydligen bott här i Kalmar - om Kalmar har vettigt vatten vad gäller KH-nivån?
#10 - 26 maj 2011 14:20
Ingen från Kalmar som kan svara på KH-värden i vårt kommunalvatten här?
#11 - 26 maj 2011 14:43
Är det verkligen GH de syftar på här?
http://www.kvrab.kalmar.se/t/page.aspx?id=54047
Jag skulle ju gissa på KH men det är en gissning :)

Kan du inte maila dem och fråga?
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 26 maj 2011 14:50
Nasso skrev:
Är det verkligen GH de syftar på här?

http://www.kvrab.kalmar.se/t/page.aspx?id=54047

Jag skulle ju gissa på KH men det är en gissning :)

Kan du inte maila dem och fråga?

Med 99% säkerhet är det GH. Kommunerna brukar aldrig mäta KH när de pratar om hårdhet, däremot mäter de alkaliniteten som jag angav ovan och den kan lätt räknas om till KH.
#14 - 26 maj 2011 19:54
Med 99% säkerhet är det GH. Kommunerna brukar aldrig mäta KH när de pratar om hårdhet, däremot mäter de alkaliniteten som jag angav ovan och den kan lätt räknas om till KH.

- Om du vet hur man räknar om GH till KH....kan du då inte dela med dig och tala om hur man gör, så har jag ju fått svaret på min fråga? : )
Kjell Fohrman
Administrator
#15 - 26 maj 2011 20:07
perfetto skrev:
- Om du vet hur man räknar om GH till KH....kan du då inte dela med dig och tala om hur man gör, så har jag ju fått svaret på min fråga? : )

?????? Det har jag aldrig påstått för det går inte att räkna om GH till KH.
Vad jag skrev var att det går att räkna om alkalaniteten till KH och det står i Zoopetartikeln som jag länkade till ovan.
#16 - 27 maj 2011 06:29
?????? Det har jag aldrig påstått för det går inte att räkna om GH till KH.

Vad jag skrev var att det går att räkna om alkalaniteten till KH och det står i Zoopetartikeln som jag länkade till ovan.

- Äh då tolkade jag dig fel : )

"däremot mäter de alkaliniteten som jag angav ovan och den kan lätt räknas om till KH.", fick jag till att du syftade på GH som de ju faktiskt mäter och visar värden för på sin hemsida.

Annons