Tänkte försöka ge mig på att förklara vad de olika står för o vad man gör med dem. NO3 är nitrat-halten. Nitrat är en restprodukt från fiskarnas avföring, som i höga doser är skadligt för fiskar, men samtidigt näring för växterna. Den nivån du har är ungefär vad man rekomenderar att ha i sitt akvarium.
NO2 är nitrit, vilket inte är bra för fiskarna. Nitrithalten går upp när inte bakterierna inte räcker till för att bryta ner alla restprudukter till nitrat. Nitritet skall vara så nära 0 som möjligt.
GH är totalhårdheten och är ett mått på halten av mineraler i vattnet, mestadels kalcium och magnesium. GH:t är inte så himla viktigt i regel.
KH är karbonathårdhet, eller vattnets buffringsförmåga (halten CaCO3) Denna bör iofs inte vara för hög, men det är bra att ha den över 3-4. Är den 3 eller under så har vattnet så dålig buffring att pH:t kan åka jojo.
pH är utan att gå närmare på det hur surt eller alkaliskt vattnet är. Det är viktigt för fiskarnas trivsel och är viktigt att ha koll på.
Nu vet inte jag vad för tester du använt, men eftersom det är ett 5 i 1 test misstänker jag att det är dopptester. Dessa brukar ofta inte ge så bra värden, om ens i närheten, så för de viktigaste värdena kan vätsketester rekomenderas.