Vattentester?

#1 - 4 maj 2007 13:17
Just nu kör jag med Aqua vitals stickor.
http://www.pwss.se/product.php?productid=753&cat=397&page=1

Tycker de är lite bökiga att läsa av, färgerna stämmer ju inte riktigt överens med burken, och dessutom är väl inte precisionen den allra bästa (ja jag är perfektionist ;) ). Nåväl de duger ju så här i början för att se om nitrit stiger olämpligt och att pH funkar som det ska. Men jag antar att det finns andra viktiga värden att hålla reda på senare i vattnet. Som ärkenörd gillar jag att ha koll på allt exakt. Någon som kan rekommendera något "galne professorn"-set som man kan labba lite med (det behöver inte bubbla och explodera för att jag ska bli nöjd!) :p Bara ge bra och exakta mätvärden.
#2 - 4 maj 2007 13:32
Tror inte stickor och strips ær så exakta... Det ær bættre med dropptester, jag anvænder JBL.
#3 - 4 maj 2007 13:34
Jo har sett att JBL har några set. Ett stort och ett litet. Det stora innehöll 10 olika tester, men det kanske är overkill?
#4 - 4 maj 2007 13:36
Jag håller med om att det var svårt att läsa av stickorna från aquavital Så nu sitter man här med ett knippe som minsann inte var så billiga... Bättre än inget iaf...
#5 - 4 maj 2007 15:18
Jag kör med tetras dropptester, stickorna är inte tillförlitliga.
#6 - 4 maj 2007 23:25
Kanske bäst att åtminstone skaffa nitrit-dropptest då så här i uppstarten. pH och hårdheten är definitivt ok.

Annons