Vattentester ????

#1 - 17 november 2003 19:01
Ni här på forumet pratar om vatten tester o värden o jag fattar verkligen inget ?!?!?!
Är det dyra grejer ,svåra att använda mm mm .
Kan någon förklara vad det handlar om tänk på att jag inte vet vad facktermerna betyder.....
Vore snällt om någon kunde förklara ......
Tack på förhand: )
#2 - 17 november 2003 19:52
Egentligen är det enda riktigt viktiga KH, om du bara kan hålla ditt kh uppe så slipper du de flesta problem i karet. Kh betyder karbonathårdhet och är det värde som strabiliserar ph. Lågt kh betyder ostabilt ph som innebär stressade fiskar. Ett kh test är mycket enkelt, men det kan räcka med att ringa vattenverket i din komun. Om kh är för lågt så kan man höja det med vanligt bikarbonat som du kan hitta i kryddhyllan i butiken. Det är inte vidare svårt att räkna ut hur mycket bikarbonat du behöver, säg till om du behöver hjälp.
Om man sedan upplever problem i akvariet så kan lösningen finnas i nitrit. Nitrit är en del av nerbrytningen av avfall, om det blir för högt så beror det på för dåliga filter eller för mycket fisk. Men nitrit finns det ingen anledning att mäta om man inte har problem.
Vill man sedan lära mer om sitt kar och om hur ofta just du behöver byta vatten så kan man mäta nitrat och fosfat. Det är slutprodukterna i den organiska nerbrytningen. Detta kan man dock slippa genom att byta vatten regelbundet. Vid algproblem så kan det vara bra att mäta dessa (eller byta lite till). Nitrat och fosfat tas också upp av växterna, därför så kan det vara bra att kolla, men inte nödvändigt. Om du göder med växtgödning så kan det vara bra att mäta fe värdet (järn). Eftersom komerciella gödningar är balanserade så kan man mäta fe och utgå ifrån att alla andra ämnen konsumeras lika fort. Detta går också att undvika genom att enbart docera för det vatten du tillsätter.

Som du ser så kan det vara bra att lära känna sitt kar lite mer med hjälp av att mäta en del värden, men aldrig nödvändigt. De flesta dropptester är ganska så lätta att handha, men det finns undantag. Oftast så kommer det med en lättförståelig manual. Priserna varierar väldigt mycket men mellan 100-300 kr stycket. Kan verka dyrt, men oftast så räcker dom till väldigt många tester. När jag började att mäta mitt vatten så köpte jag en test i månaden. Inte så mycket pengar för att lära sig något nytt. Jag har hittentills inte gjort slut på någon test, en del har dock gått över sista förbrukningsdag. Det kan vara bra att kolla sistsa förbrukningsdag innan man handlar, dom varar som sagt länge.
MVH
Magnus

Annons