Vattentest som kollar allt?

#1 - 8 april 2007 08:18
Finns det något test eller testinstrument som kan se allt skit som finns i vattnet? typ dom vanliga som no2, no3, gh, kh, ph, men även ammoniak, låg syrehalt + all annan skit som kan förekomma som inte är bra. hade ju även varit bra med något test som kollar eventuella sjukdomar i vattnet tex om man skulle ha bukvattensot.
#2 - 8 april 2007 08:33
Fiskarnas betende brukar vara en indikation på vattenkvalitén.
#3 - 8 april 2007 08:49
Håller med Kramfors, det egna ögat är den bästa testen. Om man inte orkar kolla akbvariet dagligen skall man nog byta hobby
#4 - 8 april 2007 09:04
Sjävklart så kollar jag jag ju på dom varje dag och hur dom beter sig (det är ju lite av njutningen med akvarie)

Det är ju mer bara för att vara på säkra sidan. och kanske se problemen innan det är för sent.
#5 - 8 april 2007 20:00
Det finns stickor som mäter en massa olika saker, tyvärr så fungerar dom uselt så det är gamla hedliga dropptester som gäller. Jag tycker som dom andra att om du inte har ett speciellt vattenvärde som du strävar efter att hålla, så mäter man bara när man misstänker någonting pga att fiskarna inte beter sig som vanligt.
#6 - 8 april 2007 21:10
skitsnack Sticker funkar alldeles utmärkt
Dock ger dom inte samma precision som droptest men ska ej förkastas har jämfört lite o har alldrig fått fel resultat av stickor bara man sköter dom som som man ska.

Själv kör jag med både ock först stickor hittar ja nå fel så kollar ja med droptestet för o få bättre noggrannhet
#7 - 8 april 2007 22:37
mayday skrev:

Dock ger dom inte samma precision som droptest men ska ej förkastas har jämfört lite o har alldrig fått fel resultat av stickor bara man sköter dom som som man ska.

Själv kör jag med både ock först stickor hittar ja nå fel så kollar ja med droptestet för o få bättre noggrannhet

Vilka märken kör du med på sticktesterna? Har förstått att det skiljer mycket i kvalietet mellan mellan olika fabrikat..!
#8 - 9 april 2007 07:21
Tja stickorna kan fungera till några saker men suger när det gäller nitrit, har en kompis som för ett par månader sedan fick massdöd i sitt akvarium. Min första fråga var om han hade nitrit vilket det inte fanns enligt stickorna, jag åkte dit och mätte med dropptest och se knallrött dvs total nitritförgiftning. Jag har aldrig litat på stickorna och kommer aldrig att göra det heller, för säkerhetsskull använd dropptester det kan bli en dyr erfarenhet med stickor det är trots allt levande djur.
#9 - 9 april 2007 09:33
mayday skrev:

Min erfarenhet är att stickorna kan variera när det gäller kvaliten. Troligen så har det nåt med tillverkningen att göra eller lagringen i butiken. Och ett test som ibland kan vara helt åt skogen fel har jag personligen ingen glädje av.
#10 - 9 april 2007 18:37
OK tack för svaren.
Kör själv med stickor nu, men litar inte helt 100 på dom, ska införskaffa dropptester.

Annons