Vattentemperatur

#1 - 8 november 2006 19:19
Hej

Undrar lite över vattentemperaturen. Hade tänkt införskaffa malawi ciklider här i dagarna men börjar undra om det är en klok tanke. Det tilltänkta akvariet visar sig hålla en temperatur på 28 grader, utan doppvärmare (dessutom är det höst nu så en motiverad undran är ju vart temperaturen kommer ligga i sommar):confused: . I artbeskrivningarna på malawi ciklider är ju den rekomenderade temperaturen 23 - 27 grader. Min undran är nu om det är en katastrof om akvariet håller 28 grader istället för 27 och om dessa firrar klarar en eventuell ytterligare ökning av temperaturen under sommaren? Läste också att temperaturen i Malawisjön varierar mellan 23-28 grader. Är detta ok eller bör jag tänka om när det gäller valet av art?
#2 - 8 november 2006 23:49
Det låter lite för varmt, åtminstone om temperaturen håller sig så högt som du säger. När det närmar sig 30 grader blir malawiciklider lätt flåsiga och kräver enorm cirkulation.

Finns det inget du kan ändra i karet för att få det svalare? Det låter konstigt om du får såpass varmt i karet om du inte har över 26 grader i rummet.
#3 - 8 november 2006 23:55
hur stort e karet?? hur kan du få så varmt i karet? mäter din mätare verkligen rätt? tåler väldigt konstigt i så fall om du inte har runt 30 rgrader i hemmet. eller kör du med 400w MH eller nåt?
#4 - 9 november 2006 00:44
mitt 528l låg runt 30 när jag kör med alla rören tända (4*58w) kör numera bara med 2 rör och tempen gick ner ca 3-4grader...
#5 - 9 november 2006 01:06
jo 4x58w ger ju en del värme förståss
#6 - 9 november 2006 10:40
började fundera lite på en sak som kan ha viss betyderlse vad har du för botten material?
#7 - 9 november 2006 19:13
Akvariet är på 240 liter med en heltäckande lysrörsarmatur innehållandes 2*40W i form av ett power glow och ett sun glow rör, bottenmaterialet består av rådasand modell 0,33.

Blev misstänksam när frågan om termometern verkligen mätte rätt kom upp, hade liksom förutsatt att den gjorde det, men ack vad man kan bedra sig. Lånade över en termometer från mitt 80 liters akvarium och den visade på 27 grader, alltså en grad lägre än den första termometern. Så temperaturen ligger alltså lite lägre än jag tidigare trott men ändå ganska högt i förhållande till rumstemperaturen. Kan det måhända vara den heltäckande armaturen som är boven i dramat tro? (Eftersom 80 liters akvariet som bara har täckglas med en enkel överliggande armatur mäter samma temp som rumstemperaturen tänkte jag). Ska ta och öppna armaturen och se om det sker ngn förändring, borde kanske ha tänkt på det tidigare. [:o]
#8 - 10 november 2006 12:52
alltså det är ju ingen fara att du ligger runt 27-28 grader. men är ändå förvånande att det ligger så pass högt.. är ju inte nån extrem lysramp även om den säkert värmer en hel del. Nu vet jag ju inte hur din ramp är utformad men oftast så håller dom väll kvar värma lite bättre än vad en "vanlig" ramp och täckglas gör.
#9 - 10 november 2006 12:57
Jag har samma besvär med mitt 110 liters kar. Två lysrör (vet ej vilka) sätter tempen på 28 grader i karet (ingen doppvärmare)

400 karet med tre lysrör har 26 utan doppvärmare
#10 - 10 november 2006 21:13
Ok då vet jag. Eftersom temperaturen sjunkit så pass tar jag och gör slag i saken, det blir malawi ciklider trots allt :) . Det verkar som om det är den heltäckande rampen som är boven i dramat och det är ju ett problem som går att lösa.
#11 - 13 november 2006 06:41
Täckglas+pumpar+ramper brukar lägga på 2-3 grader. 28 låter ju ändå ganska mycket alltså. Ett rum skall ju vara mellan 19-21 eller så för att man skall må som bäst och då bör akvariet kunna ligga på 23-24 kanske. Men som sagt, öppna upp lite så går det nog bra. Klart du skall ha malawi!

Annons