Får visa mina dåliga mattekunskaper.
Blandar man 50% vatten på 4grader med 50% vatten på 8grader. Blir det väl ca 6grader.
Blandar man 50% vatten på 4grader med 50% vatten på 12grader. Blir det ca 8grader då?
eriahl skrev:Man kan göra på det sättet har du nästan som rätt i. Tänkte inte på det själv. Egentligen var det kunskaperna bland zoopetare jag gjorde ett litet test av.
eriahl skrev:Får visa mina dåliga mattekunskaper.
Blandar man 50% vatten på 4grader med 50% vatten på 8grader. Blir det väl ca 6grader.
Blandar man 50% vatten på 4grader med 50% vatten på 12grader. Blir det ca 8grader då?
Sultanen skrev:Rent teoretiskt bör det väl bli som du skriver, tar du lika delar vatten med en viss differens i temperatur bör de mötas på "mitten" av differensen, dvs.
Har du vatten på 4 grader resp 12 grader är differensen 8, de bör därför mötas på 4+8/2=8 grader.
Om jag inte är helt ute och cyklar i nattmössan[:o]
Sultanen skrev:Låter som en rent hypotetiskt fråga, möjligen har han fått i sig en eller två öl för mycket, eller så kom han bara på att det kunde vara kul att tänka lite för en gång skull;)
Nä, men skämt å sido, han har inte 4gradigt kranvatten så frågan eller iaf de specifika temperaturerna är hypotetiska:)
eriahl skrev:Blir åtminstone bild på en renspolad sak ur dammen. Något annat hittades oxå tyvärr men bild passar inte här. Kan säga att ett djur med halvlånga öron som skuttar hade hamnat i dammen.