Vattentemp

#1 - 1 april 2005 23:04
Hur fungerar det med vattentempen i Era kar?
Jag vet att denna tråd har varit uppe massor med gånger och jag har läst alla men blir ändå inte klokare! Ja ja, lite trög kanske:o men snälla, försök att upplysa mig.

Jag har idag 30 grader i mitt 160 l kar med dubbla lysrör, innerfilter, täckglas med ca 1cm glipa längs båda långsidorna. Bor i en lägenhet med avstängda element i rummet. Det vanliga är att det ligger på ca 27-28 grader i karet. Har haft endast ett rör tänt nu på dagen och balkongdörren öppen. Naturligtvis har jag ingen värmare alls i karet. Men ändå så varmt!? Hur blir det då i sommar?
Vad kan man göra när tipsen i de andra trådarna inte funkar?
Hur har ni i karen?
Kan man hälla i kallt vatten varannan dag?
Min mal håller nog på att gå i "dvala" på något sätt. Han ligger still i flera timmar och äter inte. Tro hela tiden att han är död. Han brukar vara väldigt dagsaktiv.
Kan någon hjälpa mig tro?
Mojjan
#2 - 2 april 2005 03:07
innan sommarvärmen kommer ska jag borra och sätta upp 2 krokar i hyllan som är ovanför akvariet och hänga upp ljusrampen får att få ner tempen lite.
har 27-28 grader på kvällen när den stänger av sej.

har du ingen hylla som jag kan du alltid köpa eller bygga några konsoller.
eller borra håll i ljusrampen och sätta in nån/några fläktar
#3 - 2 april 2005 03:38
Har du kollat att termometern visar rätt?
#4 - 2 april 2005 05:35
Just det, låter mer som att termometern visar ett antal grader för mycket.

Annars kan man ju också ta bort täckglasen helt om man inte har fiskar som hoppar. Kanske byta innerfiltret mot ett mindre ytterfilter.
#5 - 2 april 2005 21:02
Tack för ert tålamod i ett gammalt ämne!

Täckglaset kan jag inte ta bort, har 3 st Väderålar!

Om man skall hänga upp ljusrampen i t ex taket i kedjor, hur högt från akvariet kan det max hänga för att fortfarande vara bra lyse till växter?

Raven; Vad menar du med konsoller till rampen? Och vad är det för fläktar du pratar om??!

Malen har nu inte ätit på 3 dagar!? Han brukar vara framme först och ta för sig(han är ca 25 cm). Kan hans nya sätt bero på värmen i akvariet?

Mojjan
#6 - 2 april 2005 21:04
Ett tillägg; Hur kollar man om termometern fungerar?

Tackar igen
Mojjan
#7 - 2 april 2005 21:07
Jämföra med andra termometrar brukar vara det enklaste sättet att åtminstone ta reda på om den visar heltokigt. Du kanske har en termometer i kylen, i rummet, utomhus osv. Lägg akvarietermometern bredvid nån av dessa och jämför.
#8 - 2 april 2005 21:45
menade såna här fläktar
http://www.biltema.se/Archive/Product_images/35/Large/35-805_l.jpg
finns i storlek 40mm 60mm 80mm 92mm och 120mm för att få bort den varma luften som annars fångas när lysrampen ligger på akvariet.
kräver dock modifiering av lysrampen.

dom här konsollerna är inte direkt vackra men går att hänga upp en lysramp i.
kommer dock nära väggen
http://www.biltema.se/products/productimage.asp?iItemId=83923
är också rätt lätt att tillverka egna av trä.

hänger du upp lysrampen så låt det inte va mer än 7-8 centimeter mellan lysramp och akvarium.
jag märker skillnad på mitt om jag höjer upp bakkanten på lysrampen 1cm
det lilla ger nästan 1grad kallare på kvällen.
#9 - 4 april 2005 21:34
I mina öron låter det väldigt mycket med 30 grader utan doppvärmare.. Även om du har dubbla lysrör.. Temperaturen i karet borde inte vara mer än en-två grader högre än den omgivande lufttemperaturen..

Menmen, konstigare saker har ju hänt.. Säger som de andra, kolla upp din termometer..

Annons