Min rödörade vattensköldpadda Kajsa flyttade för en vecka sedan in i sitt nya hem, på 375l. Hon är ungefär 18 år gammal och sisådär 23-25cm lång över skölden.
Efterhand som djuren vänjer sig vid dig kommer de att bli mer sällskapliga, Kajsa söker ordentligt med mänskligt sällskap, och kan ibland plaska så man ska gå fram och hälsa på henne. Nuförtiden tillbringar jag dock mycket tid i fåtöljen som står framför henne, och hon är nära mig och söker kontakt nästan hela tiden. Det är härliga djur! Dock är det lite tråkigt att hon antingen äter upp (vattenpest är en favoriträtt) eller biter sönder alla växter jag provat hittils.
Jag har erfarenhet uteslutande av den rödörade typen, och dessa börjar som femkronor och växer mycket fort första tiden, räkna med att en sådan blir 12-15cm på ett år. Problemet är att om de inte har tillräckligt med plats utbryter bråk i akvariet, genom att det dominerande djuret försöker driva bort de andra genom att nafsa dem i nacken. Detta börjar vid c:a 5 års ålder, då djuren blir könsmogna.
En sak att tänka på innan man skaffar sköldpaddor är att de lever väldigt länge. Rödörade lär leva uppemot 45 år under optimala förhållanden. Jag menar inte att det skulle vara ett problem, tvärtom blir man mycket fäst vid sitt djur, men man skall komma ihåg det. Möjligheterna att bli av med ett djur om man tröttnar är små. (Bortsett från avlivning, förstås).
Sköldpaddor kräver också MYCKET skötsel, helvattenbyten varannan vecka, inklusive pumprengöring varannan gång får man räkna med, givetvis dock beroende på dimensionerna på akvariet och pumpar. Men tro mig, det är mycket jobb år ut och år in. Förhoppningsvis skall jag få lite mindre att göra nu när vattenvolymen växt, och en effektiv pump inhandlas (jag skall köra med en Eheim 2028, och ett bottenfilter har jag tänkt.)
Det finns de som lyckas ha guldfiskar tillsammans med rödörade sköldpaddor, har jag hört, vilket i så fall fungerar eftersom fiskarna är tillräckligt stora för att inte betraktas som mat. Men då belastar man ju akvariet ytterligare, guldfiskar lär också skita ner mycket. Jag är dock tveksam till att detta skulle fungera för mig, eftersom Kajsa aldrig haft sällskap av fiskar (annat än några zebrafiskar, som klarade sig förvånansvärt länge. Kajsa jagade dem dock inte, utan snappade efter dem om de simmade precis framför henne. Beståndet sjönk särskilt då vattnet vid ett tillfälle var grumligt pga en rot.)
Nu vet jag ju inte om det var rödörade du var intresserad av, men här var lite info om dem iaf. Har du några frågor om rödörade, så fråga på bara...