vattensköldpadda och fiskar

#1 - 24 augusti 2003 12:58
Hej!
Jag har funderat lite på att köpa en vattensköldpaddsunge.
Jag har ett akvarium på 63liter, räcker det?
och så undrar jag om man kan ha skalarer tillsammans med den?
Om inte, va kan man då ha för fiskar?
#2 - 24 augusti 2003 13:06
Titta lite i forumet denna fråga har varit uppe tidigare.

sen tror jag att 60 liter blir för litet i längden du kommer behöva ett mycket större akvarium.
#3 - 1 september 2003 12:27
Har för mig att alla sköldpaddor blir stora med åren 20-30cm idiameter? så ett stort kar är nödvändigt.
#4 - 1 september 2003 12:37
Hej!
storleken på sköldpaddor varierar kraftigt!
jag funderrar på att köpa en treknöl sköldpadda och den blir 10-12cm.... den blör väll inte fullvuxen förens 3-4år skulle jag tro... sen fins det ju de3 som blir 30cm oxå å då lär man behölva ett 600l eller nånstans där omkring..

Ps. att ha fiskar med en sköldpadda är en morarlisk fråga. Och har du råd att ersätta de upätna fiskarna hela tiden? Sköldppadoor äter nämligen fiskarna..
#5 - 1 september 2003 13:44
jag funderrar på att köpa en treknöl sköldpadda och den blir 10-12cm

Det är en sanning med modifikation... jag var inne och tittade på små jättesöta treknölssköldpaddor i förra veckan som var lite större än en 5 krona och försäljaren hade precis fått in ett vuxet exemplar som vi mätte till 17cm. Han hävdade att ungefär 20-30% av dem han fick in var så stora.
#6 - 1 september 2003 14:00
El Dolmo: tack för förvarningen! jag läste nämligen en text som jordbruksverket hadde skrivit och jag har även pratat med personal på den aktuella djurafären som även de sa att den blir ungefär 10-12cm... då ska jag kolla liute till så att man inte får en enorm sak att ta hand om...
#7 - 1 september 2003 14:17
Min rödörade vattensköldpadda Kajsa flyttade för en vecka sedan in i sitt nya hem, på 375l. Hon är ungefär 18 år gammal och sisådär 23-25cm lång över skölden.

Efterhand som djuren vänjer sig vid dig kommer de att bli mer sällskapliga, Kajsa söker ordentligt med mänskligt sällskap, och kan ibland plaska så man ska gå fram och hälsa på henne. Nuförtiden tillbringar jag dock mycket tid i fåtöljen som står framför henne, och hon är nära mig och söker kontakt nästan hela tiden. Det är härliga djur! Dock är det lite tråkigt att hon antingen äter upp (vattenpest är en favoriträtt) eller biter sönder alla växter jag provat hittils.

Jag har erfarenhet uteslutande av den rödörade typen, och dessa börjar som femkronor och växer mycket fort första tiden, räkna med att en sådan blir 12-15cm på ett år. Problemet är att om de inte har tillräckligt med plats utbryter bråk i akvariet, genom att det dominerande djuret försöker driva bort de andra genom att nafsa dem i nacken. Detta börjar vid c:a 5 års ålder, då djuren blir könsmogna.

En sak att tänka på innan man skaffar sköldpaddor är att de lever väldigt länge. Rödörade lär leva uppemot 45 år under optimala förhållanden. Jag menar inte att det skulle vara ett problem, tvärtom blir man mycket fäst vid sitt djur, men man skall komma ihåg det. Möjligheterna att bli av med ett djur om man tröttnar är små. (Bortsett från avlivning, förstås).

Sköldpaddor kräver också MYCKET skötsel, helvattenbyten varannan vecka, inklusive pumprengöring varannan gång får man räkna med, givetvis dock beroende på dimensionerna på akvariet och pumpar. Men tro mig, det är mycket jobb år ut och år in. Förhoppningsvis skall jag få lite mindre att göra nu när vattenvolymen växt, och en effektiv pump inhandlas (jag skall köra med en Eheim 2028, och ett bottenfilter har jag tänkt.)

Det finns de som lyckas ha guldfiskar tillsammans med rödörade sköldpaddor, har jag hört, vilket i så fall fungerar eftersom fiskarna är tillräckligt stora för att inte betraktas som mat. Men då belastar man ju akvariet ytterligare, guldfiskar lär också skita ner mycket. Jag är dock tveksam till att detta skulle fungera för mig, eftersom Kajsa aldrig haft sällskap av fiskar (annat än några zebrafiskar, som klarade sig förvånansvärt länge. Kajsa jagade dem dock inte, utan snappade efter dem om de simmade precis framför henne. Beståndet sjönk särskilt då vattnet vid ett tillfälle var grumligt pga en rot.)

Nu vet jag ju inte om det var rödörade du var intresserad av, men här var lite info om dem iaf. Har du några frågor om rödörade, så fråga på bara...
#8 - 1 september 2003 14:24
Eh, ja just det, jag skulle säga att för dessa är 60 liter för litet redan efter ett år, räkna med att för två exemplar skulle c:a 150 liter vara lagom de första 3 åren, för att sedan flytta till sisådär 250 liter när de blir könsmogna. Så småningom kan nog 375 vara lagom för två.

Skulle jag tro, med reservation för att detta är min högst privata synpunkt. Jag är sannerligen ingen expert.
#9 - 1 september 2003 18:26
Jag undrar bara vad minimummåtten för ett kar med 2 rödörade sköldpaddor kan vara?
Sen undrar jag även hur ett sådant kar ska va inrett??
#10 - 1 september 2003 18:50
Jag skulle nog säga att 150l kan vara lagom tills de blir uppåt 2-3år, därefter borde 375 vara lagom (som jag har nu, fast med bara en sköldpadda...).

Inredningen skall bestå av en landdel och en vattendel. Jag har gjort så att jag har så mycket vatten djup som möjligt, och har byggt upp en landdel med hjälp av tegelsten och granit, som motsvarar ungefär 2-3ggr djurets storlek (för två kanske 4ggr ett djurs storlek?). Över denna landdel skall det hänga en kraftig glödspotlight eller värmelampa, där de kan ligga och sola. Detta behövs för matsmältningens skull. Om man vill kan man också ha landväxter här. Sedan är resten av akvariet vatten. Vattendjupet skall vara minst sköldpaddans längd (så den inte bottnar), men gärna mer. Bottnen kan bestå av grovt grus, de älskar att gräva, och eftersom de har tendens att vilja äta sten så har jag grövre sten än som går att äta. Alla typer av vattenväxter jag hittils prövat har antingen med god aptit ätits upp, eller bitits i småbitar, med reservation för det ciklidgräs jag just nu testar, det har tydligen en irriterande struktur, och håller än så länge ihop... Vi får se.

En anekdot: När jag hade två små sköldpaddor (unga rödörade) så bodde de tillsammans med Kajsa i ett 150l, där det också fanns ett fåtal zebrafiskar. För fiskarnas skull hade jag en syresten och luftbubblor, och denna var fantastiskt rolig att leka med för de små. De simmade in i luftströmmen längs botten, virvlade upp till ytan och simmade genast ner igen för ytterligare en tur. Dessutom hade jag då en barkbit (köpt i zooaffär, vi provade med en från naturen, men då blev vattnet snabbt ogenomskinligt) som dessa gärna klättrade upp på. De var så OTROLIGT söta! Tyvärr började de tre bråka så småningom, efter 2-3år ungefär, och vi lyckades trots allt hitta lyckade adoptivföräldrar till de yngre, som inte var lika små längre...
#11 - 18 december 2003 20:09
NEJ, den lilla skulle drunkna och fiskarna skulle dö av salmonella... OCH, akvariet är för litet...

Annons