Vattensköldpadda + fisk?

#1 - 9 mars 2004 21:21
Hejsan!
Jag satt och funderade över om man kan ha vattensköldpaddor och fiskar tillsammans i ett 54 liters akvarium? I så fall vilka fiskar ska jag ta och vilken sköldpadda?
Tacksam för hjälp =)
#2 - 9 mars 2004 22:04
Jag hadde en gulbukad vattensköldpadda tillsammans med hajmalar i ett 375 liters. Det gick bra. 54 liter blir nog för trångt för de flesta sköldpaddor med tiden. Tänk på att vattensköldpaddor blir 10-20år och kräver en del arbete (skitar ner vattnet).
#3 - 10 mars 2004 16:59
Mina skalpaddor har bott med fiskar i flera år och det har gått bra, började med ett gäng guppis, nu är dom massor...tror att skalisarna har tröttnat på dom.
Pansarmalar går också bra, tigerbarbar är lite för långsamma...slöjstjärtar och andra tröga fiskar blir uppmumsade, neontetror älskar dom att äta, provade med klogrodor en gång, dom blev också uppätna, fast då mådde sköldpaddan lite illa ett par dar...grodan har giftigt skinn.
Musslor hade jag i en gång...dom blev söndernipsade.
Men det kanske är olika på olika sköldisar, jag har en gulbukad hona och en lite hane, tror det är en falsk kartsköldpadda (false mapturtle).

Johan.

#4 - 14 mars 2004 11:23
Ja, 54 blir nog väldigt lite... jag har 230l till mina sköldpaddor.... Ps maggot (min kusin är homusexuell)

Annons