Vattensködpaddor ute sommartid?

#1 - 31 mars 2004 07:16
Är det någon här som provat det?
Jag funderar på att göra det i sommar när temperaturen är lagom men vet ej om det är bra för dem.
Ska bygga en damm med solplatta i mitten och "skölpadde" säkert staket runt om.
#2 - 4 april 2004 17:18
Hej det är inget problem att ha sköldpaddorna ute, de måste bara ha tillgång till vatten och skugga.
Du bör även tänka på måsar om du bor i ett område där det bor sådana, de kan faktiskt ta även ganska stora sködpaddor. Övriga rovfåglar har jag aldrig haft problem med, men ävend et beror ju så klart på var du bor. Kanske kan du sätta ett skyddande nät över hela din konstruktion.

Lycka till!
#3 - 4 april 2004 17:42
Många som avlar sköldpaddor låter sina djur gå ute hela sommaren till långt in på hösten , dessa djur får dessutom fantastiska färger tack vare det naturliga sol-ljuset.
#4 - 5 april 2004 05:43
Tack för alla svar. Hur varmt bör det vara i luften?
Fija
#5 - 5 april 2004 06:01
Se till att ha tillräckligt höga kanter så de inte kan ta sig ut!
#6 - 5 april 2004 07:05
Jag har märkt att de klättrar bra, de verkar inte förstå att det är enklare att gå runt hinder. Rakt fram är det som gäller.
Men hur är det med lufttemperaturen, hur varmt bör det vara.
#7 - 5 april 2004 07:27
Vattnet de har ute skall inte vara svalare än 22 grader, Natttemperaturen kan understiga detta något om vattnet är så varmt.
Annars skall sköldpaddorna ha svensk sommartemperatur eller varmare.
Det beror ju lite på vilken typ av sköldpadda du har, läs om vilka temperaturer de har i sin naturliga livsmiljö (tänk då på att kolla både dag och natt temp, kan ju skilja sig ganska mycket åt), rätta dig sedan efter dessa temperaturer.

Annons