Vattenskada?

#1 - 28 mars 2013 02:20
Funderar på att börja med akvarium.
Dock är jag (överdrivet?) riskmedveten.
Jag fruktar vattenskada på parkett. Dvs. om akvariet spricker/läcker.
Hur ofta händer detta?
Finns det några bittra erfarenheter?
#2 - 28 mars 2013 03:04
Vattenskada pga akvarium är inte så vanligt, det är större risk med diskmaskinen:).
#3 - 28 mars 2013 06:47
Sv: Vattenskada?

Har hänt mig att ett 250l en varm dag när vi va norta hela helgen släppte i silikonet nere på bakrutan. Dock intw så stora problen i min lägenhet men grannen under fick totalrenovering. Kolla med ditt försäkringsbolag vad som gäller och täckning osv. Jag har en tilläfsförsäkring. Så jag fick tebax vartenda krona i fiskväg.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
#4 - 28 mars 2013 07:40
Jag har sett detta en gång IRL hos en kille, då var det snålheten som bedrog och bakrutan släppte.
Dom gånger man hört om det i butiken så brukar IKEA slutligen komma upp i samtalet, dom bygger inte akvariebänkar.

Sen har jag pratat med försäkringsbolaget och den jag hade o göra med fann det hela lite lustigt.
Tydligen så finns det långt värre saker som folk inte tänker på, diskmaskiner, vvs, hemmapulare osv.
Personligen så hade han handskas med flera ismaskins baserade skador(såndär USA inspirerad pryl som dom har på kylskåpsdörren).
Kort o gott, akvarier kan läcka men gör du inget dumt så har du andra större risker hemma.

//NiXoN
#5 - 28 mars 2013 07:48
subtilis skrev:
Funderar på att börja med akvarium.

Dock är jag (överdrivet?) riskmedveten.

Jag fruktar vattenskada på parkett. Dvs. om akvariet spricker/läcker.

Hur ofta händer detta?

Finns det några bittra erfarenheter?

Om du köper ett NYTT akvarium från någon känd tillverkare, bra bänk, väger in bänk/akvarium så de står rakt och lika belastning på alla fötterna även med fyllt akvarium så ska du inte ha något stort problem de första 10-20 åren...

Några månader efter uppstarten är det bra att kolla att akvariet fortfarande står rakt, inte skjevar etc om du skulle fått lite sättningar i golvet. Om det inte står perfekt rakt, justera.

Gör så 2-3 år senare också.

Nästa problem är väl rent praktiskt om du slabbar mycket utanför när du donar med akvariet och försöker fånga någon fisk, plantera en växt etc. Där kan du ju skaffa en bit billig plastmatta och klippa ut så den kan skjutas in under akvariet (hål/slits för benen) och som räcker en meter ut. Den lägger du ut när du ska göra storservice så kan du vänta några minuter med att torka upp småskvätt.
#6 - 28 mars 2013 12:00
Sv: Vattenskada?

Det här har jag också funderat på, har ett 540l ståendes på en hemma snickrad bänk av reglar (45*145mm reglar) denna har slagit sig mot golvet men akvariet står stadigt och plywooden som akvariet står på är plan (så vitt jag märkt.) under ena hörnet som inte når ner till samma nivå som dom andra tre har jag lagt en form av list som stabiliserar. Detta borde väl va nog eller är jag ute å cyklar?

Skickat från min LT18i via Tapatalk 2

Annons