"Vattensamlingen"

#1 - 12 december 2012 10:17
Jaha ja, då har man ju flyttat, så även mina kar.
Inredningen är inte på något sätt optimal efter flytten, åtminstone inte estetiskt, men för fiskens skull är den okej.
Detta bevisligen då mina Archocentrus nu har lekt 2 gånger inom loppet av knappa månaden.

Tänkte i denna tråd nu samla info. om mina kar, vad som sker med de och vad som komma skall. Nog för att det kan bli ett par turer fram och tillbaka med olika kar och därmed finns en liten risk för er som vill följa det hela att det blir "rörigt" att gå ihop till en tråd.

Men faktum är att både Mats Akvariestugan & Pia's "Tvättstugan" funkar mkt bra, jag tycker själv det är behagligt att följa flera kar och dess utveckling i en samlad tråd, man slipper leta runt efter olika trådar etc. Så jag följer det exemplet och börjar nu med att hålla mig till 1 tråd (blir 2 som parallellkörs ett tag då jag för en stund till vill separera "Nystart Tanganyika 167 L hallkar", bara för att låta projektets början bli lite mer enkel...)

Nedan finns länkar till tidigare trådar och de kar av de berörda som faktiskt är igång med "samma" setup:

180 l sa
"Nystart Tanganyika 167 L hallkar"
54 Liter snäcklekare?
Dennerle 20 liters nano med räkor
"Rädda" lite Archocentrus yngel
#2 - 12 december 2012 10:22
Trevligt , tråden skall följas :)
#3 - 12 december 2012 10:23
PiaJo skrev:
Trevligt , tråden skall följas :)

Kul :)
Jag sitter ju som du vet klistrad framför just "Tvättstugan" & Akvariestugan, sedan följer jag fler mindre separerade trådar med givetvis, men det är så go stämning i era långa mystrådar :)
#4 - 12 december 2012 10:32
Gôtt!:)
Som Pia säger; tråden skall följas!
:)
#5 - 12 december 2012 10:37
Gôtt!:)

Som Pia säger; tråden skall följas!

Tummen upp för det :D

BTW, Mats nu är det dags att börja gagga inredning snart. Jag ska slänga in ett foto av min tangabakgrund här strax så får du se vad jag pysslar med.
Hade även (som jag skrev i tangatråden Nystart Tanganyika 167 L hallkar #21) tänkt skapa lite klippblock som ansluter mot bakgrunden där jag sedan kan addera med riktig sten för att ge sessorna mkt fina små håligheter att bosätta sig i och starta koloni.
#6 - 15 december 2012 22:05
En till synes underbar lördag spenderas framför Zoopet i tillfrisknandet från de dagar som varit med niagarafall i både ögon och näsa, nysattacker och diverse svullna ögon mm. Idag kan jag dock nästan andas, nästan sluppit näsans knöl och jag kan se. Nedan ser ni min nuvarande aktivitet... :D

[ATTACH=CONFIG]58417[/ATTACH]
#7 - 17 december 2012 12:49
Sådär, då var vattenbyten gjorda i samtliga 4 kar, rutorna skrapade och PMDD samt EC ipytsat.

Fortsättning med bakrgunden till 167L tangakaret som är på G kan inte göras mkt mer än att finslipas på i form samt "smala" till. Detta då silikon är slut sedan igår kväll och pigment är på G på posten.
#8 - 17 december 2012 18:24
"Vattensamlingen"

Var på ArkenZoo här i LKPG idag. Såg ett såå fint Ap. Viejta par, samt några snygga Ap. agassizii. Vill ha!
Meen, får vänta lite. Tur att tålamodet är bättre nu än för ett par år sen :p
#9 - 17 december 2012 21:38
Hmm, jag har ju ett par Archocentrus multispinosus, men önskar även ett par med Cleithracara maronii, Nyckelhål (Såg att det fanns på Arken idag, kanske skulle boka imorrn? Hmm igen...
Sen är jag grymt sugen på ett par med Laetacara curviceps, Kurvciklid, frågan är om det blir för många ciklider av ungefär samma storlek i mitt kar på 180 L? Känns tyvärr så? I såna fall Nyckehål, eller Kurvciklid? (Den ena utesluter inte den andra i framtiden, men just nu menar jag).

Sen blev jag ju återigen lite småkär i Ap. bl.a. Apistogramma agassizii & viejita. Där blev det ytterligare en sorts firre i leken. Till sist Vill jag ha ett stim corysar typ Corydoras panda eller Corydoras duplicareus och gärna någon tetra typ Hemmigrammus bleheri, Rödmunstetra eller Hyphessobrycon amandae, Kolglödstetra.

Det finns även här i "stimsortimentet" mååånga fler fina firrar man önskar, men just nu är dessa högt på listan.

Kom gärna med egna förslag om ni har, men först gärna lite feedback på ovanstående som sagt.

Hjälp mig fundera lite här, motivera gärna lite hur ni tänker med storlek på kar, antal fisksorter etc.
#10 - 17 december 2012 23:00
Jaha, då har man fnulat runt lite, läst i läckra trådar och hittar ännu mer spännande att läsa den kommande tiden.
Ska mot min vilja slänga mig sängen, glo på lite Tv och sova, är trots allt stand-by för jourpass på jobbet till och med onsdag. Så bra om man är något sånär pigg. Klipptid 10:00 imorrn, sen en kort sväng in på Arken för att säga hej till nyckelhålsparet.

Hoppas på lite tips, idéer & feedback på föregående inlägg imorgon när jag loggar in.

Natt på er folks :D
#11 - 18 december 2012 20:09
Jaha, ja. Undras var tusan jag ska göra av mina paletter när jag drar igång tangakaret i hallen efter jul... Hmm.
#12 - 24 december 2012 23:11
"Vattensamlingen"

God Jul på er allihop :)

Lite sent men nog såväl är ju julen icke över. Mys och lev väl i alla stugor :)

Med vänlig hälsning, Niklas
#13 - 25 december 2012 13:45
Experiment:

Hahaaa, jag har ett litet hemligt experiment på G. Inget som direkt har med just fisk att göra, men såväl akvaristik :D
Jag återkopplar längre fram, kan hända att det dröjer till i vår innan jag får resultat. Men kanske, gör det någon nyfiken ;) :p

Tangakaret:

Kan tillägga att jag har pysslat lite mer med bakgrunden till tangakaret, nästan hela "grundmålningen" med husfix är klart. Dock skall ett nytt paket husfix inhandlas, det räckte inte riktigt med ett paket. Kanske, men som sagt skralt är det så något mer pigment kan ej garanteras, blir nog helt i gråskala detta. Kommer hur som helst bli fanken så mkt bättre än att se tapeten på andra sidan karet :D
Bilder kommer, håll utkik även i tangatråden.

Sovrumskar #2:

I mitt 54L levandefödare kar så testas JBL's BioCo2 100 "mäsk" system. Det bubblar lite, men kan vara så att jag ej fått det riktigt tätt, tycker det är rätt lite bubblor som rusar fram från syrestenen. Skall sätta en flaska mäsk idag för att jämföra, både bubbelmängd samt effekt på växtligheten...

54 L i badrum:

Kan även tillägga att min red/black endlers hona lyckades leverera lite yngel, har dock endast sett 3 överlevare so far, men klarar de sig bland alla andra yngel så är det skoj.

Julklappar...:

Jaha, mkt mer än så, förutom att jag är grymt avundsjuk på Pia och hennes macro som hon fick i julklapp så är allt väl. :D
#14 - 25 december 2012 18:42
Jaha ja, då sitter man med ett glas rött och lite Merci choklad. Vinet finns kvar sedan middagen (utsökt kalkon, skysås samt hasselbackspotatis och rönnbärsgelé) och chokladen är en del av julklappen från farfar.

Så vad göra då, jo! In på Zoopet, softa oc läsa lite härliga trådar. Och när jag ändå är här, varför inte slänga in lite bilder i tangatråden med bilder på bakgrunden, so far... Samt lite bilder här på vad som är mitt första Co2 mäsksytem, hoppas på att det sakta börjar bubbla i flaskan imorgon.

Det är inte riktigt färdigt ännu, men till dess att så är fallet så får det gå som det är.
Jag har alltså 2 1,5 liters PET flaskor med mäsk, samt 1 1,5 liters PET flaska som säkerhetsflaska, innan Co2:n går via en luftslang och ut i en diffusor i karet.

[ATTACH=CONFIG]58556[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]58557[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]58558[/ATTACH]

Nicke
#15 - 25 december 2012 20:54
ApeviaX skrev:
God Jul på er allihop :)

Lite sent men nog såväl är ju julen icke över. Mys och lev väl i alla stugor :)

Med vänlig hälsning, Niklas

God jul på dig med!

jag sitter just nu själv och softar framför zoopet en stund :D
#16 - 25 december 2012 21:02
God fortsättning, Nicke!
Skönt "kemilabb" du har där.:);)
#17 - 25 december 2012 21:04
"Vattensamlingen"

Hej på er :)

Jo, nog är det kemi alltid, på hög nivå dessutom :D haha, kanske exploderar mäsk inatt :p
Nej, men spännande är det :)

Förresten vad tycker ni. Om mina funderingar angående fisksammansättningen ett par inlägg upp?

God fortsättning på er 2 också. :D

Nicke
#18 - 26 december 2012 14:03
Hoppsan, miss i Co2 systemet?

Har upptäckt ett problem med den design på mäsk systemet jag körde igång igår.
Nämligen det att om slangen som går till reningsflaskan lossnar vid backventilen så kommer övertrycket i flaskan "pumpa" ut vattnet likt häverteffekten, rakt ut på golvet. Inte bra. Hur fanken ska jag lösa detta? Ska jag skippa reningsflaskan? Samma sak kan ju dock hända om slangen som går in i karet lossnar vid backventilen så hur fanken löses detta? Vill ju inte komma hem med vatten på hela golvet.

Jag har byggt systemet enligt denna guide, dock ej med något innerfilter, inte ännu iaf.

Nicke
#19 - 26 december 2012 14:32
Jag hänger inte riktigt med här, hur ska trycket få vattnet att rinna ut? Du har väl slangarna i korken/överdelen av flaskan, och där är ju bara co2/luft...:)?
#20 - 26 december 2012 14:37
ansjo skrev:
Jag hänger inte riktigt med här, hur ska trycket få vattnet att rinna ut? Du har väl slangarna i korken/överdelen av flaskan, och där är ju bara co2/luft...:)?

Jo jag upptäckte detta när jag såg att det var någon droppe vatten i en av backventilerna som var kopplad mellan t-kopplingen och reningsflaskan. Troligen hade vattendroppen kommit dit när trycket ökade och slangen inte var helt torr.

Eftersom att reningsflaskan innehåller lite vatten för att delvis agera bubbelräknare så började det rinna vatten ur slangen när jag tog bort slangen från backventlien för att tömma den på vatten. Detta just likt häverteffekten. Min teori är att det blir så p.g.a det höga trycket i reningsflaskan och därav trycks vattnet upp och ut i slangen, så även om trycket sjunker så fortsätter det rinna p.g.a häverteffekten.

Hängde du med på hur jag menar nu?
#21 - 26 december 2012 14:49
Jepp, men bubbelräknare har du annars via slangen som går ner i karet. Jag skulle personligen inte vilja ha risken att få ner vatten vare sig från mäsken eller reningsflaskan till karet. När jag körde mäsk hade jag de flesta gångerna ingen reningsflaska....:)
#22 - 26 december 2012 14:52
ansjo skrev:
Jepp, men bubbelräknare har du annars via slangen som går ner i karet. Jag skulle personligen inte vilja ha risken att få ner vatten vare sig från mäsken eller reningsflaskan till karet. När jag körde mäsk hade jag de flesta gångerna ingen reningsflaska....:)

Hur menar du att slangen agerar bubbelräknare?

Så du menar att jag bör ta bort reningsflaskan och låta en slang gå direkt från T-kopplingen där båda mäskflaskorna löper samman att kopplas direkt till diffusorn med backventil där mellan?
#23 - 26 december 2012 14:57
Du ser på slangen som går till diffusorn när bubblorna går ut om jag inte ser fel?
Din diffusor, är det som en vanlig syresten fast i plast?
#24 - 26 december 2012 14:59
ansjo skrev:
Du ser på slangen som går till diffusorn när bubblorna går ut om jag inte ser fel?

Din diffusor, är det som en vanlig syresten fast i plast?

Hmm okej, alltså slangen som går till diffusorn (en sådan kula i plast som medföljer Eheims luftpumpar) är ju full med endast Co2 så jag ser ju inte direkt några bubblor etc. via slangen?
#25 - 26 december 2012 15:09
ApeviaX skrev:
Hmm okej, alltså slangen som går till diffusorn (en sådan kula i plast som medföljer Eheims luftpumpar) är ju full med endast Co2 så jag ser ju inte direkt några bubblor etc. via slangen?

Nä, men du ser när en bubbla går ut genom diffusorn eftersom det då kommer gasbubblor. Kommer det bubblor hela tiden har du bra kräm på co2, men den kommer att avta något isf och trycka ut dem stegvis.
Nackdelen med en sådan diffusor är att du får inte ut gasen i karet, utan bara en liten bubbla som stiger mot ytan utan att avge så mycket co2 till karet.
Hade du istället satt slangen framför utblåset på en pump får du ut gasen i karet och co2-bubblorna hamnar ofta under bladen på växter och kan då avge co2:n under längre tid eftersom gasen har längre kontakttid med vattnet.
#26 - 26 december 2012 15:13
ansjo skrev:
Nä, men du ser när en bubbla går ut genom diffusorn eftersom det då kommer gasbubblor. Kommer det bubblor hela tiden har du bra kräm på co2, men den kommer att avta något isf och trycka ut dem stegvis.

Nackdelen med en sådan diffusor är att du får inte ut gasen i karet, utan bara en liten bubbla som stiger mot ytan utan att avge så mycket co2 till karet.

Hade du istället satt slangen framför utblåset på en pump får du ut gasen i karet och co2-bubblorna hamnar ofta under bladen på växter och kan då avge co2:n under längre tid eftersom gasen har längre kontakttid med vattnet.

Okej där ser man, antar att det är därför nissen i guiden använder ett innerfliter, för att sprida Co2:n bättre i karet? Kan göra så, alternativt fästa diffusorn vid utblåset från ett ytterfilter?
Anledningen till att jag satt den nere vi booten vid ett lugnt ställe är att det på min JBL BioC02 100 flaska står att det ej ska bubbla där det är för mkt rörelse i vattnet?

Men summan av kardemumman blir då alltså att ta bort säkerhetsflaskan och köra ner Co2 gasen direkt i karet samt att ge bubblorna mer fart med hjälp av rörelse från något filter etc? Och gör jag så, riskerar jag ej något konstigt övertryck som kan få slangen att lossna fårn backventligen och därmed tillåta vatten att rinna likt häverteffekten?

Nicke
#27 - 26 december 2012 15:24
Lossnar slangen är det med all säkerhet inte från backventilen;). Har du bara en väl fungerande backventil får du inte ut vattnet från karet iaf:p...
Fördelen med en "egen" pump till gasen är att du kan ha en timer på den, så den inte kör ut gasen i karet under nattetid. När timern stänger av pumpen som slår sönder co2-bubblorna, kommer dessa bara att stiga direkt till ytan och den korta tiden inverkar inte nämvärt på karet. Kör du däremot ut gasen i karet även nattetid är det stor risk för syrebrist i karet...
#28 - 26 december 2012 15:27
ansjo skrev:
Lossnar slangen är det med all säkerhet inte från backventilen;). Har du bara en väl fungerande backventil får du inte ut vattnet från karet iaf:p...

Fördelen med en "egen" pump till gasen är att du kan ha en timer på den, så den inte kör ut gasen i karet under nattetid. När timern stänger av pumpen som slår sönder co2-bubblorna, kommer dessa bara att stiga direkt till ytan och den korta tiden inverkar inte nämvärt på karet. Kör du däremot ut gasen i karet även nattetid är det stor risk för syrebrist i karet...

Aha!, då får jag trycka in ett litet innerfilter som får agera "reaktor" (antar att det är vad man gör?) med timer på.
Okej, alltså backventilerna funkar ju kanoners så det ska ej var något problem.

anlendingen med att man kör säkerthetsflaska är väll att man inte vill få in mäsk i karet, utan i flaskan istället. Men dett akn ju endast ske om flaskorna med mäsk välter, så sålänge det ej sker är säkerhetsflaskan endast onödig? Och dessutom antar jag att det tar längre tid och mer krut för att få samma effekt som utan den?
#29 - 26 december 2012 15:35
Ja, plus att du slipper riskera att få in mäsk i karet. Men hur stor är den risken;)...?
#30 - 26 december 2012 15:39
ansjo skrev:
Ja, plus att du slipper riskera att få in mäsk i karet. Men hur stor är den risken;)...?

Japp, då så. Jag fixar ett litet innerfilter som får slå sönderna bubblorna och sen tar jag bort säkerhetsflaskan då.
Men till dess att jag har mitt lilla innerfilter på plats, bör det väll ändå inte vara några större problem med att låta Co2 gå hela dygnet vid strilröret från mitt 2217?
#31 - 26 december 2012 15:41
Nej, det lär inte bli några större problem eftersom gasen knappt hinner lösa sig innan den når ytan:).
#32 - 26 december 2012 15:42
"Vattensamlingen"

Men är det då ändå bättre att köra så med diffusare vid ett utblås eller utan det vid botten under tiden? Vid ger mest effekt tror du?
#33 - 26 december 2012 15:49
Vid botten under ett utblås, som kör ut bubblorna så de har kontakt med vattnet så lång tid som möjligt och gärna hamnar på undersidan av bladen på växterna:).
#34 - 26 december 2012 17:00
ansjo skrev:
Vid botten under ett utblås, som kör ut bubblorna så de har kontakt med vattnet så lång tid som möjligt och gärna hamnar på undersidan av bladen på växterna:).

Ajaj, då kör vi på det under tiden ;)
#35 - 28 december 2012 21:27
"Vattensamlingen"

Herre min ge. Anubias är fan odödliga små ting. Plockade idag hem en liten fisktransportpåse som jag hade slängt ner några små anubiasplantor i för över 1 månad sedan, och säkert lite till. Dessa åkte ner i samband med en rensning och "nyplantering" av anubias på rötter. Dessa rötter befinner sig i en väns kar.

Hur som haver, de har legat i mer eller mindre obefintlig miljö vad det gäller ljus, dessutom endast med de små droppar vatten som liksom fanns på de samt något halvdant andetag inblåst i påsen innan den förslöts. Där har de nu alltså vuxit och skapat nya fina blad samt friska rötter.

Så tillsammans med en av mina gamla rötter (som dessutom trots torka sjönk direkt... Har iofs varit i kar förut...) har de nu bildat en vacker pjäs som ligger i blöt inför morgondagens vattenbyte. Då ska roten med dessa små överlevare till anubiasplantor återigen få bebo ett av mina kar.

Häftigt tycker jag :D
#36 - 28 december 2012 21:46
"Vattensamlingen"

Kom att fundera lite över recept för mäsk till Co2... Jag provar just nu detta:
Recept1 liter vatten

1 dl strösocker

1,2 tsk välling

1 krm bikarbonat

0,5 krm torrjäst
, kan man tweaka det på något vis och så att säga få en mer kraftfull mix?

Receptet hittade jag här.

Nicke
#37 - 28 december 2012 22:58
Sv: "Vattensamlingen"

Det brukar sägas att med mer jäst får du en kraftigare jäsning som dock varar kortare tid för sockret tar slut. Vet inte om det stämmer då jag mest kört standardrecept. Lämpligaste sättet att öka effekten är nog att köra fler flaskor, ex 3st varav du byter en var 5e dag.
#38 - 29 december 2012 15:01
Det brukar sägas att med mer jäst får du en kraftigare jäsning som dock varar kortare tid för sockret tar slut. Vet inte om det stämmer då jag mest kört standardrecept. Lämpligaste sättet att öka effekten är nog att köra fler flaskor, ex 3st varav du byter en var 5e dag.

Ja, jo det är klart. Men nu blir jag ju lite extra fundersam då. Detta därför att enligt nissen som jag länkade till i tidigare inlägg, samt hans recept så skall det räcka att byta en flaska varannan vecka. Då går det åt en väldans massa socker framförallt.

Men om jag vill ha en bladning med bättre tryck baserad på receptet jag provar nu (det som jag klistrade in i tidigare inlägg) och då kanske byta flaska runt 8:e-10:e dag någonstans där, hur skall man då dosera om receptet så att säga?
Klart att något definitivt svar är svårt att ge då det beror på allt från rumstemperatur till storlek på akvarie etc. Men ja, någon sånär gissning vore trevligt.

Nicke
#39 - 29 december 2012 15:18
ApeviaX skrev:
Kom att fundera lite över recept för mäsk till Co2... Jag provar just nu detta:

, kan man tweaka det på något vis och så att säga få en mer kraftfull mix?

Receptet hittade jag här.

Nicke
Det verkar vara ett bra recept, kör på det då en massa co2 under kort tid bara kommer att bli struligt. Bättre det puttrar på lite långsammare och man hinner med. Tänk även på att beställa PMDD, det kommer att gå bra mycket mer om du kör med co2.
#40 - 29 december 2012 15:20
När jag körde mäsksystem i min 250l burk så var jag tvungen att byta 1flaska i veckan. Körde med 2st 1.5l pet med mäsk och en som renings flaska som var fylld till hälften med vatten.
Funkade kanon men visst går det åt socker. Jag körde systemet ett par månader men sen värderade jag min tid högre och köpte mig ett trycksatt system, tror faktiskt det blir billigare i längden men det tar ju några år innan man når brytpunkten ;)
#41 - 29 december 2012 15:41
KristianE skrev:
När jag körde mäsksystem i min 250l burk så var jag tvungen att byta 1flaska i veckan. Körde med 2st 1.5l pet med mäsk och en som renings flaska som var fylld till hälften med vatten.

Funkade kanon men visst går det åt socker. Jag körde systemet ett par månader men sen värderade jag min tid högre och köpte mig ett trycksatt system, tror faktiskt det blir billigare i längden men det tar ju några år innan man når brytpunkten ;)
Något som nog de flesta gör efter en kort tid med mäsk...om de fortsätter med co2 dvs.
#42 - 29 december 2012 15:45
ansjo skrev:
Det verkar vara ett bra recept, kör på det då en massa co2 under kort tid bara kommer att bli struligt. Bättre det puttrar på lite långsammare och man hinner med. Tänk även på att beställa PMDD, det kommer att gå bra mycket mer om du kör med co2.

Ja, men då kör jag vidare här helt enkelt :D Och PMDD finns för ett tag framöver i alla fall, beställde ju en del när jag började med torrmix för runt 1,5-2 år sedan ;) Kör nu på full dos vid vattenbyte samt i mitten mellan vattenbyten och det funkar kanon :D

(Just nu dock ej torrmix utan en lite mer koncentrerad dos som jag gjorde enligt receptet på Haack's sida och sedan så att säga koncentrerade till).

KristianE skrev:

Ja, jo nog går det åt som sagt, och nog vill jag helst köra trycksatt Co2, med pH kontroller och hela baletten, men har ju icke jobb så det räcker till de räkningar jag har ens, så jag håller tummarna för en intervju "del 2" som är på nu i januari, har jag tur så löser det det ekonomiska och mitt liva, med idéer och akvaristiken samt foto kommer skena i fart :D
#43 - 29 december 2012 16:42
Fanken då, jag hittade ett gäng vackra Xenotoca variata på Arken i Linköping. Men hade ju inga cash. Hittar inte på någon av de listor som Arken beställer ifrån, så hoppas det finns kvar ett gäng nästa vecka, ska nog sno åt mig iaf 1+2 då tänkte jag... :)
Skall även dra hem 2 st. Limia nigrofasciata honor till för att utöka den gruppen lite :)
#44 - 29 december 2012 18:26
Eftersom jag nu det senaste året ytterligare har ökat intresse för just levandefödare, ex. guppy, platy, svärdbärare & limia mfl. och dessutom nu hittade Xenotoca variata (som jag skrev i förra inlägget) så var jag ju bara tvungen att försöka hitta en video på de underbara Xenotoca på YT. Efter lite klickade hittade jag en video som var rätt kass, men i listan till höger med liknande klipp hittade jag muppy / golly beror på hur man vill se det. Nog för att jag visste att det i teorin går att korsa levandefödarna ganska hejvilt, men aldrig sett denna typ av resultat.

Så galet det kan bli...

Ser rätt okej ut tycker jag, men de blir ju sällan fertila och personligen gillar jag ju vildvarianter, och försöker eftersträva att komma åt dessa ofta oansenliga men mkt vackra fiskar. Men ville bara visa klippet för någon som kanske blir nyfiken?

En vildvariant som jag gillar skarpt är denna platy, Xiphophorus variatus. Klippet nedan visar just sådana i det fria :D Dessa finns odlingsformer på i zoobutiker, då mer kända som indianplaty...

Tänk att få tag i ett gäng sådana juveler.... :)
#45 - 29 december 2012 18:32
Nu blir det mkt tjatter med mig själv här, men jag tänkte att jag gör så att jag nedan slänger in lite funderingar som jag skrev tidigare i tråden, detta då jag snackade lite Co2 och det han att rinna iväg någon sida. Så ger det hela en ny chans att läsas och reflekteras över här nedan.

Kopierat från inlägg #9 i denna tråd:

"Hmm, jag har ju ett par Archocentrus multispinosus, men önskar även ett par med Cleithracara maronii, Nyckelhål (Såg att det fanns på Arken idag, kanske skulle boka imorrn? Hmm igen...
Sen är jag grymt sugen på ett par med Laetacara curviceps, Kurvciklid, frågan är om det blir för många ciklider av ungefär samma storlek i mitt kar på 180 L? Känns tyvärr så? I såna fall Nyckehål, eller Kurvciklid? (Den ena utesluter inte den andra i framtiden, men just nu menar jag).

Sen blev jag ju återigen lite småkär i Ap. bl.a. Apistogramma agassizii & viejita. Där blev det ytterligare en sorts firre i leken. Till sist Vill jag ha ett stim corysar typ Corydoras panda eller Corydoras duplicareus och gärna någon tetra typ Hemmigrammus bleheri, Rödmunstetra eller Hyphessobrycon amandae, Kolglödstetra.

Det finns även här i "stimsortimentet" mååånga fler fina firrar man önskar, men just nu är dessa högt på listan.

Kom gärna med egna förslag om ni har, men först gärna lite feedback på ovanstående som sagt.

Hjälp mig fundera lite här, motivera gärna lite hur ni tänker med storlek på kar, antal fisksorter etc.
"

Nicke
#46 - 30 december 2012 17:44
Jösses vilken dag ute i halkan. Familjen styrde mot farmor för ett besök med lite fika och enklare mat. Vägen dit gick i alla möjliga hastigheter, dock inte över utan under rekommenderad hastighet. Fläckvis, bra sträckor och mestadels ren isgata. Nu är vi återigen hemma, men sista biten runt 500-700m uppförsbacke precis innan huset var bara att ge upp, så vi parkerade bilen nedanför vid en ficka och hasade och sakta men säker tupp och in i stugvärmen.

I bilen satt jag med min iPad och läste ju här på Zoopet, försökte även posta ett gäng bilder på 3 av mina kar, för att bara visa upp den enkelhet med för tillfället det som är, "släng ner allt så att man kan starta upp karen efter flytt scape" Tapatalk vägrar dock ibland att ladda upp vissa filer från min iPhone, så jag fixar det här från datorn nu istället.

Bilderna är fotade med min iPhone, men det är iaf bilder och nya med bättre kvalitet dyker upp framöver :) Så håll till godo :)

180 L kar i sovrummet som tillfället bebos av mitt multispinosa par (som återigen leker som kaniner och har en fin liten kull) & 4 Black Molly 1+3(dessa har en polare odlat) samt 3 ancistrus 1+2 (som min polare odlat även de).

[ATTACH=CONFIG]58798[/ATTACH]

54 L "levandefödarkar" i sovrummet, detta bebos av 4 svärdbärare 2+2 (dessa är avkommor till fisk som polaren odlat), 1+2 Limia nigrofasciata, 2 Black Molly ungfiskar (dessa är avkommor till fisk som polaren odlat), 1 ungfisk från de yngel jag drog upp från mina multispinosor samt ett par endlers guppy, leopard variant.

[ATTACH=CONFIG]58799[/ATTACH]

54 L endlers kar i badrummet. Här simmar alltså den sista överlevande körsbärsräkan (skall utöka gruppen nu när karet satt sig och jag sett att den äter bra samt ömsar fint) tillsammans med, 1 ungfisk (hona) som är avkomma till mitt leopard endlers par, 1 par endlers pink/red variant, 1 endlers red/black hona samt ett gäng yngel från både pink/red & black/red honorna. (tanken var att hålla dessa så rena som möjligt, därav kommer föräldrarna att få egna kar framöver, sen får vi se exakt hur det blir med ynglen. Troligtvis får de lunka vidare som en vacker färgkaskad av endlerskorsningar framgent.

[ATTACH=CONFIG]58800[/ATTACH]

Nicke
#47 - 30 december 2012 19:55
Jaha, lite mer fiskbilder kanske?

Glor du på?!
[ATTACH=CONFIG]58801[/ATTACH]

Den vackra krigaren
[ATTACH=CONFIG]58802[/ATTACH]

Det stolta paret som återigen vaktar en kull småttingar.
[ATTACH=CONFIG]58803[/ATTACH]

Archocentrus ynglet/ungfisken som har överlevt (ett av de små krypen jag skrev om i tråden "Rädda" lite Archocentrus yngel). Hack i häl ser vi min Limia hane.
[ATTACH=CONFIG]58804[/ATTACH]

Nedan följer 2 något mörka bilder på 2 av mina Limia nigrofasciata. Att bilderna är mörka gör mig inget, tycker det blev rätt okej, så jag låter de vara så ;)
[ATTACH=CONFIG]58805[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]58806[/ATTACH]

Nedan följer ett gäng bilder från 54 L badrumskaret med endelers.

[ATTACH=CONFIG]58807[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]58808[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]58809[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]58810[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]58811[/ATTACH]

Kom på mig själv med att ha skrivit både red/black & black/red när jag nämner en av mina endler varianter, det skall alltså vara red/black. Ska försöka skriva rätt framöver :p

Hoppas det fanns något skoj att se :)

Nicke
#48 - 1 januari 2013 18:23
Det är ju inte utan att man funderar lite, alltså angående multispinosornas yngel. Igår var de en halv miljard, idag decimerat till ett par 10 tal små knattar. Visst, en del dör av naturligt, en del får kanske inte kök, en del blir käk o.s.v. Men jag blir lite nyfiken på lite närmre vad som göra att just denna snabba decimering sker vid mer eller mindre samma tidpunkt efter varje lek. Föräldrarna vaktar mkt duktigt och jag tror varken mina ancistrus eller black molly har snott några som käk? Men kul att se hur de vaktar och har sig, man vill inte sticka ner handen för då hugger hanen haha :)

Denna gång tänker jag inte störa och sno åt mig några att dra upp vid sidan om, utan nu får de gå och köra sitt race :)
#49 - 1 januari 2013 18:26
Du har inga tetror i det karet?
#50 - 1 januari 2013 18:27
Väldigt fina levandefödare, Ape!:)
#51 - 1 januari 2013 18:30
Nehepp, kanske man skulle ta sig friheten att sätta några rader till på pränt. Nu när vi har nytt år och nya möjligheter fortfarande framför oss så vill jag såhär lite i efterhand passa på att önska alla er som smyger in här ett riktigt Gott Nytt År med all glädje och tur framöver :)

Kan också passa på att nämna lite hur det ser ut och hur planerna går...
Just nu så lunkar karen på i lugn takt, som jag skrivit tidigare utan direkt planerad "scape" då jag ville få igång karen lagom snabbt efter flytten och dessutom inte såg mkt i "dimman" som blir när man river runt lite. Med andra ord är allt "nerslängt" men sedan nrä vattnet klarnat så har jag väll spridit ut växterna något lite grann för att ge de mer ljus, inte tänkt mkt på scape som sagt. Anledningen till detta är både att jag inte hade någon definitiv idé om hur jag vill "möblera" denna gång, dessutom ville jag se att allt drog igång fint och nu när balansen börjar infinna sig och växterna är gladare än någonsin så tycker jag gott att det kan få bli en djungel som lyser grönt där fiskarna får lunka ett tag, sedan kan jag ju alltid fixa lite mer kul inredning när jag så känner.

Kort och gott, fiskarna mår prima, växterna börjar se riktigt glada ut, vattnet doftar kanongott, och utöver en avsaknad av en supersnygg estetisk bild i karet så är det mesta kanon. SÅ vi kör härifårn och tar det lite pö om pö :D
#52 - 1 januari 2013 18:33
ansjo skrev:
Du har inga tetror i det karet?

Nix, men det ska till, jag har dock en känsla av att de jag skall inhandla framöver inte har något med saken att göra :p
Som sagt bara Black Molly 1+3 samt 1+2 ancistrus. Detta är ju fortfarande ett förhållandevis ungt par, och jag har ju fortfarande svaga misstankar om att de helt enkelt inte har riktigt tålamodet med sig? Tekniken har de och vaktar fint, men vem vet, de kanske slarvar lite?

Väldigt fina levandefödare, Ape!:)

Tackar tackar, här kommer det ju utökas framöver, förhoppningsvis får jag nys i ett par Xenotoca variata i veckan om de finns kvar på Arken här i stan, sedan har jag ju planer på att smyga in och kidnappa lite endelers hos dig, men det ska jag inte prata högt om så du får nys om det ;) :p

Som sagt idéer och planer finns, och det kommer smygas in lite tjöt här då och då angående detta framöver :)
#53 - 1 januari 2013 18:36
SÄkerligen de själva som ska hålla inne stimmet och ett och annat yngel slinker ner i strupen istället för spottas ut bland de andra. De är jäkligt snygga iaf:)!
#54 - 1 januari 2013 18:39
ansjo skrev:
SÄkerligen de själva som ska hålla inne stimmet och ett och annat yngel slinker ner i strupen istället för spottas ut bland de andra. De är jäkligt snygga iaf:)!

Haha, vet du jag satt nyss och studerade de lite mer noggrannt och det är en teori som är fullt möjlig, inte sett detta ske, men som sagt det händer säkert både 1 och 2 gånger ;)

Tackar, jag gillar de skarpt, bl.a har de en fin sammanhållning, men även rent fysiskt vid fin fysik och snygg täckning, mkt fin ren gul färg med tydliga svarta markeringar när de ej leker, sedan unde roch efter lek är framförallt hanen mörkt blå till svart med endast få gula fält. Mkt trevligt. Har ju sett andra multispinosor, ex. Mathias som är mer rödaktiga åde på kroppen och i ögonen. Olika sorter eller odlingsform ev.?
#55 - 1 januari 2013 18:41
Som jag tidigare skrivit ett par gånger så är jag ju fundersam på fiskammansättningen framöver, Kurvciklid & nyckelhål är jag mtk sugen på att addera som vänner (förhoppningsvis) till mina multispinosor. Kanske får det bli ett av alternativen och ej båda då det trots allt är 180 L och inte mer att simma i... Sedan kommer stimmet att funderas över, men i och med att det blir en beställningsfråga så ska jag fnula lite på cikliderna först... hmmmm
#56 - 1 januari 2013 18:42
Det får du fråga andra om, jag är ganska nollad när det gäller mer ingående på dessa ciklider:). Mats kan nog svara på den frågan lite bättre, men jag tror nog att du har en bra tankegång där:).
#57 - 1 januari 2013 18:44
ansjo skrev:
Det får du fråga andra om, jag är ganska nollad när det gäller mer ingående på dessa ciklider:). Mats kan nog svara på den frågan lite bättre, men jag tror nog att du har en bra tankegång där:).

Ja just så är väll tänkt, alltså att Mats kanske kan ha en fundering här? Täntke att ni är ju som B1 & B2 och har ju mkt gemensam kunskap, emn då rullar vi bollen till honom (eller annan besökare i tråden som vet) angående detta. När jag nu väl listat ut om det går bra ihop med dessa ciklider så är ju frågan vilken av de 2 jag ska välja, haha angenäma problem. Men oj så vackra de är.
#58 - 1 januari 2013 18:54
Jag följer din tråd, bara så du vet ;) :)
jag log rätt stort när du liknar Anders och Mats som B1 och B2 :D och så nu nynnar jag på bananer i pyjamas-låten :)
#59 - 1 januari 2013 18:59
PiaJo skrev:
Jag följer din tråd, bara så du vet ;) :)

jag log rätt stort när du liknar Anders och Mats som B1 och B2 :D och så nu nynnar jag på bananer i pyjamas-låten :)

Först och inte minst tack :) Jag fick ju en notis tidigare i tråden att du liksom kunde tänka dig att kika in :) Superkul måste jag säga. Utan att liksom vara elak eller så så tänkte jag lite (dumt nog?, i den mening att man ser ut att glömma andra) göra så att jag utnämner bl.a dig Pia, Mats & Maths, Anders, Mathias, Gonzo, Affe med fler givetvis. (En del nämnda men absolut ingen glömd, värt att notera! :)

Alltså utnämner er till ett par av mina favoriter här på Zoopet, både för era eminenta trådar men även sköna stil och fina feedback, detta med en balans av lagom mkt men nog så intressant OT, sedan tillbaka med guldklimpar till bilder och filmsnuttar samt rader av underbar text.

Så tack Pia och tack även till er andra som kikar in både här och där :D

Jovisst, men det stämmer visst är dessa galna bananer sköna, precis som våra här på Zoopet :D
#60 - 1 januari 2013 19:00
Mats måste vara B1, eller;p?
Om han inte vet vilka det är så kommer de här:
" target="_blank">

Tur att vi inte kallas Teletubbies iaf:D...
#61 - 1 januari 2013 19:02
ansjo skrev:
Mats måste vara B1, eller;p?

Om han inte vet vilka det är så kommer de här:
" target="_blank">

Tur att vi inte kallas Teletubbies iaf:D...

Haha, ja han kan nog vara B1 allt :D Njae, några teletubbies är ni icke, framförallt inte när det gäller bl.a. era genialiska tankar där har ni ett visst övertag, sedan får jag väll säga att det finns fler punkter som faktiskt skiljer er från de :D :p
#62 - 1 januari 2013 19:04
Måste vara handväskan då:p...
#63 - 1 januari 2013 19:11
Jag snackade ju lite tidigare ikväll om huruvida mina multisars kull har decimerats, jag har även nämnt min stora uppskattning till bilder och filmsnuttar. Kan ju nu då inte vara sämre själv utan slänger in en liten miniupdate med iaf 3 bilder :) Dessa 3 är helt enkelt ett par snapshots utan vare sig direkt skärpa eller andra finesser, men som ni ser så är ju antalet yngel aningens aning färre idag :p

Här har vi den alltid lika bryska farsan, han ogillar min kamera och anser fortfarande denna vara ett rejält hot.
[ATTACH=CONFIG]58861[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]58862[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]58863[/ATTACH]
#64 - 1 januari 2013 19:11
ansjo skrev:
Måste vara handväskan då:p...

Haha, jaa där har vi det :D
#65 - 4 januari 2013 21:51
Jahaaa!!! :mad: F*n!

Vi börjar väll med de tråkiga nyheterna, men först lite update så att ni hänger med.

Igår kväll byttes vatten i mitt 180 L kar, detta då jag skulle förbereda lite fiskflytt som jag visste skulle ske idag, vill då alltså ha vattenbytet gjort så att jag inte stressar de onödigt mkt med både flytt och sen vattenbyte på lördag (imorgon).
De första fiskarna som skulle flytta dit var 2 av mina svärdbärare som simmade i mitt 54 L levandefödarkar. Detta både p.g.a att de (framförallt honan) behöver större simyta samt att det andra par svärdbärare som gick där i skulle få växa (hanen även lite mer lugn då han blev lite mobbad av den svärdbärarhane som flyttade till 180 L karet).

Så idag skulle jag även göra lite vattenbyte och samtidigt flytta den kvarvarande svärdbärarhonan (bestämde det idag) till 180 L den med, glömde bort att stänga dörren till sovrummet när jag gick för att förbereda badrumskaret med vattenbyte, detta för att en limiahona från 54 L levandefödarkaret skulle få lite lugn från limiahanen och dessutom låta lite yngel sippra ut. Eftersom att jag som jag skrev nyss glömde stänga sovrumsdörren kom ju katten och gjorde processen kort med min svärdbärarhona som koppades in till 180 L karet i en hink. Jag lyckades även få med den lille hanen som skulle få lugn och ro i 54 L levandefödarkaret när jag sög ur vatten för vattenbytet... Märkte dock detta först när jag hällde ut vattnet från karet i toaletten och insåg att det jag trodde var mulm och lite löv var en fisk... hmpf! :mad: Hitills alltså 2 döda fiskar och dessutom en förstörd inredning i badrumskaret på 54 L där mina endlers simmar. Detta med inredningen gick åt pipsvängen när jag putsade rutor. Jag kom alltså åt en av mina ormhasselgrenar som låg där i, blev förbannad när jag inte fick den på plats som jag önskade att den skulle vara och rev ut hela skiten, slet loss javamossan och fick börja om. Efter ett otal försök att få till det så sket jag i allt och bara tryckte ner skiten i karet... Det får dö (mossan p.g.a för mkt ljus på vissa ställen) och växa bäst det vill. Bara fisken klarar sig så får väll inredningen bli snygg med tiden?!

Rörigt? Ja, alltså mkt text men ändå lite viktigt för att hänga med på följande:

Anledningen till att jag då ifår gjorde vattenbyte i 180L karet i sovrummet var ju för att frigöra yta i 54 L levandefödarkaret (även detta i sovrummet). Varför då då?

Jo jag har idag köpt 2 till honor åt för att utöka min grupp med Limia :D, och dessutom... Ba ba ba da bam pa ba baaaaa 1+2 (hoppas jag) Xenotoca variata (svårt som tusan att se skillnad på könen, men 3 stycken är de iaf) :D:D:D
Här förklaras också delvis vattenbytet i detta kar idag, vill alltså inte heller här knöla både idag med inkoppning och sen imorgon pusta rutor och byta vatten med ny fisk som ska få gå in lite lugnt.

Sedan till sist 54 L karet i badrummet med endlers fick ju vattenbyte av samma anledning, d.v.s för att imorgon ge lugn åt fiskarna och då framförallt den lite mobbade limiahonan som ska leverera lite knatts snart.

Så på det hela har det ju gått bra, och trots allt knöl ändå skönt att slippa risken att ha orsakat allt tok imorgon, nu blev kvällen lite tråkig men hade jag lyckats med dessa missöden imorgon så hade jag surat hela dagen. Trots allt (bortsett från de 2 döda svärdbärarna) så är det ju egentligen bara den eventuella risken att en del av mina javamossa stryker med (där det är för mkt ljus) som är nåt att bli nere över.

P.g.a att jag tyckte inredningen blev totatl uppfuckad i badrumskaret så gick jag ut och plockade lite mer boklöv som skall slängas i nu, tänker att de kan få hjälpa alla pinanr och de få crypto som finns där att kanske skapa en lite djunglig känsla som sedan kanske kan bli bra igen med lite tur då tiden låter javamossan ta sig och växa på nytt....
Sköljde löven i köket och lade de i en bunke, sa till mamma:

-Rör inte mina löv nu
- Jo jag ska hälla ut de (retas mamma, varpå hon sen utan att tänka på timingen säger:)

-Imorgon blir det lövbiffgryta

Det roligaste är att bara jag och pappa fattade men hon begrep inte vad hon sagt som var så kul :p

En galen fredagskväll efter jobbet här hos mig... :p ;)
#66 - 4 januari 2013 21:52
Kan tillägga att mina multispinosor alltså icke hade yngel kvar när jag kom hem igår efter att ha sovit borta under onsdagsnatten. Men va fanken, de leker snart igen ;)

EDIT: Just det, just det. För att röra till lite extra bland funderingarna kring om jag ska inhandla ett par nyckelhål eller kurvciklider till 180 L karet så tillkommer nu 2 nya kandidater som jag stötte på inne på Arken idag.
Nämligen Ivanacara adoketa (har för mig det var adoketa... eller var det Nannacara anomala :p ? inte ens lika tillnamnet haha) och Anomalochromis thomasi... Hmm, fan då ska jag behöva skjuta lite till på nyckelhål och kurvciklid? Kan så bli... Behöver fler och större kar :D
#67 - 6 januari 2013 16:55
De små pink/red endlers ynglen börjar få lite form nu och hanarna i kullen börjar synas då gonopodium är under utveckling och en rosa strimma börjar framträda längs mitten av kroppen :)
Mina Xenotoca variata har snabbt blivit lite sturska i karet med levandefödare, jag tyckte min limia hane var lite boss, men nu jäklar är det mer liv där i. Kan säg att de har ett helt annat beteende än "vanliga" levandefödare. Inte direkt aggressiva men som sagt sturska och dessutom fenbitare. Har nu lärt mig hur fanken man ser skillnad på könen och dessutom bara njutit av deras vackra glittrande fjäll. :D
#68 - 6 januari 2013 17:30
Jaha, nu undrar ni ju vad jag snackat om. Alltså katastrofen med badrumskaret där endlersarna går. Hur ser det ut nu? Och hur ser dessa förbaskade X. variata ut som han snackar så dant om. Ja jo visst jag ahr länkat till de, men givetvis vill ni ju se foton på de som simmar här, eller hur ? ;)

Här har vi några snapshots:

Katastrofen till endlerskar (vet att det kan bli snyggt när det får växa till sig) här har jag ju önskat en "skogig" murrig pinn, löv och mossmiljö med någon crypto som tittar fram mellan löven här och där... det wer sig me tin ;)
Dunkel bild som jag valde att spara.
[ATTACH=CONFIG]58999[/ATTACH]
Fortfarande inte liga ljust som det är på riktigt, men tyckte det såg bättre ut såhär. Mer verkligt och mysigt :)
[ATTACH=CONFIG]59000[/ATTACH]

Xenotoca variata hane
[ATTACH=CONFIG]59001[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]59002[/ATTACH]

Xenotoca variata hona
[ATTACH=CONFIG]59003[/ATTACH]

Sedan lite diverse bilder på andra fiskar:

Leopard endler hanen
[ATTACH=CONFIG]59004[/ATTACH]

Multis ungen
[ATTACH=CONFIG]59005[/ATTACH]

Guppy honor
[ATTACH=CONFIG]59006[/ATTACH]

Nicke
#69 - 8 januari 2013 14:04
Jaha ja, lite update från mig då. Mina små juveler går inte riktigt ihop som tänkt. Jag syftar alltså främst på mina X. variata som liksom visar att de verkligen är fenbitare. Utöver detta är de rätt lugna, och framförallt Limia hanen verkar lite förtjust i X. variata honan, detta till trots att (gissningsvis en hane iofs) en X. variata har nafsat på hans ryggfena. Sedan har vi min leopardendler hona som fåt lite onödigt mkt frisering i min mening, så därför ska nu mina X. variata få flytta in i 180 L karet så få rmina limia och endler i levandefödarkaret liksom vila och pusta ut lite.

Håller tummarna för att det funkar bättre där, annars måste jag trolla fram ett litet kar åt endast X. variata, vill inte bli av med de små skönheterna....

Friserad leopardendler hona
[ATTACH=CONFIG]59035[/ATTACH]

Nafsad ryggfena på Limia hane
[ATTACH=CONFIG]59036[/ATTACH]

En av de skyldiga "gömmer" sig
[ATTACH=CONFIG]59037[/ATTACH]
#70 - 8 januari 2013 16:43
Fina bilder och speciellt dina Limia är riktigt fina tycker jag :)

Jag var på inne på Arken i Linköping förra veckan och där gick det ett gäng Xenotoca variata som gärna hade fått följa med hem, men dom var bokade :(
#71 - 8 januari 2013 17:20
Fina bilder och speciellt dina Limia är riktigt fina tycker jag :)

Jag var på inne på Arken i Linköping förra veckan och där gick det ett gäng Xenotoca variata som gärna hade fått följa med hem, men dom var bokade :(

Tjena Jesper, kul att du gillar stuffet :)

Usch, då kan jag meddela mig skyldig, jag som hade bokat de.
Men jag ska dit imorrn och tjattra lite, så jag kan kolla status på X. variata, ska lämna lite info. om de...

Hur som så kan jag nästan lova att det finns ett gäng att boka för din del om du slår en pling till de efter 15:00 ;)
#72 - 9 januari 2013 15:04
Jaha då har man varit en tur till Arken, kompletterade med en X. variata hona så nu har jag 2+2.

@ Jesper, det finns iaf 1 vuxen hane och ett gäng ungfiskar, könsfördelningen på de små tänkte jag inte så mkt på. Men det finns som sagt iaf 7-10 st. X. variata kvar om du är nyfiken på de ;)
#73 - 9 januari 2013 15:34
Slänger inte lite random pc's, fullt med skitiga rutor och taskig kvalité med iaf lite pic's ;)

En av X. variata hanarna som direkt färgade ut lite mer och genast började ge mörkare fenor i 180 L karet.
[ATTACH=CONFIG]59069[/ATTACH]

Gäsp :p
[ATTACH=CONFIG]59070[/ATTACH]

Här försöker vi nafsa på en guppyhona, men icke.
[ATTACH=CONFIG]59071[/ATTACH]

Mäskbubblor eller ja Co2 bubblor från mäsken :p
[ATTACH=CONFIG]59072[/ATTACH]

Lite Molly
[ATTACH=CONFIG]59073[/ATTACH]
#74 - 9 januari 2013 18:50
Fina bilder igen :)Det tar nog ett tag innan jag åker till Linköping igen så finns dom kvar då så gör dom. Och finns dom inte så överlever jag.Misstänkte att det var dina fiskar när jag såg dina bilder här :)
#75 - 9 januari 2013 20:48
"Vattensamlingen"

Okej, ja jag ser ju på din ort att det är en liten bit. Men vi får hålla tummarna då för att ingen annan ser värdet i de små juvelerna ;)

Å inte är det nåt lite skräpbilder. Men kul att du gillart :)
#76 - 9 januari 2013 21:26
Det får bli en sväng till arken nästa gång akvarieföreningen har möte :)
#77 - 10 januari 2013 18:52
Äh! & Fan! [:(!]
Här har man suttit och beskurit bilder för att liksom framhäva det fina i de, sen tänkte jag inte på att de liksom "skalas" upp i storlek och blir suddiga och fula som stryk när man gör så, Hmpf! [:(!]

Men nu har jag pysslat med de och tänker därför slänga ut de här oavsett kvalité så det så! :p

Archocentrus multispinosus, ungfisk
[ATTACH=CONFIG]59101[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]59102[/ATTACH]

Burnin' eye ;)
[ATTACH=CONFIG]59103[/ATTACH]

Ancistrus hane
[ATTACH=CONFIG]59104[/ATTACH]

Nu tycker ni väll jag är knasig, men detta är mkt vackra fiskar så det så :p ;) (tänkte på att ni kanske finner de oansenliga i färg etc.)
Endler hona, Pink/Red
[ATTACH=CONFIG]59105[/ATTACH]

Endler hona, Red/Black
[ATTACH=CONFIG]59106[/ATTACH]

Endler hane, Pink/Red
[ATTACH=CONFIG]59107[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]59108[/ATTACH]

Endler hane yngel, Pink/Red
[ATTACH=CONFIG]59109[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]59110[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]59111[/ATTACH]

Endler yngel, tror det är Pink/Red, om inte så är det Red/Black
[ATTACH=CONFIG]59112[/ATTACH]

Katastrofen i badrummet, d.v.s endlerskaret. Bortser man från mossan är det dock mysigt med massor boklöv och några crypto som kikar fram här och där :)
[ATTACH=CONFIG]59114[/ATTACH]

Guppy hona som vinkar :p
[ATTACH=CONFIG]59115[/ATTACH]

Endler hane, Leopard
[ATTACH=CONFIG]59116[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]59117[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]59118[/ATTACH]
Endler hona, Leopard
[ATTACH=CONFIG]59119[/ATTACH]

Endler hona ungfisk, Leopard
[ATTACH=CONFIG]59120[/ATTACH]

Mums :)
[ATTACH=CONFIG]59121[/ATTACH]

Mätt liten firre
[ATTACH=CONFIG]59122[/ATTACH]

Palettciklid, hane. De jag har kvar av mina 2 senaste kullar. Dessa ska ju snart göra plats för tanganyikacikliderna som är på G.
[ATTACH=CONFIG]59123[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]59124[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]59125[/ATTACH]

Jaha sådär, lite bilder synd bara att de blev så kass kvalité på dessa.
Som miniatyrer duger de väll men synd att det blev så suddigt :(

Nicke
#78 - 10 januari 2013 19:02
Många fina bilder. Jag beskär först och kör en resize det sista jag gör om det behövs. ( ctrl+alt+i) i photoshop..
#79 - 10 januari 2013 19:03
lillfrasse skrev:
Många fina bilder. Jag beskär först och kör en resize det sista jag gör om det behövs. ( ctrl+alt+i) i photoshop..

Tjo, jag tänkte inte så mkt innan jag beskar, har dock ej Photoshop heller, här blev det ett annat mkt avancerat proffsprogram vid namn Paint :p
Men kanske fixa nåt liknande i Gimp framöver...
#80 - 10 januari 2013 19:05
ApeviaX skrev:
Tjo, jag tänkte inte så mkt innan jag beskar, har dock ej Photoshop heller, här blev det ett annat mkt avancerat proffsprogram vid namn Paint :p

Men kanske fixa nåt liknande i Gimp framöver...

Gimp eller pixlr funkar bra.
#81 - 10 januari 2013 19:06
Alltid roligt att få se lite bilder :)
#82 - 10 januari 2013 19:16
lillfrasse skrev:
Gimp eller pixlr funkar bra.

Får se om jag orkar göra om dessa då kanske framöver...
#83 - 15 januari 2013 20:56
"Vattensamlingen"

Jaha ja, då har man jobbat 2 av 3 arbetsdagar den a vecka. Måste säga att det då är extra kul bör man slår en kik in i karen och märker att min vackra Limia hona som släppte ett gäng yngel för någon vecka sedan faktiskt gav en fin kull som jag först nu upptäckte. De har gömt sig bland alla boklöv. Satan så kul, rena odlingen har det blivit nu med levandefödare, helglad :)

Sen har mina kaniner d.v.s mina multispinosor levererat en liten kaka idag.
#84 - 16 januari 2013 10:37
Det var inte lite rom det där
#85 - 16 januari 2013 11:35
"Vattensamlingen"

Haha, nae :p
#86 - 18 januari 2013 16:26
Jaha, sedan igår kväll är rommen kläckt och om någon dag nu i helgen, gissningsvis kördag kväll eller söndag morgon bör de vara massvis små mer eller mindre frisimmande knattar. Så i början på veckan bör jag kunna sno åt mig lite smått att dra upp separat :D

Såg även igår att någon av mina endler har smugit ut en liten ny kull. Kul att det rullar på så fint just nu :D

EDIT: Såg nu direkt när jag kollade karet att det var pink/red honan som givit en kull.
#87 - 18 januari 2013 17:17
Fan! Man ska inte säga att saker går bra, det andra och sista Black Molly ynglet i endlerskaret flöt med buken uppåt, det andra försvann spårlöst för någon vecka sedan. De har ätit bra och vuxit fint hela vägen. Igår låg dessutom en av mina vanliga guppyhonor med buken uppåt och flöt i 180 L karet.

Till råga på allt hittade jag några vita "fjun'" på mina Black Molly i 180 L karet, ser ej var det är, och vad har honan för knöl på fenan?

[ATTACH=CONFIG]59407[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]59408[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]59409[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]59410[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]59411[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]59412[/ATTACH]
#88 - 18 januari 2013 20:53
Då var de satta i karantän på 19 L med 2/3 vatten från 180 L karet där de gick sedan lite nytt färskt vatten på det.
Därmed blev det vattenbyte i 180 L karet idag istället för imorrn.

Har synat de övriga fiskarna och kan ej se symptom på de, inte ens de små Black Molly ungfiskarna som jag dragit upp, så de får gå kvar. Jag fortsätter att hålla ett öga och skulle nån mer fisk vara drabbad så åker den upp i början på veckan, ska ändå ner o sno åt mig Archocentrus yngel då.

[ATTACH=CONFIG]59413[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]59414[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]59415[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]59416[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]59417[/ATTACH]
#89 - 18 januari 2013 21:17
Jaha för att sedan göra en "lång" historia kort (d.v.s det blir en bild...) så hände nu följande:

[ATTACH=CONFIG]59418[/ATTACH]

Inte så konstigt kanske, hon började ju släppa några små för nån dag sedan i 180 L karet, o hon har varit tjock rätt länge... Nåt kul i eländet iaf, sen blir de väll mest proteintillskott till de större iofs, men men...

Nicke
#90 - 19 januari 2013 01:00
Medicinerar du för att få bukt med parasiterna som de är fulla av?
#91 - 19 januari 2013 07:49
"Vattensamlingen"

Jag upptäckte ju detta igår. Vet ej vad det är så just nu ingen medicin.
#92 - 19 januari 2013 09:14
Törs jag ta ynglen från detta kar o dimpa ner i ett annat, eller riskerar jag att flytta med parasiter via ynglen då?
#93 - 19 januari 2013 10:47
Vita prick, och du bör behandla alla fiskarna i karet.
Flyttar du ynglen kan du hålla ett extra vakande öga på dem om du väljer att inte medicinera dem, men höj tempen isf till runt 28 grader så är det inte säkert att det bryter ut på dem.
#94 - 19 januari 2013 13:21
"Vattensamlingen"

Tjenare, tackar för snabba svar :)
Ynglen är kvar i karaktänkaret, överlever de så är det bra. Annars blir de levande foder till sina föräldrar. Får fixa medicin, men är borta i några dagar så får försöka dirigera någon där hemma i frågan.
#95 - 3 februari 2013 16:52
Vattenbyte igår och PANG! Vita prick i endlers karet... Medicinerade inte sist då pricken "försvann" med högre vattentemp. Antagligen för kort tid med höjd temp...
Nu hade jag i Faunamor, hoppas ta död på skiten! Fy fan så jävligt. Sist var det kopplat till vattenbyte också, undrar om det blir för stor temp. skillnad vid VB:t eller om det är nåt skit i vattnet nu? (Egen brunn på vischan...)

Vill fan inte behöva medicinera o mindre att fisken ska bli sjuk, allt har ju flutit utan problem i flera år när det gäller avsaknaden av denna förbannade parasit, varför nu och varför alls?!?!?! :/
#96 - 3 februari 2013 19:31
Troligen beror det på sänkt vattentemp, hur stor blir skillnaden vid ett VB?
#97 - 3 februari 2013 19:38
"Vattensamlingen"

Osäker, men vad jag vet är att jag i bästa möjliga mån försöker matcha tempen genom att känna på vattnet med hand och handled för att bedöma ungefär. Har alltid funkat förr....
Vet ju att temp skillnad kan trigga vita prick. Men inte hur?
#98 - 3 februari 2013 19:59
Låg temp triggar vita prick, och även stress så det kan vara en kombination av båda dessa orsaker. Skitsamma, möget har kommit tillbaka så det är bara att börja medicinera igen...
#99 - 3 februari 2013 20:05
"Vattensamlingen"

Njae, inte igen jag hoppade ju det sist och höjde endast temp då...
Men om jag nu får död på skiten så bör det väll inte bara dyka upp? Jag menar parasiterna måste ju komma nånstans ifrån?!

Skulle ha nån termostat/temp "styrt" vattenkälla.
#100 - 3 februari 2013 20:17
Det ligger säkert vilande i karet eftersom du inte behandlat karet, och med lite lägre temp bryter det ut...jag tror du ska överväga en kur med medicin denna gången:).
#101 - 3 februari 2013 20:19
"Vattensamlingen"

Ja, medicinkur påbörjat idag strax efter 18
#102 - 7 februari 2013 09:51
Jaha, då har jag fastnat i ett litet dilemma. Just nu kan jag inte göra vattenbyten, detta för att vi har egen brunn och jag kan med ganska stor säkerhet säga att det är den tillsammans med den tillfälliga smältning av snö och allt det medför med förändringar i vattenvärden och urlakningar som orsakat mina hastiga vita prick utrbrott.

Har en polare som haft samma problem nästan årligen vid tjällossning, det är ju iofs lite tidigt men sambandet med smältningen som var och vita pricken stämmer rätt bra...

För fiskens skull är det inga jätteproblem om jag bara kan skvätta lite, men i och med att jag kör PMDD via EI metoden så kommer det ju bli helfel för växterna om jag ska fortsätta tillsätta gödning och inte byta vatten? :/

Vad göra?
#103 - 7 februari 2013 11:07
Tycker att det låter som en trolig teori men iofs kan jag inte ett skit om vattenkemi :p

Surt i alla fall och hoppas vattnet blir bättre snart
#104 - 7 februari 2013 13:53
Jo så hoppas ju även jag, men som sagt jag är egentligen mest orolig för växterna nu, vattenbytena kan dröja ett tag utan några direkta problem. Men samtidigt undrar man ju eftersom det aldrig varit problem med vita prick här, inte nu och inte under de år jag bodde hemma sist heller...???
#105 - 7 februari 2013 16:32
Ja lite märkligt är det.

Jag bodde själv på vischan för några år sen med egen brunn. Vattnet var kristallklart och rent och fint och skickade in ett vattenprov i samband med flytt och det var inga konstigheter med vattnet enl provet.
Flyttade in med akvarierna och efter nån vecka var nästan alla fiskar döda. Bla ett fint par Jaguarciklider. Fick aldrig reda på vad det var med vattnet men som sagt något var det. Sålde akvarierna och la hobbyn på hyllan i några år.
Vill inte skrämma upp dig utan bara dela mina erfarenheter. Och eftersom dina fiskar har klarat sig innan så kan du nog bli av med problemet tror jag.
Jag håller tummarna :)
#106 - 7 februari 2013 16:46
"Vattensamlingen"

Ja, alltså nån massdöd är jag inte direkt orolig för. Men jag undrar ju vad som är galet. Om det ens är vattnet?
#107 - 7 februari 2013 17:02
Det behöver väl inte va vattnet om det är vita prick om jag har fattat rätt. Jag SKRIKER LITE här så kanske nån som vet kan hjälpa dig :p
#108 - 7 februari 2013 17:10
"Vattensamlingen"

Haha, nej så sant. Men eftersom det har uppkommit vid vattenbyte så är det ju antingen nåt i vattnet eller så blir det fö stor temp skillnad även om inte ja tkr så.
#109 - 7 februari 2013 18:13
Att det skulle vara fel på ditt dricksvatten så fiskarna får vite prick är jag väldigt tveksam till, då vore det knappast tjänligt att dricka heller. Störst troligt har sjukdomen legat vilande i karet eftersom den inte behandlades sist, och nu vid ett vattenbyte blev fisken antingen stressad eller för stor skillnad på tempen så det bröt ut. Det behöver inte vara det senaste bytet, utan ofta ser man inte vita prick de första dagarna tills prickarna blivit såpass många och stora så man lättare ser dem.
Ang. Vattenbyte och gödning så tror jag inte att det händer så mycket om du hoppar över gödningen ett par veckor:).
#110 - 7 februari 2013 18:55
"Vattensamlingen"

Okej, men om så är fallet vilket i detta fall vore bra så bör jag rent tekniskt kunna hoppa någon vecka (D.v.s vänta till nästa helg) med vattenbyte i just detta kar? Och sedan dra igång med veckovis byten igen?

Jag tänker att medicinen bör ha hjälpt att ta död på parasiterna och med någon vecka till utan moment som stressar från mitt håll så kanske de är ok igen?
#111 - 7 februari 2013 19:16
Om det räcker med en kur, tyvärr brukar man de flesta gånger behöva köra både en och två kurer extra för att sjukdomen ska bli helt borta.
Men att hoppa över vattenbytet en eller två veckor ska inte innebära några problem:).
#112 - 7 februari 2013 19:45
"Vattensamlingen"

Okej, jag har ju kvar en del faunamor. Menar du att jag även utan symptom ska kurera framöver? I så fall hur länge bör jag vänta?

Inte direkt van vid sjukdomar som ni märker, bortskämd med att fiskarna bara mår bra.
#113 - 7 februari 2013 20:33
Ser du inga symptom behöver du inte köra någon mer kur, men de flesta som fått in vita prick i karet brukar få köra fler än en kur med medicin.
#114 - 7 februari 2013 21:03
"Vattensamlingen"

Aha okej, jaa satans skit. O i "fel" kar. Vill inte ha skiten alls men speciellt inte i endlerskaret....
#115 - 12 februari 2013 13:40
Så vad händer nu då?

Jo vita pricken har lagt sig för tillfället vad jag kan se, någon endler har lite vaga fläckar. Men de är fan i mig omöjliga att få tag på i mängden, så för att inte stressa de andra onödigt mkt så får de vara kvar då jag inom en vecka eller två ändå kommer riva ur en del och limma i bakgrund i detta kar...

Såhär ser det ut: Levandefödarkaret på 54 L som just nu hyser ett Leopard Endler par samt en liten grupp Limia nigrofasciata ska få en bakgrund ditlimmad i veckan (bara silikonet dimper ner på posten nån gång...) under tiden som silikonet härdar så får dessa firrar simma i det 167 L hallkar som ska bli Tanganyika (det jag byggt min frigolitbakgrund till). När sedan levandefödarna är på plats i sitt 54 L kar igen så är nästa del att rengöra torka och sedan limma i min egna hembygda bakgrund i 167 L karet för att efter härdning dratta i lite endlers som pilotfisk och efter det ner med mina kommande tangaciklider :D. Till sist ska endler gruppen i badrummet (även här 54 L kar) få sin bakgrund, då får de endler som är där gå i mitt 19 L kar som jag haft som karantänkar, detta alltså medan silikonet härdar...

Då har det bara mitt 180 L kar kvar som är utan bakgrund, detta kommer så förbli ett tag till, men lite kul ska jag ha med det också, ska nämligen installera reflektorer i rampen så växterna får lite er effektivt ljus :D Det är alltså då silikon och reflektorer jag inväntar. Bakgrunderna till 54 L karen har jag sedan i höstas, har bara inte limmat dit de ännu.

Nicke
#116 - 12 februari 2013 13:45
Just jäklar glömde nämna att levandefödarkaret kommer addera med lite torv och bentonitlera (katty kattströ) under rådasanden för att på sikt ge ett något färgat vatten samt ge växterna lite trevligare grund :)
Ska dessutom i endlerskaret skapa en liten zon med fluval's Shrimp stratum, detta både för att jag är nyfiken, vill se hur det blir rent estetiskt och ifall det ger mitt körsbär någon positiv effekt. Skriver mitt och inte mina då jag nu har endast en överlevande körsbärsräka, vill vänta att introducera fler och skapa en grupp till det att bakgrunden är i...
#117 - 13 februari 2013 16:18
"Vattensamlingen"

Så jäkla underbart! :D och nej, jag är inte ironisk :) tkr i detta fallet mest att det är fascinerande och allmänt nice ;)
#118 - 15 februari 2013 13:30
Tänkte slänga in en kopia av ett inlägg i min tangatråd så att ni hänger med lite bättre på bilderna nedan, och varför det är som det är...

"Hitills har jag tömt mitt levandefödarkar, släppt ner fisken som var i det i mitt 19 L som jag haft som karantän (gjorde rent det först). Dessutom flyttat lite växter och en ganska rejäl gibbiceps som får gå några dagar i 54 L karet i sovrummet där levandefödarna ska tillbaka sen när deras bakgrund är i.

Nu har jag precis käkat och hunnit börja tömma 167 L karet [:)] Ska rengöra och låta torka med jag ska till stan en snabb sväng, så ikväll sen ska det limmas/silikonas fast bakgrund så det sjunger om det [:)]"

Jaha ja, såhär fick det då bli med ytterfiltret som ska vara till 167 L tangakaret, det kan ju inte bara stå o torka nu när ja liksom har kört in det, o fan va rent vattnet är i detta lilla 54 liters kar :D

[ATTACH=CONFIG]60056[/ATTACH]

Här ser vi den något för 54 L karet för stora svärdplantan som fått flytta in i 180 L karet.
[ATTACH=CONFIG]60059[/ATTACH]

Till 180 L karet har även min lille Archocentrus multispinosus ungfirre fått flytta :)
[ATTACH=CONFIG]60061[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]60062[/ATTACH]

19 L karet som för tillfället huserar mina levandefödare... Limiahanen strök med igår då han gömde sig bakom Eheim innerfiltret och liksom sögs ihjäl... :/
[ATTACH=CONFIG]60063[/ATTACH]
#119 - 15 februari 2013 14:12
Någon som har erfarenhet av ECS Bottensubstrat? Samt Tetra's mer kända Complete Substrate, nyfiken på dessa till bl.a. mitt 54 L levandefödarkar. Ska ju limma dit bakgrund nästa vecka och därav tömma karet helt, så när jag har chansen att börja om med botten så är jag nyfiken på ovanstående samt kombination med Hobby torv till terrarier och sedan tillbaka med rådasanden ovanpå detta.

Kommer ju fortsätta med PMDD, EC & någon form av mäsk...

Sedan kanske trycka i denna reflektor?

Nicke
#120 - 16 februari 2013 10:27
Då har en av de vackra stålblå guppyhonorna givetvis lyckats hoppa ur 19 L karet inatt, satan då. Torr o stel som en pinne. Träligt, de hade ju precis koppats in i veckan då jag fick de för ersättning av några andra guppy som god "utan anledning" Men men, ja får låta de gå som är där och sedan addera till gruppen i veckan när bakgrunden är i och allt är klart, kan bara inte bestämma mig angående bottensubstratet enligt ovan...
#121 - 17 februari 2013 14:27
[ATTACH=CONFIG]60116[/ATTACH]

Jaha :/ den här gynnaren hoppade ju ur karet för ett par nätter sedan, fann henne på golvet nedanför karet torr och stel som en pinne.
Idag hoppade hennes "syster" ut men jag såg det nyss och släppte tillbaka denna hona, hoppas hon inte kolar hon med... Visst det är "bara" en guppy men ändock en fin firre och dessa 2 fick jag som jag tidigare skrev hem som ersättning för andra fiskar...

Träligt, ska bli skönt när 54 L karet har sin bakgrund ilimmad så jag kan släppta tillbaka firrarna där, både för deras simytas skull men även för att det är heltäckande lock på det karet. (Har täckglas nu, men de hittar små hål...)

Nicke
#122 - 17 februari 2013 14:29
ApeviaX skrev:
Någon som har erfarenhet av ECS Bottensubstrat? Samt Tetra's mer kända Complete Substrate, nyfiken på dessa till bl.a. mitt 54 L levandefödarkar. Ska ju limma dit bakgrund nästa vecka och därav tömma karet helt, så när jag har chansen att börja om med botten så är jag nyfiken på ovanstående samt kombination med Hobby torv till terrarier och sedan tillbaka med rådasanden ovanpå detta.

Kommer ju fortsätta med PMDD, EC & någon form av mäsk...

Sedan kanske trycka i denna reflektor?

Nicke

Jag är lite ful och bumpar denna fråga även att den finns på samma sida...
#123 - 17 februari 2013 15:03
ECS testade jag för någa år sedan, och det var skit rent ut sagt. Så fort en fisk bökade lite för djupt i gruset eller man skulle plantera om så for det upp en massa bös. Och man kan fetglömma att göra om i karet, då blir det grusbyte samtidigt.
Däremot om man av någon anledning vet att man inte kommer att gräva något i gruset kanske det är bra, men jag såg aldrig någon jätteväxtlighet iaf...
Torv färgar vattnet riktigt grymt, och då råder jag dig att ha det i en damstrumpa som du gömmer någonstans isf.
Jag testade däremot i ett tomt kar, ett lager blålera och ovanpå detta ett lager med torv. Sedan hade jag ett insektsnät för att inte gruset skulle ramla ner och torven komma upp. Det växte duktigt i detta karet, men det var inte kul när man skulle flytta växterna när rötterna var lika långa under gruset som de var uppåt:D.
#124 - 17 februari 2013 15:06
"Vattensamlingen"

Aha! :D

Precis den typen av erfarenheter jag kan klara mig utan. Tack för bra svar :)

Vad tror du om CS från tetra då?

Och vad tror du om kombination torv och mera som du körde fast Katty katttrö (bentonitlera) då jag ej har blålera, och sedan räddande överst?
#125 - 18 februari 2013 18:30
#126 - 19 februari 2013 09:18
Hahaa :D Nu har jag fått lite lön för "mödan" eller snarare för mitt tålamod.

Mina multispinosor leker ju som kaniner i vanlig ordning, men de gräver och sliter också upp växter i vanlig ordning [:(!] (de vill ha det rent i sitt hörn...) Denna gången var det svärdplantor som rycktes upp, men både för att inte störa de i leken och för att min X. variata hona gick smällfet med yngel så lät jag det vara...

Idag fann jag en smal X. variata hona och ett gäng småttingar bland de flytande svärdplantorna. Eller ja småttingar o småttingar de är iaf 3-4 mm :o Kul kul :D

[ATTACH=CONFIG]60169[/ATTACH]
#127 - 19 februari 2013 09:27
Kul:)!Jag har inte provat att ha något under gruset mer, det är ett jäkla jobb att hålla det på plats samt man får kassera sanden eller lägga ner ett mastodontjobb med att tvätta den. Då kör jag hellre på PMDD som jag tycker funkar bra.
En liten fråga, vad är det som lockar med att lägga gödningen i gruset:)?
#128 - 19 februari 2013 09:31
ansjo skrev:
Kul:)!Jag har inte provat att ha något under gruset mer, det är ett jäkla jobb att hålla det på plats samt man får kassera sanden eller lägga ner ett mastodontjobb med att tvätta den. Då kör jag hellre på PMDD som jag tycker funkar bra.

En liten fråga, vad är det som lockar med att lägga gödningen i gruset:)?

Ja kanonkul :)

Jaa du jag har fått för mig att det ska ge en extra skjuts. Har fått tips av en del nissar med just kombo torv och någon form av lera under sand/grus och då i kombo med just PMDD och EC eller trycksatt CO2.

Tanken är då att ha det lite i lager i den mån det går, typ torv och sedan typ ett lager myggnät eller nåt och sen likaså nån form av soil och sedan myggnät innan sanden typ nåt sånt... Men klart att den där helvetiska dimman man riskerar och knölet med kladd är ju inte skoj...
#129 - 19 februari 2013 09:37
Jag skulle nog fundera både en och två gånger först. Kör du med trycksatt co2 och PMDD samt har bra med ljus lär det växa mer än vad du begär ändå;).
#130 - 19 februari 2013 09:39
ansjo skrev:
Jag skulle nog fundera både en och två gånger först. Kör du med trycksatt co2 och PMDD samt har bra med ljus lär det växa mer än vad du begär ändå;).

Jag har ju PMDD, okej ljus men skulle behöva T5 armatur och lite mer tryck... CO2 i form av EC och mäsk som ja bubblar väldigt ojämt :P
Har ej råd med vare sig ny armatur eller trycksatt CO2 nu :/
#131 - 19 februari 2013 09:47
Vilka rör föredras för växterna? Läser man på återförsäljarnas produktsidor så är ju allt från 2600K - 10.000K bra för att det "gynnar fiskarnas färger och återger ett bra ljusspektra för växterna" :p

Så tips på märke och rör, typ Glo - Flora Glo, Sylvania - Aquastar & Gro Lux eller Sera - Plantcolor? Det är T8 rör vi snackar ;)
#132 - 19 februari 2013 09:54
Sylvania är ett bra rör, och det ligger på runt 10000K om jag inte minns fel:).
#133 - 19 februari 2013 10:01
ansjo skrev:
Sylvania är ett bra rör, och det ligger på runt 10000K om jag inte minns fel:).

Aha! Bra då har ja lite o gå på, Sylvania - Aquastar ligger på 10.000K anledningen till att jag nämnde det är att det jag kör nu Philips - Aquarelle ligger på 10.000K om jag inte minns fel?
#134 - 19 februari 2013 11:35
Precis, och de tillverkas ju tyvärr inte längre:(.
#135 - 19 februari 2013 12:04
ansjo skrev:
Precis, och de tillverkas ju tyvärr inte längre:(.

Nae de gör ju inte de :(, jag har ett par kvar som jag köpte på PWSS.
#136 - 19 februari 2013 16:52
Det finns i lite olika affärer fortfarande, och är det ett rör som kanske inte går så ofta kan grossisten ha kvar...:)
#137 - 20 februari 2013 21:30
Jaha :D Då var man hemma, dels med mina tangafirrar som precis blivit inkoppade i hallkaret, och nu koppas ett par Red Ceibal in i mitt "SA" kar :D

Nicke
#138 - 20 februari 2013 21:58
Låter bra det :)
#139 - 2 oktober 2013 17:59
Jag har inte gått i ide, jag är klarvaken. Men en mer aktiv utesommar, mer fokus på annat än dator och forum har liksom gjort att det blev en liten "paus". Just nu läser jag ikapp i Mats tråd Akvariestugan, har sedan ett gäng till, bl.a. Pias tvättstuga... 😃😃😃

Har i helgen som var flyttat till min första bostadsrätt, nu åter tillsammans med dottern och sambon i lite större lya 😃
Har beslagtagit ett litet klädkammar/rum till en del små akvarier 😃
Dessutom mekat ihop en lösning med 2 kulventiler kopplade på duschblandaren, aldrig mer hinkar vid VB 😃😃😃😃😃😃😃😃😃😃😃😃

Ryggen jublar 😄

#140 - 2 oktober 2013 18:02
Gott att höra! :)
#141 - 5 oktober 2013 09:44
Har ju glömt att visa vad jag fann på botten bland alla biobollar i mitt 2217, detta vid rengöring inför flytten förra helgen.

Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free
#142 - 5 oktober 2013 09:45
Blev alldeles underbart smidigt detta 😃

Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free
#143 - 16 november 2013 10:05
"Vattensamlingen"

Nu så, flyttat, nytt jobb, kanonkass koll på karen sedan slutet av september just p.g.a flytt. Fiskarna har gått i överlevnadsläge med enklast möjliga "inredning" och sedan har jag bara checkat läget och matat. Mina Archocentrus leker dock glatt ändock :)

Satt igår efter lite mätningar och tankeverksamhet med SketchUp och gjorde vad som blir första delen i skissen på grundstommen i den kommande bänken för mitt lilla akvarierum.

[ATTACH=CONFIG]65427[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]65428[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]65429[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]65430[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]65431[/ATTACH]

Tänkte att man kanske kunde få lite tips och råd på placering av regelverket, framförallt hur jag nu ska tänka när det kommer till att placera ut bärande "stöttor". Behövs det ett stöd på diagonalen också?
Tanken är att hela bastycket på över delen ska vara förankrad i vägg.

Nicke
#144 - 16 november 2013 10:14

Välkommen tillbaka :)

Tyvärr är jag kass på att bygga saker men det finns ju andra här som är bra på det så det löser sig nog :)
#145 - 16 november 2013 10:15
Välkommen tillbaka :)

Tyvärr är jag kass på att bygga saker men det finns ju andra här som är bra på det så det löser sig nog :)

Tackar :)
Ska bli great att få igång karen lite mer, behöver verkligen ett stimulerande relaxrum att bara släppa allt annat i. Är tyvärr rätt mkt i huvudet som tränger, men detta blir mitt lilla Zen.
#146 - 16 november 2013 10:24

Ett akvarierum är en väldigt bra ide tycker jag :)
#147 - 16 november 2013 10:26
Ett akvarierum är en väldigt bra ide tycker jag :)

Yes indeed ;)

Förresten glömde nämna att måtten på bilden ej är angivna för jag hittar ej någon funktion för det i SketchUp?
Reglarna är 45x95mm hela bunten, synpunkter på det någon?

Nicke
#148 - 16 november 2013 13:58
Sådär, då har man varit på en tur för att besöka stadens 2 Arken Zoo butiker tillsammans med dottern.
Trots att det ska byggas bänk och flyttas runt på karen som står i akvarierummet så blev det lite ny fisk. Inga konstigheter utan ett litet gäng mkt fina Korallplaty, inte sådär knöliga och hoptryckta utan välskapta och ja Platyformade fast djupt röda vit isblå fenspetsar.

Dessa är inkoppade med pedagogisk info. så att knatten lär sig. GIssa om hon var proffs på att håva upp och i de från inkoppningshinken. :D
#149 - 16 november 2013 15:11
Något sånär hophafsat med lite 54L kar för att ge en hint om tanken...

[ATTACH=CONFIG]65446[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]65448[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]65447[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]65449[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]65450[/ATTACH]

Nicke
#150 - 16 november 2013 15:28

Det ena hörnet ser lite trångt och krångligt ut men det kanske inte är så i verkligheten
#151 - 16 november 2013 16:15
"Vattensamlingen"

Tänker du på de högra?
Något trång kan de kännas men där ska ej stå nåt kar ;)

Sen ser det värre ut än det är på riktgt. Trots att rummet är litet.

Sent from my iPhone using Tapatalk
#152 - 16 november 2013 16:40

Ok :) ja det var det hörnet jag tänkte på
#153 - 17 november 2013 19:30
Funderar på hur man ska få till att hela tänka bänk/ställningsbygget ska bli i lod? Jag menar vill ju inte att det ska spricka på grund av att det blir spänningar i glaset.
Sen måste jag be om lite hjälp även med dimensioner på virekt, 45x95 är det på skissen, men kanske inte vad som ska vara i verkligheten? Och dessutom hur beräkna så att hela bygget klarar den totala vikten på flera 100 kilo som det ju kommer bli...
#154 - 17 november 2013 21:12
Hur mycket vikt handlar det om?

45x95 tål en helvetes massa.. Mina 2000kg vilar på en ställning av 45x120..

Du får vara noga med vattenpasset.. Om du inte har tillgång till riktiga verktyg skulle jag göra en rätt seriös ritning och be om färdigkapat virke i de längder du vill ha.. Så länge Karen inte är vridna gör det ju inget om de lutar lite.. Tror det är bättre med en lätt lutande ställning (inom rimliga marginaler förstås) än att försöka sig på att kila/kapa olika längder på ben..

Med en målvikt blir det lättare att räkna på vilket virke du behöver :)
#155 - 17 november 2013 21:46
"Vattensamlingen"

Vet ej ännu, får räkna lite på det och återkomma.
Nästa problem är ev för hög luftfuktighet i rummet...
#156 - 18 november 2013 21:15
Har räknat lite lätt och det bör hamna på runt 800-1000 liter totalt så runt det samma i kg då typ totalt.
Så detta behövs beräknas, samt hur fanken jag ska kunna "räta ut" golvet. Läste i en tråd att det finns någon typ av reglar som man kan justera med hjälp av plastskruv, lät smidigt, men då hamnar iofs all tyngd på plastskruven vilket känns sådär...?
#157 - 19 november 2013 07:28
800-1000kg är ingenting om man ser till hur stor ställningen ser ut att vara.. Det är ju ungefär som ett standard 720..

Du kan lugnt köra på 45x95..

hur snett är golvet och är det betong eller träbjälklag? Med såpass små vikter på så stor yta selar det nog ingen roll.. Lite beroende på vad du har för golv och hur mycket det skiljer skulle jag inte hålla på för mycket med kilar.. Ofta stjälper det mer än det hjälper.. Jag hade nog hellre satsat på en kraftig skiva (typ konstruktionsplyfa) och 20mm frigolit, både under karet och under skivan samt skruva bänken i skivan för maximal styvhet..

Vore dock intressant att veta hur mycket golvet diffar..
#158 - 19 november 2013 07:56
"Vattensamlingen"

Morrn 😀
Rummet är för närvarande ej tomt så har inte kikat till 100 hur mkt det diffar. Kan försöka få till siffror på det under veckan. Kan ev. bli mer än den igår beräknade vattenvolymen. Men inte mer än 1.200 liter tror jag ej. Är väll dock smart att bygga för 1.500 typ när man ändå är igång. 😉

Kilar hade jag ej tänkt utan vad jag undrade lite över var de reglar jag läst om som gick att justera. Tror de heter Nivell regel?

Golvet är troligtvis betong då både tak och framförallt ytterväggar samt mellanväggar i bostadsrätten är det. Just nu med en ful plastmatta.

#159 - 19 november 2013 16:17
Plastmatta = bra då ytan under troligtvis är flytspacklad..

Visst finns det reglar som går att justera men det känns som sjuk överkurs..
#160 - 19 november 2013 20:03
Plastmatta = bra då ytan under troligtvis är flytspacklad..

Visst finns det reglar som går att justera men det känns som sjuk överkurs..

Jaa, överkurs slipper jag ju gärna om det ej är nödvändigt, vill ju bara att vattnet ska vara kvar i karen och inte ut på golvet.
Sen måste jag väl antagligen behandla bygget då det är i trä och trä + vatten är ju ingen hit...
#161 - 20 november 2013 06:25
Det är väl sjysst om du kör ett lager båtlack men om du inte har cichla lär du väl inte skvätta allt för mycket vatten på grejerna?
#162 - 21 november 2013 17:40
"Vattensamlingen"

Kan så vara att dej ej behöver skvätta. Men det finns alltid risk att man slabbar och droppar en del, så bör tåla fukt och ev. "småpölar"

#163 - 23 november 2013 07:32
"Vattensamlingen"

Lördag morgon, väckt av dottern och trots sen kväll igår samt en önskan om sovmorgon vete tusan om jag vill "sova bort" min lediga helg nu...? Så slösurfar här och funderar på allt och inget.

Gällande bygget i det lilla akvarierummet så kommer bilder, filmsnuttar och någon form av "bygglogg" dyka upp här med fortskridandes av det hela. Ska bli spännande detta. 😃

Är i den berömda härliga planeringsfasen och ska idag fnula på var och hur de få fiskar som finns ska få bo under byggets gång. Sen ska dessutom helgen få bjuda på ett besök på bl.a. Bauhaus för inspiration och lite check av material. 😉

Ska dessutom försöka en liten rot med romkaka från mina multispinosor för att försöka dra upp en kull i ett annat kar. De börjar förvissar bli bättre yngelvårdare nu, men efter ett par dagar minskar mängden i svärmen och hanen får sig en lite törn av honan. Misstänker alltså att han "tröttnar".

Har tidigare häverterat ut yngel och "slängt" ner i ett litet kar vi sidan om. De minskar dock snabbt i antal och de få som kanske klarar sig i någon vecka försvinner sedan i massdöd?...

Så min tanke är att om jag får igång mitt lilla 19L kar med endast vatten från karet där föräldrarna går och låter ynglen kläckas där så kanske det underlättar? Finns ju dock ingen som "fläktar" och putsar på de då som föräldrarna gör...

Knepigt detta..

#164 - 23 november 2013 08:36
[ATTACH=CONFIG]65586[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]65587[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]65589[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]65588[/ATTACH]

Ser nu efter feedback från en polare att jag ju måste tänka om lite här, djupet är endast 50 cm, skulle behöva 65-70 cm för att få plats med lite rejälare kar samt ev. kringutrustning som kan ta plats bakom karen i form av slangar till filter etc. Dessutom så har vi fnulat lite och jag bör ju ställa den övre ramen på högkant, blir ju mer stöd och mindre risk att reglarna bågnar, ev. dessutom öka från 45x95 - 45x120 reglar på toppramen...

Funderar också på det högra "spetsiga" trånga hörnet, bli massor "död" yta där, vad ska man göra för kul med det? Detta är ju oundvikligt att det blir "död" yta eftersom 2 lite större kar ska mötas och de är ju rektangulära och har ej "spetshörn"...
#165 - 23 november 2013 08:49
Hej, tänk på att val av virke är enormt viktigt, köp tätvuxet med stående årsringar samt undvik större kvist.
//Johan
#166 - 23 november 2013 08:59
Marten88 skrev:
Hej, tänk på att val av virke är enormt viktigt, köp tätvuxet med stående årsringar samt undvik större kvist.

//Johan

Absolut, det ska inte gå fort och bli billigt, utan det får fortskrida i den takt jag med rådande ekonomi och tid kan få det att fortskrida.
Så bra kvalité på bygge med bra material, samt rätt dimensionerat material.
Knackade lite på golvet, är förvisso plastmatta och jag hade önskat att det var flytspacklat under, lät dock för "ihåligt" eller "träigt" typ parkettgolvsljud...
Så åter är jag i frågan hur jag jämnar ut golvet eller iaf får ställningen rät utan massor kilar och dumheter? Det hela kommer att var förankrat i vägg så kanske ska man med hjälp av laser fästa reglarna i väggen, sedan få dit under delen som ska stå på en ram på golvet?
#167 - 29 november 2013 21:00
Jaha ja, medan planerna ändras och förbättras angående bygget av ställningen/bänken vad nu denna möbel skall kallas? Så smygstartas lite kar här och var samt underhålls i "överlevnadsläget" som jag kallar det (läs "halvfulla" kar med nerslängda rötter, ingen sand och växter som flyter och fastnar lite här och var). Mina Archocentrus multispinosus vallar den senaste kullen i "huvudkaret", d.v.s de små yngel som jag missade när jag lyfte över roten med larver till yngelkaret tidigare i veckan. De måste ha "ramlat" av roten vid själva lyftet, i och med att de ej var mer än sprattlare så låg de nog "osynliga" under en rot och vakades alltså av päronen. (Tanken var ju att egentligen ha flyttat roten innan kläckning, halva kakan hade dock kläckts utan min vetskap så flyttade precis några timmar sent för detta).

De växer lite försiktigt och man kan se att de försöker "beta" på filtersvampen samt jagar lite artemianauplier när dessa ges, får dock stänga av filtreringen en stund vid utfodring, de klarar inte att simma mot de förhållandevis "starka vatten"strömmarna" " som bildas i karet ännu. Har kört lite vattenbyte och håller tummarna för att jag klarar att få ordning på fler överlevare från denna kull, vore skoj. Har hitills endast 1 fullvixen hona (mor till denna kull) som jag drog upp för snart ett år sedan. Sedan finns en (troligtvis även det hona) som dock heter Nemo. Hittade denna krabat vid flytten 27:e september i år, den hade sugits in i mitt Eheim 2217 som liten sprattlarparvel troligen (kan inte varit stor med tanke på "rastret" på utsuget till Eheim filtret) och bott i den lägsta skiktet som är ca: 10 cm högt och fullt med biobollar samt då en massor grums och härlig "filtersoppa". Tack vare denna överlavarkraft och fortsatt utveckling nu i karet med raketfart så valde jag att döpa denna firre till Nemo ;) :)
#168 - 29 november 2013 21:16
Här är den lilla skara larver som blev kvar med päronen, dessa vakas och vallas ännu sålänge av båda föräldrar, honan är den av dessa ciklider som jag dragit upp.
" target="_blank">

Här är resten av kullen i 19L yngelkaret, ska uppgradera till iaf ett 54L så fort jag fixat plats (och tid, jobbar ju rätt mkt just nu... synd bara att det inte blir mer cash åt hobbyn trots detta....) Hur som haver, om ni bortser från repor i glas, lite algprickar etc. samt drar på full HD 1080p så är de ju för charmiga och söta de små liven :D

" target="_blank">
#169 - 29 november 2013 21:26
Till sist har vi även en "slow motion" med ingen mindre än Nemo (osäker på om denna köpta hona som syns bredvid Nemo är mamma eller den andra som jag har dragit upp...)

" target="_blank">
#170 - 29 november 2013 23:22
Som jag sa en gång för längesen, lyckas du dra upp ett gäng så kommer jag gärna förbi och köper ett par st.
Dom är ju så j***a fina :)
#171 - 30 november 2013 07:46
"Vattensamlingen"

För att citera Mats "Beliv jo me" jag minns att du gillar de små liven ;)
Så du är top if mind, när (inte om) ;) det finns ett gäng leveransklara rackare :)

#172 - 30 november 2013 07:50
"Vattensamlingen"

Igår fortsatte min smygfyllning av det som ska få bli helianthus kar :D (inte helianthus annus som i solros, utan Lamprologus helianthus som i prinsessor) Det står lite lutat framåt (p.g.a som alltid snea golv) dock inte någon direkt vridning på diagonal. Är ett plast/aluram kar. (En B träimitation), men fyller sakta i omgångar, better safe then sorry ;)

Ytterfilter igång i detta kar sedan förrgår kväll. Ett Tetratec EX700, funkar okej, men slanganslutningarna är inte av högsta kvalité någon stans. Spricker för lätt. Tacka vet jag mitt älskade Eheim 2217... Så vid nyköp blir det Eheim för hela slanten ;)

#173 - 30 november 2013 08:04
ApeviaX skrev:
För att citera Mats "Beliv jo me" jag minns att du gillar de små liven ;)

Så du är top if mind, när (inte om) ;) det finns ett gäng leveransklara rackare :)

Det låter bra det :)
#174 - 30 november 2013 08:36
"Vattensamlingen"

Härligt 👍😄

#175 - 3 december 2013 18:03
"Vattensamlingen"

Jaha, då ska vi se, då är de små liven ca: 1,5 veckor gamla sedan kläckning, de växer om än inte så fort... Dessutom börjar den oundvikliga "trilla av pinn" fasen nu tror jag tyvärr. En del börjar bli lite segare och jag har sett 2 av de små som har kolat... Undrar vad detta beror på? Vattnet med filtrering och byten har sköts mkt noga, så även utfodring...

Är de för dåliga på att få i sig själva födan månne tro?
Kan tycka att avkastningen artemianauplier är lite halvdant liksom även deras lverlevnad i kläckningsanordningen...

Några tips här? I så fall gärna konstruktiva tips utöver att öka till större kar och mer vattenvolym, det är redan på G för nästa kull som nu är på G i form av splittas romkaka storlek XL ;)

#176 - 3 december 2013 18:30
Härligt med lite action, Ape. Nu skall ynglen kunna äta sig riktigt ordentligt feta av alla micro-organismer du har i den frodiga mulmen vid botten... för sådant finns väl..?

Sedan kan du - om inte nykläckt artemia och annat finns till hands - smula och finfördela lite fryst artemia och annan "mix", som du har i frysen, rätt ner i vattnet.
Just nu äter mina "efter en dag utkomna frisimmande gracilis-yngel" just sådan mat!
#177 - 3 december 2013 18:30
"Vattensamlingen"

Matat med "pulver", artemianauplier & lite Cyclops... Håller tummarna att detta och VB som gjordes kan vara till nytta.

Förstår dock ej den taskiga överlevnadsgraden av mina artemia, det är bra kvalité, har en polare som kör samma i sin lokal där han odlar massor Malawi & Tanganyika mm.

#178 - 3 december 2013 18:32
Jäklar vad jag diggar din avatar, sådana ska jag ha någon gång:)! Fast med röda ögon:p...
#179 - 3 december 2013 18:33
"Vattensamlingen"

Tjo Mats, kul med finbesök i tråden :)
Nej du, detta kar är ett snabbt hophafsat kar med bare-bottom sånär som på den mangroverot romkakan satt på... Men mulm är på G i ett försökskar där löv och lite mojs från huvudkaret ska få bistå på en precis sandtäkt botten.

#180 - 3 december 2013 18:34
"Vattensamlingen"

Tackar Anders, o kul med lite action här :)
Jag får säga åt de o bli arga så ögena blir röda så får du skaffa via mig :p

#181 - 4 december 2013 12:29
Nu lunch, sen blir det pyssel i akvarierummet, bl.a. ska ny artemiakläckning fixas, den förra omgången tog slut nu ;)
I glappet som blir får de smaska på Mikrovit.
#182 - 4 december 2013 19:52
"Vattensamlingen"

Då har man pysslat lite med VB, check hos medicinerade endlers & molly som nu även fått lite "sallad" samt tagit hand om Archocentrus multispinosus honan med sin fina kaka :) :D

[ATTACH=CONFIG]65859[/ATTACH]

#183 - 5 december 2013 05:45
ApeviaX skrev:
Då har man pysslat lite med VB, check hos medicinerade endlers & molly som nu även fått lite "sallad" samt tagit hand om Archocentrus multispinosus honan med sin fina kaka :) :D

Vad är det där gråaktiga strecket som går från botten och upp förbi roten, syresten?
#184 - 5 december 2013 08:21
ApeviaX skrev:

Det var ingen dålig kaka heller, ser bra ut för yngelproduktionen :p
#185 - 5 december 2013 08:48
"Vattensamlingen"

KJE skrev:
Vad är det där gråaktiga strecket som går från botten och upp förbi roten, syresten?

Det är ett resultat av lathet igår. Ett gammalt streck av kalk, det hade runnit över lite vatten när detta kar stod hos mina föräldrar. De hade egen brunn på landet med rätt kalkrikt vatten ;)

#186 - 5 december 2013 08:48
"Vattensamlingen"

Det var ingen dålig kaka heller, ser bra ut för yngelproduktionen :p

Ja det är kanonkul :)

#187 - 11 december 2013 08:18
Så har vi frisimmare åter igen. Dessa blev frisimmare sent igår kväll. :D :D

[ATTACH=CONFIG]66025[/ATTACH]
#188 - 11 december 2013 11:23
Vilken stor yngelkull :).
#189 - 11 december 2013 13:28
Ja, alldeles underbar 😃

#190 - 11 december 2013 14:07
Härligt :)
#191 - 11 december 2013 20:30
Härligt :)

Den andra kullen börjar sakta växa, nu är vi i den kritiska fasen där jag hoppas på fler överlevare än tidigare kullar. Det verkar relativt ljust iaf :D
#192 - 11 december 2013 21:05
Låter bra :)

Hur stort akvarium har du till dom stora?
Jag har säkert läst det nånstans i tråden, men är man glömsk så är man :p
#193 - 11 december 2013 22:08
Låter bra :)

Hur stort akvarium har du till dom stora?

Jag har säkert läst det nånstans i tråden, men är man glömsk så är man :p

Just nu ca: 180l
#194 - 11 december 2013 22:10
Jaha, tro fan att man upptäcker en nästan ny blisterförpackning med Malawimix som legat och tinat/smält hela dagen... :mad: Fan, man ska inte mata med fryst foder om man är stressad på morgonen, då blir det såhär. Har fryst in igen men jag menar, det har legat sedan 09:00 typ imorse till nu 23:10. Gissar att det har förgåtts?
#195 - 11 december 2013 22:13
Något lite kuligare får bli ett klipp på en argsint morsa som vakar över sina små. Den vita randen på karet är som sagt torkat vatten som runnit och givit kalkfläckar, har i ren lathet samt "hänsyn" till morsan i karet inte gjort något åt detta, är en estetisk fråga som kan få bero till dess att jag vet hur honan klarar sig med kullen. Lägg dock märke till de små vita prickarna på roten och glaset, ser ut som typ frost/snöflingor blandat med någon pytteanemon typ. Vad är detta?

HD gick ej nu, YT knöla, så bli komprimerat klipp sålänge... :/
&feature=youtu.be" target="_blank">
&feature=youtu.be
#196 - 12 december 2013 04:19
Ha ha, härlig film. En annan hade oxå varigt smått stressad med så många kottar att hålla reda på:p!
Ett grattis är väl på sin plats!
#197 - 12 december 2013 18:11
Haha, jaa har 1 buse på 5 år. Kan tänka mig 2-3 st. till men inte en miljon som hon har.

#198 - 12 december 2013 18:12
Nu börjar man se lite kroppsstruktur på de några veckor gamla Archocentrus multispinosus knattarna. ;)

#199 - 3 januari 2014 21:20
Nu så Jesper Broman, ynglen börjar växa och är snart i det jag väljer att kalla ungfiskstadiet. Inte leverans size precis men nu är det en fråga om lite extra care så kommer det hända saker i raketfart, har sett det förr ;) :D
#200 - 3 januari 2014 22:21
Trevligt, då ska jag göra plats för några här hemma :D
#201 - 3 januari 2014 22:28
Trevligt, då ska jag göra plats för några här hemma :D

Ingen brådis, men behåll tanken mentalt och fnula lite, jag uppdaterar mer framöver, som sagt inga centimetrar stora, men jag har ju tidigare fiskar från dessa föräldrapar som från denna size fullkomligt exploderar i size ;)
#202 - 3 januari 2014 22:49
Japp, jag har tröttnat på mitt 343l Tanganyika-kar så det ska bli CA istället. Inredningen ska jag behålla då jag tror att den blir klockren till CA-ciklider :)
Så bara jag blir av med fiskarna så är det klart för inflyttning av några firrar från dig.
Sen får framtiden utvisa vad det blir mer däri :)
#203 - 13 januari 2014 17:19
Japp, jag har tröttnat på mitt 343l Tanganyika-kar så det ska bli CA istället. Inredningen ska jag behålla då jag tror att den blir klockren till CA-ciklider :)

Så bara jag blir av med fiskarna så är det klart för inflyttning av några firrar från dig.

Sen får framtiden utvisa vad det blir mer däri :)

Härligt Jeppe :)

Småttingarna fick igår flytta till ett 93 liters kar, de simmar nu i fin grupp och börjar käka bättre. Så hoppas på lite tillväxt. Det kommer ju, men i och med att de började sina liv i ett 19L så är det inte konstigt om det har tagit lite tid ;)

Nästa steg blir runt 160-180L ;)
#204 - 13 januari 2014 18:09
Jaha, då ska vi se. Nedan beskrivande text berättar vad som hanns med under gårdagskvällen :)

"Sådär, efter ca: 5-5,5 timmas akvariepyssel så är det nu dags att krypa ner i sängen. Har flyttat Haley's (min dotter) akvarium till köket. Passade på att ansa växterna som delvis var lite luggslitna. Nu får det etablera sig på nytt, men kan sedan tuffa på i lugnan ro.

I akvarierummet är det nu mer eller mindre fritt golv, äntligen! efter alla ommöbleringar... Ann-Sofie (min sambo) fick en av de små bänkarna för att dra igång det som ska bli ett av alla kommande räkkar.

Till sist kom ett större kar för mina Archocentrus multispinosus yngel på plats. Det blev en flytt från ca: 18L till ca: 93L. Nu ska de väl kunna växa och sträcka lite mer på sig... Ett tag iaf ;)"

Ett fåtal bilder som knäpptes av med mobilen innan läggdags, inte direkt några kvalitébilder. Men de ger väl någon hint om vad som sker..?
Kan förtydliga att det jag vill med dessa bilder är egentligen endast att ge en bild över vad som nu finns i rummet. Det är förvisso inte några snyggt inredda kar á la ögongodis, utan kar för överlevnad och sedan några yngelkar för att dra upp mina Archocentrus yngel. Dessa firrar trivs nämligen och leker oavsett vad våra ögon anser om designen på inredningen ;)

[ATTACH=CONFIG]66691[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]66692[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]66693[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]66694[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]66695[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]66696[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]66697[/ATTACH]

Just det, jag kan ju inte missa att nämna att nästa kull är på G... Tog ca: 2 dagar innan putsandet började efter det att jag återintroducerade honan i paret. Hon har fått "semester" och vårdat föregåede yngelkull några veckor i ett 54L kar.
[ATTACH=CONFIG]66701[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]66702[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]66703[/ATTACH]
På sista bilden är nästan hela kakan på plats. Helt otroliga mängder romkorn.
#205 - 13 januari 2014 18:32
Jaha, kanske ska försöka sig på ett till inlägg, även här lite text men av mer värde för tråden och händelseförloppet...

Jag tänker mig nyttja detta akvarierum till så många kar jag förmår sköta om samt få in på ett bra sätt. Dessa skall placeras i/på den ställning som jag har skissat på (enklare SketchUp skiss tidigare i tråden). Det kommer dessutom installeras takmonterade högtalare (det är i alla fall tanken)...

Hur ska nu detta gå till då? Jo om allt går som jag vill, (är ju egentligen en pengafråga...) så kommer ställningen byggas med stomme av gedigna träreglar samt förankring i vägg. Det blir 2 plan samt underskåp. Plan 1 för större kar, både för "odling" samt kar som är mer estetiskt tilltalande... Plan 2 kommer husera ett gäng mindre kar för olika stadier av yngelkullar samt en del räkor. I underskåpet kommer det finnas dold (luckor) teknik, d.v.s en del ytterfilter, tillbehör, verktyg, mindre kar med växter & anslutning till el för att driva hela apparatursamlingen.

Alla plan kommer få "takmonterad" belysning, så går iaf tankarna nu. Så även underskåpen då de kommer husera en del växter.

Det är inte något stort rum så det blir trångt med fri yta, dock tillräcklig yta för att enkelt kunna sköta akvarierna, det får dock plats en snurrfotölj för att avnjuta det hela när allt är klart ;) :)

Jag funderar dock en del på fuktnivån, det är ju trots allt inte något badrum detta. Kanske skulle man passa på att ta in offert för att få rummet fuktspärrat/säkrat? Samt flytspackla golv för att få en mer vågrät plan yta att bygga på. Här har jag ingen aning om kostnad eller teknik dock...
#206 - 13 januari 2014 18:46
En tilläggsfundering i mitt mätande och tejpande av det som ska visualisera ställningen samt sänkt tak är ju hur mkt ev. flytspackling bygger på samt material för att fukstspärra/säkra...?
#207 - 18 januari 2014 12:14
ApeviaX skrev:
Härligt Jeppe :)

Småttingarna fick igår flytta till ett 93 liters kar, de simmar nu i fin grupp och börjar käka bättre. Så hoppas på lite tillväxt. Det kommer ju, men i och med att de började sina liv i ett 19L så är det inte konstigt om det har tagit lite tid ;)

Nästa steg blir runt 160-180L ;)

Jag har slängt ut annons både här på zoopet och på fb nu med mina t-ciklider så är det bara att hålla tummarna på att nån nappar.
Sista utvägen får bli att byta in dom i nån butik :)
#208 - 18 januari 2014 14:01
Härligt Jesper, ytterligare ett steg närmre ett gäng av de små som växer i mina kar :)

#209 - 18 januari 2014 15:37
Jajjemen :)
#210 - 25 januari 2014 20:40
Behöver tips på prisvärd (läs billig i utgift, men hyfsad kvalité som ej går sönder över en natt) belysning till ett räkkar. Kommer finnas lite växter, någon mossa och lite stängelväxter med relativt smala gröna blad... Kanske ingen bra beskrivning... Men kraven är att det ska bli ett juste ljus samt att växterna inte dör, finns dock ej krav på att det ska bli "aquascapeljus" så att säga, utan sålänge växterna kan klara sig och sakta tuffa på så är jag nöjd. Kan tänka mig typ LED ljus eller liknande. Har lite olika varianter att kika på för att haja vilken typ av armatur jag söker. (Den från Biltema har ju "fel" Kelvintal, färgtemp. för växter...)?

Biltema läslampa LED
Aquaristic.net inte direkt billig i meningen prisnivå, detta med yttepyttebudget... Men säkert en bra armatur med juste ljus.

Det jag vill med länkarna är som sagt att ge en hint ocm size och typ av belysning som kan funka. Är öppen för förslag ;)

Nicke
#211 - 25 januari 2014 21:05
Fråga 1.

Sitter och ska beställa ingredienser till PMDD, börjar sina. Kiakde i Henrik Eketjäll's kalkylator... Kiakde på info. under [COLOR=#ff0000][?.][/COLOR] för vad Tom Barr rekommenderar för EI (Estimative Index). Som ni kan se så har jag höjt värdena något från lägsta rekommenderade gräns... Någon som kan utröna om värden blir helgalna och triggar algtillväxt p.g.a brist/fel i balans mellan ämnena? Alternativt "bara" ställer till bristsymptom på växterna p.g.a för låga/höga värden?
[ATTACH=CONFIG]66973[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]66974[/ATTACH]

Fråga 2.

Innebär detta att jag ska blanda enligt angivna värden? d.v.s ex. 57,07g = 43,23ml i min 0,5 liters flaska för att få rätt lösning av (i detta fall) KNO3?[ATTACH=CONFIG]66972[/ATTACH]
#212 - 25 januari 2014 21:42
Omöjligt att svara på KNO3 om man inte vet den nuvarande Belastningen av fisk, jag tror att domdär beräkningarna utgår ifrån ett rent växtkar utan fiskar..

Jag tycker man ska prova sig fram. Och om du kör utan CO2 så tror jag det är lönlöst att försöka hitta rätt balans..

Det är ju inte bara Gödningen i sig som spelar in, även ljuset och mängden CO2(som också är gödning) spelar in på hur mycket du ska tillföra..
#213 - 25 januari 2014 21:58
"Vattensamlingen"

Japps, så är det. Fullt medveten här. Kör EC nu och kommer på sikt ha trycksatt. Belysning ska bli T5 och ev. än värre på sikt. Finns rena växtkraft i tanken med primärt är det inredda kar med låg fiskbelastning som det handlar om i nuläget. Det mest relevanta som jag önskar svar på är ju om frågan angående blandning av ingredienser är enligt sista bilden? Så jag vet hur många gram av respektive ingrediens jag ska köpa?

Sen får jag givetvis experimentera med mängden. Men ska beställa 250g respektive 500g påsar, så det jag vill veta bland annat är hur jag ska räkna på mängd per ingrediens då de olika ska blandas olika...

#214 - 19 april 2014 08:32
Glad Påsk på er gott folk :D

Jag lever och kommer att läsa ikapp snart i vårsolen, ursäktar min frånvaro men som sagt Glad Påsk Zoopterare :D
#215 - 8 juni 2014 00:05
Tjena igen!

Riktigt roligt att träffas på riktigt, och dina fiskar trivs riktigt bra här trots lite argt humör hos andra invånare. Men deras ilska är enbart riktiad mot varandra.
Jag suttit ett par timmar och observerat och de har redan börjat färga ut. Deras räddhet försvann efter någon timma, så det kommer nog att bli bra detta :)
#216 - 8 juni 2014 00:10
Hallå i stugan :)

Ja mkt trevligt att få skaka hand med en Zoopetare :D
Även kul att få visa den enkla samlingen kar, men viktigare den vision som finns för rummet, och detta till trots dess ringa storlek.

Härligt att ungtupparna/hönorna vill visa lite färg, och på sikt med storlek och förhoppningsvis lite lek så kommer det hända grejor på den fronten ;)

Hat jag inte sagt det förr så kan jag varna nu för att hanen i ett lekpar brukar hugga om man petar i ett kar med romkaka, sprattlare eller yngel.
#217 - 8 juni 2014 00:21
Jag lovar att det blir bilder i min tråd framöver, och ditt "akvarierum" kommer bli riktigt bra när det blir klart :)
Nu blir det sängen för mig :p
#218 - 8 juni 2014 00:30
Kanoners, släng in nån bild här med när så blir dags ;)

Dags att slagga här med, men är inte så trött som jag brukar, får bli o somna med TV:n på ;)
#219 - 11 juni 2014 08:12
Jaha, då ska vi se. Kanske kunde man hitta lite sand att tvätta, för det är ju så skoj :p Släng i lite av detta i karet med multisarna och kanske börja fnula på en tillfällig sten/crypto plantering, inget annat bara cleant med sten och crypto. Vore nice.
#220 - 12 juni 2014 10:33
Då har jag fått bevittna när mina Corydoras aeneus leker.

Har skördat rommen och hoppas även dessa kläcks hos de andra 10+ som jag redan har kläckt.
Fäster romkornen på ett par blad, är redan fullt i den håv som agerar yngelkasse...

[ATTACH=CONFIG]69416[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]69417[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]69418[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]69419[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]69420[/ATTACH]

Liten snutt på den stirriga leken, hann ej fånga när honan drog fram rommen utan hon har den redan mellan bukfenorna.

#221 - 12 juni 2014 12:43
Roligt att du fick se leken :)
#222 - 14 juni 2014 12:19
Roligt att du fick se leken :)

Japps, o nu har jag hajat hur jag ska trigga de till lek "på beställning"... 😉

En del rommen är vita, men inte något onormalt. Ska bli kul att se om de fortsätter utvecklas som sina något äldre (ett par veckor) syskon.

Men nu, snart mot stan för att möta några polare. Ska bli dränkt i kanot. Usch vad kallt 😁
#223 - 22 juli 2014 22:57
En fundering, från ca: 20 L till ca: 64 L...

Guppy / Cryptokar

L: 71,5 cm
B: 36,5 cm
H: 24,5 cm

Total volym: 63,938875 L ~ 64 L

(Udda mått p.g.a begränsad fri yta vid tänkt placering)...

;) :p

#224 - 24 juli 2014 21:12
Alltid roligt med akvarium med lite ovanliga mått.

Och fiskarna som jag hämtade hos dig mår fint och växer på bra.
De har nog alla vuxit minst en cm och de två största har börjat färga ut nu.
De går ju med ett par andra lite större ciklider så det är kanske inte optimalt för tillväxten men dom är ganska kaxiga för sin storlek så dom roffar åt sig mycket mat ändå.

Ska försöka ta en bild nån dag om jag kommer ihåg :)
#225 - 24 juli 2014 22:36
ApeviaX skrev:
En fundering, från ca: 20 L till ca: 64 L...

Guppy / Cryptokar

B: 36,5 cm

Total volym: 63,938875 L ~ 64 L

(Udda mått p.g.a begränsad fri yta vid tänkt placering)...

;) :p

Kan bli:

B: 45-50 cm

;) :)

Alltid roligt med akvarium med lite ovanliga mått.

Och fiskarna som jag hämtade hos dig mår fint och växer på bra.

De har nog alla vuxit minst en cm och de två största har börjat färga ut nu.

De går ju med ett par andra lite större ciklider så det är kanske inte optimalt för tillväxten men dom är ganska kaxiga för sin storlek så dom roffar åt sig mycket mat ändå.

Ska försöka ta en bild nån dag om jag kommer ihåg :)

Javisst, supernice. :)

Vad kul att höra :D jag beställer en bildkavalkad här i tråden på de små liven ;)

Ja de kan allt stå upp för sig. Mkt charmiga men kaxiga firrar detta ;) :D

#226 - 9 augusti 2014 08:03
"Vattensamlingen"

En gillar de skarpt, snyggt Eheim :D

Ogillar däremot att mina "prisvinnande" crypto fick för sig att "smälta"... Inte
Mkt kvar av det karet.... :(

#227 - 27 oktober 2014 19:35
Jahaaa, då har det hänt en väldans massa, jag har svämmat över, paniktömt och fyllt 2 kar. Fått lek på 3 av mina multispinosa par, mer lek på corys, bra krut på lite växter och dragit ut en trasig visdomstand....

Full fart i boet, mkt med studier och en del att ta ifatt. Jösanes, en trisslott och lite ledig tid att få njuta av pyssla om familjo djur vore fint.
#228 - 4 december 2014 21:00
Hej hopp, åter Gold och bilder etc. dyker upp inom vintertiden ;)
Massor med lek på mina Archocentrus par, både det ursprungliga föräldraparet och de ynglingar som en själv dragit upp.

Lite stolt att se att mina egna små knottar är bättre yngelvårdare är sina päron :)
#229 - 16 januari 2016 23:22
Se där, var ett jäsikens bra tag sen jag ens var online.
Alltid händer det något och oavsett om det är bra eller dåligt så kan det bli mkt. 2015 bjöd på både bra och dåligt, blev ju klart att vi skulle få flytta in i en nybyggd kåk, modell radhus/bostadsrätt. Jag och familjen (nu även en son som precis blivit 8 månader :) ) bor nu alltså i ett blått hus med röd dörr (de olika husen i raden har olika färger), yta 110 kvm uppdelat på 2 plan :)

Flytten bar av stapeln den 20:e november 2015, vi har bott in oss någorlunda för att börja smälta det härliga med hårt nya boende, det är ju splitter och dessutom ekonomiskt fördelaktigt för oss, inga större summor besparade ännu, men över tid kommer det hända grejor :)...

Våren var dock halvkass, hunden fick akut diskbråck (eller notbilder stuket) blev förlamad över natten i bakre delen av kroppen och kunde varken gå eller göra ifrån sig :(...
Jag åkte på skit njursvikt i augusti, fick te o fylla 25 på sjukan. Dock mår jag bra från det eländet nu, har nytt jobb som iaf hjälper något med att se en chans till något gott i form av något mer stabil ekonomi, dock provanställd på vikariat so far så vi får se vad framtiden innebär.

Med anledning av min tid på avdelningen för njursjukdomar på US i LKPG i augusti och sedan kommande flyt mm. så förgick alldeles för många av mina växter ute på altan, samt fiskar och växter i akvarier. Energin tröt ett tag och med nya jobbet så halkade både det ena och tredje efter, flytten började bli prio och nu står jag med ett gäng kar, stelfrusna på altanen och några stackars pandarmalar samt någon guppy i en vit hink i badrummet på nedervåningen...

Men! Morgondagen (läs idag), bjuder på ett försök i att snickra ihop en provisorisk bänk för att iaf få in ett akvarie för att kunna husera överlevarna och utfodra de rejält en tid. Hoppas de små stackars liven är inom räddningsradien.

Går det som jag vill så kommer det famla köksbordet (ekskivan primärt) att sågas till och få justerbara metallben för att snabbt kunna få in ett kar att tina upp inne i värmen och sedan fylla upp med allt vad denna typ av "karantän"/utfodringskar kan tänkas behöva i av provisoriskhet...

På återseende.

Över och ut, Nicke Spjuth :)
#230 - 17 januari 2016 12:01
Härligt att se att du är tillbaka!
#231 - 18 januari 2016 18:44
[QUOTE=Mats Bryzell;n2348765]Härligt att se att du är tillbaka!
:)[/QUOTE]

Tackar man tackar, läser ikapp i din och en del andra trådar.
Håller tummarna för att det ska lossna lite nu på alla plan.

Kan dock ej klaga på bostad iaf, vi bor som sagt numera i ett nyproducerat fint hus (bostadsrätt typ radhus) som vi själva fått vara med att välja gällande designlinje. Och dessutom intialt några 100 lappar billigare och på sikt iaf 3-4 tusingar lägre månadskostnad till :D
#232 - 24 februari 2016 16:38
Det lilla 90 liters karet (delat till 3 ca: 30 liters avdelningar) börjar cykla sakta men säkert. Har lite olika typer av aler på besök, olika sorter i olika mängder i varje del.

Beror säkerligen på skillnader i vad som fanns i substratet för de olika "facken". Allt från samma hink, ungefär lika noggrant sköljt. Det är dock olika växter av olika mängd (några få stackars överlevande skott från tidigare frodig miljö) olika ytterfiler, någon gren här, någon liten rot där...

Dock lika mkt belysning då samma ramp (överdimensionerad) belyser alla 3 facken.

Ett av facken är helt grönt, (eller var innan vattenbytet nyss) ser ut att vara en grön dimma i den delen. Är dessutom en del såna där smala trådiga och slimeiga alger där i.

Men! Jag är inte rädd för lite alger. Spännande att sakta få cykla in och ta hand om det överlevande, låta fiske. Återhämta sig och bidra till filtrens start.

Inom en snar framtid skall ett smalt sovrumskar skapas och startas, innan dess är det i det ovan nämnda karet överlevarna får gå. Kommer uppdateringar på sikt ;)
#233 - 24 februari 2016 16:41
Uppdatera på bara! Alltid lika kul!
Lite bilder..?
#234 - 24 februari 2016 22:23
[QUOTE=Mats Bryzell;n2351326]Uppdatera på bara! Alltid lika kul!
Lite bilder..?

Bilder kommer, men det blir nog på sikt.
Nu har vi 3 halvtragiska avdelningar i en ca: 90 L tank. Inte mkt att se. Däremot kanske man skulle dokumentera resan för att ge en inblick, en observation i hur en incykling kan se ut. Något att begrunna för de otåliga och kanske smått nervösa nybörjarakvaristerna. Något som kanske kan ge ett lugn i den nervositet som infinner sig vid minsta alg eller annan "obalans" i karet.
#235 - 16 juli 2016 18:16
Så var vi där igen, tiden har sprungit iväg och jag kanske har misstänkts vara uppgången i rök. Men icke sa Nicke.
Det börjar landa i nya boendet efter hösten som först inbar nytt jobb, akut njursvikt, och sedan flytten hit. Tar det rätt solo med tomten i år, vill se lite hur säsongen fortskrider för att veta hur den skall byggas upp med tiden. Lika så fäler akvarierna, har ett ca: 90 L kar uppdelat i 3 knappa 30 L fack som "överlevnadskar" för de få stackare som klarade sig under min tid på sjukan och sedan förfallet då tid efter det iaf med inspiration att få liv i det då blev lite av en bristvara.

För stunden sitter jag och lusläser ikapp Mats Bryzell's alltid lika eminenta tråd "Akvariestugan". Det är ju en av de absoluta favoriterna, mycket som sker, härligt med OT, juste snack om inredning etc. etc. Härlig tagg uppskattas och de rejäla texter som dimper in i tråden då och då är en ren fröjd att njuta genom :D

Jag själv ska bråka färdigt lite med en anhalt av vita prick i karet och sen kanske man får uppdatera lite om kommande planer ;)
#236 - 16 juli 2016 18:36
[QUOTE=ApeviaX;n2357750]Så var vi där igen, tiden har sprungit iväg och jag kanske har misstänkts vara uppgången i rök. Men icke sa Nicke.
Det börjar landa i nya boendet efter hösten som först inbar nytt jobb, akut njursvikt, och sedan flytten hit. Tar det rätt solo med tomten i år, vill se lite hur säsongen fortskrider för att veta hur den skall byggas upp med tiden. Lika så fäler akvarierna, har ett ca: 90 L kar uppdelat i 3 knappa 30 L fack som "överlevnadskar" för de få stackare som klarade sig under min tid på sjukan och sedan förfallet då tid efter det iaf med inspiration att få liv i det då blev lite av en bristvara.

För stunden sitter jag och lusläser ikapp Mats Bryzell's alltid lika eminenta tråd "Akvariestugan". Det är ju en av de absoluta favoriterna, mycket som sker, härligt med OT, juste snack om inredning etc. etc. Härlig tagg uppskattas och de rejäla texter som dimper in i tråden då och då är en ren fröjd att njuta genom :D

Jag själv ska bråka färdigt lite med en anhalt av vita prick i karet och sen kanske man får uppdatera lite om kommande planer ;)[/QUOTE]

Oh-boy! Du har varit igenom en massa... Hoppas allt fixar till sig till det bästa - och så blir det!
Kul iallafall att du är tillbaka på forumet. Här händer ofattbart mycket!
Som du märker är min tråd mest gammal skåpmat, medans det finns en uppsjö andra intressanta trådar där det verkligen avhandlas intressanta grejer - så nu är det bara att läsa ikapp allt godis på forumet!
#237 - 16 juli 2016 18:43
[QUOTE=Mats Bryzell;n2357753]

Oh-boy! Du har varit igenom en massa... Hoppas allt fixar till sig till det bästa - och så blir det!
Kul iallafall att du är tillbaka på forumet. Här händer ofattbart mycket!
Som du märker är min tråd mest gammal skåpmat, medans det finns en uppsjö andra intressanta trådar där det verkligen avhandlas intressanta grejer - så nu är det bara att läsa ikapp allt godis på forumet!

Men hallå hallå :)

Din "gamla skåpmat" är vad jag helst "inmundigar" nu. Ytterst inspirerande med allt som sker. Givetvis var det ju lite sådär "oroväckande" (innan man kom ikapp med tiden) med storburken. Men låter som att det bara kan bli ännu bättre i framtiden när så väl blir dags att funta på det igen. ;)

Är nu på sidan 749 i din tråd o var på 670 eller 680 typ för någon dag sedan. Är såå härligt att sträckläsa allt, varje punkt, kommatecken och allt vad det innebär. Till och med allt grafisk mellan raderna oj oj oj. Skål säger jag, nu ska det spelas lite med familjen innan tösen ska sova, sen blir det Zoopet resten av kvällen :D

Utan o skvallra så kan jag säga att det kommer på sikt bli ett sesskar någon stans i boningen... Neolamprologus marunguensis på menyn till det ;)
#238 - 16 juli 2016 18:46
[QUOTE=ApeviaX;n2357755]

Men hallå hallå :)

Din "gamla skåpmat" är vad jag helst "inmundigar" nu. Ytterst inspirerande med allt som sker. Givetvis var det ju lite sådär "oroväckande" (innan man kom ikapp med tiden) med storburken. Men låter som att det bara kan bli ännu bättre i framtiden när så väl blir dags att funta på det igen. ;)

Är nu på sidan 749 i din tråd o var på 670 eller 680 typ för någon dag sedan. Är såå härligt att sträckläsa allt, varje punkt, kommatecken och allt vad det innebär. Till och med allt grafisk mellan raderna oj oj oj. Skål säger jag, nu ska det spelas lite med familjen innan tösen ska sova, sen blir det Zoopet resten av kvällen :D

Utan o skvallra så kan jag säga att det kommer på sikt bli ett sesskar någon stans i boningen... Neolamprologus marunguensis på menyn till det ;)[/QUOTE]

Fantastiskt härligt att höra!
Ös på nu!
Jag ser fram emot dina vidare projekt!
#239 - 16 juli 2016 21:52
BTW, hur gör man en hederlig hyperlink där man själv väljer vad texten är? Så det inte står som ovan ex. www.ciklider.se utan som jag tänkt fiskens namn? Har sett många länkar där det bara står "Länk". Har förstått att det är ultrarycket jobb att fixa med forumet och har inte alls pejl på var statusen befinner sig. Så ingen klagan, men en undran ;)
#240 - 17 januari 2017 06:42
[QUOTE=ApeviaX;n2365593]Bam [:-133] :D:D:D[/QUOTE]

Det var en rejäl ställning, vad blir det för akvarium där? :)
#241 - 17 januari 2017 13:22
KJE skrev:

Det var en rejäl ställning, vad blir det för akvarium där? :)

Ett 960. Bredd: 200, djup: 80 höjd: 60

Skickat från min iPhone med Tapatalk
#242 - 17 januari 2017 13:48
[QUOTE=ApeviaX;n2365635]

Ett 960. Bredd: 200, djup: 80 höjd: 60

Skickat från min iPhone med Tapatalk[/QUOTE]

Det låter inte helt fel :) Vad blir det för besättning då?
#243 - 17 januari 2017 15:56
Häftigt med ett 960. Skall bli spännande att se vad du hittar på!
#244 - 18 januari 2017 00:54
Jaa ni gott folk. Kommer bli magiskt kul. Mycket lärorikt och spännande, en riktig resa. :d

Inlägget med bilden ger en hint om inriktningen [;)]
#245 - 18 januari 2017 12:27
[QUOTE=ApeviaX;n2365694]Jaa ni gott folk. Kommer bli magiskt kul. Mycket lärorikt och spännande, en riktig resa. :d

Inlägget med bilden ger en hint om inriktningen [;)][/QUOTE]

Det tog ett bra tag innan jag fattade vad du menade, funderade på vad en träställning, en röd fåtölj och en tomte kunde innebära för inriktning, innan jag fattade att du menade fisk-smileyn, Prinsessan av Burundi :)
#246 - 18 januari 2017 17:35
KJE skrev:

Det tog ett bra tag innan jag fattade vad du menade, funderade på vad en träställning, en röd fåtölj och en tomte kunde innebära för inriktning, innan jag fattade att du menade fisk-smileyn, Prinsessan av Burundi :)

Haha, precis. Kommer bli Neolamprologus marunguensis :):):)

Skickat från min iPhone med Tapatalk
#247 - 19 januari 2017 21:15
Tanken är att möbeln skall ha iaf 2 luckor (på vänster respektive höger sida) och troligtvis 3 lådor i mitten. Hur jag skall klä in den eller i vad har jag ej bestämt ännu...
Vet inte exakt hur jag ska fixa skenor till lådorna eller vilken typ av gångjärn jag ska använda till luckorna heller. Men det får tiden utvisa. ;)

Kommer troligtvis bli 1 hyllplan i vardera skåp och dessutom belysning som går på när man öppnar luckan. :)
#248 - 21 januari 2017 20:49
Rätt gött med lunket i 3x30 liters burken, endlers guppyna blir fler och fler (som sig bör) så även (dock sakta men säkert och dessutom lite naturlig gallring) mina ancistrus som har börjat haja läget och uppskatta sina små tillhåll. Hornsärven växer som ogräs på steroider, så även vattenpesten, supernice detta eftersom det i kombo med mina posthorn innebär 0 alger på rutorna :D

Missförstå mig rätt, uppskattar rätt sorts akger, men på rätt plats, de gröna prickasen är no more i de här karen :D

Men sen i 960 liters tangaburken hoppas jag på alla de olika spännande "solalger" som jag kallar de. D.v.s en uppsjö alger som poffar upp här och var tack vare (märk väl tack vare inte på grund av, som sagt positiv till detta) schysst ljus som kommer infalla på burken och dess stenar :D
#249 - 23 januari 2017 06:42
[QUOTE=ApeviaX;n2365947]Rätt gött med lunket i 3x30 liters burken, endlers guppyna blir fler och fler (som sig bör) så även (dock sakta men säkert och dessutom lite naturlig gallring) mina ancistrus som har börjat haja läget och uppskatta sina små tillhåll. Hornsärven växer som ogräs på steroider, så även vattenpesten, supernice detta eftersom det i kombo med mina posthorn innebär 0 alger på rutorna :D

Missförstå mig rätt, uppskattar rätt sorts akger, men på rätt plats, de gröna prickasen är no more i de här karen :D

Men sen i 960 liters tangaburken hoppas jag på alla de olika spännande "solalger" som jag kallar de. D.v.s en uppsjö alger som poffar upp här och var tack vare (märk väl tack vare inte på grund av, som sagt positiv till detta) schysst ljus som kommer infalla på burken och dess stenar :D[/QUOTE]

I ett tanganyikaakvarium borde det inte vara några problem att få mycket alger, dom brukar väl vara rätt så växtfria? :)
#250 - 23 januari 2017 18:58
[QUOTE=KJE;n2366002]

I ett tanganyikaakvarium borde det inte vara några problem att få mycket alger, dom brukar väl vara rätt så växtfria? :)[/QUOTE]

Ja det kan absolut (och är oftast) "växtfria". Icke desto mindre finns ju växtlighet och grenar mm. i fiskarnas naturliga miljö. Men jag vill ha såna där läckra alger som Mats hade i sitt tangasesskar för ett par år sedan :D
#251 - 23 januari 2017 22:53
Aronia melanocarpa
#252 - 24 januari 2017 12:34
[QUOTE=ApeviaX;n2366030]

Ja det kan absolut (och är oftast) "växtfria". Icke desto mindre finns ju växtlighet och grenar mm. i fiskarnas naturliga miljö. Men jag vill ha såna där läckra alger som Mats hade i sitt tangasesskar för ett par år sedan :D
[/QUOTE]

Halloj! Kul att du skall köra Neolamprologus marunguensis ditt nya kar. Det är ju en ”sessa” som är ganska lik de jag hade; N. gracilis, som inte har riktigt lika hög och robust kroppsform.

En frodig algmatta befrämjar villkoren för ynglen som, i generationer, kan gå och beta bland de organismer som bildas.
Det tar en ganska ansenlig tid för den ”rätta” typen av alger att dyka upp - alltså en kortvuxen, tät matta som täcker de flesta ytor.
Jag använde mig av ganska sparsam belysning; mestadels LED-spotar.
Då slapp jag invasioner av alger som inte är så kul, som långa trådiga ”skitalger”.
Nej, vad man är ute efter är de korta, täthåriga algerna. Tålamodet får en rejäl prövning, men slutresultatet är både snyggt och livgivande.

Jag drar in en liten film på min N. gracilis-koloni, då det begav sig.

" target="_blank">
#253 - 24 januari 2017 19:10
Offert intagen för installation av luftvärmepump i förrådet. Om nu bara styrelsen godkänner frågan om ev. installation som blir det fart på mig att fixa i förrådet för att isolera och sedan beställa installation av luftvärmepump. Håller tummarna för detta då det skulle innebära ett par till akvarier i förrådet, möjligheten att driva upp säsongens fröer till trädgården, men även övervintring av exotiska växter och annat. Dessutom kan det öppna upp för paludariumtanken på sikt... Mkt spännande helt enkelt, håll nu tummar och tår ute i vårt avlånga land att det skall gå vägen med ansökan. Vore en rejäl energiboost. :)
#254 - 24 januari 2017 19:18
[QUOTE=Mats Bryzell;n2366054]

Halloj! Kul att du skall köra Neolamprologus marunguensis ditt nya kar. Det är ju en ”sessa” som är ganska lik de jag hade; N. gracilis, som inte har riktigt lika hög och robust kroppsform.

En frodig algmatta befrämjar villkoren för ynglen som, i generationer, kan gå och beta bland de organismer som bildas.
Det tar en ganska ansenlig tid för den ”rätta” typen av alger att dyka upp - alltså en kortvuxen, tät matta som täcker de flesta ytor.
Jag använde mig av ganska sparsam belysning; mestadels LED-spotar.
Då slapp jag invasioner av alger som inte är så kul, som långa trådiga ”skitalger”.
Nej, vad man är ute efter är de korta, täthåriga algerna. Tålamodet får en rejäl prövning, men slutresultatet är både snyggt och livgivande.

Jag drar in en liten film på min N. gracilis-koloni, då det begav sig.

" target="_blank">
[/QUOTE]

Just så underbart alglummigt :D Störtskönt! ;) Kommer dock finnas risk för lite "skitalger" då karet kommer stå strax innanför altan och där finns en del ljusinsläpp från söderläge. Men det blir vad det blir och med tiden kommer även det att sätta sig. ;) Belysningen kommer på sikt bli egensnickrad i ett lock som ska matcha möbeln (när jag bestämt hur den skall kläs) som då blir ett möbelkar typ. Men i och med avsaknad av växter (iaf initialt) så känner jag ej att belysningen brådskar mer än att möjligen få chans att locka fram de härligt is och stålblå fenspetsar samt ögon som dessa fiskar besitter :D

Allt har sin tid och det kommer få dra igång i sin takt, ytterligare så då det ju inte finns växter som behöver planeras för utan först blir det torrinredning med lavasten och ev. någon grenjäkel (inte bara för att trotsa normen, men för att jag anser det naturligt och vackert). Lavasten tänker ni? Hmmm... vasst o jävligt för de små liven.... Ja jo, men det finns nog vassa stenar i tangasjön med, de går dessutom i ett kar med drösvis av sådana nu och allt funkar fin fint. Fördelen med just lavasten är ju också dess porösa struktur som ger hem åt en miljards miljon nyttobakterier och på så vis blir det en del av ett "passivt" extrafilter inne i själva vattenytan och inte bara i kanterna vid filterkammarna.

Kommer bli superskoj detta, en dröm på G att slå in. Imorrn eller torsdag kommer troligtvis mina BTN River-slimline på posten och då kan man (även utan karet) börja placera ut och visualisera vad som komma skall.

Lite kul (och kanske pajastokigt för vissa) är att lavastenen jag beställt är svart (typ) lavasten från island. Kommer bli en satans kontrast mot bakgrund och det ljusa ciklidgruset som jag kommer dimpa ner. Men va fanken, övergångarna kommer bli mjuka med tiden och en hop alger. Tänker också att kontrasten kan vara schysst för att lite framhäva fiskarna som är rätt ljusa av naturen. ;)
#255 - 24 januari 2017 20:50
Tusan Bluewing, ansjo & Mats m.fl. jag har även i tidigare skede varit sugen på discus, har bestämt att jag ska hålla de vad det lider, har inhandlat BTN Discus boken av en forummedlem för ett par år sedan och jag vet att jag definitivt vet vad jag behöver för att testa med dessa juveler.

Tänker att jag nog gör lite så som ansjo tipsade Blue om i hans tråd att man kanske bör "testköra" med billigare, (men för den skull inte fula eller felaktiga discus) fiskar för att se var det leder. Kan slå bakut men kan även gå galant på studs och då är det ju bara att tuffa vidare och studera de små liven.

Hur som havre, först sessorna till tangakaret, sen som tidigare sagt invänta svar på värme i förrådet, därefter ligger framtiden att skapas.
Har en tydlig idé om hur jag skulle vilja inreda, relativt spartanskt, men inte naket kar... ;)

Kul med alla idéer och all sprudlande inspiration som riktigt sjuder här :)
#256 - 24 januari 2017 21:39
Om ni inte tidigare sett dessa klipp från tangasjön gör gärna det. Märk väl i klipp 2 av 3 hur 2 tangaciklider stöter bort en sköldpadda från deras grop med rom. Rätt häftigt. Bra inspiration inför stundande planer dessutom. :)

Del 1 - 4

" target="_blank">

" target="_blank">

"" target="_blank">

#257 - 24 januari 2017 21:50
#258 - 25 januari 2017 16:54
Väldigt kul att följa dig och din optimistiska planering :).

//Inger
#259 - 26 januari 2017 21:48
[QUOTE=Inger H;n2366104]Väldigt kul att följa dig och din optimistiska planering :).

//Inger[/QUOTE]

Halloj Inger

Kul att höra :)
Optimist måste man vara i denna stressiga vardag och detta pengastyrda skeva samhälle. Vi är inte gjorda för att stressa runt så dant.
Akvaristiken är en del av mitt Zen, likaså Zoopet med alla härliga trådar och gemenskapen :)
#260 - 26 oktober 2017 12:08
Jösses :eek:, 24:e mars... sorry. Jag är i allra högsta grad aktiv med mina fiskar. Projekt och planer snurrar hela tiden, men har varit en intensiv tid. Nu har jag dock nytt jobb med mer fritid och förhoppningsvis snart möjlighet att börja spara lit ebpde till hem och familj men även mina intressen och däribland akvaristiken.

en teaser sålänge, följer upp bilderna ovan lite iaf... [;)]

" target="_blank">
#261 - 26 oktober 2017 12:19
Fin teaser! Gött att se dig här igen.
#262 - 26 oktober 2017 15:16
[QUOTE=Mats Bryzell;n2373743]Fin teaser! Gött att se dig här igen.

Man tackar, kul att tangakungen (haha lät lite kul :p) hitta hit direkt. Och tack för välkomnandet tillbaka. Mkt skoj kommer ske under stundande år :);)
#263 - 26 oktober 2017 15:21
[QUOTE=ApeviaX;n2373750]
Man tackar, kul att tangakungen (haha lät lite kul :p) hitta hit direkt. Och tack för välkomnandet tillbaka. Mkt skoj kommer ske under stundande år :);)[/QUOTE]
Haha! :D
Jag hittar, lita på det.
Det skall bli kul att kolla in din nya burk - skall du låta det bli en stor marunguensis-koloni?
#264 - 26 oktober 2017 15:39
[QUOTE=Mats Bryzell;n2373751]
Haha! :D
Jag hittar, lita på det.
Det skall bli kul att kolla in din nya burk - skall du låta det bli en stor marunguensis-koloni?

Svar ja, en fet marunguensis koloni ja :D
Kan bli ett gäng Jullar på sikt också. Lite kontrast, men först vill jag se det efterlängtade kolonilunket :D
#265 - 26 oktober 2017 15:42
[QUOTE=ApeviaX;n2373753]
Svar ja, en fet marunguensis koloni ja :D
Kan bli ett gäng Jullar på sikt också. Lite kontrast, men först vill jag se det efterlängtade kolonilunket :D[/QUOTE]
Aaah, då har du verkligen härliga tider framför dig.
Lägg gärna upp bilder och filmer på stuffet allteftersom, så man får se hur det utvecklar sig.

#266 - 26 oktober 2017 16:04
[QUOTE=Mats Bryzell;n2373754]
Aaah, då har du verkligen härliga tider framför dig.
Lägg gärna upp bilder och filmer på stuffet allteftersom, så man får se hur det utvecklar sig.

[/QUOTE]

Bilder o filmer kommmer definitivt upp.
ska bli riktigt gött detta
#267 - 26 oktober 2017 16:06
[QUOTE=ApeviaX;n2373755]
Bilder o filmer kommmer definitivt upp.
ska bli riktigt gött detta [/QUOTE]
Japp, liva upp Zoopet nu, så man får något att kolla på. Härligt detta!
(Ooops, I did it again... Knäckte sidan. Filmgodis på förra sidan).
#268 - 26 oktober 2017 17:57
Jag har inte haft så mycket "kontakt" med ApeviaX under åren, men hejar på med bilder å allt för att kanske liva upp oss alla :D

//Inger
#269 - 26 oktober 2017 18:01
[QUOTE=Inger H;n2373766]Jag har inte haft så mycket "kontakt" med ApeviaX under åren, men hejar på med bilder å allt för att kanske liva upp oss alla :D

//Inger[/QUOTE]

Nja precis. Men nog har vi mötts i Mats tråd eller iaf skrivit runt om varann i olika inlägg. Alla välkomna och hag tackar åter för hejarop oj intresse i min lilla tråd [:-15]
#270 - 26 oktober 2017 18:06
[QUOTE=ApeviaX;n2373768]

Nja precis. Men nog har vi mötts i Mats tråd eller iaf skrivit runt om varann i olika inlägg. Alla välkomna och hag tackar åter för hejarop oj intresse i min lilla tråd [:-15][/QUOTE]

Så är det nog, att vi mötts lite då å då under åren :d

//Inger
#271 - 26 oktober 2017 18:27
[QUOTE=Inger H;n2373769]

Så är det nog, att vi mötts lite då å då under åren :d

//Inger[/QUOTE]

Jag tänker det, och som sagt alltid trevligt med ”bekanta ansikten” här i forumvärlden. Smygkikar allt på dina trådar :d
#272 - 26 oktober 2017 18:39
[QUOTE=ApeviaX;n2373771]

Jag tänker det, och som sagt alltid trevligt med ”bekanta ansikten” här i forumvärlden. Smygkikar allt på dina trådar :d[/QUOTE]

Inte mycket händer just nu :)

//Inger
#273 - 31 oktober 2017 17:21
Stort och härligt kar du har, de är så fina prinsessor, de är ngt i formen som gör att de ser så söta ut
#274 - 31 oktober 2017 18:50
1 av de 3 nya små liven. Käkar här lite flakes, eller crisps. :D[:-106]

" target="_blank">
#275 - 31 oktober 2017 18:51
[QUOTE=Rufus;n2373877]Stort och härligt kar du har, de är så fina prinsessor, de är ngt i formen som gör att de ser så söta ut [/QUOTE]

Hej

Vad kul att höra [:-106]
Du skulle se de irl med rätt ljus. Oj vad fenspetsar och ögon fullkomligt lyser i isblått [:-106]:D[:-106]
#276 - 1 november 2017 07:22
Snart är dom fler.
Kör du enbart "lavastenar" (eller vad det nu är)?
Helbild, eller film på karet?
#277 - 3 november 2017 17:28
[QUOTE=Mats Bryzell;n2373893]Snart är dom fler.
Kör du enbart "lavastenar" (eller vad det nu är)?
Helbild, eller film på karet?[/QUOTE]

Japps, endast lavasten. De är dock lite mindre vassa än "vanliga" lavastenar. I och med att de är så porösa, så blir de ett gott tillhåll för nyttobakterier. Typ ett extra "passivt" filter i karet. De är ju dessutom lätta att bygga med.
Helkarsbild och eller film skall fixas. Var en detalj jag störde mig på som gjorde att jag inte la upp det härom dagen. Men imorrn kanske alternativt söndag ;)
#278 - 3 november 2017 17:43
[QUOTE=ApeviaX;n2373973]

Japps, endast lavasten. De är dock lite mindre vassa än "vanliga" lavastenar. I och med att de är så porösa, så blir de ett gott tillhåll för nyttobakterier. Typ ett extra "passivt" filter i karet. De är ju dessutom lätta att bygga med.
Helkarsbild och eller film skall fixas. Var en detalj jag störde mig på som gjorde att jag inte la upp det härom dagen. Men imorrn kanske alternativt söndag ;)[/QUOTE]

Förstår precis. Lägg upp bilder och filmer när du känner dig cool - ingen brådska.
#279 - 4 november 2017 20:56
Såg detta klipp (är på sidan 821 o götteläser i Mats tråd Akvariestugan) o ja bara MÅSTE ju hålla ett par A. sajica på sikt :D:D:D Jävluskt så snygga!

" target="_blank">
#280 - 5 november 2017 10:15
[QUOTE=ApeviaX;n2373985]Smakprov på de snygga firrarna. Kolla ögat o fenspetsarna. Tänk det dubbla i intensitet i det blå. Denna firre är inte heller helt utfärgad. O ljuset blev lite tokigt på bilden. Helt enkelt toksnygga fiskar ;) :)[/QUOTE]
Fin bild där! Japp, dom är otroligt vackra. Tänk när du har hela karet fullt.

[QUOTE=ApeviaX;n2373989]Såg detta klipp (är på sidan 821 o götteläser i Mats tråd Akvariestugan) o ja bara MÅSTE ju hålla ett par A. sajica på sikt :D:D:D Jävluskt så snygga!][/QUOTE]
Du skall se den lille sajicahanen nu...
#281 - 5 november 2017 16:22
[QUOTE=Mats Bryzell;n2373990]
Fin bild där! Japp, dom är otroligt vackra. Tänk när du har hela karet fullt.

Du skall se den lille sajicahanen nu...

Ja precis, och jag skulle tippa på att jag har sett något smått innan jul. Om de inte är sega. Men det wer sig med tin.

Såg faktiskt både ”nycklar”, ”zebror” & ett litet gäng sköna sajicor i min z-butik idag. Små men vackra allihop. Nya tag med ny struktur. Tror det finns hopp att z-butiken får en juste akvarie/fisk-avdelning igen :)

Massor idéer och för första gången på 1 år typ så var det faktiskt inspirerande igen att gå in där. Inte för att intresset hade tynat, men det var en rejäl ”lågsäsong” i z-butiken ett tag. Förvisso av vissa anledningar, men som sagt kul att de är på G mott rätt bana igen.
#282 - 5 november 2017 17:06
Vilken växtlighet, jag gillar dina cryptocoryner :)

//Inger
#283 - 5 november 2017 17:47
[QUOTE=Inger H;n2374004]Vilken växtlighet, jag gillar dina cryptocoryner :)

//Inger[/QUOTE]

Då ska du se de vid fullt blås, började med växtnäring idag igen. Varit lite lojt med den biten, men nu åter igång. Tackar för lovorden om mina cryptos :)
#284 - 7 november 2017 21:25
Det är något visst att se hur snabbt man kan tyda hur gruppen kan tänkas "delas in" i olika par. Eller för den delen att se att det pilot"par" som slängdes i först (då de var utstötta där de kom ifrån) nu är friska sköna "bossar" som kivas lite men ändå låter de 2 nya rackarna komma med. Gillar att de 3 nya då tvärtom i sin "dumhet" simmar runt betydligt mindre skygga och på så vis får fram piloterna. Nu syns de ofta i en grupp och ibland sticker de fram sina nyllen i röset. Gott i alla fulla fall att se utveckling och vad jag tror (med lite initialt kiv) början på en störtskön koloni. Planer för "rumskamrater" finnes... Men först ska de få gå in o göra sin kaningrej deluxe är min plan. Skynda långsamt liksom ;) Under tiden spånar jag på täckglas, komplettera belysningen och inte minst bygga klart skåpet in under som ska bli vitrin/whiskey, cognac... o.s.v... helt enkelt "godisskåp" :D
#285 - 7 november 2017 21:28
Måste dock erkänna att jag ju faktiskt inte ännu har kikat tillräckligt noggrant för att reda ut könet på de 3 "nya". Piloterna är ju ett "par", tydligt synligt. Kan vara 2 hanar och 1 hona de "nya" 3... hmmm :rolleyes:
#286 - 9 november 2017 18:05
Lite kompletterande fisk inköpt. :D
#287 - 10 november 2017 08:15
Ser kanonfint ut!
Har du byggt fundament som de kan gräva ut/ur, eller är de synliga stenarna de enda?
#288 - 10 november 2017 14:19
[QUOTE=Mats Bryzell;n2374124]Ser kanonfint ut!
Har du byggt fundament som de kan gräva ut/ur, eller är de synliga stenarna de enda?

De synliga är tyvärr de enda. Kickade igång det såhär. Men vi får se var det landar på sikt.

Tänker ev. sno en hel del inspiration ur din gamla gracillis setup :d[:-106];)
#289 - 10 november 2017 15:41
[QUOTE=ApeviaX;n2374132]
De synliga är tyvärr de enda. Kickade igång det såhär. Men vi får se var det landar på sikt.
Tänker ev. sno en hel del inspiration ur din gamla gracillis setup :d[:-106];)[/QUOTE]
De här cikliderna leker på nästan vad som helst, men de där lavastenarna är väl ganska skrovliga kan jag tro..? Om inte annat får de väl gräva sig ner till glaset på sköna ställen. Det fixar sig.

Min gracilis-setup utgjordes mestadels av massor av flata stenar - och jag adderade sanden efteråt när allt var klart, och dolde stora delar av konstruktionen.
Men du kan ju alltid lägga till några stenar med jämna ytor på strategiska ställen.
#290 - 10 november 2017 17:45
[QUOTE=Mats Bryzell;n2374133]
De här cikliderna leker på nästan vad som helst, men de där lavastenarna är väl ganska skrovliga kan jag tro..? Om inte annat får de väl gräva sig ner till glaset på sköna ställen. Det fixar sig.

Min gracilis-setup utgjordes mestadels av massor av flata stenar - och jag adderade sanden efteråt när allt var klart, och dolde stora delar av konstruktionen.
Men du kan ju alltid lägga till några stenar med jämna ytor på strategiska ställen.
[/QUOTE]

Har faktiskt funderat på om de är substratlekande eller ”stenlekande” (kanske ”samma” pryl).
de här lavastenarna är inte alls lika vassa som de brukar vara. De är typ ”uppmjukade/”slipade”, icke desto mindre skrovligare och med större risk för rivsår är ”flator” utgör.

Är ju dock extremt nojjig för glaset, får om jag skall bygga direkt på glaset i sådana fall ha typ friggo undertill. Dessa stenar väger ju ”inget” i vattnet och är lätta att bygga med. Dessutom är ju porösheten en perfekt boplats för nyttobakterier som ett ”passivt” extra filter. ;)

Mktbra input dock som lusläsare av din tråd så vet jag precis hur du byggde, mkt bra återkoppling där :) :)

Faktum är att en av honorna? Gräver ett hål vid rutan.

#291 - 11 november 2017 18:45
Fick en väldig inspiration till ett av de kommande karen. Malkaret, tänker ancistrus, corydoras, pleco, otocinclus, crossocheilus för malbesättningen & ett rejält gäng poropanchax normani, allt detta i en murrig miljö med rötter,
löv, crypto, anubias & windelöv. Tänk så läckert med en maltank och så lyktögonen som ”glöder” o blått med sina ögon i det tefärgade vattnet :)
#292 - 11 november 2017 20:25
Snacka om grävmaskiner de små marunguensisarna. Vad säger ni tangakunniga. Är det honan som gräver eller kan det vara både hona och eller hane som gräver? Tänker om det är en ledtråd för att se könsfördelning?
#293 - 23 november 2017 17:49
Sa ju det, innan jul. De var dock lite snabbare igång än jag trodde. :d

" target="_blank">
#294 - 21 augusti 2018 18:53
Totalkrasch i Juni, alla fiskarna i 960 tanken stendog. Dock innan värmeböljan. Min gissning är bukvattensot... Den tanken är sakta men säkert på G tillbaka och jag hoppas det har vänt åt rätt håll....

Något annat som är lite roligare och som så sakteliga börjar röra sig mot verklighet är denna:

#295 - 23 augusti 2018 16:52
[QUOTE=ApeviaX;n2390375]Totalkrasch i Juni, alla fiskarna i 960 tanken stendog. Dock innan värmeböljan. Min gissning är bukvattensot... Den tanken är sakta men säkert på G tillbaka och jag hoppas det har vänt åt rätt håll....

Något annat som är lite roligare och som så sakteliga börjar röra sig mot verklighet är denna:

[/QUOTE]

Vad tråkigt med massdöd. :(
Dock ser jag ingen film/klipp?
#296 - 25 augusti 2018 04:42
[QUOTE=LindaAlgo;n2390446]

Vad tråkigt med massdöd. :(
Dock ser jag ingen film/klipp?[/QUOTE]

Ja det är kass, sådant man kan råka ut för och rent faktiskt något jag varit förskonad mot. Så nya tag, ytterligare en erfarenhet. Mest synd om fisken.

Jag hade inte förnyat mitt goldmedlemskap, men nu finns bild ovan.
#297 - 3 september 2018 15:01
[QUOTE=ApeviaX;n2390375]Totalkrasch i Juni, alla fiskarna i 960 tanken stendog. Dock innan värmeböljan. Min gissning är bukvattensot... Den tanken är sakta men säkert på G tillbaka och jag hoppas det har vänt åt rätt håll....

[/QUOTE]

Kan det ha varit förhöjda halter av metaller?
#298 - 21 juli 2019 18:19
[QUOTE=stefant;n2391220]

Kan det ha varit förhöjda halter av metaller? [/QUOTE]

Hej Stefant

O först och främst ursäkta för att svaret kommer nästan ett år senare. Jag skäms [:O][:o]

Osäker, men tror på massdöd av bakterier el. dyl. som påföljd av den oerhörda temperatur som blev inne.
jag älskar den värme vi hade förra sommaren, men inte inomhus.

Inte mkt till svar efter så lång tid.
#299 - 21 juli 2019 18:22
Jaha, då har familjen flyttat och nya planer på G.
En tangatank kommer åter sättas upp med ”samma” individer som gick i 960:t.
960:t i sig såldes dock innan flytten och nu kommer första delen i samlingen bli ett Juwel Rio 400 med ett gång Malawi som en polare huserat under flytten.

Lusläser ikapp i bl.a. Akvariestugan och en del andra trådar.

Mer info., bilder och filmer kommer framgent :);)
#300 - 30 juli 2019 10:04
Jaha ja, då har Rio 400:at stått en vecka med vatten. Skulle köra ett test över natten så att allt såg fortsatt bra ut, att det står i våg och inte läckte.
Åkte på någon virusinfektion i halsen (som typ givit med sig) vilket innebar lite fördröjning.

Idag skall tanken dock tömmas och BTN Slimline River (60) limmas dit som bakgrund :D
#301 - 2 augusti 2019 19:09
Blev ju givetvis fördröjning p.g.a en massor annat att styra med. Men! Igår tömdes tanken. För säkerhets skull fick det sista dunsta över natten.
Idag har alltså BTN Slimline River (60) limmats (silikonats) dit och nu får det torka över helgen, iaf tills söndag eftermiddag.

Har lite att stå i och frugan har åkt på halsfluss (igen, varit frisk i en vecka...) så det blir bra med torktid och lite planering av hur stenen skall "möbleras".
Bilder och info. kommer löpande :)
#302 - 3 augusti 2019 11:43
F*nstyg [:-5][:(!][:-48]:eek:

Skulle limma dit sista biten BTN Slimline River (60), en del jag sågat av för bakgrunden. Kom på att jag kunde dölja Juwel's innerfilter med den biten. Passade rätt bra, sågade av den på höjden för att inte ändra på hur vattnet rör sig runt filterkammaren. En liten flisa gick av, silikonade dit den (med svart silikon, gissa hur snyggt det blev... men men).

När jag sedan väl skulle passa in sista biten så lade jag av någon outgrundligt korkad tanke "silikonsprutan" (som är av metall) längs över akvariet i djupled, givetvis gjorde någon liten rörelse från min sida på andra sidan tanken att den föll ner, slog i bottenglaset och ev. vänster sidoglas på väg ner...

Kunde inte se någon repa/spricka nu direkt. Men man blir nojjig med glas, särskilt när det ska hålla typ en halv kubik vatten snart.
Så oerhört klantigt, man skall aldrig vara lat, straffar sig direkt.

Låter nu det sista silikonet härda och skall sedan syna mer noggrant under bra belysning.
Kommer även sakta att testfylla tanken på nytt, just in case att jag missar något. Kanske rent av en mikroskada som gör att det eskalerar väl fyllt.
Better safe than sorry, en till testfyllning (innan sanden skall i) gör ju iaf att jag ser om något blev knas.

Håll nu tummar och tår gott folk.
#303 - 3 augusti 2019 17:50
Slänger lite snabbt in bilder på hur det ser ut nu under "silikontorkan". Låter det vara lite skitigt sålänge, ska ju testfyllas igen som sagt (inte sett några spår av skador so far...) samt rengöras innan sand skall i.
Attachment
Attachment
#304 - 3 augusti 2019 17:54
Ser jättefint ut! :)[:-106]
Vad blir det för T-ciklider i detta kar?
#305 - 3 augusti 2019 19:55
[QUOTE=Mats Bryzell;n2406180]Ser jättefint ut! :)[:-106]
Vad blir det för T-ciklider i detta kar?

Halloj Mats

Det blir faktiskt Malawi i denna tank, for starters iaf.
Har en grupp som gick i mitt 960L efter kraschen förra sommaren. De går dock hos polaren som odlat fisken i fråga just nu då vi flyttade i Maj och därav sålde 960 tanken tidigare i år.

Planen är att på sikt börja om med Neolamprologus marunguensis, Julidochromis dickfeldi och Cyprichromis leptosoma (den uppsättning jag hade när hela skiten kraschade och all fisk dog för ca: 1 år sen).

Anledningen till att det blev Malawi mellan detta och inte direkt nya fiskar av samma sort som innan för att direkt återuppliva tangatanken berodde delvis på att att jag länge suktat efter att åter hålla Malawi (men denna gång mer subtilt färgade, om än med färg...) igen. Delvis för att jag har mer personlig erfarenhet av Malawi sedan innan och därför kände mig mer säker på att förstå fisken vid ev. ny krasch. Någon mer krasch blev det ej och nu kan jag snart återta fisken som ska få göra sin grej innan det blir byte av besättning.

Märk väl att det nog troligtvis blir "Sydamerika" istället för Tanganyika inomhus som "displaytank" när det blir remake i framtiden. Det går nämligen rent estetiskt bättre hem hos familjen. Jag tänker då att jag tar tillfället i akt att äntligen trycka ner ett gäng scalarer igen :D

När all denna rokad så ska till framgent så kommer Malawi få flytta ut i förrådet (som jag nu renoverar för att bli förråd, hobby/pysselhörna och akvariehörn) och tangafisken får göra ny entré här.
Det är iaf de tankar som snurrar nu ;)

Mer info. och frågor kommer :)
#306 - 3 augusti 2019 21:05
En liten sidofundering... det gäller vårt förråd.

Jag håller på att renovera det, i dagsläget har jag (med hjälp av min ena storebror som är snickare) rivit upp golvet, förstärkt något där jag vet att jag skall ha akvarier sedan lagt dit nytt undergolv.
Vi har även dragit upp OSB & renoveringsgips på väggarna samt renoveringsgips i tak. Detta är sedan spacklat och målat med våtrumsfärg, både primer och täckfärg.

Förrådet har även fått en luftvärmepump installerad (den samma som vi hade på förra adressen, vi flyttade med den).

Jag kommer att lägga in ett trevligt golv inom kort, men det jag funderar på är hur i hela världshistorien jag skall få in vatten?
Jag har ingen plan på att faktiskt anlita någon VVS:are som ska dra in vatten "på riktigt" utan jag tänker att jag kan klara mig på att kunna koppla på en gardenakoppling för att dra vatten via en trädgårdslang när så behövs...

Skulle även vilja ha ett utlopp för vatten som ska ut. Oavsett riktning så gör funderingarna gällande hur tusan jag får till detta på ett funktionellt, snyggt och frostsäkert sätt?
Det får inte innebära att det "forsar" in kalluft vintertid, inga kryp får kunna röra sig in i förrådet och det får inte riskera fuktskador...

Någon idé? Eller ska jag helt enkelt köra med dörren på glänt? Även i minusgrader?
#307 - 3 augusti 2019 22:30
[QUOTE=ApeviaX;n2406187]En liten sidofundering... det gäller vårt förråd.

Jag håller på att renovera det, i dagsläget har jag (med hjälp av min ena storebror som är snickare) rivit upp golvet, förstärkt något där jag vet att jag skall ha akvarier sedan lagt dit nytt undergolv.
Vi har även dragit upp OSB & renoveringsgips på väggarna samt renoveringsgips i tak. Detta är sedan spacklat och målat med våtrumsfärg, både primer och täckfärg.

Förrådet har även fått en luftvärmepump installerad (den samma som vi hade på förra adressen, vi flyttade med den).

Jag kommer att lägga in ett trevligt golv inom kort, men det jag funderar på är hur i hela världshistorien jag skall få in vatten?
Jag har ingen plan på att faktiskt anlita någon VVS:are som ska dra in vatten "på riktigt" utan jag tänker att jag kan klara mig på att kunna koppla på en gardenakoppling för att dra vatten via en trädgårdslang när så behövs...

Skulle även vilja ha ett utlopp för vatten som ska ut. Oavsett riktning så gör funderingarna gällande hur tusan jag får till detta på ett funktionellt, snyggt och frostsäkert sätt?
Det får inte innebära att det "forsar" in kalluft vintertid, inga kryp får kunna röra sig in i förrådet och det får inte riskera fuktskador...

Någon idé? Eller ska jag helt enkelt köra med dörren på glänt? Även i minusgrader?
[/QUOTE]

Nu är jag inte någon rörläggare. Men två av de största slangarna till och från har jag mycket svårt att se att kylan ute hinner påverka vattnet när det flödar. Men när de inte används kommer de troligen att frysa igen om det är minus. Så det låter som du borde gräva ner dom med isolering. Tyvärr är där nog ingen genväg än detta. Naturlagarna är svåra att ändra på.
#308 - 4 augusti 2019 16:11
[QUOTE=Malawi_forever;n2406191]

Nu är jag inte någon rörläggare. Men två av de största slangarna till och från har jag mycket svårt att se att kylan ute hinner påverka vattnet när det flödar. Men när de inte används kommer de troligen att frysa igen om det är minus. Så det låter som du borde gräva ner dom med isolering. Tyvärr är där nog ingen genväg än detta. Naturlagarna är svåra att ändra på.[/QUOTE]

Tja

Tack för input.

Jag var nog dock lite vag i min beskrivning. Jag är alltså inte orolig varken för att vattnet skall bli för kallt när det "färdas" i slangen, inte heller att det skall frysa i slangen mellan vattenbyten.

Jag tänker att jag drar en slang från duschen genom kattluckan i altandörren och ut i förrådet. Det jag vill undvika är att ha förrådsdörren på glänt vid vattenbyte. Önskar alltså endast "frostsäker" genomföring som alltså töms direkt efter att vatten rört sig till/från.
Denna slang kopplas alltså till/från vid var tillfälle.
#309 - 4 augusti 2019 16:42
[QUOTE=ApeviaX;n2406221]

Tja

Tack för input.

Jag var nog dock lite vag i min beskrivning. Jag är alltså inte orolig varken för att vattnet skall bli för kallt när det "färdas" i slangen, inte heller att det skall frysa i slangen mellan vattenbyten.

Jag tänker att jag drar en slang från duschen genom kattluckan i altandörren och ut i förrådet. Det jag vill undvika är att ha förrådsdörren på glänt vid vattenbyte. Önskar alltså endast "frostsäker" genomföring som alltså töms direkt efter att vatten rört sig till/från.
Denna slang kopplas alltså till/från vid var tillfälle.[/QUOTE]

Då är det lugnt.
#310 - 5 augusti 2019 13:10
[QUOTE=Malawi_forever;n2406227]

Då är det lugnt.[/QUOTE]

:D[:-106]

Låter det, men hur bäst göra denna genomföring på ett bra vis?
#311 - 5 augusti 2019 15:23
[QUOTE=ApeviaX;n2406269]

Låter det, men hur bäst göra denna genomföring på ett bra vis?[/QUOTE]

Vilken genomföring pratar vi nu om. Lite svårt hänga med när man inte vet hur det ser ut.
#312 - 5 augusti 2019 18:32
[QUOTE=Malawi_forever;n2406277]

Vilken genomföring pratar vi nu om. Lite svårt hänga med när man inte vet hur det ser ut.[/QUOTE]

Tja

Jaa du, det är det som är frågan. Alltså hur ska jag ta mig genom ytter + innervägg.
Återkommer med bild och mått lite senare i tråden så ska vi nog lista ut det.
#313 - 5 augusti 2019 18:38
Första utkast, dock saknas en del sten... en hel drös flyter ju. (De som är i hinken för att vattenmättas) Hade helt glömt bort detta fenomen :p
#314 - 6 augusti 2019 06:07
[QUOTE=ApeviaX;n2406269]

Låter det, men hur bäst göra denna genomföring på ett bra vis?[/QUOTE]

Fråga din bror som är snickare. Han bör veta och kan komma med tips tycker jag. Är du osäker på håltagning, rörgenomföringar, tätning, uppsättning av utkastare och så vidare kan det nog vara bra att ta dit en vvs´are. Den kostnaden han tar för det arbetet har du garanterat igen mot vad en eventuell läcka i väggen skulle innebära.
#315 - 6 augusti 2019 19:42
[QUOTE=ICC;n2406337]

Fråga din bror som är snickare. Han bör veta och kan komma med tips tycker jag. Är du osäker på håltagning, rörgenomföringar, tätning, uppsättning av utkastare och så vidare kan det nog vara bra att ta dit en vvs´are. Den kostnaden han tar för det arbetet har du garanterat igen mot vad en eventuell läcka i väggen skulle innebära.[/QUOTE]

Ja, ska kika med brorsan på genomföring/tätning för kyla. Men får se vad det blir. Är inte dags ännu och finns pengen för att göra en bättre lösning ”på riktigt” så tar en ut VVS:are.

Det jag är ”rädd” för nu är kostanden att dra ut vatten...

Så det blir en ”manuell” historia tills jag vet säkert att den lösning som blir är säker. Som du säger, vatten bråkar man inte med ;)
#316 - 6 augusti 2019 19:51
[QUOTE=ApeviaX;n2406299]Första utkast, dock saknas en del sten... en hel drös flyter ju. (De som är i hinken för att vattenmättas) Hade helt glömt bort detta fenomen :p
[/QUOTE]

Vad blir det för fiskar? Malawi? :D
#317 - 7 augusti 2019 06:17
[QUOTE=Malawi_forever;n2406367]

Vad blir det för fiskar? Malawi? :D[/QUOTE]

Yes, blir ett gäng Malawi ett tag.
Har en grupp som gick i mitt 960 ett tag innan det såldes vid flytt hit.

De går nu hos en polare (samma person som odlar fisken i fråga), hämtas imorgon torsdag. :)

Gruppen består av:

Pseudotropheus sp. ’Polit’
Pseudotropheus Mpanga/Elongatus Micrasailor
Iodotropheus sprengerae
Labidochromis caerulus, ’Nkhata bay’
#318 - 7 augusti 2019 12:12
[QUOTE=ApeviaX;n2406391]

Yes, blir ett gäng Malawi ett tag.
Har en grupp som gick i mitt 960 ett tag innan det såldes vid flytt hit.

De går nu hos en polare (samma person som odlar fisken i fråga), hämtas imorgon torsdag. :)

Gruppen består av:

Pseudotropheus sp. ’Polit’
Pseudotropheus Elongatus Micrasailor
Iodotropheus sprengerae
Labidochromis caerulus, ’Nkhata bay’[/QUOTE]

Trevligt.

Ser dock ingen skillnad på Pseudotropheus Elongatus Micrasailor och den som heter Mpanga. Samma fisk olika namn?
#319 - 8 augusti 2019 11:32
[QUOTE=ApeviaX;n2405569]

Hej Stefant

O först och främst ursäkta för att svaret kommer nästan ett år senare. Jag skäms [:O][:o]

Osäker, men tror på massdöd av bakterier el. dyl. som påföljd av den oerhörda temperatur som blev inne.
jag älskar den värme vi hade förra sommaren, men inte inomhus.

Inte mkt till svar efter så lång tid.[/QUOTE]

Bättre sent än aldrig! Jag hade också problem förra sommaren, men inte denna sommaren.
#320 - 8 augusti 2019 23:05
[QUOTE=Malawi_forever;n2406400]

Trevligt.

Ser dock ingen skillnad på Pseudotropheus Elongatus Micrasailor och den som heter Mpanga. Samma fisk olika namn?[/QUOTE]

Correcto same fish different names. [;)] Mpanga brukar jag säga, men skrev Elongatus för det var det jag mindes :p
#321 - 8 augusti 2019 23:06
[quote=stefant;n2406558]

bättre sent än aldrig! Jag hade också problem förra sommaren, men inte denna sommaren.
[/quote]

[:i]:d[:-106]
#322 - 8 augusti 2019 23:25
Hoo hooo... semester så då kan man sitta o uggla! En grej jag skulle göra är att placera först ett lager med sten med lite mellanrum så det blir större glipor emellan sen lägga sten över gliporna så att det blir fler och större skrevor som dem kan gömma sig i och sen försöka fixa lite mer sten så man kan få upp lite höjd. Lavasten är väl inte optimalt eftersom dem är ganska runda och sen är dem vassa och kan skada fiskens slemhud om dem skavar mot dem, men dem är lätta och billiga så jag förstår varför du vill ha dem:)
#323 - 9 augusti 2019 09:50
[QUOTE=åheim;n2406613]Hoo hooo... semester så då kan man sitta o uggla! En grej jag skulle göra är att placera först ett lager med sten med lite mellanrum så det blir större glipor emellan sen lägga sten över gliporna så att det blir fler och större skrevor som dem kan gömma sig i och sen försöka fixa lite mer sten så man kan få upp lite höjd. Lavasten är väl inte optimalt eftersom dem är ganska runda och sen är dem vassa och kan skada fiskens slemhud om dem skavar mot dem, men dem är lätta och billiga så jag förstår varför du vill ha dem:)[/QUOTE]

Jo men visst, vet ju det. Har tidigare kört med skiffer eller annan ”natursten” och byggt på så vis.

Stenen är inte köpt för att den är billig, utan för att jag anser att den är fin. Vilket iofs en rejäl stenbalja likt Mats gamla 960 tangatank är desto mer. Det är lite drömmen att få till en sån rejäl stenlagun med vackra algmattor vad det lider.

Denna typ av lavasten är åtminstone den ”mjukare” mindre vassa sorten (därmed inte sagt att de inte kan skada sig på den...). Har mer sten (som flyter i en hinn) som ska ner, sen får vi se.

Sålänge fisken mår väl så får det nog bli lite mer spartanskt inrett i just denna tank.

Körde ett helt gäng rödzebror & golden för typ 10 år sen. Då var det mer ”handplockad” sten, nästan mer sten än vatten. Eller ka, fanns simyta, men ner gömslen än nu. Så yes, vet vad du syftar på. Men som sagt, vi får se vad det blir av det över tid.
#324 - 9 augusti 2019 15:11
[QUOTE=ApeviaX;n2406608]

Correcto same fish different names. [;)] Mpanga brukar jag säga, men skrev Elongatus för det var det jag mindes :p[/QUOTE]

Oki. Snygg fisk. Odlat på dom.
#325 - 15 augusti 2019 17:09
Snyggt!
#326 - 3 januari 2020 13:17
[QUOTE=LindaAlgo;n2407064]Snyggt![/QUOTE]

Tackar, o förlåt för så seg respons. [:o]
#327 - 3 januari 2020 13:21
Tänk att man ska fall ur, eller iaf inte synas aktivt här på forumet hela tiden.
Man skriver lite, har massor idéer, tips, frågor etc. men av någon anledning glömmer jag av mig och faller ur "rutinen" med Zoopet.

Fördelen blir när man som ex. fallet med Mats underbara Akvariestuga tråd kan sträckläsa en hel drös sidor med sköna inlägg. Däremot kommer man ju lite off och kan inte få in sina frågor, sin input etc. "på rätt plats" när man inte är inne "som sig bör".

Gött att man iaf kommer tillbaka och kan njuta och varva ner i den stressiga vardagen med just en go' tråd eller 2, eller 3... :p på Zoopet, ciklid.org m.fl. :d

Det har hänt en del och saker är i görningen, inga stora projekt men alltid lite kul på G [:-106]

Närmast ska jag kanske ta o skrapa rent frontglaset på Juwelkaret så ni kan få en uppdatering om det ;)

Över och ut, Nicke Spjuth
#328 - 3 januari 2020 18:38
Kul att se dig här Nicke! :)[:-106]
Du får ösa på med uppdateringar, bilder och filmer när du får feeling - det skall bli spännande!
#329 - 3 januari 2020 23:16
[QUOTE=Mats Bryzell;n2412064]Kul att se dig här Nicke! :)[:-106]
Du får ösa på med uppdateringar, bilder och filmer när du får feeling - det skall bli spännande!

Ja för tusan absolut. [:-106]
Kul o se att du var så kvick på pucken :D

Skulle vilja påstå att jag utöver min fundering ovan, även krigar lite med min egna perfektionism... men lär jag mig bara att sluta ha så högra krav på allt så blir det lite enklare ;)

Har precis pangat ner en minigrupp om 4 snäcklekarmultisar samt ett par Indian Platy i 2 olika burkar i förrådet.
#330 - 17 juli 2020 12:29
Jo men jösses vad tiden gick [:O]:rolleyes:

Ett knasigt år med lite annorlunda förutsättningar kombinerat med olika projekt hemma och en del att stå i på jobbet...
Många är anledningarna till att man inte riktigt kom in i forumflowet som tänkt i början av året.

Med det sagt är jag nu igång, har smugit runt lite i en del trådar jag följer (samt kört igenom någon ny kul tråd jag funnit).
Just nu söker jag med ljud och lykta efter var i Mats tråd Akvariestugan jag befinner mig... Jag har ju följt den i flera år och lusläser alltid ikapp varenda stavelse. Finner jag inte var jag var sist så börjar jag på s. 870 för där vet jag att jag varit iaf... ;)

Med det sagt så puttrar det allt på lite i de egna tankarna här hemma, men lite rörigt för att få till någon bild som är representabel nog...
Kort sammanfattning som speglar föregående inlägg kan bekräfta att multisgruppen kör på, sånär som på 1 firre som trillade av pinn. Tror det är 3 hanar, då gruppen skall utökas.
Indianplaty gruppen börjar bli riktigt go', avkomman växer och blir fler hela tiden. Täckningen och fysiken på mina småttingar är riktigt go'.

I eftermiddag bär det av mot Huskvarna tillsammans med en polare som flyttat och nu är i startgroparna med sitt splirrans 960 kar.
Ska allt se till att det blir projekttråd av det ;)

Vi hörs :D
#331 - 22 juli 2020 09:54
Det är skillnad på salt o salt, det är ju iofs inget nytt i sig...
Men den oerhörda skillnad i kläckta artemiaägg med en viss typ av salt kontra ett annat är slående!
Sen spelar iofs, kvalité på äggen i sig en stor roll, även här skiljer det markant.

Mitt tips för lyckad kläckning är således följande
[LIST]
[*]500ml vatten, (om behållaren är/motsvarar en JBL Artemio 1) som värms upp av rumstep på ca: 20 °C, för att landa på 17-18 °C.
[*]Ca: 7,5ml flingsalt (enligt nedan), jag mäter upp i ett 30 ml mått som medföljer ex. Easy-Life produkterna .
[/LIST]Attachment[IMG2=JSON]{"data-align":"none","data-size":"full","src":"https:\/\/www.zoopet.com\/forum\/core\/image\/gif;base64,R0lGODlhAQABAPABAP\/\/\/wAAACH5BAEKAAAALAAAAAABAAEAAAICRAEAOw=="}[/IMG2]​[IMG2=JSON]{"data-align":"none","data-size":"full","src":"https:\/\/www.zoopet.com\/forum\/core\/image\/gif;base64,R0lGODlhAQABAPABAP\/\/\/wAAACH5BAEKAAAALAAAAAABAAEAAAICRAEAOw=="}[/IMG2]​
Måttar så att det ser ut som circus: 7,5ml men det är ju på en höft då flingsaltet inte packas i måttet..
[LIST]
[*]En rågad tesked Ocean Nutrition Artemia ägg.
[/LIST]
Produkter

Falksalt: Grovkornigt Salt Himalaya
Attachment

Ocean Nutrition: Brine Shrimp Eggs (50gr)
Attachment

Kläckare är ju typ valfritt, men som tips använder jag denna klassiker med stor framgång:

JBL: Artemio 1 (Kör hela JBL Artemio Set, fast med Eheim's Air 400 luftpump)
Attachment

Men som sagt, inga direkta nyheter här, mest en sammanställning över något som funkar klockers för min del.
Jag har (tro't eller ej) haft riktigt svårt att lyckas kläcka artemiaägg... Erfarenheten inom akvaristik och fiskhålling rent allmänt betyder ju helt enkelt inte att allt funkar på en gång.

Alla bilder lånade från nätet, kan vid intresse ev. byta ut till egna från min "setup".
#332 - 22 juli 2020 10:01
Varför yrar jag om Artemia i inlägget ovan?
Varför inte? :p Det är som sagt en "självklarhet" att hantera kläckning av artemia som ett av de bästa foder för små yngel. (Sålänge fisken i fråga har mun stor nog att inmundiga artemianauplierna vill säga).

Förhoppningsvis gav det någon lite hjälp på traven med "mitt framgångsrecept" på bra matchande komponenter... :)
Här växer fisken så det knakar då de får artemia :)

Nästa steg är att få till en annan "sjävklarhet", nämligen att odla infusorier.
Detta då de är mindre än artemianauplier och ett bra alternativ innan artemian tillkommer för de små.

Än sålänge är det endast grumligt vatten i behållarna, men där tar det stopp i processen...
#333 - 10 september 2020 22:17
Efter många års suktande efter fler typer av dvärgciklider, har jag nu ett par Apistogramma macmasteri [:)]

De går för närvarande i en karantänburk, ska bli spännande att följa deras utveckling och beteende.

När det kommer till just dvärgciklider har jag trots allt endast praktisk erfarenhet av palettciklider.
Vill dock tro att jag har rätt bra koll på generellt beteende och skötsel för apisto efter att ha följt bl.a. Mats, Maths & Pia i deras resor med apisto.

Vi hörs [:D]
#334 - 11 september 2020 00:14
[QUOTE=ApeviaX;n2421873]Efter många års suktande efter fler typer av dvärgciklider, har jag nu ett par Apistogramma macmasteri [:)]
De går för närvarande i en karantänburk, ska bli spännande att följa deras utveckling och beteende.
När det kommer till just dvärgciklider har jag trots allt endast praktisk erfarenhet av palettciklider.
Vill dock tro att jag har rätt bra koll på generellt beteende och skötsel för apisto efter att ha följt bl.a. Mats, Maths & Pia i deras resor med apisto.
Vi hörs [:D][/QUOTE]
Halloj Ape!
Gôtt att du är med här på forumet igen, alltid lika kul!
När A. macmasteri-paret hamnat i det kar där de är ämnade att gå vore det intressant med lite bilder och filmer (jo, jag vet, jag skall inte snacka om att leverera bilder och filmer - det har varit ökentorka från mig på den fronten på sistone...) så man får se hur det utvecklar sig.
#335 - 11 september 2020 06:15
[QUOTE=Mats Bryzell;n2421874]
Halloj Ape!
Gôtt att du är med här på forumet igen, alltid lika kul!
När A. macmasteri-paret hamnat i det kar där de är ämnade att gå vore det intressant med lite bilder och filmer (jo, jag vet, jag skall inte snacka om att leverera bilder och filmer - det har varit ökentorka från mig på den fronten på sistone...) så man får se hur det utvecklar sig.

[:-106] Absolut, nog blir det bilder. Kanske någon snutt :)

Har som du vet smugit runt o läst ikapp en del, däremot är jag dålig på att synas här i min egen tråd. Om jag nu syns när jag ser är iofs en fråga det med :p
#336 - 11 september 2020 09:18
Frulle, artemia [:-106]

[video=youtube_share;GU5mFUFMTn4]
[/video]
#337 - 11 september 2020 15:33
Är detta karantänkaret?
#338 - 11 september 2020 20:37
[QUOTE=Mats Bryzell;n2421883]Är detta karantänkaret?

Stämmer gott det :)
#339 - 11 september 2020 20:38
Imorrn ska det levereras lite ”Indianer” till en polare, blir gött det. [:-106]
#340 - 14 september 2020 11:02
22 Xiphophorus variatus - Indianplaty levererades i lördags till polaren.
De kände sig som hemma direkt och en del började dirket med att leka vidare :p:d

Det fick följa med lite fisk hem, mer om det senare.

Kul att det rullar, mycket o stå i och huvudet hänger inte riktigt med. Men fisken och växterna (annat intresse) hjälper till att försvinna iväg lite o bara va i allt det goa [:)]
#341 - 5 oktober 2020 18:49
Jaha ja, kvällens sista check av fisk är klar.
Ett gäng guppy är omplacerade för vidare sortering/urvalsodling.

Lördagens förvärv av 10 vackra svenskodlade Fjärilsciklider ser bra ut so far.
Fisken färgar redan bra, äter fint och rör sig tryggt och korrekt.

Mina Apistogramma macmasteri 'Red mask' börjar visa lektendenser? Mkt vackra små individer.
#342 - 5 oktober 2020 18:59
"In other news" mitt 450 Rio är under remake...

Mina Malawi blev sjuka och efter lång tids behandling i Rio:t plockades de fiskar som var OK ut för vidare medicinering i mindre tank.
Denna tank har endast en del skydd för att minska stress, i övrigt bar. Fisken återhämtar sig nu mycket bra och börjar få tillbaka hull, färg samt rörelsemönster, underbart! :d

Med det sagt så kommer denna fisk sedan få gå i en tank i förrådet där jag har Rödzebror för att låta Rio:t utvecklas till en mer färgglad harmonisk historia.
#343 - 13 oktober 2020 19:00
Händer lite i småkaren nu :D
2 par av de Fjärilsciklider jag hämtade för ca: 1,5 vecka sedan (03-10-2020) har lekt. Det ena paret har lagt rommen på doppvärmaren och det andra i gruset.

Räknar inte med att det blir något dessa första omgångar, men det bådar gott för framtiden.
Riktigt kul att se hur de vaktar, spelar mot varann, gör utfall, färgar som tokar mm. Supernice :)
#344 - 18 oktober 2020 19:47
Vad roligt med lek. Blev det några frisimmande? Lägg gärna in lite bilder

Annons